ראשי > כלכלה > כלכלה בארץ > כתבה
בארכיון האתר
עפים אל על
השבוע פסק הממונה על ההגבלים כי כנפיים תוכל להשתלט על חברת אל על רק בתנאי שתמכור את הפעילות התעופתית של ארקיע * האחים בורוביץ' לא תכננו להיפרד כך ממפעל החיים שלהם, אבל בראיון בלעדי אומר איזי כי למרות שהפרידה מארקיע עושה לו משהו בלב, הוא שלם עם ההחלטה: "זה רק טבעי שנעלה כיתה מהתיכון לאוניברסיטה"
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
עמי אטינגר
13/8/2004 11:13
בבוקר יום ראשון ישב איזי בורוביץ' מתוח מאוד במשרדו וחיכה להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בנוגע לבקשתו להשתלט על אל על. בחדר הסמוך ישבה כל הנהלת ארקיע וחיכתה בקוצר רוח להחלטה. קצת אחרי השעה 8:00 צלצל הטלפון עם הבשורה המיוחלת: העיסקה אושרה - חברת כנפיים, שבשליטת בורוביץ', יכולה להשתלט על אל על, אבל בתנאי אחד: היא צריכה למכור את הפעילות התעופתית של ארקיע.
 
בורוביץ' חש אמנם הקלה רבה, אך הוא לא הסתיר את התחושות הקשות בשל הצורך להיפרד מהחברה שבראשה עמד ב-25 השנים האחרונות.
בורוביץ' מיהר להודיע על ההחלטה לאחיו, דדי, ולשותפיו בארקיע. בצהריים כבר כינס את עובדי ארקיע במרכז כדי להודיע להם על משמעות ההחלטה, ובערב הספיק לטוס לאילת לעדכן את עובדיו בדרום. על-פי אישור הממונה על ההגבלים, תוכל כנפיים, החל ב-17 בדצמבר , לממש את האופציות שבידה ולהגדיל אחזקותיה באל על מ-22% ל-52%. זאת , כאמור, בתנאי שימכרו את ארקיע. האחים בורוביץ' היו כמובן מעדיפים לוותר על החלק השני בעיסקה, אבל הם שלמים עם ההחלטה ואף מאמינים כי היא תהיה לטובת כל הצדדים - כולל ארקיע.
שווי לא ברור
השבוע טס דדי בורוביץ' לחו"ל. אחיו התאום ישראל, הידוע יותר בכינויו איזי, פרופסור למחשבים ומינהל עסקים, הסכים לדבר עם עסקים "כמעט על הכל, למעט דברים שאני לא יכול לומר אותם עכשיו, או דברים שאדע רק כשאהיה יו"ר אל על". מה שווי הפעילות התעופתית של ארקיע שאתם צריכים עתה למכור? "בגלל החלטת הממונה למכור את הפעילויות, השווי לא ברור. הקמנו צוות מיוחד המבצע, בעזרתו של פרופ' יצחק סוארי, הערכת שווי של כל הפעילות התעופתית בארקיע.
 
להבדיל מהערכות שווי רגילות, כאן צריך לעשות בדיקות שווי של הפעילויות השונות ולא של החברה". " בדרך כלל הערכת שווי קלאסית של חברה נעשית על המעטפת שמבחוץ. מסתכלים על ההכנסות, על הרווחים, על ההון העצמי ועל מדדים פיננסיים נוספים. מתייחסים לחברה כולה. במקרה שלנו מה שמבקש הממונה זה שהפעילות התעופתית תימכר לגורם שלישי. חוץ מפעילות התעופה, עוסקת ארקיע בתחומים נוספים, כמו תחומי הביטחון, החכרת מטוסים ושירותי קרקע לנוסעים.
 
 צריך לעשות הערכת שווי של כל הפעילות ממנה בנויה ארקיע: ארקיע ליסינג, ארקיע אינטרנשיונל, כנפי ארקיע, QAS ישראל (חברה למתן שירותים לנוסעים), סקייליין (חברת תעופה בניגריה), רדיו הים האדום באילת, ארקיע קליק (הזמנות באינטרנט) וגולדסטאר תורס (חברה בבריטניה). לאחר מכן צריך להוציא מהחשבון את הפעילויות הלא-תעופתיות: ארקיע ליסינג, QAS ישראל, ורדיו הים האדום, ורק אז אפשר יהיה להתחיל להבין מה השווי".
 
האם עושים הערכות שווי גם לשותפויות וחברות נוספות שיש לכנפיים?
"בוודאי, כי על-פי הממונה הן חלק מ' פעילות התעופה של כנפיים'. מדובר בשותפויות ב איסתא ליינס, קשרי תעופה וארנון פז, בשותפויות בממ"ן (מסוף המטענים בנתב"ג) וב טל לימוזין, בבעלות על חברת תחזוקת מטוסים ושירותי תעופה, ובבעלות על ארקיע טרוול (חברה גרמנית) ".
 
אז עכשיו אתם צריכים להיפרד מארקיע. . . " לכל אחד בתעשיה שלנו היה ברור שהממונה לא יאפשר חיבור בין הפעילות התעופתית של ארקיע לפעילות של אל על. אסור לשכוח, כי כל השנים הצהרנו שארקיע מהווה תחרות לאל על, ולכן, כל אדם שיש לו טיפ-טיפת שכל בראש מבין כי אנחנו צריכים להיפרד עכשיו מארקיע. ההליך הזה עושה לנו משהו בלב". יש כבר מתעניינים? "פנו אלינו כמה אנשים, אבל אין משהו רציני - זה יותר דומה לשיחות יום שישי בסלון".
 
מכירת ארקיע לאחרים לא תפגע בה?
 "אחי, דדי, ואני מאמינים בתועלת ההתחדשות. החלפת בעלי מניות בחברה זה דבר בריא וטוב לכל ארגון. המהלך טוב לארקיע וטוב לאל על, כי מדובר בהליך התחדשות אצל שתיהן. לארקיע יש בסיס מאוד איתן בציוד ובכוח אדם, שיאפשר לה להמשיך ולפעול בתעשיית התעופה".
 
למה כל כך חשוב לכנפיים לשלוט באל על, אפילו במחיר ויתור על ארקיע?
"כשאחי דדי, שהוא יזם בנשמתו, לקח בעבר את ארקיע לידיו, היא היתה חברת תעופה קטנה מאוד, שעסקה רק בטיסות פנים-ארציות. היום היא חברה גדולה עם עוצמה מקצועית ופיננסית, שמיצבה עצמה בשוק הבינלאומי. אבל במבנה תעשיית התעופה בישראל אין אפשרות לארקיע להיות יותר גדולה מאל על. לכן, זה רק טבעי שנעלה כיתה מהתיכון לאוניברסיטה, בתחום שאותו דדי ואני מכירים טוב מאוד, וניכנס לאל על כדי לעשות אותה טובה יותר". " בהחלט יש כאן תהליך של התבגרות, שאותו עברנו במשך הרבה שנים בארקיע, כשלמדנו את השוק המקומי והבינלאומי. בארקיע ובאל על ישנן תשתיות מצויינות. מי שינהל את ארקיע יצטרך להגדיל את התשתיות, כפי שאנחנו מתכוונים לעשות באל על". 
נממש את האופציות
פיטורים?
באל על תפעילו חברה להחכרת מטוסים?
"כנפיים תמשיך לפעול בתחום החכרת המטוסים גם באל על, וזה יהיה רק טבעי שבמסגרת זו תהיה אל על מעורבת. העובדה היא שהיום יותר מ-47% מהמטוסים הפועלים בעולם הם בהחכרה, בעוד שבאל על כל הצי הוא בבעלותה ". ארקיע מתמודדת היום מול אל על בתחום הטיסות הסדירות.
 
מה יקרה כשאתה תהיה יו"ר אל על?
 "ארקיע וגם ישראייר ימשיכו להיאבק כדי לקבל עוד טיסות סדירות. אבל מה שקובע הוא החלטת הממשלה בעניין, שאומרת כי אל על תמשיך לשמש כמוביל נקוב של מדינת ישראל בקווים הסדירים שהיא מפעילה עכשיו, אלא אם יירד מאוד מספר טיסותיה או מספר הנוסעים שמפעילות חברות תעופה סדירות אחרות בקו. מדיניות זו, שביטלה את החופש שניתן לארקיע ולישראייר לקבל טיסות סדירות נוספות, ואף קיבלה תוקף בבג"ץ לאחר שזה דחה את עתירתן של ארקיע וישראייר, אמורה להישקל מחדש רק אם תנועת הנוסעים בנתב"ג תעלה על 10.7 מיליון נוסעים בשנה. מדיניות זו נרשמה גם בתשקיף ההנפקה של אל על, לכן כל שינוי שייעשה בהסדר הזה, יהווה עבירה על החוק".
 
העובדים באל על פוחדים ממך?
 "אני חושב שבאל על יש עובדים טובים ומקצועיים. אני חושב שהעובדים ילמדו ויראו שהכניסה שלנו רק תשביח את החברה, כי אנחנו מתכוונים להגדיל את ההכנסות. החברה הזאת רק תפרח. לכן אין כל סיבה שתגרום לעובדים לפחד".
 
 ייתכן כי תחליט לייעל את החברה באמצעות פיטורי עובדים?
 "המטרה של חברה היא לא התייעלות. המטרה של חברה היא להרוויח כסף. רווח נובע מחשבון מתמטי מאוד פשוט: הכנסות פחות הוצאות שווה רווח. ישנן שתי דרכים להגיע לכך: להקטין את ההוצאות, או להגדיל את ההכנסות. היות שאנחנו החלטנו לשים דגש על הגדלת ההכנסות, טבעי שאף עובד לא ייפגע".
 
כיצד תיראה התעופה הישראלית ב-2005 כשאתה יו"ר אל על?
 "יפעלו כאן שלוש חברות תעופה ישראליות - אל על ארקיע וישראייר. אני מקווה, שבמסגרת החוק והתקנות יהיה שיתוף פעולה בין שלושתן, שיעמיד את התעופה הישראלית במצב שבו היא תוכל להתחרות בשוק הגלובלי לטובת לקוחותיה". שיתוף פעולה שכזה לא יגרום לעליית מחירי הטיסה, כפי שהיה בעבר? "בטיסות הבינלאומית פועלות בישראל כ-100 חברות תעופה. אל על היא שחקנית אחת, שצריכה להתמודד מול כל הקבוצה הזאת. לכן, אם רוצים שלישראל יהיה ענף תעופה חזק, צריך לאפשר לכל החברות הישראליות להתמודד מול החברות הזרות, והתמודדות היא גם ירידה במחירים etinger@maariv.co.il

תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

בארץ
פסיקה עקרונית: תושבי המושב הם בעלי הקרקע  
אגד לא תעסיק יותר נהגים בחוזה אישי  
אחרי 3 רבעונים רצופים של ירידות - ענף הנדל"ן מתייצב  
עוד...