 |
/images/archive/gallery/314/798.jpg הכוהנת. מתוך חפיסת הטארוט של מרסיי בגירסת
ז'ודורובסקי וקמואן
 |
|
|
ד"ר יואב בן דב על קלף הכוהנת, אֵם רוחנית שהעוצמה שלה מושגת דרך כישוריה השכליים |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ד''ר יואב בן דב 6/6/2005 14:37 |
|
|
|
|
 |
דמות הכוהנת, היחידה מבין דמויות הטארוט שאוחזת ספר בידה, מזכירה את הדמות הנשית של אלת החוכמה המופיעה במיתולוגיות שונות כמו אתנה היוונית, סראסוואטי ההודית או סופיה, אלת החוכמה הקדומה של הכתות הגנוסטיות במאות הראשונות לספירה.
בחפיסות אנגליות נקרא הקלף "הכוהנת הגדולה", אולם la papesse בצרפתית פירושו "האפיפיורית", מה שבכנסייה הקתולית בוודאי אינו אפשרי. נראה שהקלף מרמז לסיפור על האפיפיורית יוהנה, שהיה נפוץ בסוף ימי הביניים למרות שהוא חסר ביסוס היסטורי מוצק. על פי הסיפור, יוהנה היתה מורה לפילוסופיה ברומא של אמצע המאה התשיעית. אולם בגלל אילוצי הימים ההם, היא נאלצה ללמד במסווה של גבר וכך זכתה להכרה והערכה. בגלל חוכמתה הרבה היא נבחרה כאפיפיור ונקראה בשם יוחנן השמיני. אולם הסוד התגלה כאשר באמצע תהלוכה דתית היא כרעה ללדת, וההמון הנזעם סקל למוות אותה ואת התינוק.
פרט ייחודי בציור הוא קצה הכתר שלה, החורג מעט מעבר למסגרת השחורה של הקלף. בחוכמה של הכוהנת יש משהו שחורג מהמסגרת הרגילה, אולי סוג של אינטואיציה
או יכולת להתחבר לידע נסתר שבא ממקור גבוה. הכוהנת יכולה אפוא לבטא הדרכה ומתן עצה, דמות של מגדת עתידות (אולי הקוראת בקלפים עצמה), או אף תקשור וקבלת מסרים מרבדים עליונים.
אפשר להבחין שכובע הכוהנת הוא פחות מפותח מזה של הכוהן, ומייצג גירסה קדומה יותר של כתר האפיפיור. בנוסף, גופה פונה שמאלה אל העבר בעוד שגופו פונה אל העתיד. הידע של הכוהנת קשור בעבר ובזמנים קדומים, והוא מבטא "חוכמה עתיקה של האנושות" יותר מאשר חידושים והתפתחויות עדכניות. בהיבט של ידע נשי קדום היא יכולה, למשל, להתייחס לידע מעשי הקשור לאמהות ולידה, לשיטות טיפול ורפואה ביתית ("תרופות סבתא"), למיסטיקה עממית (קריאה בקפה, קמיעות ביתיים) וכדומה.
אפשר גם לראות בציור פס שמוליך מאזור הלב אל הספר הפתוח: הידע של הכוהנת בא מתחושה פנימית וממקורות של רגש, אולם היא יודעת להעביר אותו לשפה מילולית ושכלתנית. במשמעות זו הקלף יכול להתייחס למטפל או מטפלת בתחום הפסיכולוגיה, או בגישה אחרת המשלבת עבודה רגשית עם מסגרת רעיונית ותיאורטית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הכוהנת. לחצו להגדלה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
אם האלוהים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
על פי אחד הטקסטים שמביאה אליין פיגלס בספרה "כתבי הקודש הגנוסטיים", אלת החוכמה הקדומה סופיה היא אמו של בורא העולם ששכח מי הולידה אותו, כלומר האל הזכר המופיע בספר בראשית. זוהי הדמות הקדומה של "אם האלוהים" שבנצרות הפכה למריה אמו של ישו. גם בציורים של ימי הביניים והרנסנס, המתארים את בשורת הלידה שמריה קיבלה מהמלאך גבריאל, היא מופיעה לעתים קרובות כשבידיה ספר. קלף הכוהנת יכול אפוא לייצג דמות של אם רוחנית, או דמות של סמכות נשית שהעוצמה שלה מושגת דרך כישוריה השכליים.
דמותה של אם האלוהים מזכירה את ההשקפה שעל פיה בתקופות קדומות, כאשר השאלות המרכזיות של האנושות היו ענייני חקלאות ופריון, הפולחן הדתי העיקרי היה מכוון לדמותה של האלה-האם הגדולה. מצב זה השתנה כאשר השתלטו על העולם תרבויות לוחמים, שהציבו במרכז את האל הזכר ואת הדת הגברית הממוסדת. אולם האלה הקדומה היתה גם אלת פריון, והפולחנים שלה היו טקסי טבע חושניים. לעומת זאת, בחפיסת הטארוט הדמות הנשית שסימלה מיניות ופריון הופרדה מדמות האם הרוחנית, והיא מופיעה בקלף הקיסרית (מספר 3).
אולי אפשר לראות כאן ביטוי למבט גברי, המתקשה לייחס לאותה דמות נשית גם אימהות וגם מיניות. הדת הנוצרית מבטאת קושי זה בדמותה של מריה, שהיא גם אם וגם בתולה, וגם במסך מאחורי ראשה של הכוהנת אפשר אולי לראות רמז לבתולים. אולם בחפיסה המשוחזרת של קמואן אפשר לראות סמל שמופיע במעומעם בכמה חפיסות קדומות: ביצה לבנה שמופיעה מאחורי הכוהנת בצד ימין של הקלף. כמו בסיפור ההריון של יוהנה, ייתכן שמאחורי המחסומים והמסכים מתהווה משהו חדש, שעדיין אינו יכול להתגלות כלפי חוץ.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
סגורה ומתגוננת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גופה של הכוהנת עטוף ומכוסה מכף רגל ועד ראש, ובכך היא מייצגת את הניגוד הבולט ביותר לעירום המשוחרר של הדמויות בסוף הסדרה. הכיסוי נראה במיוחד באזור החזה המציין את תחום הרגש, בעוד שאזור האגן הקשור ליצרים נעלם לגמרי מתחת לקפלי הבד. מבין ארבעת תחומי החיים של חפיסת הטארוט - שכל, רגש, יצר וגוף - אפשר אפוא לומר שהכוהנת מבטאת את עצמה רק בתחום השכלי.
האופי הבתולי של הקלף יכול להתפרש בשני כיוונים. אפשר לראות כאן טוהר רוחני, או רצון לשמור על ריחוק מהלכלוך והזוהמה שמלווים את החיים הארציים. אולם בעניינים הקשורים בזוגיות או קשר בין אישי, הכוהנת מופיעה כדמות סגורה ומרוחקת, שאינה מסוגלת לבטא ולקבל רגש אמיתי. כדמות אם, היא יכולה להיות קרירה, קשוחה ומתנשאת. בענייני גוף או מיניות היא מבטאת גישה שמרנית, סגורה וחסומה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שומרת סוד
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בהתאמה לאופי המספר 2, המציין חלוקה וניגודים, המסך שמאחורי הכוהנת מחלק את חלל הקלף לחלק גלוי וחלק נסתר. הדבר מזכיר את סודה של האפיפיורית יוהנה, ששמרה עליו שנים רבות עד שהתגלה ברגע לא מתאים. קלף הכוהנת יכול אפוא לציין דברים נסתרים, סוד שאי אפשר לגלות, או גישה של חשאיות והסתרה. ייתכן שהחשאיות הזאת מוצדקת על ידי הנסיבות, אולם אפשר גם שהיא מבטאת אופי חשדני ונטייה לפרנויה.
כקלף אחרון בקריאה, הקלף יכול לפעמים לציין שהתשובה המבוקשת נמצאת "מאחורי המסך", כלומר אי אפשר בשלב זה לקבל תשובה מפורשת לשאלה שנשאלה. עם זאת, אפשר להבחין ששולי המסך מקופלים פנימה, כלומר הכוהנת נמצאת בצידו הפנימי. פירוש הדבר שאנו יכולים לקבל הצצה מסוימת לתוך חלל סודי של מסתורין, אולם הראייה שלנו חלקית ומוגבלת על ידי המסכים והכיסויים הרבים שבקלף.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מסתירה את טבעה האמיתי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כדי שתוכל לבטא את כישוריה בעולם גברי, האפיפיורית יוהנה נאלצת לשמור בסוד על הנשיות שלה. בנקודה זו ההבדל בין ימי הביניים לימינו אולי אינו כה גדול. לדוגמה, גם כיום נשים רבות הבוחרות בחיי קריירה נאלצות להציג דימוי חיצוני קשוח ומרוחק, כדי שלא יואשמו ברגשנות יתר או יוטרדו על רקע מיני. קלף הכוהנת יכול אפוא לתאר אשה הנאלצת להסתיר את אופייה ורגשותיה כדי שתוכל לתפקד בעולם של גברים. אפשרות נוספת היא הופעה של דמות גברית בקלף שכן. במקרה זה הכתר שחורג מהמסגרת יכול לציין שכישוריה של האשה עולים על אלה של בן זוגה. גברים רבים יכולים לחוש מאוימים במצב כזה, מה שעלול להיות מקור לקשיים בתחום הזוגיות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מה כל זה אומר?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
רוחניות נשית, אינטואיציה, הקשבה לקול פנימי המגלה דברים נסתרים. הגדת עתידות, מיסטיקה, תקשור והעברה של מסרים מרבדים אחרים. דמות של אם רוחנית. צניעות, הסתגרות, פחד להיחשף, שמירה על טוהר פנימי במחיר ניתוק מהסביבה החיצונית. יכולות יוצאות דופן, אולי עם קושי לתת להן ביטוי בעולם המעשי. כישורים שכליים מפותחים. זהות מינית נסתרת או לא ברורה. שמרנות ופוריטניות ביחס לגוף, גישה לא חושנית לחיים, קרירות רגשית ומינית. הגנות ומחסומים, ריחוק מהעולם ומאנשים אחרים. חשאיות וחשדנות, סוד שצריך לשמור עליו. הדברים חבויים "מאחורי המסך" ואולי אי אפשר לקבל תשובה כעת. אשה שנאלצת להסתיר את תכונותיה הנשיות כדי להתמודד בעולם של גברים, או שכישוריה עולים על אלה של הגבר שלצידה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|