ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
היהלום השחור של בארבי
אפילו בישראל, בה 46% אינם מסוגלים לגמור את החודש, אפשר לקנות תכשיט לבארבי - ערכו 50 אלף שקל
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
רפי מן
13/8/2004 11:28
הסיפור הזה מתחיל במזרח התיכון, וגם מסתיים בו. הוא נפתח בדמשק, שם נולד לפני 52 שנה פוואז גרוסי, שכבר בנעוריו היה חובב תכשיטים. בגיל 18 הוא בחר להשאיר את סוריה מאחוריו, ויצא לפירנצה, כדי ללמוד את אמנות ייצור העגילים, הענקים והצמידים. נדרשו לו עוד 25 שנה עד שפרץ בגדול, ויצר את המותג תכשיטי דה גריסוגונו, ז'נבה. לפני 7 שנים, כשעלעל בספר על אבני חן, נעתקה נשימתו למראה יהלום שחור.
 
זה היה "אורלוב השחור", הקרוי על שמה של הנסיכה הרוסית נאדיה וויגין-אורלוב, 195 קארט בלתי מלוטשים של אבן יקרה וכהה. כדרכם של יהלומים, "אורלוב השחור" התגלגל בעולם. הוא הגיע בין היתר להודו, זכה גם לכינוי "העין של בראהמה", ובמאה ה-20 עבר ליטוש שהקטין את ממדיו ל-67 קארט , אך העלה את ערכו. ב-1969 נמכר היהלום עבור 300 אלף דולר, ושולב בענק עשוי פלטינה.
 
גרוסי ראה את אורלוב השחור והתאהב ביהלומים שחורים, שהיו עד לפני שנים אחדות הברווזונים המכוערים של עולם התכשיטים. הוא לא היה היחיד שהתלהב: בראשית המאה ה-21 זינק לפתע הביקוש ליהלומים שחורים, ועמו גם ערכן של האבנים הכהות - והעסקים של התכשיטן מדמשק שגשגו. בשוק היהלומים השחורים כיכבו במשך כל השנים שני יהלומים ואגדה אחת. השניים הם האורלוב השחור ויהלום בשם "אמסטרדם", במשקל 33 קארט.
 
 בשוק גם מתעקשת לשרוד שמועה על "הכוכב השחור של אפריקה", יהלום שחור ענק במשקל 205 קארט, שלפי כמה דיווחים נרכש בידי סוחר עשיר באסיה בשנות ה-80, אבל איש טרם אישש את הידיעות על כך. עכשיו צירף גרוסי יהלום נוסף לצמרת: "הרוח של דה גריסוגונו", 312 קארט של אבן שחורה - היהלום החמישי בגודלו בעולם - שסביבו שובצו 702 יהלומים לבנים קטנים. עם היהלומים השחורים ותכשיטים נוספים, גרוסי יודע את הדרך לליבן של נשים שיכולות להרשות לעצמן את מוצריו: בשנה שעברה הגיעו רווחי המותג שלו ל-52 מיליון דולר. יש לו חנויות בלונדון, ניו-יורק, סט. מוריץ, מוסקבה, הונג קונג וכמובן גם בכמה ממדינות המפרץ הפרסי.
 
עשירי נסיכויות הנפט יכולים, כנראה, להרשות לעצמם הכל - אפילו ענק יהלומים המיועד לא לאישה אלא לבובת בארבי: דה גריסוגונו מייצרים ענק כזה, מזהב לבן המשובץ ביהלומים לבנים, וכמובן גם כמה יהלומים שחורים, ואפילו 4 פנינים שחורות. המתנה המושלמת לילדה חובבת תכשיטים, כפי שהיה גרוסי בצעירותו.
 
ועכשיו, כמובטח, חזרה למזרח התיכון. השבוע התבשרנו שגם אצלנו - המדינה בה 46% מהאזרחים אינם מצליחים לגמור את החודש ו-45% מוותרים על טיפולי שיניים בגלל המצב - אפשר לקנות לבת הצעירה ענק לקישוט בובת הבארבי שלה. המחיר בחנויות ג' יי.בי תכשיטנים - יבואני דה גריסוגונו - בתל-אביב, הרצליה וירושלים: 50 אלף שקל. 
 
 כמה מילים לסיום: הקורא א' אמנם התקשר פעם כדי לקבל מידע צרכנות שימושי על אחד מ-10 חדרי המלון היקרים והמפוארים בעולם, והקוראת ר' אכן לגמה מהקפה הנדיר והמיוחד המופק מפולי קפה שעברו דרך מעי מכרסם באי סומטרה. אבל יתר הקוראים, כמו כותב המדור, ראו במאות הטורים שהתפרסמו כאן הזדמנות להפליג למקומות רחוקים ודמיוניים. אסקפיזם? מכירת אשליות? הבלי החברה הצרכנית? אולי. אבל מי אמר שבמדינה שהמוטו שלה היה ונשאר "נשלם יותר, נקבל פחות" אסור פעם בשבוע לחלום: לו הייתי רוטשילד?
 
 rafimann@maariv.co.il


תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...