 |
לרבים בינינו מתחיל ראש השנה בנימה עצובה: עובדי רשויות מקומיות שלא קיבלו את משכורתם, עמותות לחלוקת מזון שקורסות תחת העומס, מפעלים שנסגרים, עובדים מפוטרים ועוד. התאוששות המשק עליה מדווחים לא תמיד מגיעה לכיס הפרטי של כל אחד מאתנו. אבל למרות המצב הכלכלי הלא מזהיר, אנחנו עדיין רוצים לחגוג בראש השנה. אנחנו פה בשביל לשלב בין שני הרצונות. מצד אחד לחגוג, מצד שני לחסוך. כמה עקרונות מנחים שנפרט בכתבה זו יחסכו לכם עד כ-300 שקלים, על סל קניות לחג של 1,000 שקלים. הבשורה הטובה השנה היא שקנייה מושכלת תוכל, בקלות, להביא לחיסכון גדול. תמיד היתה תחרות, אבל השנה התחרות הפכה למלחמת עולם, קרב הישרדות של רשתות השיווק הגדולות בינן לבין עצמן, ובינן
לבין הרשתות הפרטיות. אם בשנה שעברה הרשתות הורידו עבורנו את החולצה, עכשיו הן מורידות גם את המכנסיים. רק שניכנס, רק שנקנה. המסר העיקרי שלנו לראש השנה - ובכלל - הוא שעל מותג משלמים. את המותגים כולנו מכירים. את שמותיהם אנחנו פוגשים בטלוויזיה, במודעות בעיתונים, ברדיו, בשלטים גדולים ברשתות או באותיות גדולות על המוצרים עצמם. לפעמים הפער בין המותג למוצרים דומים אבל לא מוכרים הוא לא רק במחיר, אלא גם באיכות ובטעם. אבל לעתים מדובר בעיקר בהבדל תדמיתי, בדרך של המשווקים לגלם במחיר המוצר גם את ההשקעה שלהם בפרסום ובשיווק. אנחנו ניסינו לבנות סל אלטרנטיבי. כזה שיכלול גם מוצרים פחות מוכרים, כאלה שאינם מותגים. פערי המחיר, כפי שתראו להלן, גדולים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ירקות קפואים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פירות וירקות, שברוב המקרים הם מוצרים שאינם ממותגים, וירקות קפואים מהווים נדבך נכבד בארוחת החג. בתחום הירקות הקפואים מצאנו הבדלי מחירים גדולים בין מותגים (כמו סנפרוסט) לבין לא-מותגים (כמו מילוטל), או אפילו ירקות קפואים ארוזים בשקית ניילון. כך, למשל, 800 גרם גזר גמדי של סנספרוסט יעלו 10 שקלים, לעומת 5.85 שקלים לאותו מוצר של מילוטל (המחירים נלקחו מרשת רמי לוי). בירקות הקפואים כדאי גם לשים לב למותגים הפרטיים של הרשתות הגדולות - גם שם המחירים יותר זולים. שימו לב גם להבדלים בגודל האריזות של הירקות הקפואים. האריזה של סנפרוסט היא מאוד גדולה, גדולה יותר מדי ביחס לתכולה. אז אל תתרשמו מגודל האריזה - שימו לב לתכולה נטו הרשומה עליה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
דגים ובשר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בדגים התקשינו למצוא הבדלי מחיר שנובעים משוני בין מותג ללא-מותג. קרפיון טחון הוא מוצר לא ממותג, ובדגים הפופולריים האחרים - כמו נסיכת הנילוס וסלמון - כל רשת מתמקדת בספק או שניים שמחיריהם דומים, או מפזרת את המותגים במקומות שונים בסניף, כך שקשה לעקוב. המותג "דג פרוסט" של נטו הוא המותג הפחות ממותג מבין מותגי נטו (לעומת "דלידג"). מחירו 18.90 שקלים לקילו, לעומת כ-22.90 שקלים לקילו במותג דלידג. גם במוצרי העוף כמעט לא מצאנו שונות. היחס לעוף הוא כאל מוצר בסיס לא ממותג, ולכן אין כמעט פערים במחירים בין מוצרי עוף זהים של יצרנים שונים (מה גם שכמעט כל השוק נשלט על-ידי תנובה). עיקר ההבדלים בין המותגים ללא-מותגים נמצאים בתחום הבקר. כך, מוצרי חברת בלדי נחשבים לאיכותיים יותר, ומחיריהם בהתאם. בנוסף, בשוק יש מותגים נוספים כמו טיבון ויל וזוהר, שמחיריהם יקרים יותר, בגלל ההשקעה בשם המותג. ומצאנו גם מוצרי בשר זולים - של חברת תוחלת ושל חברת אומצה (המשווקת בעיקר בדרום הארץ). דוגמאות? בקר מספר 5 (המשמש בעיקר לצלי) של בלדי עולה 18.90 שקלים , של טיבון ויל יעלה 16.90, ואילו אותו בשר של חברת זוהר יעלה רק 13.90 שקלים . וכך זה ממשיך - בשר לחמין של בלדי יעלה 14.90 שקלים, זה של טיבון ויל 13.90 שקלים ואילו של זוהר - רק 9.90 שקלים . לעתים, כאמור, אין הבדלי איכות בין המותגים היקרים למוצרים הזולים. ולפעמים, דווקא הזולים הם האיכותיים יותר. כך, הבשר הלא מעובד (לגולש) של לחוביץ' עולה רק 19 שקלים לקילו (1.9 שקל לקילו). במקרה הזה, הזול ביותר הוא גם האיכותי ביותר, כיוון שבשר לא מעובד (כזה המצריך בבית עבודה מצדכם) הוא איכותי יותר ממוצר בשר מעובד שהוזרקו לו מים וברוב המקרים גם חומרים נוספים. לשם דוגמה, הבשר לגולש של טיבון ויל עולה 21.90 שקלים ל-800 גרם (2.37 שקלים ל-100 גרם ). המותג "בגט הזהב" שייך לרשת המזון הפרטית ויקטורי, וגם הוא אחד ממותגי הבשר הבולטים הנמכרים במחירים זולים מאוד: 800 גרם בשר גולש של בגט הזהב נמכרים ב-10.90 שקלים . למה חשוב לשים לב בקניית בשר? קודם כל להבדלים בין שני מונחים: במדפי הבשרים הקפואים רווחים שני מינוחים - "בשר" (או בשר מובחר), ו "מוצר בשר". ברישומי המחירים על דפנות המדפים של הקפואים, הנכתבים באותיות גדולות, אין הבדל במינוחים. את השוני במינוח אפשר לראות רק על גבי אריזת המוצר עצמו, שם הוא מופיע, לעתים באותיות קטנות. אבל, בניגוד אולי לגודל האות, ההבדל עצום, מכיוון שלמוצר הבשר נוסף בדרך כלל גם חלבון מהצומח. לא תמיד מרגישים הבדלים מהותיים בטעם, אבל מובן שיש פער של ממש באיכות. גם במחיר מתגלים פערים של ממש, אבל במקרה הזה הם לא נובעים ממיתוג והם מוצדקים - בשר איכותי עולה יותר ממוצר בשר. כך, למשל, מוצר בשר בקר עם חלבון מהצומח של זוגלובק או מעדני הטלה, עולה 10 שקלים לקילו, ואילו בקר טחון (ללא תוספת החלבון) של טיבון ויל עולה 13.60 שקלים לקילו (המחירים ב חצי חינם). במקרה הזה, כאמור, הפערים נובעים מהאיכות. בכלל - תמיד עדיף לקנות בשר טרי, או בשר קפוא לא מעובד ולא מוכשר, ולהכשיר אותו בבית. למרות שעל מרבית מוצרי הבשר כתוב "10% מים מוספים", בדרך כלל מוסיפים הרבה יותר מים וגם פוספטים וחומרים נוספים כדי להפוך את הבשר לרך יותר. יש הבדל תהומי באיכות בין בשר שהוסיפו לו מים לבשר טרי, ויש גם הבדל כלכלי. בזמן הכנת הבשר, המים יתאדו, ובסופו של דבר תקבלו הרבה פחות בשר בתבשיל. כך שבעצם חלק מהבשר שעליו שילמתם "התאדה". הטוב ביותר: לקנות בשר לא מעובד ולעבד אותו בבית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
תוספות - אורז ופסטה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אורז פרסי של סוגת עולה 5.69 שקלים ל-1.1 קילו (5.17 שקלים לקילו). לעומת זאת, קילו אורז פרסי במותג פרטי של חצי חינם (וכמעט לכל רשת יש מותג פרטי) עולה 4 שקלים. גם בפסטות יש הבדלי מחיר ניכרים. לצד הפסטות של היבואנים והיצרנים הגדולים, כמו אסם או פסטה ברילה, יש פסטות שהן ממותגים לא מוכרים, כמו פסטה ויליגר (של חברת נטו) או פסטה דונה רוזה (של ויליפוד), שעולות חצי ממחיר הפסטות של אסם - המיובאות והמקומיות. החנויות מוצפות בפסטות ממותגים לא מוכרים, שזולות עוד יותר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אורז
|
|
 |
 |
 |
 |
|
סלטים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
רוב שטחי המדף נתפסים על-ידי שני המותגים החזקים: "צבר" של אסם ו"אחלה" של שטראוס-עלית. עם זאת, בשוק קיימים לא מעט מותגים זולים הרבה יותר, וגם אריזות חיסכון, אותן לא תמיד מוצאים בכל מקום. אריזת חיסכון של קילו חומוס אחלה עולה 12.90 שקלים, ואריזה דומה של צבר עולה 11 שקלים. לעומת אלה, קילו חומוס של סלטי ראובני עולה רק 7.50 שקלים, ו-800 גרם חומוס "בומבה" של סלטי שמיר עולים 6.90 שקלים, שזה 8.6 שקלים לקילו (המחירים מרשת רמי לוי). בחצי חינם מוכרים 4 אריזות 200 גרם של סלטי ראובני ב-10 שקלים . סלטי ראובני זולים יותר גם בשאר הסלטים, כמו סלט חצילים במיונית, כרוב במיונית, חציל פיקנטי וסלט טורקי. כשקונים סלטים, חשוב לשים לב לסלטים שנוטים להתקלקל מהר, כמו טחינה או חומוס. במקרים אלה, אריזות גדולות הן לא תמיד יתרון, כיוון שברגע שהאריזה נפתחת הטריות נפגעת. לכן כדאי לקחת בחשבון גם את הרגלי הצריכה של המשפחה. למשפחה שצורכת הרבה חומוס בבת-אחת כדאי לקנות את אריזות החיסכון. אבל כשמדובר במשפחה שאוכלת פחות חומוס, עדיף לקנות אריזות קטנות יותר של 500 גרם ופחות, למרות שבחישוב כלכלי הן לכאורה יקרות יותר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
חומוס
|
|
 |
 |
 |
 |
|
שתייה - מיץ ענבים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כיוון שיש שונות גדולה מאוד בין היינות, בחרנו להתמקד בבדיקת מחירים של מיץ ענבים. כצפוי, גם פה הבדלי המחיר ניכרים - מותג מוכר וידוע עולה יותר. ליטר "תירוש" של כרמל מזרחי עולה 14.80 שקלים , ומארז של 2 ליטר תירוש עולה 27.90 שקלים . אבל, אפשר לקנות מיץ ענבים "מוסקט" של ענבי חברון, שעולה רק 10.90 שקלים לליטר, או מיץ ענבים של יקבי אפרת, שעולה 10.25 שקלים לליטר (המחירים מרשת רמי לוי). 1.5 ליטר מיץ ענבים של הכורמים עולה 10 שקלים (כ-7 שקלים לליטר, ברשת חצי חינם).
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שתייה קלה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ילדים שותים הרבה מיץ פטל (שם אופטימי משהו למים עם תרכיז אדום), וגם כאן יש פערי מחירים בין מותגים עתירי פר סום למותגים שלא נתמכים בפרסום. סירופ ענבים או פטל של פריגת באריזת 2 ליטר עולה 14.90 שקלים, לעומת סירופ פטל באריזת 2 ליטר של יכין - שעולה רק 11.90 שקלים. בתחום השתייה הקלה קיימת מלחמה אמיתית בין החברות. היצרנים והרשתות יודעים שהשתייה הקלה מהווה נתח נכבד מההוצאה הכספית לחג, והם משקיעים בתחום זה מאמצים ניכרים. משפחה מורחבת תצרוך בארוחה אחת כ-20 כוסות - כ-3 בקבוקי 1.5 ליטר. החג השנה הוא ארוך מאוד ומתפרס למעשה על פני 4 ימים, מה שיצריך לפחות 20 עד 30 בקבוקי שתייה קלה - שהעלות שלהם יכולה להגיע עד למעלה מ-100 שקלים. תחום המשקאות הקלים נשלט על-ידי 3 חברות מרכזיות: חברת קוקה-קולה (עם המותגים "קוקה-קולה", " ספרייט" ועוד), טמפו ( "פפסי", " ג' אמפ", " סיידר הגליל" ), ויפאורה תבורי ( "אר.סי", " אר. סי. קיו", " תפוזינה", " ספרינג" ועוד). אבל יש רק חברה אחת שפועלת בתחום המשקאות הקלים ומציבה אלטרנטיבה - חברת סופר דרינק, אותה אפשר למצוא בעיקר ברשתות הפרטיות. לפני המחירים, נקדים ונאמר כי בגלל מתקפת המבצעים, כדאי לשים לב למבצעים שברשתות. 6 בקבוקי סופר דרינק נמכרים ב-10.90 שקלים. זאת לעומת תשעיית בקבוקים של קוקה-קולה, שעולה 32.90 שקלים (21.9 שקלים לשישיה, אם היתה נמכרת), שישיית אר.סי נמכרת ב-15.90 שקלים ושישיית פפסי ב-15.40 שקלים. מדובר בפערים מצטברים גדולים מאוד (אם כי יש לציין שיש גם הבדלי טעם). אפשר "לקמבן" את השתייה הקלה דרך מבצעי הרשתות. למשל, בקלאבמרקט, כשקונים ב-49 שקלים ממוצרי ספקים שונים המשתתפים במבצע, ניתן לקנות שישיית אר.סי קולה ב-5 שקלים. ברשת קוסמוס של שופרסל, בקניית שישיית פפסי (ב-24 שקלים) מקבלים שישיית מים של "סן בנדטו" חינם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
בקאהם מעדיף פפסי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
עוגות ועוגיות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
העוגה הקלאסית לקינוח ארוחת החג היא, כמובן, עוגת דבש. כאן מצאנו מותגים רבים בפערי איכות קטנים. עוגת דבש ארוכה באריזת 450 גרם של ברמן עולה 10 שקלים, לעומת עוגת דבש של עלית באריזת 400 גרם, שמחירה 10.90 שקלים (שניהם ברשת רמי לוי), ועוגת דבש ארז באריזת 500 גרם (אין שום קשר ל לחם ארז), שעולה 5 שקלים, ברשת חצי חינם. גם כאן יש כל מיני מבצעים, כמו זה של אסם - הרוכשים 8 ממוצרי אסם מקבלים עוגת דבש אסם חינם. אבל צריך להיזהר מהמבצעים האלה - אם אתם לא באמת צריכים את הפסטה או מוצרים אחרים של אסם, או מוצאים מוצרים חלופיים זולים יותר, המבצע לא אטרקטיבי. תחום העוגיות, העוגות והוופלים הוא גן עדן של מותגים קטנים, דבר שיוצר מלחמת מחירים נעימה. גם כאן, הכללים הם אותם כללים - מותגים עולים יותר, אפשר למצוא מוצרים זהים במחירים זולים בהרבה. דוגמה אקראית: על ופלים בטעם לימון של עלית (500גרם) תשלמו 9.45 שקלים , לעומת 6.15 שקלים על אותם ופלים של חברת הדר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
עוגת דבש
|
|
 |
 |
 |
 |
|
דבש
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אין שולחן חג בלי דבש. גם כאן יש הבדלים גדולים בין מותג המשקיע בפרסום לבין מותג פחות חזק. כך, דבש יד מרדכי עולה 12.90 שקלים לאריזה של 350 גרם, לעומת דבש עמק חפר, שעולה רק 9 שקלים לאריזת 350 גרם (ברשת רמי לוי). אבל לא תמיד יש כאלה פערים-במגה נמכרים שני סוגי הדבש במחיר זהה: 13 שקלים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
קפה טורקי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גם בקפה טורקי יש והרבה מותגים, בעיקר ברשתות הפרטיות. קפה טורקי עלית באריזת 120 גרם עולה 5.39 שקלים , לעומת 3 אריזות 100 גרם של קפה רג' ואן, שעולות 10 שקלים (רמי לוי).
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
קפה טורקי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מפיות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פערי המחיר בין המותגים למוצרים הלא ממותגים נמצאים גם במוצרים שאינם מזון, כמו מפיות נייר. בכלל - כדאי להיזהר מאוד מבהלת קניות כוללת של מוצרים שאינם מוצרי חג. המוצרים הללו (בלשון עדינה) אינם נתמכים במבצעים בתקופה זאת ובלשון פחות עדינה - ייתכן שמחיריהם אפילו עולים. הרשתות יודעות שהעין שלנו רגישה למוצרי החג ומרשות לעצמן "לפצות" את עצמן במוצרים אחרים. 120 יחידות של מפיות "ניקול" (של חוגלה קימברלי) נמכרות בכ-4 שקלים (33 אגורות ל-10 מפיות), לעומת מפיות לא ממותגות, שנמכרות ב-2.5 שקלים לאריזה של 100 מפיות (25 אגורות ל-10 מפיות). במגה נמכרת חבילה של 50 מפיות של נר ציון ב-4.89 שקלים - זול יותר מ-50 מפיות של סנו (5 שקלים) והרבה יותר זול מהחבילה של "לילי", שעולה 7 שקלים. |  |  |  |  | |
|