 |
תמיד תהיתם בוודאי - לא האם המוסכניק שלכם עובד עליכם, אלא עד כמה רחוק הוא מעז ללכת. אז הנה כמה טיפים קטנים שינסו להאיר כמה פינות חשוכות, ויעזרו לכם להתמודד עם המוסכניק שלכם. אחת הסוגיות הפופוליות כיום, בכל מה שנוגע למוסכים, היא למשל תוך כמה זמן חייב המוסכניק לתקן את רכבכם. האם חלה על המוסכניק החובה לתקן את רכבכם, למשל, גם בשבתות ובחגים, ולעמוד ביעד עליו הצהיר. ובכן, שימעו סיפור.
בעל מוסך העוגן באילת, דוד דיין, חבר באיגוד המוסכים בישראל כבר כ- 20 שנה. ביום רביעי, בערב ראש השנה, הגיע אחד הלקוחות עם רכבו (במקרה הזה דייהו אספרו) למוסך והודיע כי רכבו אינו תקין, והתלונן על בעיות עודף חום במנוע. אחרי בדיקה מעמיקה, עלה כי מקור הבעיה הוא בגוף הקרור (רדיאטור).
בסוף יום העבודה חזר הלקוח למוסך כדי לקחת את רכבו בחזרה. דיין ועובדיו סיימו כבר את יום העבודה והתכוננו לבלות את החג עם משפחותיהם. בעיצומו של החג באותו החג קיבל דיין טלפון מהלקוח בעל הרכב, שהתלונן בטרוניה כי הוא אינו מצליח להניע את הרכב ומבקש ממנו לבוא ולתקן לו אותו.
דיין, שהנדהם מהדרישה, השיב לו מצדו, כי אין באפשרותו לעשות זאת מכיוון שעובדיו מבלים בחיק משפחותיהם לרגל החג, אבל הוא הבטיח לתקן לו את הרכב ביום ראשון, למחרת. הלקוח הממורמר, שלא אהב את
תשובתו, פנה בתלונה לאגוד המוסכים בישראל בבקשה לפיצוי.
בעקבות הפניה, זימנה בוררות האגוד את בעל המוסך דיין, וקנסה אותו ב- 1,600 שקלים. 1,200 שקלים בגין תיקון התקלה עליה שילם הלקוח במוסך אחר (אגב, מבלי להציג קבלות), ו- 400 שקלים נגבו על ידי אגוד המוסכים כקנס. בתגובת להחלטת הבוררות תמה דיין כיצד זה נמנע ממנו לשמור שבת ולנוח בחג, בחיק משפחתו. אז נשאלת השאלה, מהן הזכויות שלנו מול בעלי המוסכים? למשל, במידה שנתקעתם בצד הדרך, האם בעל המוסך חייב לצאת ולחלץ אתכם בכל עת?
חיים מלאך, מנכ"ל אגוד המוסכים בישראל, מסביר כי לא כך פני הדברים. בעל המוסך איננו מחויב לצאת ולחלץ את הלקוח בכל עת ובכל מקום, כאשר זמני החילוץ צריכים להתבצע בשעות בהם המוסך פתוח. קיימת עדיפות לצאת לחילוץ בכל מקרה, אולם בעל המוסך אינו מחוייב להיות זמין בכל עת. בטח ובטח בחגים ושבתות.
שאלה מסקרנת נוספת היא מהי מידת האחריות של המוסך לגבי תיקון הרכב. כיום מקובל כי תוקף האחריות הינו לתקופה של שלושה חודשים או 6,000 ק"מ – המוקדם מבינהם. במידה שהתקלה לא תוקנה, חלה על בעל המוסך האחריות לתקן אותה. עם זאת, קיים תנאי לפיו הוכח כי המוסך, אכן התרשל בתפקידו ולא תיקן כראוי את כלי הרכב. במקרה כזה, בעל המוסך מחויב לתקן את כלי הרכב על חשבונו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
פקק תנועה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
עלות עבודה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למי מאתנו לא קרה, שאחרי שבעל המוסך קבע את מחיר התיקון, המחיר בפועל "קופץ" בעשרות אחוזים, וזאת בדרך כלל, בגלל חלקים נוספים שהוספו במהלך התיקון. ובכן, המוסכניק, כך מסתבר, אפילו אינו חייב תמיד להודיע על כך. אם הוא מגלה כי עליו להזמין חלקים נוספים במהלך העבודה, עליו לקבל את אישור בעל הרכב, רק במידה וערך החלקים הנוספים הוא מעל 20% מהמחיר שנקבע תחילה.
אז כמה באמת יעלה לנו לתקן את הרכב. בעבר פיקח משרד התחבורה על מחירי שעות העבודה של המוסכים. כיום, כל מוסך יכול לקבוע בעצמו מהו מחיר שעת עבודה. אולם הוא חייב להציב שלט ברור שמודיע ללקוחות מהו מחיר שעת עבודה.
הממוצע כיום נע בין 160 – 200 שקל לשעה. לכך יש להוסיף כמובן את עלות חלקי החילוף בהם השתמש המוסכניק, ולמקור חלקי החילוף – מקורי או שמא תחליפי – ישנו משקל רב בקביעת עלות התיקון. "חלקי החילוף המקוריים בעלי מחיר קבוע בכל המוסכים", מציין מלאך. בעלי המוסכים מחויבים למחירים אחידים בחלקי החילוף המקורים. אך מחיר חלקי החילוף התחליפים נקבעים בהתאם להחלטת היבואן. בכל מקרה, בעל המוסך חייב לדווח לבעלי הרכב בחשבונית באילו חלקי חילוף השתמש, מקוריים או תחליפים."
מעבר לכך, אחת השאלות הנפוצות שאנחנו שואלים את המוסכניק שלנו היא מתי יהיה הרכב מוכן? ובכן, המוסכניק איננו מחויב לעמוד בלוח זמנים סטנדרטי. אגוד המוסכים לא קבע סטנדרטים של זמני עבודה. הסיבה לכך פשוטה, מסביר מלאך: "כל מוסך מעוניין להוציא את הרכב מהר ככל שניתן. הרי מדובר בעסק כלכלי, והאינטרס של בעל המוסך הוא מקסימום תחלופה של רכבים".
התלבטות פופולרית נוספת היא האם ללכת למוסכניק של חבר טוב, ששמענו עליו בשיחת הסלון, או שמא ללכת למוסך מוסמך, שם כנראה נצטרך לשלם יותר. לדברי מלאך, אחד ההבדלים המשמעותיים בין מוסך מוסמך ובי מוסך שאינו מוסמך, הוא שמוסכים המוסמכים חייב לביות מנהל מקצועי עם כתב הסמכה, לאותו מקצוע בו הוא עוסק. לדוגמא, למוסך פחחות וצבע חייבים להיות שני מנהלי עבודה, או מנהל עבודה בעל שתי כתבי הסמכה, גם לצבע וגם לפחחות. עם זאת, גם במוסכים מוסמכים, שאר העובדים לא חייבים לעבור שום קורס או לקבל איזושהי הסמכה רשמית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | רכב שלא יבקר במוסך בקרוב | |
|