ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
"סל מוצרי מזון בסיסיים בישראל – מהיקרים בעולם"
איגוד לשכות המסחר: מחיר של סל המוצרים בסיסי בישראל גבוה פי 2.1 מערך סל דומה באנגליה
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יעל גרוס
6/7/2004 11:46
היתה לכם הרגשה שגם אם אתם קונים מעט מוצרי מזון - אתם נשארים בלי כסף בכיס? מסתבר שאתם צודקים. מבדיקה שערך איגוד לשכות המסחר עולה כי מחיר סל מוצרי המזון הבסיסיים בישראל הוא מהגבוהים בעולם.
 
במסגרת הבדיקה בחן האיגוד 10 מוצרי מזון הנמכרים כשימורים ב-7 מדינות, והמצויים כמעט בכל מטבח הישראלי, כגון: אפונה, פטריות שלמות, שעועית ירוקה, תירס מתוק, רסק עגבניות (22%), שמן זית כתית, זיתים ירוקים, סרדינים במים, טונה במים וצ'יפס קפוא.
 
בהתאם לבדיקה זו (בשקלים ל-100 גרם/מ"ל), מחיר הסל הממוצע בישראל נאמד ב-24.3 שקלים בקירוב, כשבמקום השני עומדים הצרפתים עם סל מוצרים ממוצע בעלות של 23.3 שקלים (ל-9 מוצרים). סל המוצרים האירי ממוקם במקום השלישי ברשימה עם עלות סל ממוצעת של 22.7 שקלים. אחריו נמצאות בסדר יורד גרמניה עם סל במחיר של 21.1 שקלים, קנדה עם מחיר סל העומד על 19.9 שקלים, אוסטרליה עם מחיר סל של  17.9 שקלים ואנגליה בה נמצא הסל הזול ביותר -  15.9 שקלים.
 
בבדיקה פרטנית של מוצרי מזון נמצא כי המחיר הממוצע (ליחידת משקל/נפח) של סרדינים, שעועית ירוקה, שמן זית כתית וצ'יפס קפוא, הוא הגבוה ביותר בישראל בהשוואה למדינות כמו אנגליה, קנדה, צרפת .
 
סרדינים במים נמכרים במחיר הגבוה פי 2 מהמחיר באנגליה, רסק עגבניות נמכר במחיר הגבוה פי 2 מהנמכר באירלנד. צ'יפס קפוא נמכר בישראל במחיר גבוה פי 3.7 ממחיר מוצר דומה בקנדה! גם בחישוב הכולל את עלות קניית המוצרים על בסיס תוצר לנפש לכוח קנייה (ppp) נמצא כי הפערים בין ישראל למדינות אחרות גדולים. מחירו של סל המוצרים בישראל גבוה פי 2.1 מערך סל דומה באנגליה, פי 2.0 מערך סל זהה באוסטרליה וקנדה, פי 1.8 מאשר באירלנד, פי 1.6 מאשר בגרמניה ופי 1.5 מערך הסל בצרפת.
 
השוואות מחירי המוצרים נעשו בין רשתות ישראליות  לעומת מחירים מקוונים של רשתות שיווק שונות בעולם, ביניהם: אנגליה (Tesco, Asda) צרפת (Carrefour, Auchan) קנדה (Telegrocer) אוסטרליה  (Shopfast) גרמניה (Kaiser ,Aldi's) אירלנד (Superquinn).
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ציין כי מדהים שקיימים מוצרי מזון כה בסיסים היקרים משמעותית בישראל בהשוואה למקומות אחרים בעולם. מצב זה פוגע בכלל ציבור הצרכנים במדינה, אך בעיקר בשכבות החלשות. זאת, מאחר שההוצאה למוצרים אלו בשכבות החלשות מהווה חלק יחסי גדול יותר מהכנסתם החודשית. לדברי לין אחת הסיבות העיקריות למצב זה היא רמת המיסוי הגבוהה הקיימת על המוצרים המיובאים לארץ. באיגוד מציינים, כי צוות המשותף למשרדי האוצר החקלאות והתמ"ת גיבש לאחרונה המלצות שתכליתן דווקא להעלאת מסי הייבוא על חלק ממוצרים אלה.

תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...