 |
/images/archive/gallery/320/607.jpg הקיסר.
מתוך סדרת הטארוט של מרסיי בגירסת קמואן וזודורובסקי  |
|
|
ממשיכים עם סדרת הטארוט של ד"ר יואב בן דב. השבוע: היכרות אינטימית עם קלף הקיסר. מיני, כוחני ושתלטן אבל עם נגיעה קלה גם ברוח |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ד''ר יואב בן דב 27/6/2005 22:28 |
|
|
|
|
 |
הכתר המשולב בקסדה קשיחה ומעוצבת מציין שהקיסר הוא גם שליט וגם לוחם, ובכך מזהה אותו עם מעמד האצולה הלוחמת של ימי הביניים. לכאן אפשר לשייך גם את הסמלים המשותפים לו ולקיסרית. הנשר על מגן האצולה הופיע על דגלו של הקיסר בקיסרות הרומית הקדושה של קרל הגדול ויורשיו, ששלטה באופן סמלי במרכז אירופה
במהלך ימי הביניים. הכדור בקצה השרביט מסמל את כדור הארץ (כלומר את השלטון על פני האדמה), והצלב שמעליו מזכיר את הכתרתו של קרל בידי האפיפיור, ומציין שסמכותו הארצית של הקיסר ניתנה לו על ידי הכנסייה. לפיכך, למרות שאופי הקלף הוא ארצי וחומרי במובהק, יש בו גם רמז לשליטה של הרוח על החומר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הקיסר שולט בעולם החומר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אם מסתירים לרגע את חלקו התחתון של הקלף עד לקו החגורה, הרושם שמתקבל מהציור הוא של שליטה, כוח ויציבות. חלוקת התפקידים בין הקיסר לבין הכוהן שמופיע בקלף הבא, שהוא בעצם האפיפיור, מבטאת את ההפרדה של ימי הביניים בין השלטון הדתי והרוחני (כלומר הכנסייה) לבין השלטון החילוני והארצי (המלך שכפוף באופן סמלי לקיסר). השליטה של הקיסר מתייחסת אפוא לעניינים מעשיים, ארציים וחומריים, ומשתלבת באופי המספר 4 המייצג יציבות וחומריות. בכמה חפיסות חדשות נקודה זו מודגשת במיוחד בכך שכיסא הקיסר מעוצב כאבן מרובעת.
קלף הקיסר יכול אפוא לציין אדם בעל סמכות הנוגעת לעניינים ארציים וחומריים, כמו למשל מנהיג, מנהל או מפקד בצבא. ייתכן שמדובר באדם שיש לו מעמד כזה בפועל, או מוסד שאדם כזה מייצג. לדוגמה, הקלף יכול לייצג את מי שממונה על השואל במקום העבודה, או להתייחס למקום העבודה עצמו ולעניינים הקשורים בו. אפשרות נוספת היא מוסד או אדם ששולט בשואל באמצעים חומריים, כמו למשל מוסד בנקאי או מממן שהשואל תלוי בו. ייתכן גם שמדובר בשואל עצמו שנמצא בעמדת שליטה כזו. כדאי לשים לב שעוצמתו של הקיסר לא נובעת מאישיותו כאדם, אלא מהתפקיד והמעמד שהוענקו לו ושאותם מסמלת השרשרת עם התליון על החזה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הקיסר.
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הקיסר מכתיב את רצונו
|
 |
|
 |
 |
 |
|
צורת הישיבה של הקיסר, במיוחד בחלק העליון, מפגינה ביטחון וכוחנות. הדבר בולט במיוחד בצורת האחיזה של השרביט שהקיסר אוחז בו כמו בנשק, כאשר אצבעות ידיו סגורות בצורת אגרוף. בהיבט חיובי הקלף יכול אפוא לבטא ביטחון עצמי, אסרטיביות ומנהיגות, המאפשרות לקיסר להכתיב את רצונו ולהניע אחרים לפעולה שתשרת את תוכניותיו. בהיבט שלילי, אפשר לראות כאן גישה כוחנית ורודנית של אדם שאינו מתחשב ברצונותיהם של אחרים, אלא כופה עליהם את רצונו באמצעות טרור והפחדה.
האופי הלוחמני של דמות הקיסר, יחד עם הקסדה והצבע האדום המקושר בדרך כלל עם אלי מלחמה, קושרים את הקלף לענייני צבא ומלחמה, ובמיוחד להיבט הסמכות והפיקוד שאופיינית למערכות צבאיות. הקלף יכול גם לייצג, לדוגמה, איש צבא שהפך למנהל בתחום האזרחי, ועדיין רגיל לחלק פקודות ולצפות לציות עיוור ומוחלט. היבט נוסף נוגע לשרביט שהוא בעצם צורה של מטה. בקלפי הטארוט המטה מסמל מיניות, והקלף יכול אפוא לציין גישה כוחנית ושתלטנית בענייני מין, שימוש במין כאמצעי של שליטה, או עניינים הקשורים בהטרדה ותקיפה מינית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הקיסר הוא אב ארצי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למרות שהקלף יכול לייצג גם אשה שנמצאת בעמדת כוח או אשה המאמצת חזות קשוחה ולוחמנית, ההתייחסות הראשונית של הציור היא לגבר שנמצא בעמדה של שליטה וסמכות. בתחום הנפשי הקלף יכול אפוא לייצג את דמות האב, במיוחד אם מדובר באב סמכותי המפגין כוח ושליטה. ייתכן גם שמדובר בחינוך נוקשה או במערכת ערכים קשוחה המבוססת על ציות לחוקים ולדמויות סמכותיות.
בדומה לקלף הקיסרית, גם בקלף הקיסר מגן האצולה עם הנשר יכול לבטא קשר עם המשפחה. אולם בעוד שהקיסרית חובקת את הנשר ומטפחת אותו באופן אקטיבי, יחסו של הקיסר לנשר שלו יותר מורכב. מצד אחד, הנשר מהווה מעין בסיס שהקיסר יושב עליו, כלומר תלוי בו מבחינה רגשית. מצד שני, צורת הישיבה ועקב הרגל שנוגע בנשר מעוררים רושם שהתלות הזו נתפסת כמעין נקודת תורפה, שהקיסר חייב להגביל את השפעתה ולא לגלות אותה כלפי חוץ. אפשר גם לראות שהקיסר כביכול מציב את עצמו בין הנשר לבין העולם החיצוני, כלומר הוא רואה את תפקידו כמגונן ומפרנס ולא כמי שאמור להיות מעורב רגשית בחיי המשפחה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הקיסר מרסן את עצמו
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בחלקו התחתון של הקלף אפשר לראות היבט של משמעת והגבלה עצמית, המאזן את הכוחנות המוחצנת של החלק העליון. יד שמאל שאוחזת בחגורה נראית כגורם ממתן ומרסן כאשר כביכול הקיסר "מחזיק את עצמו", ואפשר לייחס משמעות דומה גם לרגל ימין המוצלבת שחוסמת את רגל שמאל ומבטאת הגבלה עצמית. גם בספרו "הטארוט" מספר ואן ריינברק שבציורים של ימי הביניים המוקדמים ישיבה ברגליים מוצלבות הייתה אופיינית למלך כאשר הוא יושב למשפט, כלומר במצב שדורש שליטה ובקרה עצמית.
קלף הקיסר יכול אפוא לבטא סמכות ועוצמה המושגות באמצעות משמעת עצמית ויכולת ריסון. עם זאת, הישיבה איננה נינוחה והיא משדרת דריכות ומתח, כאשר היא מייצגת מעין מצב ביניים בין ישיבה לעמידה. בהיבט שלילי, אפשר לראות כאן קונפליקטים וכוחות מנוגדים הפועלים בנפשו של השואל, ואינם מניחים לו לנוע קדימה ולבטא את נקודות העוצמה שלו באופן מעשי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הקיסר מסתיר את חולשותיו
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בעוד שחלקו העליון של הקלף משדר שליטה וכוח, החלק התחתון חושף מציאות מורכבת יותר. מתחת לנשר מופיע בור באדמה, המייצג מעין תהום שתחזור ותופיע גם בקלפים אחרים. התהום מסמלת את מעמקי הנפש, עם המצוקה והכאב שאנו נושאים בתוכנו ברבדים עמוקים. בגירסת קמואן מובלטת ביצה לבנה מתחת לנשר, שמייצגת פוטנציאל של פריון ויצירתיות. הביצה מבטאת מעין צד נשי באישיותו של הקיסר שמקביל לצד הגברי בדמותה של הקיסרית. אולם בעוד שהקיסרית מציגה את הצד הגברי בגלוי, הצד הנשי של הקיסר חבוי מאחורי חזות גברית קשוחה.
הקלף יכול אפוא לציין חולשה פנימית שהכוחנות החיצונית מחפה עליה. לדוגמה, ייתכן שמדובר באדם חסר ביטחון עצמי שמסתיר זאת (אולי גם מעצמו) באמצעות התנהגות דורסנית ורודנית. ברמה כללית יותר אפשר לראות כאן דימוי גברי מסורתי שהשואל מאמץ בגלל חינוכו וציפיות הסביבה. הדימוי הזה מחייב אותו להסתיר ולהכחיש חלקים באישיותו שנחשבים "לא ראויים" לגבר, כמו למשל ביטוי חיצוני של רגשות ושל נקודות חולשה. התוצאה היא מתח וקונפליקטים, שאינם מאפשרים לאדם לממש במלואם את הפוטנציאלים היצירתיים שלו ומשאירים אותם חבויים וחסומים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מה כל זה אומר?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
עמדה של כוח, שליטה ברובד החומרי והפיזי. שלטון, צבא, מקום עבודה או מוסד כלכלי שהשואל תלוי בו. מעמד של מפקד, מנהל או ממונה. סמכות שנובעת יותר ממעמד חברתי מאשר מתכונות אישיות. מנהיגות, שליטה באנשים אחרים. מיניות מופגנת כאמצעי של מעמד ושליטה. דמות אב סמכותי, מפרנס ומגונן. שליטה עצמית, בקרה ומעצורים פנימיים שאינם מאפשרים לאדם לבטא את רגשותיו במלואם. מתח וקונפליקטים בין נטיות ותחושות פנימיות לבין מה שהסביבה מצפה ממך. רודנות, נטייה להנחית פקודות מלמעלה. כוחנות, אלימות, אפשרות לתקיפה מינית. עיסוק מתמיד בשאלות של מעמד, כוח ויחסי שליטה. חזות קשוחה שמחפה על חולשה פנימית. צורך למלא תפקיד גברי מסורתי, התנהגות מאצ'ואיסטית, יחס שוביניסטי לנשים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הביתשלו. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|