 |
את המונח "חוק שימור המסה" שמעתי לראשונה בבית ספר יסודי. החוק קובע כי בכל תהליך כימי, מסת המגיבים שווה למסת התוצרים ולפיכך שום דבר לא נעלם, אלא פשוט משנה מצב צבירה. אימצתי את הרעיון כדי להתמודד עם בעיית הגובה שלי ואמרתי לעצמי שכל הסנטימטרים שנחסכו ממני, הומרו בחוכמה. מאותה נקודת מוצא, של חוק השימור, מסביר דני לוסקי את שיטת הטיפול שלו,
"שיטת לוסקי - 32 האינטליגנציות". "כל בני האדם נולדים עם 32 אינטליגנציות, אך שונים מאחד לשני בפרופיל האינטליגנציות שלהם. כמו 32 מגירות שבהן צריך לסדר כמות נתונה של יכולות, וכל אחד מתחבר למספר מסוים שלהן בצורות שונות וברבדים שונים. לצערנו, חלק מהאינטליגנציות מתפתחות על חשבון האחרות, חלקן אינן מנוצלות כלל, וחלקן נפגעות במהלך השנים".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לפי שיטת לוסקי, כל תכונות האדם מוצפנות בשילובים ובצירופים שונים של 32 אינטליגנציות, המגדירות את האישיות שלו. כל אחת מהן פועלת בארבעה רבדים -רוחני, רגשי, שכלי ופיזי. לוסקי טוען כי בעזרת אימון וטיפול, ניתן לפתח יותר אינטליגנציות בצורה מקסימלית ומאוזנת. חקר האינטליגנציה המודרנית החל לפני כ-200 שנה , והוא מיוחס לפסיכולוג הצרפתי אלפרד בינה, שהבחין בין אינטליגנציה ורבלית ואינטליגנציה לוגית-מתמטית. מקור המונח הוא במילה הלטינית Intelligere, שמשמעה לבחור, להחליט, להבחין. בשנת 1983 הגה הפסיכולוג הצרפתי הווארד גארדנר את תיאוריית "האינטליגנציות המרובות", שחוללה שינוי בתפישה המתייחסת לאינטליגנציה כאל יכולת שכלית אחידה, וטען כי מדובר בצירוף של אינטליגנציות נפרדות. תחילה מנה גארדנר שבע אינטליגנציות והוסיף לרשימה אינטליגנציות תנועתית ומוזיקלית. כעבור עשר שנים נוספו עוד שתיים ולטענתו, מספרן עוד ילך ויגדל. הגישה אומנם אומצה בתחום החינוך, אך פחות בתחום הפסיכולוגי, והדעות לגבי מספר האינטליגנציות נותרו חלוקות. לוסקי מציע לנו גישה נוספת, המבוססת על חוכמת הקבלה, ומדברת על לא פחות מ-32 אינטליגנציות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הפרי האסור
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לוסקי, 58, הוא חוקר ומורה העומד בראש המכללה ההוליסטית מכללת לוסקי, המלמדת שיטות טיפול באמצעות שיטת 32 האינטליגנציות. לפני שגילה את השיטה, עסק במשך 30 שנה בתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. עם גילוי השיטה, חש שמצא את ייעודו והחליט להתמסר לפיתוחה. "אין תחום שלא בחנתי ואין קורס שלא עשיתי, מסדנאות הפורום ועד ללימודי קבלה, במטרה לגלות מה קורה, מהו כוח החיים", הוא מספר. "במהלך לימודי הקבלה נחשפתי לקיומו של ספר היצירה, ספר שנחשב ל'פרי האסור' של הקבלה. בכל פעם ששאלתי עליו, לא קיבלת מענה. כשהחלטתי לפנות ישירות למקור, קיבלתי את התשובה שחיפשתי. זה הדבר היחיד שעשה לי סדר בדברים. ספר היצירה שם את הכל בתבניות, שהן העקרונות שמהם נוצר העולם. מצאתי שכמו שהאטום הוא הבסיס לכל דבר ומרכיב את השולחן ואת הפרח, כך 32 האינטליגנציות הן הבסיס לכל אדם, ומרכיבות את תכונותיו ואופיו. ספר היצירה חזה לפני שנים רבות את מה שגארדנר מצא רק לפני 20 שנה. ספר היצירה הוא ממקורות חוכמת הקבלה, ומיוחס לאברהם אבינו. לפי המקובלים, הספר מהווה כלי למודעות שיכולה לעזור לנו להפעיל את המוח האנושי בצורה טובה יותר ולשלוט באופן שבו היקום משפיע על חיינו. ללוסקי נדרשו עשר שנות מחקר כדי לפתח את שיטת 32 האינטליגנציות, שהיא בהגדרתה שיטה חינוכית טיפולית לאיזון הגוף והנפש. אין מדובר בשיטת טיפול מעשית, כי אם בגישה טיפולית, דרכה ניתן לאבחן ולטפל במחלות בעזרת שיטות מעשיות כמו תנועה, הילינג, שיחה, אמנויות ועוד. מה מפר את האיזון בין כל האינטליגנציות? "כל תחושת חוסר או עודף. בתור בני אדם, אנחנו נוטים לפתח יותר את האינטליגנציות שקרובות אלינו. אנשי עסקים למשל, פועלים יותר באופן שכלי, ואנשי רוח באופן יותר רגשי. האיזון יכול להיפגע גם על ידי השפעות סביבתיות או חינוך לקוי, למשל ילד שההורים שלו כל הזמן אמרו לו כמה הוא לא שווה, יסבול מדימוי עצמי נמוך. בכל אחד מארבעת הממדים היוצרים את האינטליגנציות יכולה להופיע חסימה של אנרגיית החיים, שתגרום לערעור בשיווי המשקל ולשיבוש ההרמוניה, שיבואו ליד ביטוי בבעיות, תקלות, כאבים ומחלות".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
עץ החיים
|
|
 |
 |
 |
 |
|
.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
המיפוי לפי אינטליגנציות מתבצע באמצעות עץ החיים הקבלי והוא מאפשר לאבחן, לנתח ולטפל. בשלב האבחון נעזר לוסקי בשאלון בן 320 שאלות, עשר לכל אינטליגנציה, הבוחנות את יכולתן וניצולן של כל אחת. לאחר חלוקת הניקוד, ניתוח התוצאות והצבתן בעץ החיים, מתקבל פרופיל האישיות. "האבחון בעזרת החלוקה לאינטליגנציות נותן תמונה מלאה ומדהימה של האישיות", אומר לוסקי. "כך ניתן לראות אילו אינטליגנציות לא מפותחות, אילו נפגעו, אילו דרכים חסומות ומה רמתה של כל אינטליגנציה". לאחר מכן בוחר לוסקי את המסלול הראוי אל ה"גילוי" ובוחר בטכניקת הטיפול המתאימה לאדם ולבעיה, מתוך מגוון התחומים בהם הוא נעזר. "כל אדם יטופל בשיטה אליה הוא מתחבר. אדם רציונלי יטופל על ידי הסברים הגיוניים ושיחות, ואילו אדם רוחני אני אשלח להילינג". מטרת הטיפול ב-32 האינטליגנציות היא לפתוח את הערוצים ולהגיע לפחות לכל אחת מהאינטליגנציות, כך שכל אינטליגנציה תקבל את המגיע לה באופן מאוזן. במהלך הטיפול ניתן להשלים חוסרים, לתחזק את המצב הקיים, או לשכלל אינטלגנציות מקופחות. "אני חושב שכל בן אדם צריך להכיר את השיטה", מסכם לוסקי. "כל אדם צריך לערוך היכרות עם עצמו, עם פרופיל האינטליגנציות שלו, להבין ולבחור מה נכון בשבילו, איפה הוא חזק יותר ואיפה פחות. עד אז הוא יחיה כמו אדם ששומר משהו בסוד ונמצא באיום תמידי. אחרי שהוא יהיה מודע ליכולות שלו, הוא יהיה חופשי לבחור מה לשכלל, מה לתקן או לבחור לא לתקן, אבל לפחות יהיו בידיו כל האפשרויות. זו הכנה לחיים". לפי שיטתו של לוסקי, 32 האינטליגנציות מרכיבות את תרשים עץ החיים, שמקורו כאמור בספר היצירה. באמצעות התרשים ניתן לאפיין את אישיותו ותכונותיו של האדם, ולהתאים לו את הטיפול הנכון. על העץ מסודרות הספרות, שהן עשר האינטליגנציות הרגשיות - אור, בראשית, אהבה, חופש, מחשבה, אחדות, התבוננות, ריפוי, חיסון, גילוי. אינטליגנציית בראשית למשל היא היכולת להתחיל כל דבר מהתחלה בכל זמן, בכל מקום ובכל גיל. אינטליגנציית אהבה היא היכולת לעשות דברים מאהבה. הקורות עליהן מונח העץ הן שלוש האינטליגנציות הרוחניות, שלושה רצונות המהווים את כוח החיים - רצון לקבל, רצון לתת ורצון חופשי, לדעת שאני יכול להיות מה שאני רוצה. העמודים של העץ הם שבע האינטליגנציות השכליות, שהן הגישות והאמונות שלנו, ההשפעות החינוכיות והסביבתיות - חוכמה, עושר, זרע, חיים, ממשלה, שלום וחן. אינטליגנציית הממשלה למשל היא היכולת לשחרר את עצמך מצדקנות ווכחנות, ולשחרר את האגו. האלכסונים המקשרים בין האינטליגנציות השכליות הם 12 האינטליגנציות הגופניות, שהם גם 12 החושים - ראייה, שמיעה, ריח, דיבור, טעם, מעשה, תשמיש, הילוך, רוגז, שחוק, הרהור ושינה. בראש העץ ישנו הכתר שמכיל את אינטליגנציית האור. זו נקודת היציאה לעולם, וממנה המטרה היא להגיע לאינטלגנציה של גילוי, המהווה את היעד הסופי.
|  |  |  |  | |
|