ראשי > ניו אייג' > טארוט
בארכיון האתר
הקוסם
מדור הטארוט של ד"ר יואב בן דב: קלף הקוסם, הקלף הראשון בסדרה, הוא נקודת פתיחה של מסע פיזי שסופו חוויה של שינוי
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
ד''ר יואב בן דב
30/5/2005 15:20
בחפיסות טארוט חדשות מציגים לפעמים את הקוסם כמין מכשף רב עוצמה, המצווה את רצונו בעמידה סמכותית כשלראשו סמל האינסוף. אולם ציור הקוסם של מרסיי מציג דמות מורכבת יותר.

bateleur הוא עושה להטים או אמן של זריזות ידיים, כלומר קוסם שעורך הצגה כדי להדהים ולשעשע. האיש הצעיר שבקלף נראה כקוסם רחוב שעורך הצגה תחת כיפת השמים, אבל
התלבושת המקושטת אולי מתאימה להופעה יותר חגיגית ומהודרת, בעוד שהנוף הפראי שסביבו מציין שהוא נמצא מחוץ למקום יישוב. אנו מקבלים דמות של ניגודים, שאולי קשה להחליט אם הקסמים שלה הם נס אמיתי או אשליה של אחיזת עיניים. מבטו של הקוסם פונה שמאלה אל העבר, אך קווי השרביט והשולחן מציינים ציר של התקדמות, כלומר ימינה ולמעלה.

הקוסם פותח תהליכים
קלף הקוסם הוא קלף מספר 1, כלומר זה שפותח את הסדרה הראשית. הוא מציין אפוא תהליכים שנמצאים בתחילתם, עם כלים ואמצעים שהקוסם מכין על השולחן כדי להשתמש בהם בהמשך. בתפקיד זה, הקוסם מייצג את נקודת הפתיחה של המסע: המסע של השוטה דרך קלפי הסדרה הראשית, מסע של גילוי עצמי או של התפתחות, מסע פיזי שבמהלכו השואל עובר חוויה משמעותית שגורמת בו שינוי, או מסע החיים של ילד שעתיד לגדול ולהיות בוגר.
הקוסם מחבר בין הארצי והמופלא
הצגת הקסמים מתרחשת בעולם היומיומי והמוכר. אולם כפי שמרמז השרביט שנטוי כלפי מעלה, היא מצביעה על האפשרות של התרחשויות מופלאות שחורגות מההבנה הרגילה. במילים אחרות, קלף הקוסם יכול להיות פשוטו כמשמעו - מי שיכול לעשות קסמים, לחולל מאורעות ותהליכים שלכאורה הם בלתי אפשריים, ובכך גם לתת לנו את התחושה של משהו מופלא שפועל בעולם.

שולי הכובע הרחבים מעידים על יכולת לקבל ידע "מלמעלה", כלומר ממקורות עליונים. אולם הקוסם הוא איש של ניגודים: גם בעל הידע והכוח לחולל את המופלא, וגם בדרן רחוב שנמצא במעמד נחות בסולם החברתי המקובל. אפשר אפוא לומר שכלפי חוץ (כלומר בהצגה שנעשית עבור אחרים) הקוסם הוא זה שמחבר בין השמים והארץ, כשידו האחת פונה למעלה והשנייה למטה. אך החגורה הכפולה שלו אולי מציינת שהוא עצמו חצוי, בין הנעלה והמופלא לבין המוחשי והבסיסי.
לחצו להגדלה
לקוסם יש כלים ואמצעים
בחפיסה העתיקה של הטארוט של מנטנייה הופיע במקום הקוסם בעל מלאכה עם שולחן ועליו כלים, ביטוי למיומנות ויכולת להשתמש בכלים בצורה מועילה. על השולחן של קלף הקוסם אפשר לזהות במעומעם מין כוס (גביע) וסכין (חרב). יחד עם השרביט (מטה) והעיגול (מטבע) בידיו של הקוסם הם מייצגים את סמלי ארבע הסדרות המשניות, כלומר יכולת לפעול בכל התחומים הארציים. נראה כאילו לרשות הקוסם עומדים כלים ואמצעים רבים כדי להשיג את מטרותיו. השאלה היא האם הוא יצליח להשתמש בהם היטב, ובמיוחד אם ידע לבחור מבין הכלים השונים את מה שמתאים לצרכיו בכל רגע.

הקוסם עדיין אינו בשל
הקוסם בטארוט של מרסיי הוא אדם צעיר, עם תלתלים זהובים ושופעים המסמלים נעורים (כלומר תום, יכולת להקסים ורצון ללמוד ולהתפתח). השרביט והעיגול שהוא אוחז בשתי ידיו הם סמלים של גבריות ונשיות, כלומר שני ניגודים שתנועת הידיים שלו אמורה לחבר יחדיו. אולם אם בודקים בעזרת סרגל, אפשר להיווכח שקו השרביט אינו מגיע בדיוק לעיגול שעל הבטן אלא מחטיא אותו במקצת. המסקנה היא שהמיומנות של הקוסם עדיין אינה שלמה והוא נמצא רק בתחילת התפתחותו. הקלף יכול אפוא לייצג התחלה עם פוטנציאלים ואפשרויות חיוביים, אולם עדיין אין כאן מימוש ודרושה עבודה נוספת כדי שהדברים יתחברו כהלכה.
עושה טריקים ולוקח סיכונים
הקוסם הוא עושה להטים. אפשר להבין את תנוחת הידיים כאמצעי של אחיזת עיניים: היד המורמת מנופפת בשרביט ומסיחה את דעת הצופים ממה שהיד השנייה עושה בינתיים עם קצות אצבעותיה שנוגעות בשולחן. גם המבט הצידה יכול להיות חלק מהסחת הדעת. קלף הקוסם יכול לייצג אדם שעוסק בקומבינות, זריז ומיומן בשכנוע אנשים ואולי אף נוטה להציג דברים שאינם קיימים במציאות. פירוש כזה מתאים לשיטת ההתאמות של שחר הזהב, שקישרה את קלף הקוסם עם האל הרומי מרקוריוס (הרמס היווני). מרקוריוס הוא שליח האלים המקשר בין העולמות, אולם גם זריז ורב תחבולות, חמקמק ככספית (mercury) ופטרונם של נוכלים וגנבים.

הקוביות על השולחן יכולות לייצג הימור, לקיחת סיכונים ופעולה בתנאים של אי ודאות. צד השולחן שמחוץ לתמונה מבטא גורמים שאינם ידועים גם לקוסם עצמו. השולחן עם שלוש הרגליים אינו יציב, ואולי גם הוא אינו אלא אשליה, אבל ברגע זה הוא עומד היטב. בגלל השלב ההתחלתי שבו נמצאים הדברים, עדיין מוקדם לקבוע אם להטוטי הקוסם יצליחו, או שייכשלו ויותירו אותו בבושת פנים.


הקוסם אינו מודע למה שמתחת לשולחן
בספרו "מסע לאיכטלאן" קרלוס קסטנדה מספר על מורה אינדיאני, דון חואן מאטוס, המתאר את ראיית העולם של המכשף בעזרת דימוי של שולחן בלב המדבר. הכלים המסודרים על השולחן מייצגים את העולם המוגבל והמוגדר שהתודעה שלנו יוצרת לעצמה. אולם מתחת לשולחן וסביבו משתרעת המציאות האמיתית, רחבה ופרועה מכדי שנוכל להכיל אותה, ורק המכשף מעז לחוות לרגעים את עוצמתה. בכיוון דומה אפשר לקשור את קלף הקוסם עם אל השמים ההודי אינדרה, פטרונם של קוסמי הרחוב. כפי שמספר לי סיגל בספרו "רשת של קסמים", אינדרה הוא זה שטווה את רשת האשליות והקסמים, שאינה אלא תמונת המציאות היומיומית שהתודעה שלנו שבויה בתוכה.

התודעה שלנו היא אותו "אני אחד" שאנו מפגינים כלפי חוץ, למרות שבתוכנו אנו מלאים סתירות וניגודים שאולי איננו מודעים להם בעצמנו. ניגודים כאלה מתבטאים בחלקי גופו השונים של הקוסם. הצווארון הלבן יכול לבטא כוונות טובות, אבל הוא גם מפריד בין הראש לגוף, כלומר בין כוונות ומעשים. אזור החזה צבעוני ומקושט, כלומר מציג משהו מלאכותי ולא רגש טבעי. מאחורי השולחן מוסתר אזור האגן, מה שיכול לבטא סגירות וחסימה מינית או יצירתית. מתחת לשולחן, שתי הרגלים מופרדות ביניהן כאשר כפות הרגליים פונות לשני כיוונים מנוגדים, ומבטאות בכך היסוס, התלבטויות ובלבול. אולם החלק הזה גלוי רק לעיני אחרים, ולא לעיניו של הקוסם עצמו.

אפשר גם לראות בצורה המחודדת על האופק סמל לפתח הלידה, שרגלי הקוסם אולי באו ממנו. ייתכן שמדובר בחוויות הילדות המוקדמת שפועלות בעומק נפשו של הקוסם ומכתיבות את עמדתו בעולם, אולם הוא עדיין לא עיבד אותן ולא הפך אותן לחלק מעולמו המודע. הקוסם שבקלף מפגין אפוא זריזות ומיומנות כלפי חוץ, אולם ייתכן שצעדיו מוכתבים במידה רבה על ידי ההיסוס וחוסר הביטחון, שמקורם ברבדים הבסיסיים שבנפשו.
אז מה זה אומר
מיומנות מתפתחת, אמצעים שעומדים לרשות השואל ויש לו אפשרות לבחור ביניהם. כישרון, יכולת להקסים, לבצע את מה שנראה בלתי אפשרי, לחבר יחדיו עולמות ורבדים שונים. מגע של המופלא בתוך העולם היומיומי, איזשהו קסם שמישהו מחולל, או טשטוש של הגבולות בין מציאות ואשליה. זריזות ויכולת לחבר קצוות ולהפיק מהם תועלת, כושר אלתור, קומבינות וטריקים, אפשרות למעשה נוכלות. פעולה בתנאי אי ודאות, נטילת סיכון, הימורים. חוסר ניסיון, ראייה או התנהגות ילדותית. חסימה ברובד מיני או יצירתי. החטאה קטנה, דיוק לא מושלם. פעלתנות וביטחון מופגן מחפים על היסוסים וספקות פנימיים. חוסר מודעות עצמית, אי יכולת לראות את התמונה השלמה. קלף חיובי לתחילתם של תהליכים, אולם עדיין אינו מבטיח שהם יגיעו להבשלה.

חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

טארוט
טארוט: קלף השמש  
טארוט: קלף הירח  
טארוט: קלף הכוכב  
עוד...