ראשי > ניו אייג' > הספרייה > כתבה
בארכיון האתר
לעשות את הדבר הנכון
גם מי שאינו מאמין בקשר המיסטי שבין הטלת המטבעות לתשובות המתקבלות, לא יוכל להתכחש לחוכמה האצורה בספר התמורות הסיני - האי צ'ינג. ד"ר לו מרינוף, מחבר הספר "אפלטון במקום פרוזק", מסביר איך עושים את זה
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
NRG מעריב
12/4/2005 11:12
"האי צ'ינג מתעקש על ידיעה עצמית בכל. השיטה שבאמצעותה מושגת ידיעה כזו פתוחה לצורות שונות של שימוש מוטעה, ולכן אינה מיועדת לאלו שהם קלי דעת וחסרים את הבגרות הדרושה… הוא מתאים רק לאנשים בעלי שיקול דעת ויכולת התבוננות, אשר אוהבים לחשוב על מה שהם עושים ועל מה שקורה להם…" (קרל יונג)

האי צ'ינג או ספר התמורות חובר לפני תקופתם של קונפוציוס ולאו טסה. שני הפילוסופים הגדולים הללו מזכירים טקסט זה שמחברו, או מחבריו, אינם ידועים. האי צ'ינג מלא חוכמה עתיקת יומין ובת קיימא, אך הובן במערב באופן שגוי ותורגם למטרות רבות ושונות. רבים משתמשים בו ככלי לניבוי העתיד. לאמיתו של דבר, זהו אוצר של חוכמה פילוסופית, שאם משתמשים בו כהלכה, משקף את מחשבותינו, גם את אלו הלא-מודעות. אפשר לעבוד עם הספר באמצעות בחירת גבעולי אכילאה או באמצעות הטלת מטבעות. תהא אשר תהא השיטה שבה תשתמשו להגיע לקטע מסוים בטקסט, מה שתקבלו היא השתקפות בהירה של מה שבלבכם ובתודעתכם – מה שאתם עומדים על סף ידיעה באופן מודע, אך עדיין לא צף ועלה למודעותכם. נספח זה מתאר בקצרה את הדרך הנכונה להשתמש במטבעות על מנת להגיע לתשובה בעזרת האי צ'ינג.

אלמנט אינטראקטיבי זה הוא אשר גורר אנשים להתייחס בביטול לאי צ'ינג (או להרעיף עליו שבחים) ככלי לניבוי העתיד. המטבעות מכוונים את השואל לקטע טקסט מסוים, ומניסיוני, לרוב קטע זה אכן מצטיין ביכולת בלתי רגילה לפנות ישירות לנושאים המעסיקים את השואל. יש המאמינים שקיים קשר מיסטי בין הטלת המטבעות לבין התשובות המתקבלות באמצעות הספר. אבל קשר כזה אינו מחויב המציאות. אם תפתחו את הספר באקראי בכל עמוד שהוא, רבים הסיכויים שהוא ייפתח במקום קרוב לעמודי האמצע. כלומר, ההסתברות לפתיחת הספר בעמודים הקרובים לתחילתו או לסופו קטנה מההסתברות שהוא ייפתח
בעמודי האמצע. המטבעות רק מאזנים את סיכויי ההגעה לכל עמוד נתון בספר. עם זאת, לא משנה לאיזה פרק תגיעו, המודעות האקטיבית שלכם תמצא בטקסט דבר מה מועיל ובעל משמעות, שלמעשה משקף את מה שנתפס כמועיל ובעל משמעות במחשבותיכם הנסתרות. חוכמת האי צ'ינג תהדהד עם החוכמה שלכם, משום שהאי צ'ינג משקף את מה שבלבכם.

אפשר גם  לקרוא את הספר כולו ולבחור מתוכו את מה שמתאים לכם. אבל האי צ'ינג הוא ספר עב כרס, ויידרש לכם זמן רב לכך. בכל אופן, כל אחד מהפרקים גדוש תובנות והוא שיעור בפני עצמו.
אני מציע שתנסו להשתמש באי צ'ינג בשיטה המתוארת להלן. אני מעדיף את תרגום Wilhelm-Baynes על פני כל יתר התרגומים, והוא היחיד שהייתי מעלה בדעתי להשתמש בו. עם זאת ברוב חנויות הספרים תוכלו לבחור מבין תרגומים רבים של האי צ'ינג (לאנגלית).

האי צ'ינג מחולק לשישים וארבעה פרקים, שכל אחד מהם מזוהה עם הקסגרמה – סימן המורכב משישה קווים. כל אחד מהקווים הוא קו שבור (עשוי שני מקטעים --) או קו רציף (-). קווים שבורים נחשבים קווי יין (נקביים), וקווים רציפים נחשבים קווי יאנג (זכריים). דרך זו של סיווג הקווים נועדה להזכיר לנו שהם לא מנוגדים זה לזה, אלא משלימים זה את זה, כמו בסמל הטאואיסטי המוכר של היין והיאנג. בפילוסופיה הסינית כידוע נודעת חשיבות מכרעת להשגת איזון בין היין והיאנג.

השליכו את המטבעות שש פעמים, ובכל פעם רשמו על פיסת נייר את קו היין (השבור) או היאנג (הרציף) שקיבלתם. כמו כן, אם קיבלתם קווי שינוי ציינו אותם בסימן כלשהו (בכוכבית או בכל סימן אחר). הקפידו להתחיל מהשורה התחתונה ולהתקדם כלפי מעלה: ההטלה הראשונה של המטבעות היא הקו התחתון בהקסגרמה והזריקה האחרונה שלהם, היא הקו העליון. ברגע שתתרגלו לשיטה, התהליך כולו יארך דקה-שתיים בלבד.

לשם דוגמה, להלן סיפורו של ג'ייסון. ג'ייסון התנדב לעבוד בארגון שבמטרתו האמין. הוא זכה להערכה על חשיבות העבודה שעשה, והוזמן על-ידי מועצת המנהלים של הארגון להתמנות לתפקיד התנדבותי הכרוך באחריות רבה. ג'ייסון נענה להזמנה והארגון פרח. אבל לא כל חברי מועצת המנהלים חיבבו את ג'ייסון. אחד או שניים מהם התנגדו למינויו החדש, מתוך קנאה או מסיבות אישיות אחרות. אחד ממתנגדיו של ג'ייסון – נכנה אותו ג'ורג' – יזם חקירה על ג'ייסון, ללא ידיעתו. החקירה התבצעה על-ידי מומחה בלתי תלוי, שקיבל מג'ורג' מסמכים סלקטיביים על פעילויותיו של ג'ייסון. על בסיס הראיות החלקיות שקיבל, הגיע המומחה למסקנה שקיים ניגוד אינטרסים בין עבודתו של ג'ייסון בארגון לבין יתר עיסוקיו המקצועיים. ג'ייסון רצה לשמור על קשריו בשני התחומים: עם הארגון ועם עיסוקיו המקצועיים. אבל ג'ורג' רצה שג'ייסון יפרוש מן הארגון והשתמש במסקנות החקירה שיזם כדי לכפות את התפטרותו של ג'ייסון.

ג'ייסון התלבט האם להתגונן בפני ההתקפה הבלתי מוצדקת של ג'ורג', או להגיב במתקפת נגד ולבקש מחברי מועצת המנהלים לסלק את ג'ורג' במקומו. לשם כך הוא נועץ באי צ'ינג (כמו גם בידידיו במועצת המנהלים). הקווים שקיבל ג'ייסון הם: 8, 8, 7, 7, 9, 9, והסימן המקביל נראה כך:
      ____* 
      ____*
      ____
      ____
      _  _
      _  _
הכוכביות מציינות את קווי השינוי: 9 במקום החמישי, ו-9 במקום השישי.  מספר הסימן הוא 33, וכינויו הוא "נסיגה". (תמצאו את מספר הסימן הרלוונטי לכם ואת מיקומו בספר בעזרת טבלה המופיעה ברוב התרגומים.)

בין שאר הדברים הטקסט של "נסיגה" ממליץ: "מנוסה פירושה להציל את עצמך בכל מחיר, בעוד שנסיגה היא סימן לחוזק… לפיכך אנחנו לא סתם נוטשים את השטח לידי היריב; אנחנו מקשים עליו להתקדם באמצעות התמדה במעשי התנגדות נקודתיים. בדרך זו אנחנו מתכוננים, תוך כדי נסיגה, למתקפת הנגד".

ג'ייסון הבין מהטקסט שאל לו להתפטר ממשרתו באופן מיידי, ושעליו להתנגד להאשמה בדבר ניגוד האינטרסים. עם זאת אל לו לתקוף את ג'ורג' במתקפת נגד (לפחות לא בשלב זה). יתר על כן, הטקסט סיפק עצה חשובה בנוגע לגישתו ולהתנהגותו של ג'ייסון: "ההר מתנשא מתחת לשמים, אבל מעצם טבעו, סופו להיעצר. מצד שני, השמים נסוגים כלפי מעלה ונשארים מעבר להשגה. זה מסמל את התנהגות איש המעלה בהשוואה לאדם הפחוּת ממנו. איש המעלה נסוג לתוך מחשבותיו בשעה שהאדם הפחוּת מתקדם לעברו. אין הוא שונא אותו, כי שנאה היא צורה של מעורבות סובייקטיבית הכובלת אותנו למושא השנאה. איש המעלה מפגין חוזק (השמים), באמצעות האיפוק המכובד שלו, אשר בולם את האדם הפחות במקומו (ההר)".

הדברים ברורים: האשמותיו של ג'ורג' לעולם לא ישכנעו את כלל חברי מועצת המנהלים, לפיכך יוכל ג'ייסון לגבור על ג'ורג' בלי להתעמת איתו או לשנוא אותו (עצה דומה ניתנת בברית החדשה, מתי 5:39 "…אל נא תתנגדו לרוע").

כאשר מקבלים קווים של שינוי, כפי שקיבל ג'ייסון במקום החמישי והשישי, יש להפוך אותם לניגודים המשלימים שלהם (יין הופך ליאנג, יאנג הופך ליין) וכך מתקבל סימן חדש, שעוסק בעתיד לבוא. 9 נהפך ל-8; ו-6 נהפך ל-7. לאחר הפיכת שני קווי השינוי של ג'ייסון לקווים של 8, נראה הסימן החדש שלו כך:
     _  _
     _  _
     ___
     ___
     _  _
     _  _
זהו סימן מספר 62, המכונה "הדומיננטיות של הקטן". הוא סיפק לג'ייסון עצות נוספות לגבי המשך יחסיו עם הארגון: "ענווה ומסירות יוצאים מגדר הרגיל יבטיחו הצלחה; אולם, אם אדם אינו חפץ לאבד עצמו, חשוב שהם לא ייהפכו להתרפסות ריקה מתוכן, אלא ישולבו תמיד עם כבוד עצמי בהתנהגות האישית. עלינו להבין את דרישות הזמן כדי למצוא את התיקון הנחוץ למגבלותיו".

בדרך זו האי צ'ינג עזר לג'ייסון לשמור על יחסיו עם הארגון ולהדוף את התנהגותם הבלתי הוגנת של אחרים, בלי למשוך לעבר עצמו התנגדות נוספת.

כשאתם נועצים באי צ'ינג קחו את הזמן הדרוש לכם כדי לחשוב על העצות שקיבלתם ולגלות את החוכמה הצפונה בטקסט ביחס למצבכם הנוכחי. ברגע שתהיו שבעי רצון, לפחות מן ההתרשמות הראשונית, אתם יכולים להתייחס לקווי השינוי. ככלות הכל, זהו ספר התמורות ולכן לקווי השינוי חשיבות מכרעת. אם לא קיבלתם קווים של שינוי, משמעות הדבר שהמצב שלכם יציב יחסית לעת עתה. מצד שני, אם כל הקווים שקיבלתם הם קווי שינוי, פירוש הדבר שמצבכם טעון. לרוב, התוצאות הן היכנשהו באמצע (כמו במקרה של ג'ייסון). בכל מקרה, לא קיימת מסגרת זמן אבסולוטית – השינויים יכולים להתרחש כעת, או בשבוע הבא, או בעוד חמש שנים. עליכם לגלות מהי משמעות הדברים עבורכם. אתם קובעים את קצב השינוי. כל פרק מכיל פרשנות נוספת מיוחדת לגבי כל אחד מקווי השינוי.

כל אחד מן הסימנים שבאי צ'ינג הוא בעל פוטנציאל להשתנות לכל אחד משאר הסימנים. ברמה הסמלית דבר זה נוגע ללב הפילוסופיה הזאת: כל אחד מהמצבים יכול להשתנות לכל אחד מיתר המצבים. מעשית, משמעות הדבר היא שהאי צ'ינג אינו עוסק רק ב-64 מצבים, אלא במספר גדול בהרבה של מצבים. כל סימן טומן בחובו 64 אפשרויות של קווי שינוי וקווים בלתי משתנים (כל הקווים משתנים; אין שום קווים משתנים; וכל האפשרויות שבתווך, בין השתיים הללו). כמו כן קיימים 64 סימנים שונים, וכך אנחנו מגיעים ל-4,096 מצבים אפשריים (64 X 64). זאת ועוד: כל סימן המכיל קווי שינוי (כלומר, כל אחד מ-4,032 מצבי השינוי האפשריים) יכול להשתנות לכל סימן אחר (מתוך 64 מצבים אפשריים). כך האי צ'ינג מתאר בסך הכל ב-258,048 מצבים = 4,032 X 64 (בהשוואה לכך, ההורוסקופ היומי מתייחס ל-12 מצבים בלבד).

האי צ'ינג, כמו הפילוסופיה הסינית בכללותה, אינו מתבסס על גורל. הוא שם דגש על הפקת המיטב מכל מצב נתון. הוא מתמקד בתפקיד שלכם בנסיבות הנוכחיות ובדרך החכמה ביותר למלא את תפקידכם. אחד מהעתידים האפשריים העומדים בפניכם כעת, ייהפך להווה שלכם. באפשרותכם להביא לתוצאות הרצויות ולמנוע את התוצאות הבלתי רצויות על-ידי נטילת אחריות והתנהגות זהירה. כל מה שאתם חושבים, אומרים ועושים תלוי בכם ומשפיע על מהלך העניינים. האי צ'ינג מדריך אתכם במעבר ממצב רע למצב טוב, או ממצב טוב למצב טוב יותר ועוזר לכם להימנע ממעבר ממצב רע למצב גרוע יותר.

חשבו על הקטע הבא הלקוח מסימן מספר 15 המכונה "ענווה":  "הגורל של בני האדם כפוף לחוקים בלתי משתנים שחייבים להתממש. אבל בכוחו של האדם לעצב את גורלו, שכן התנהגותו חושפת אותו להשפעה של כוחות שופעי חסד או של כוחות הרסניים, בהתאמה".

בעוד שרוב הפילוסופיה המערבית מתחילה בהיגיון פשוט ומגיעה לפרדוקס, חלק ניכר של הפילוסופיה הסינית מתחיל בפרדוקס ומגיע להיגיון פשוט. אחרי שתשליכו את המטבעות ותקראו את הטקסט, אפשר שתופתעו עד כמה הוא נוגע למה שמעסיק אתכם, כפי שקרה במקרה של שרה ושל ג'ייסון. אין לי הסבר כיצד ספר זה מצליח לגעת בדיוק בנקודות הנכונות, אבל אני מקבל בשמחה את התוצאות. אתם יכולים לכנות אותי פרגמטיסט מיסטי. יונג כינה את הדבר "סינכרוניות" - הקבלה בלתי מקרית בין שני רצפי אירועים לכאורה בלתי קשורים זה לזה. אתם מבקשים לקבל עצה, משליכים מספר מטבעות, והאי צ'ינג מספק לכם באופן מקרי לחלוטין עצה מעולה. זה נשמע לא כל כך משכנע, אבל אין ספק שזה עובד. דייוויד יוּם חשב ש"מזל" היא מילה המונית, המבטאת אך ורק את בורותנו. האי צ'ינג מצביע על כך שיוּם צדק.

ייתכן גם שתגיעו לסימן שאינו מובן לכם. בכל מקרה, הרעיון הוא להשתמש בקטע הטקסט שאתם קוראים כקרש קפיצה לבחינת הדברים. אפלטון היה מסכים להנחה שהידיעה כבר מצויה בתוכנו, אם כי אפשר שאנו עשויים להזדקק לעזרה כדי להוציא אותה מהכוח אל הפועל.

אני תופס את האי צ'ינג כחלון שמאפשר לנו לראות מה אנחנו חושבים באמת על הדברים. לפסיכואנליטיקאים ולפסיכולוגים חלונות משלהם שדרכם הם מתבוננים בתודעה שלנו. הטכניקות הפרוידיאניות של אסוציאציה חופשית (האנליטיקאי אומר מילה, ואז עלינו לומר את המילה הראשונה שעולה בדעתנו בתגובה) ופרשנות חלומות, הן שתי דרכים להגיע למחשבותינו ולרגשותינו הכמוסים ביותר. דבר זה יכול גם להיעשות באופן לא מילולי, כמו למשל במבחני רורשאך (של כתמי צבע). ההיוועצות באי צ'ינג היא דרך פילוסופית לדוג במעמקים הללו. עם זאת, במקום למצוא מה אינו כשורה אצלכם, דרכו של האי צ'ינג מכוונת אתכם לעשות את הדבר הנכון. ובין הדרכים השונות מפריד עולם ומלואו.
על הספר
"אפלטון במקום פרוזק - שימוש בתבונת הפילוסופיה לפתרון בעיות ביומיום", מאת ד"ר לו מרינוף יצא בהוצאת כתר. תרגום: אורית כהנא.
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

הספרייה
הגורו בחיתולים  
אושו: הפסיקו לעשות את עצמכם אומללים  
חטטנים הביתה  
עוד...