 |
/images/archive/gallery/233/622.jpg
מתוך האתר של קן ווילבר.  |
|
|
גם קן ווילבר התבלבל מהמגוון האדיר של הדרכים האפשריות המובילות לאמת, בגלל זה הוא כתב את "קיצור תולדות הכל", מיפוי של מכלול הידע האנושי מהמפץ הגדול ועד ימינו. הספר הזה, שיצא השבוע בעברית, יחסוך לכם פניות מוטעות בכל נתיב חוכמה שבו תבחרו לצעוד |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
טוני שוורץ 13/11/2006 10:39 |
|
|
|
|
 |
ב- 1989 יצאתי למסע חיפוש משלי אחר החוכמה. במהלך חיפושי ברחבי אמריקה ערכתי שיחות ועבדתי עם יותר ממאתיים פסיכולוגים, פילוסופים, רופאים, מדענים ומיסטיקנים שטענו שיש להם התשובות שאותן חיפשתי. עד שכתבתי את "מה שבאמת חשוב: החיפוש אחר חוכמה באמריקה", כבר היה לי ברור שקן ווילבר הוא קטגוריה לעצמה. אין לי ספק שהוא הקול המשכנע והחודר ביותר בחוכמה האמריקנית המתהווה.
 |
תיאוריה של הכל |
במשך 30 שנה הקדיש קן ווילבר את כל זמנו למדיטציה וללימוד עצמי של כל תחום, מסורת או תיאוריה אפשריים. התוצאה היא ''הפילוסופיה האינטגרלית'' |
לכתבה המלאה |
  |
|
|
 |
עברו כמעט שלושים שנה מאז שפרסם קן ווילבר את ספרו "הקשת הרחבה של התודעה". כשכתב את הספר, היה קן ווילבר בן עשרים ושלוש, ובעקבות הספר התבסס מעמדו כמעט בן-לילה כהוגה הדעות אולי המקיף ביותר בזמננו. בספר ה"קשת הרחבה של התודעה", שכתב תוך שלושה חודשים, אחרי שפרש מלימודי התואר השני שלו בביוכימיה, טוען ווילבר שההתפתחות האנושית מתקדמת בגלים או בשלבים שמשתרעים מעבר לשלבים המוכרים בפסיכולוגיה המערבית. רק אם מנווטים בהצלחה בכל אחד מגלי ההתפתחות הללו, טען ווילבר, ניתן לפתח תפיסת אינדיבידואליות בריאה, ולאחר מכן לחוות זהות רחבה יותר, שמתעלה אל מעבר לאני האישי ומכילה אותו. למעשה, ווילבר חיתן את פרויד ואת הבודהא - שעד אז כמו הפריד ביניהם חיץ שלא ניתן לגישור. היתה זו תרומתו המקורית הראשונה מני רבות.
שמו של הספר הנוכחי מטעה בקלילותו. "קיצור תולדות הכל" מספק בדיוק את הסחורה שהוא מבטיח. הוא מכסה טווח היסטורי רחב, מהמפץ הגדול ועד להווה הפוסט-מודרני היבש. לאורך הדרך הוא מנסה להבין את הדרכים השונות, ולעתים הסותרות, שבהן התפתחו בני האדם – מבחינה גופנית, רגשית, אינטלקטואלית, מוסרית ורוחנית. ולמרות המנעד הרחב שהוא סוקר, הספר דק וקומפקטי להפליא. ואכן, הדבר שמבדיל את "קיצור תולדות הכל" מספרים שווילבר פרסם לאחר מכן - הוא שווילבר לא רק מביא את הרעיונות שפותחו ביצירותיו עד כה, אלא גם מציג אותם במבנה פשוט ונגיש, שבנוי כדו-שיח. רוב ספריו של ווילבר מצריכים לפחות רמה בסיסית של היכרות עם המסורות ההגותיות המזרחיות ועם הפסיכולוגיה ההתפתחותית המערבית. "קיצור תולדות הכל" מכוון לקהל יעד רחב בהרבה - אלה מאתנו שתרים בדבקות אחר חוכמה בחיינו היומיומיים אך חשים בלבול לנוכח המגוון האדיר של הדרכים האפשריות המובילות לאמת, שלעתים כה קרובות נדמות כסותרות אלה את אלה. לקוראים שירצו להעמיק חקר לכשיסיימו לקרוא את הספר הנוכחי, אני ממליץ על יצירה של ווילבר שראתה אור לאחרונה, "סקס, אקולוגיה ורוחניות", שדנה באופן מפורט יותר ברבים מהרעיונות שמוצגים כאן.
מכל האנשים שפגשתי, איש לא הצליח לתאר את התוואי של ההתפתחות האנושית – את האבולוציה של המודעות – באופן שיטתי יותר או מקיף יותר מווילבר. במהלך מסעותיי, נתקלתי באין ספור אנשים שטענו טענות מרחיקות לכת בזכותה של גרסה מסוימת של האמת שאותה קידמו. גיליתי שכמעט ללא יוצא מן הכלל, הגיעו כל אלה למסקנותיהם על ידי כך שבחרו צד ודיברו בשבחה של מערכת אחת של יכולות וערכים, ובאותה עת פסלו מערכות אחרות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
קן ווילבר
| /images/archive/gallery/212/807.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
המפה העשירה ביותר של העולם
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ווילבר נוקט בגישה כוללנית ומקיפה יותר. הוא שוטח בפני הקורא חזון קוהרנטי שמכבד וכולל אמיתות ממגוון תחומים - פיזיקה וביולוגיה; מדעי החברה ותורת המערכות; אומנות ואסתטיקה; פסיכולוגיה התפתחותית ומיסטיקה הגותית - כמו גם תנועות פילוסופיות מנוגדות, מניאופלטוניזם ועד מודרניזם, מאידיאליזם ועד פוסט-מודרניזם.
ווילבר מכיר בכך שטענת-אמת כלשהי עשויה להיות תקפה מבלי שתהיה שלמה, אמיתית אך ורק בתחום שבו היא נוגעת, ושיש לראות כל טענה כזאת כחלק ממערכת שמכילה אמיתות אחרות, חשובות באותה המידה. ייתכן שהכלי בעל העוצמה הרבה ביותר שהוא מציג בספר "קיצור תולדות הכל" הוא הרעיון שישנם ארבעה "רביעים" של התפתחות. אחרי שבחן מאות מפות התפתחותיות שפיתחו הוגים שונים, מפות התפתחות ביולוגיות, פסיכולוגיות, קוגניטיביות ורוחניות, אם להזכיר רק אחדות מהן, הבין ווילבר שלעתים קרובות תיארו מפות אלה גרסאות שונות של "האמת". למשל, צורות התפתחות חיצוניות הן אלה שאותן ניתן למדוד באופן אובייקטיבי ואמפירי. אבל ווילבר מבהיר שצורה זו של האמת יכולה לשמש את האדם רק כברת דרך מסוימת. כל התפתחות מקיפה, מציין ווילבר, כוללת גם ממד פנימי – ממד סובייקטיבי ופרשני, שתלוי במודעות ובהתבוננות
פנימית. מעבר לכך, הבחין ווילבר שההתפתחויות הפנימיות והחיצוניות גם יחד מתרחשות לא רק באופן אינדיבידואלי, אלא גם בהקשרים חברתיים ותרבותיים, ומכאן ארבעת הרביעים.
ווילבר טוען, כשהוא מביא סדרה של דוגמאות חיות, שלא ניתן לעשות רדוקציה של אף אחת מצורות האמת הללו לכדי צורת אמת אחרת. למשל, פסיכולוג התנהגותי אינו יכול להבין את חווייתו הפנימית של אדם רק מתוך התבוננות בהתנהגותו החיצונית - או במקבילות הפסיכולוגיות שלה. אכן, האמת משחררת, אבל רק אם מכירים בכך שישנם סוגים רבים של אמת.
"קיצור תולדות הכל" פועל בכמה רמות. זוהי המפה העשירה ביותר שמצאתי עד כה של העולם שבו אנחנו חיים ושל מקומם של בני אדם, גברים ונשים, בעולם זה. בדיאלקטיקה של הקִדמה, טוען ווילבר, כל שלב אבולוציוני מתעלה אל מעבר למגבלותיו של קודמו, אך באותו הזמן הוא גם מציב מגבלות חדשות. זוהי השקפה שגם מכבדת את המאבק המתמשך שגלום בכל חיפוש אותנטי אחר חיים שלמים ומודעים יותר וגם מתענגת על החיים עצמם. "בסופו של דבר, אין תקופה שניתן לומר עליה שהיא מיוחסת", כותב ווילבר. "כולנו המזון של המחר. התהליך נמשך והרוח נמצאת בתהליך עצמו, ולא בתקופה מסוימת או בזמן מסוים או במקום מסוים".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לא מפחד לרכוש אויבים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ברמה אחרת ווילבר מתפקד כמי שעושה דה-מיסטיפיקציה וחושף אמיתות – הוא המבקר המפוכח של מורים שונים, של שיטות שונות, רעיונות ומערכות שמבטיחים ללמד דרכים לאמת השלמה, אך לעתים קרובות יותר חושפים אמת בלתי-שלמה, מטעה, מוטעית, או מעוותת. לעתים קרובות מדי אנו עצמנו שותפים לדינמיקות הללו. אנחנו מפחדים מכל שינוי באשר הוא, ויכולת הרמייה העצמית שלנו היא אינסופית, ולכן אנחנו ממהרים להיצמד לתשובות פשוטות ולפתרונות מהירים, שבסופו של דבר רק מצרים את ההשקפה שלנו ומכשילים את ההתפתחות שלנו.
קולו של ווילבר הוא קול נדיר. הוא רותם למשימה את לבו הישר ואת מחויבותו לאמת. הוא מרחיב את עדשתו כדי להפיק תמונה גדולה ככל האפשר, אבל הוא מסרב לראות את כל המרכיבים כשווים. יש לו הערכה לעומק. למרות הכבוד הרב שהוא רוחש כלפי הקולות השונים, הוא לא מפחד לרכוש אויבים. התוצאה היא שספרו שופך אור מקורי במיוחד לא רק על השאלות הקוסמיות של חיינו, אלא גם על עשרות נושאים מטרידים, שעדיין לא יושבו, של העידן שבו אנחנו חיים, כמו תפקידיהם המשתנים של גברים ונשים; ההרס המתמשך של הסביבה; גיוון ורב-תרבותיות; זיכרונות מודחקים והתעללויות מינית בילדות; ותפקיד האינטרנט בעידן המידע.
אני לא יכול לדמיין דרך טובה יותר להיכרות ראשונית עם קן ווילבר מאשר ספר זה. הוא מביא את הדיון על האבולוציה, על מודעות ועל יכולתנו לעבור למישור חדש לגמרי. אם להיות מעשי יותר, ספר זה יחסוך לכם צעדים שגויים ופניות מוטעות בכל נתיב חוכמה שבו תבחרו לצעוד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
טוני שוורץ הוא סופר, יוצר טלוויזיה ותאורטיקן של המדיה בעידן האלקטרוני. מאמרו הוא ההקדמה לספר.
הספר "קיצור תולדות הכל" של הפילוסוף הרוחני האמריקאי קן ווילבר יצא החודש לחנויות בהוצאת כנרת זמורה ביתן, והוא ספרו הראשון של ווילבר שתורגם לעברית. החברה האינטגרלית הישראלית תקיים ערב השקה רשמי במוצ"ש, ה-18 בנובמבר, בשעה שמונה בערב, ברח' רבי חנינא 25 פינת רח' יהודה מרגוזה, קומה ב', יפו. האירוע פתוח לציבור הרחב וניתן יהיה לרכוש בו את הספר בהנחה
לתיאוריה של הכל, האתר העברי על קן ווילבר
לאתר של קן ווילבר |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|