 |
/images/archive/gallery/384/032.jpg קלף 13
קלף מחפיסת ז'ודורובסקי וקמואן.  |
|
|
יש פחדנים שמעדיפים להוציא אותו לגמרי מהחפיסה - ד"ר יואב בן דב על קלף 13 - קלף המוות |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ד''ר יואב בן דב 3/11/2005 18:11 |
|
|
|
|
 |
בחפיסות חדשות הקלף נושא את השם "מוות", אולם בחפיסות המסורתיות אין לו שם כלל. במקום זאת הוא מזוהה עם המספר שלו: בחפיסות איטלקיות קדומות יש כמה גרסאות שונות לסדר הקלפים, אך השלד עם החרמש מופיע תמיד כמספר 13. בתרבות הקלאסית של יוון ורומא דמות של שלד סימלה את המוות הצפוי לכל אדם, ושימשה
להעביר מסר נהנתני: "אכול ושתה כי מחר נמות". בימי הביניים הנוצריים, שלד דומה היה קשור במסר הפוך דווקא: החיים הארציים בני חלוף, ולכן כדאי להתרכז בחיי הנצח של העולם הבא. גם החרמש הוא סמל עתיק שנקשר עם האל היווני כרונוס (סטורן הרומי), המייצג את הזמן החולף ושמביא קץ לכל דבר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
קלף 13 מפרק ומכלה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
על פי הכלל האומר שלעולם לא חוזים מוות בקלפים, קלף 13 אינו יכול לייצג מוות פיזי. למעשה, מכיוון שבחפיסות המסורתיות שם הקלף אינו מופיע, לא ברור אם צריך בכלל לכנותו בשם "מוות". עם זאת, ברור שיש בקלף התייחסות ברורה לרעיון של קץ וכלייה. אפשר לראות זאת באיברים הקטועים על האדמה השחורה, בשלד המכוסה חלקית בעור ומזכיר שרידים של אדם מת, ובחרמש שמסמל את הקציר, כלומר את סוף עונת הצמיחה. הקלף יכול אפוא לייצג סוף של תקופה או של תהליך. לדוגמה, הוא יכול לתאר ניתוק ופירוק של מסגרות ושל מערכות יחסים, החלפה של מקום מגורים או סיום של עבודה, שינוי ובחינה מחדש של עמדות, או כל היבט אחר בחיי השואל שזמנו עבר, וכעת הוא מתפרק ומפנה את מקומו למשהו חדש.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
קלף 13. לחצו להגדלה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
קלף 13 חותך את העבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שני הראשים עם הכתר בתחתית הקלף יכולים להזכיר את התפיסה המקובלת של המוות כמכנה המשותף, שמבטל את הבדלי המעמד בין בני האדם: בפני המוות כולם שווים, עשירים ועניים, מלכים ומשרתים. אולם אפשר גם לראות אותם כסמל לדמויות ההורים, כאשר הדריכה על ראש האשה והעברת הלהב על ראש הגבר מבטאות שחרור מקשר לא בריא של תלות בהם. ברמה כללית יותר, אפשר לראות בלהב החד של החרמש גם חיתוך של העבר, וגם דרך שעוברת בשדה השחור ומתעגלת ימינה ולמעלה (כלומר אל עתיד לא ידוע). הקלף יכול אפוא לציין חיתוך וניתוק של קשרים והתחייבויות מן העבר, שיכול לבוא או כתוצאה מהחלטה רצונית של השואל, או בגלל הנסיבות החיצוניות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
קלף 13 מתמודד עם שינוי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הצבע השחור ששולט בחלקו התחתון של הציור, השלד עם החרמש החד והאברים הקטועים על האדמה מקנים לקלף אופי מפחיד ולא נעים. לפיכך, כאשר קלף 13 יוצא בפריסה, יש לפעמים צורך להרגיע את השואל ולהסביר לו את ההיבט החיובי בקלף. יש אף קוראים שמעדיפים להוציא את קלף 13 בכלל מהחפיסה, אולם פעולה כזו מעקרת את הקלפים מהיבט חשוב שלהם ולכן אינה מומלצת.
מאחורי הרושם הקשה שהקלף יכול לעורר עומדת העובדה שכל שינוי משמעותי בחיים הוא אירוע טראומטי. גם כאשר מדובר בשינוי חיובי, כמו למשל חיתוך והתנתקות ממסגרת שלא התאימה לנו, עדיין מדובר בנטישה של משהו מוכר וידוע לטובת מצב חדש של אי ודאות. התוצאה יכולה להיות הלם, בלבול ותחושות קשות, והדבר בולט במיוחד אם הקלף מופיע הפוך (כלומר מציין קשיים חזקים במיוחד שיש לשואל בהתמודדותו עם השינוי).
אפשר לקשור לכך גם את המשמעות השלילית שמייחסים לפעמים למספר 13. בדומה לגלגל המזלות, המספר 12 מבטא מעגל שלם שמכיל בתוכו את כל הניגודים ומתחלק בדרכים רבות (למספרים 2,3,4,6). המספר 13 מוסיף יחידה למשהו שכבר הגיע להשלמה, כלומר הוא שובר את ההרמוניה ומחייב מעבר לרובד חדש ולא מוכר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
קלף 13 חושף את האמת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
קלף 13 מייצג נקודת מעבר גם מבחינת המקום שלו ברצף הסידרה הראשית, שכאמור נשאר קבוע בכל החפיסות העתיקות. אפשר לראות זאת בעובדה שמלבד קלף המאוהב, שהוא יוצא דופן מבחינת מיקומו, דמויות עירומות מאפיינות רק את החלק האחרון של הסידרה. השלד של קלף 13 פותח את החלק הזה ומבטא את החשיפה והעירום באופן בוטה במיוחד, "עד העצם". הקלף יכול אפוא לבטא טלטלה או משבר שחושפים דברים כהווייתם, בלי שום כיסויים או נסיונות לייפות את המציאות. האמת שמתגלה כאן יכולה להיות לא נעימה, אולם צריך להתמודד איתה כדי שיהיה אפשר להתקדם הלאה. האופי החד והחותך של הקלף מציין שאחרי חשיפה כזו, הדברים לא יוכלו לחזור למצבם הקודם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
קלף 13 שומר על העיקר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
העצם המודגשת שמחברת את האגן לבסיס עמוד השידרה יכולה לסמל את "עצם הלוז", שעל פי האגדה נשארת גם אחרי ששאר העצמות מתפוררות, ושממנה יתבצע שחזור הגוף בתחיית המתים. אפשר לראות ביטוי לכך בעמוד השדרה המורכב מצורות של עלים צומחים, ומסתיים בעצם הצוואר המתחלקת לארבע ומסמלת מבנה חומרי. עצם הלוז מבטאת את הדבר המהותי והעיקרי, שנשאר קבוע גם כאשר כל השאר משתנה ומתפורר.
לשינוי שהקלף מבטא יש אפוא שני היבטים משלימים. מצד אחד, הוא מסיר כאמור את הכיסויים והמסכות ומחייב התמודדות (אולי מכאיבה) עם המציאות. מצד שני, הוא מבליט את הדבר החשוב והמהותי, ובכך מעניק פרספקטיבה וסדר עדיפויות נכון לחיים. הדבר מזכיר את אמרתו של המכשף האינדיאני דון חואן בספרו של קרלוס קסטנדה "מסע לאיכטלאן": המוות הוא יועץ. הקלף יכול אפוא לבטא טלטלה ומשבר, שבעקבותיהם אנו מתעוררים להבנה טובה יותר של מטרותינו בחיים: מה באמת חשוב עבורנו, ומה אינו אלא אשליה ובזבוז זמן.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
קלף 13 פותח אפשרויות חדשות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
רעיון המוות קשור בדרך כלל בקיפאון ומנוחה מוחלטת, שבה אין עוד שום התקדמות. אולם בקלף 13, פני השלד שפונות ימינה מציינות כיוון של התקדמות אל העתיד, והציור כולו נושא אופי חזק של תנועה ודינמיות. אפשר להבין מכאן שבפרספקטיבה הצרה של מה שכבר קיים, הקלף יכול לציין מוות וסוף של תקופה או תהליך. אולם בראייה רחבה יותר, הקלף מבטא דווקא את האפשרות של תנועה והתקדמות. כמו בחזון העצמות היבשות של ספר יחזקאל, האיברים החתוכים שפזורים בתחתית הקלף יכולים לשוב ולהתחבר בצורות חדשות.
אפשר להזכיר בעניין זה גם את הקשר הביולוגי בין מיניות ומוות: מרגע שהרבייה המינית הופיעה בתהליך האבולוציה, היא מאפשרת גיוון והתפתחות מואצת של היצורים החיים. אולם כדי שזה יקרה, הצירופים הגנטיים הישנים צריכים לפנות את מקומם, וכך מופיע בעולם החי הרעיון של מוות טבעי. זו גם המשמעות החיובית שאפשר למצוא בקלף 13, למרות האופי המפחיד והלא נעים שלו. הקלף מבטא סיום של פרק או של תקופה, כאשר המבנים הקיימים מתפרקים ומאפשרים את התהוותם של צירופים ותבניות חדשות. במלים אחרות, המשמעות הרחבה של הקלף איננה מוות וקץ שאחריו אין עוד שום תנועה, אלא להיפך - שינוי, טרנספורמציה ופתיחה של שלב חדש עם אפשרויות שלא היו קיימות לפני כן.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מה כל זה אומר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
סוף של תקופה, של מערכת יחסים או תהליך. התפרקות של מסגרות או תבניות ששלטו בחיינו עד כה. ניתוק מהשפעתם של ההורים או של דמויות סמכות משמעותיות. השתחררות מקיבעון ומהיצמדות לעבר. שינוי בעל אופי חד ומהיר שיכול להיות רצוי כשלעצמו, אך מחייב התמודדות ומעורר קשיי הסתגלות. הורדת מסכות, סילוק של כיסויים ואשליות, התמודדות עם המציאות כפי שהיא. חשיפה של המציאות האנושית הבסיסית, מעבר להבדלים של מעמד ומצב חברתי. ויתור על מטען עודף ושמירה רק על מה שחשוב באמת. קבלת פרספקטיבה מאוזנת של החיים תוך מודעות לאופי החולף שלהם. התמודדות עם השינוי מאפשרת פתיחה של אפשרויות שלא היו קיימות לפני כן. יציאה לדרך חדשה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|