ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
זרעים של פוטנציאל
ראיון עם חיים אורון, ד"ר לפסיכו קיברנטיקה שפיתח חמישה מודלים לשינוי התודעה האנושית
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
רז חיה בן הרוש
"זו הדרך ללבם של אלה שלא הסכימו לעבור לצד הרוחני". במשפט הבודד הזה מתמצת חיים אורון, ד"ר לפסיכו-קיברנטיקה, את הסיבה לכך שהחל לפתח מודלים מתמטיים ופיזיקליים שיסבירו תופעות בלתי קונבנציונליות כמו ריפוי אנרגטי, הילינג ותקשור. "הרבה אנשים לא מוכנים להיפתח לשיטות רוחניות, אבל גם הם צריכים עזרה", הוא ממשיך. "לרוב מדובר באנשים בעלי כוח, שמשפיעים על אנשים בסביבתם, וחיפשתי דרך שתגרום גם להם לשתף פעולה. גם אני, אפילו היום, מעדיף להתחבר לרבדים
הרוחניים דרך תורת הקוונטים, חוקי ההשראה ופונקציות מתמטיות".
 
בבסיס המודלים של ד"ר אורון עומדת ההנחה כי גוף האדם נבדל מן המכונה בזכות יכולתו לתכנת את עצמו מחדש, ובזכות הרגש והמחשבה העצמאית שבהם הוא ניחן. "מי שרוצה לעשות שינוי בתודעה, יכול לבחור לעשות זאת באופן מודע, במקום להיות מושפע ממעצבי דעת קהל או גורואים למיניהם, שלא תמיד פועלים לטובתו", הוא מסביר. "כל אדם יכול ליצור לעצמו מציאות על ידי שימוש באותם מודלים".
ממטרה ולא צינור
ד"ר אורון, 64, בוגר הטכניון, מהנדס בהכשרתו ובמקצועו, החל  בשנת 77' לחקור את ההקבלה שבין תפקוד מכונות ומחשבים לתפקוד המוח האנושי, הלב, הגוף, השכל, הרוח, הנפש והרגש. לאחר עשור, הוא פנה ללימודי פסיכו-קיברנטיקה באוניברסיטה למדעים מטפיזיים בלוס אנג'לס, ושם התמקד בפיתוח המודלים.
 
מקור המילה "קיברנטיקה" הוא יווני, שורש של המילה האנגלית לשלוט (to govern) ושל המילה קברניט. המונח שימש בשנות ה-30' את המתמטיקאי פרופ' נורברט ווינר, כדי להגדיר את תורת הבקרה והשליטה שפיתח במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (M.I.T) בארצות הברית, והתיאוריות הללו שימשו כבסיס לפיתוח כל המכונות שיש בהן מערכות משוב ובקרה, כמו למשל מחשבים וכלי טיס. יישום הרעיונות של פרופ' ווינר במערכת הגוף-רגש שכל-תפקוד נקרא "פסיכו-קיברנטיקה", והוא מיוחס לד"ר מקסוול מלץ, מנתח פלסטי שטבע אותו לראשונה בשנות ה-60', באמצעי לעיצוב מחדש של הדימוי העצמי של מטופליו, לאחר שהגיע למסקנה כי הדימוי העצמי הוא פונקציה של הדמיון.
 
לדברי ד"ר אורון, תת המודע שלנו מדבר בשפת התמונות, ולכן הדרך לתכנת את המוח לשביעות רצוננו, היא ליצור את התמונות הרצויות בעזרתו. ד"ר אורון מבטיח שמהר מאוד ניווכח כי תת המודע נענה לתמונות המשודרות, כאילו היה זה בזמן אמת. "כשמשתמשים בדמיון יזום ומודרך, אפשר להציע למוח כל תוכנית תפקודית רצויה בכל תחומי החיים, ולאחר תכנות מחדש של תת ההכרה, הוא מסוגל להוציאה אל הפועל". במהלך לימודיו, הוכיח ד"ר אורון את השפעת המחשבה על התפקוד הפונקציונלי, והשליך את חוקי הפיזיקה על חוקי התפקוד. "המודלים נוצרו במהלך המחקר שערכתי, ואני נעזר בהם כיום לאיתור בעיות ולבחירת שיטת הטיפול הרצויה אצל התלמידים שלי". בתחילת שנות ה-90', עם סיום לימודיו, הביא ד"ר אורון את בשורת הפסיכו-קיברנטיקה לישראל. מאז, חנך מעל עשרת אלפים תלמידים וספריו "פסיכו-קיברנטיקה-חשיבה מתוכנתת ודמיון מודרך", ו"ממחשבה להצלחה" (הוצאת אור-עם) נמכרו בלמעלה מעשרים אלף עותקים. בקרוב יראה אור ספרו השלישי, "ניהול על פי אתגרים".
 
עד היום פיתח ד"ר אורון חמישה מודלים עיקריים: הראשון, המומלץ בעיקר לבעלי עסקים, לקוח מתיאוריית הפונקציות, ונועד ליצור הרמוניה בין תחום הקיום של הפונקציה, לטווח הפעולה שלה. "אחד החוקים החשובים בעסקים הם חוקי הפונקציות" מסביר ד"ר אורון. "כלומר, אם היזם הוא תחום הקיום והעסק הוא טווח הפעולה, היחסים בין המנהל לסביבתו משפיעים אחד על השני בצורה הדדית, הפונקציה משפיעה על השדה והשדה על הפונקציה. לכן, שינויים קטנים בפונקציית היזם, ייצרו שינויים גדולים בעסק ותפקודו תלוי בכוח החשיבה של המנהל". ד "ר אורון נעזר במודל הזה כדי ללמד בעלי עסקים איך לחשוב אחרת כדי לחולל ניסים בעסק שלהם. מודל נוסף שבו הוא נעזר לתחום זה הוא מודל הכריזמה, המבוסס על חוקי ההשראה, מענף האלקטרו מגנטיות. לדברי ד"ר אורון, חוקי הכריזמה פועלים כמיחם חם, שכל עוד הוא מחובר למקור אנרגיה, החום בו נשמר ומופץ. המודל בוחן מי מעביר אנרגיה למי, מי היוצר של אותה מציאות, ואיך להפוך לפולט אנרגיה במקום לקולט אנרגיה.
 
"יש שני קצוות ליצירת מציאות", מסביר ד"ר אורון. "המטרה שלי היא לעזור לאלו שאיבדו את הכריזמה בעקבות איסורים שנכפו עליהם במהלך החיים על ידי הסביבה ומגבלות התרבות, כמו נשים מוכות או עובדים מתוסכלים שאינם יודעים לנהל ולשלוט במצב. אלה יכולים לחדש את הכריזמה בעזרת תרגילי דמיון מודרך שישנו את כיוון הזרימה שלהם. אם אני אדמיין שאני גנרטור של אנרגיה, שאני הממטרה ולא הצינור, ייווצר מצב הכרתי ותת הכרתי שיאפשר לי להיות יותר כריזמטי ואסרטיבי. על ידי שינוי ההתייחסות הרגשית, אני הופך לבעל הבית של המציאות ובעקבות זאת ארגיש בטוח יותר, אשדר זאת, אקבל את מה שאני חושב שמגיע לי, ואוכל להפוך למנהיג. ככה פועלים חוקי הכריזמה".
חוק התאבכות הגלים
המודל השלישי של ד"ר אורון נועד לשפר את התקשורת האישית והבינאישית. הוא שאול מתורת השדות בפיזיקה ומבוסס על חוקי התהפכות הגלים. לפיו, אנחנו מעורבים בסביבה שלנו, וכל אחד מאיתנו משפיע על האחר. "כשיש שני מוקדי אנרגיה, או כששתי אבנים נופלות יחד לבריכת מים, כל אחת יוצרת שדה וביניהן נוצרת התאבכות גלים, גל של אבן אחת מתערבב עם הגל של האבן השנייה, ונוצר מרקם משולב של אנרגיה. אפשר להשליך את המודל הזה על זוגיות - אם יש התאמה בין בני הזוג, אז נוצר מרקם הרמוני; אך אם אחד מבני הזוג מזהה קצר בתקשורת, מתחיל נתק ביחסים, היוצר יותר כעסים ומריבות משמחה וחדווה. הצד המזהה, זה שמודע ליכולתו לשנות את המציאות, יכול, עם או בלי לשתף את הצד שני, ליצור שינויים בשדה האנרגיה ההדדי ולגרום להרמוניה בין שניהם".
 
איך הוא עושה את זה?
"בן הזוג יכול לדמיין שהוא מקרין אל הזולת קרני אור בצבעים אהובים כמו ורוד, ירוק או כתום, למשך מספר דקות בכל פעם, וכעבור זמן קצר תתרחש מהפכה בתקשורת הבינאישית ביניהם".
 
המודל מסייע גם ביצירת הרמוניה בתקשורת בין הורים לילדים, או ביחסי עובד-מעביד. בכל אחד מהמקרים שליחת קרני האור ייצרו הרמוניה וכך יהיה ניתן לדבר ביתר אמפתיה על נושאים אחרים השנויים במחלוקת. לדברי ד"ר אורון, כבר לאחר מספר שעות ניתן לחוש בשינוי, וככל שנתמיד, כך תלך התקשורת ותשתפר.
 
המודל הרביעי של ד"ר אורון שאול מתחום הרובוטיקה, והוא נועד לסייע לילדים הסובלים מקשיי למידה והפרעות התנהגותיות. "כמו שרובוט לומד לתפקד, בעזרת תנועות ידיים, תרגילי עיניים או תרגילי נשימה, יש בידי לאמן את המוח של הילדים האלה לתפקד כמערכת סינרגטית מושלמת. התרגילים הפיזיולוגיים מלמדים את המחשב הראשי, המוח שלנו, לעבוד דרך התנועה ".
 
המודל החמישי והאחרון מסייע לתקשורת טלפתית ולפיתוח האינטואיציה, ונקשר לחוקי התקשורת האלחוטית. לדברי ד"ר אורון, המוח שלנו מורכב גם ממערכת משדרת וגם מערכת קולטת, וכשמוח אחד משדר מידע, מוח אחר קולט אותו. כך למשל קצר בין הורה לילד עשוי לנבוע מבעיה במערכת המשדרת של הילד, וניתן ליצור איתו תקשורת טלפתית תת הכרתית יזומה, ולשדר לו תמונות של מצב רצוי. במרבית המקרים, מעיד ד"ר אורון, המסר יועבר אך רק בתנאי שהוא פועל לטובתו של הצד השני.
 
"אחת התלמידות שלי סיפרה לי שבנה בן השש ממשיך להרטיב בלילה ושום גישה טיפולית לא עוזרת. אמרתי לה שתדמיין לעצמה תמונות המייצגות את שביעות הרצון שלו מהתוצאה הרצויה. הוא יוכל לארח ולהתארח, לצאת לטיולי בית ספר ולהשתלב בצבא. היה עליה רק לדמיין והתמונות עברו 'דרך לוויין' לתודעתו. אחרי ארבעה ימים הילד הפסיק להרטיב, אבל חזר לעשות כן אחרי שבוע. כשהאם שאלה אותו מהי הסיבה לכך, הוא אמר 'כשאת מדברת אליי בלילה, אני מפסיק, וכשלא, אז לא'".
דו שיח מתקן
הטיפול הפסיכו-קיברנטי מורכב מ-4-1 מפגשים בשלב הראשון מתקיימת שיחה שבה מזהה המטפל דפוסי התנהגות ותבניות נוירולוגיות שמנהלות ומתכנתות את התנהגותו של המטופל. בהתאם לאלה נבחר המודל המתאים ביותר להתמודדות עם אותה בעיה. לאחר כחצי שעה, עורכים השניים "דו שיח מתקן", שבו מדמיין המטופל וחווה בהדרכת המטפל את המציאות הרצויה בחייו. השיחה מוקלטת על קלטת, ולאחר תקופת זמן וליווי טלפוני, חוזרים השניים ומשווים בין המטרה הראשונית למציאות העכשווית. "באמצעות הרגש, מזהים מצב כלשהו. באמצעות המחשבה יוצרים את הדימויים הרצויים, והתוצאה היא ששפת הגוף משדרת את המצב הפנימי וגורמת לו לקרות", מסביר ד"ר אורון את התהליך. "הדימויים במוח משפיעים על ההתנהגות הנוירולוגית, הפיזיולוגית והאנטומית שלנו. זהו כוח המחשבה. הדברים נפתחים ודברים מתחילים לקרות כשאתה בהרמוניה עם החיים".
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע