 |
/images/archive/gallery/365/201.jpg יורם סיוון בבית המלאכה שלו.
 |
|
|
יורם סיוון כבר תשע שנים מכור לצלילים העמוקים שמפיק הכלי האבוריג'יני הארוך. נועה טיקולסקר שוחחה איתו אפרופו פסטיבל הדיג'רידו שייערך בסופ"ש |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
נועה טיקולסקר 20/9/2005 14:03 |
|
|
|
|
 |
בסוף השבוע יתקיים בקיבוץ חורשים שליד כפר סבא פסטיבל הדיג'רידו הישראלי. אירוע שיוקדש לכלי האבוריג'יני הקדום שמקורו בערבות אוסטרליה.
הדיג'רידו, או בקיצור דיג', הוא כלי נשיפה המפיק צליל עמוק ועשיר. הדיג', מהעתיקים שבכלי הנגינה, הומצא על ידי האבוריג'ינים באוסטרליה ו"נתגלה" מחדש על ידי מערביים בעשרים השנים האחרונות.
בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת בארץ קהילה של נגנים ומתעניינים בכלי המיוחד הזה. למי שטרם נתקל בתופעה מדובר בכלי נשיפה מעץ המפיק תו אחד בלבד, צליל עשיר ומגוון המופק על ידי רטט של השפתיים אל תוך העץ החלול. באמצעות הלשון, הגרון והסרעפת נוצר משחק עם גווני הצליל ועל ידי טכניקה מיוחדת אך לא מסובכת הקרויה "נשימה מעגלית" נוצר צליל רצוף נטול הפסקות. נשמע פשוט אך למעשה מדובר בתהליך ארוך ויסודי המלמד את המנגן הרבה מאוד על ריכוז, הקשבה, שליטה באיברים פנימיים ומעל לכל שליטה בנשימה.
לדיג'רידו תכונות מדיטטיביות חזקות ויש המייחסים לו גם כוחות ריפוי. על אף שאין
שיטה כתובה ובדוקה לשימוש רפואי בצליליו של הדיג', נגנים ומאזינים רבים מוצאים בו את הסגולות הללו שמקורן בצלילו העמוק והמרגיע. הדיג'רידו משתלב היום בהרכבים מוזיקליים מגוונים, ממוזיקה אתנית ועד לטראנס אלקטרוני.
הדיג'רידו הוא אמנם כלי המפיק תו אחד בלבד, אך בתו הבודד הזה יש עושר אדיר שכולל בתוכו גם את הצלילים העיליים (אוברטונים). בכל צליל שאנו שומעים חבויים צלילים רבים- גבוהים ונמוכים - המרכיבים ביחד את מה שנשמע לאוזן כצליל אחד.
שירת האוברטונים (kuh-mei) שמקורה במונגוליה היא טכניקה ייחודית המאפשרת לנו להבליט את הצלילים העיליים מן הקול האנושי. המנגינות שנוצרות בשירה כזו הן עדינות וקסומות. במהלך השנים האחרונות התגלה הקשר בין הכלים השונים המנגנים אוברטונים - הדיג'רידו, השירה ונבל הפה שזהו קפיץ קטן שמגיע מערבות אסיה. פורטים עליו מול חלל הפה ובטכניקות דומות לאלו המשמשות בדיג' ובשירה מפיקים מנגינות אוברטונים, שהן מנגינות טבעיות, ללא תווים וללא מחשבה אך עם הרבה רגש.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מסע של תגליות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אז מה כל כך מיוחד בדיג'רידו? "הפעם הראשונה שבה נתקלתי בדיג' היתה במקרה, בטיול למזרח הרחוק לפני כעשר שנים. הוקסמתי מהצליל המתמשך ללא הפסקות לנשימה, וכנגן כלי נשיפה סקרנה אותי האפשרות של נגינה ללא הפסקה על ידי טכניקת הנשימה המעגלית. שמתי לב לעובדה שלמרות שהכלי מפיק תו אחד בלבד המוזיקה שלו אינה חדגונית. עניינה אותי העובדה שאין צורך בידע מוזיקלי כדי לנגן בכלי. כל מה שצריך זה להתאמן ולהתרכז בנשימה מעגלית ולהתעמק בפעולת הסרעפת, הפה, השפתיים והלשון כדי להפיק את הצלילים השונים והמיוחדים האלה. אתה בעצם יוצא למסע של תגליות בעולם הנגינה והשליטה בגוף. אתה שוקע אל תוך מצב מדיטטיבי".
מי מנגן בדיג'רידו? "בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת בארץ קהילה של נגני דיג' שמשלבים אותו בהרכבים מוזיקליים מגוונים. יש גם מטפלים שנעזרים בדיג' לריפוי ושחרור. היום הדיג' מתחיל להיכנס גם למוסדות חינוך.
"לפני כמה שנים ניגנתי במינכן, ברחוב ופתאום הגיע אדם מבוגר, בלבוש מכובד, הציג עצמו כרופא ואמר ששמע את הצלילים מרחוק ומיד הרגיש שיש בהם סגולות מרפא ובא לראות במה מדובר. כאן בארץ קרה לי שהוזמנתי לנגן לילדים אוטיסטים בגן מיוחד. הצלילים פשוט גרמו להם לקפוץ בשמחה ולהתחבק. זה היה מאוד מרגש לראות את זה".
נסעת לבקר את האבוריג'ינים באוסטרליה? "לפני מספר חודשים, אחרי כתשע שנות נגינה בדיג', הרגשתי שלמדתי וגיליתי הרבה על הכלי והחלטתי שהגיע הזמן לנסוע לאוסטרליה ולהכיר את המקורות. אצל האבוריג'ינים הדיג' הוא כלי טקסי, בעל משמעות דתית מסורתית. היה מעניין לצאת איתם לשטח לאסוף עצי אקליפטוס חלולים (עבודה של טרמיטים) ולראות איך בונים את הכלים. אבל בתרבות המערבית לדיג' אין משמעות דתית ולא משמעות טקסית. הגישה המערבית מתייחסת לדיג'רידו ככלי מוזיקלי ומדיטטיבי מיוחד שהנגינה בו מתבססת על ניסיון, שליטה עצמית וגילוי אפשרויות".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הפסטיבל
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בדצמבר 2004 התקיים בתל אביב הפסטיבל הישראלי הראשון לדיג'רידו שנמשך על פני יום שלם. השנה הוא יורחב ליומיים שלמים של מוזיקה בהשתתפות מיטב אמני הדיג'רידו בארץ לצד מתחמי סדנאות שיתארחו אמנים, מטפלים ומרצים.
הפסטיבל יתקיים בקיבוץ חורשים ליד כפר סבא בימים שישי (משעה 12:00 בצהרים) ובשבת מהבוקר עד שעות הערב.
פרטים נוספים תמצאו באתרהפסטיבל |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|