ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
כביסת הרש
מחיר סל מוצרי הניקיון עלול להגיע ל-500 שקל בחודש. ובכל זאת, לא תמיד אנחנו מודעים להפרשי המחירים בין המוצרים
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יעל גרוס
22/9/2004 9:05
מבחן קצר שאינו נושא פרסים: באיזה מטהר אוויר אתם משתמשים? כמה זמן אתם מקדישים לבחירת אבקת הכביסה שלכם? כמה אתם מוציאים בחודש על חומרי ניקוי לרצפה ולכלים? למרות תשומת הלב הרבה המוקדשת במיוחד בתקופת החגים לחיסכון בהוצאות על מוצרי מזון, אנו נוטים לא לחשוב על ההוצאה המצטברת על חומרי הניקוי והטיפוח.

 
מדובר בשורה ארוכה מאוד של מוצרים, כמו אבקות ומרככי כביסה, חומרי ניקוי לכלים ולרצפה, חומרי ניקוי לעץ ומטהרי אוויר, ושורה ארוכה לא פחות של מוצרי טיפוח בסיסיים, כמו שמפו לשיער, מרכך שיער, סבון או קרם גוף. עלותם המצרפית של מוצרים אלה מגיעה בקלות ל-500 שקל ומעלה בחודש.
מלחמות עולם
גם כאן יש כמה דרכים פשוטות מאוד לחסוך ו"לחתוך" את סל ההוצאות בסעיפים הללו אפילו למחצית. יש קטגוריות שבהן התחרות כל כך קשה, שהחברות המובילות מורידות מחירים ועורכות מבצעים, שהופכים את כניסת החברות הקטנות לתחום ללא כדאית.
 
בתחום אבקות הכביסה מתרחשת מלחמת עולם בין פרוקטר אנד גמבל ( "טייד", " אריאל" ), רקיט בנקיזר ( "קולון" ) וחברות אחרות. בניגוד למוצרים רבים אחרים, אריזות החיסכון הגדולות של אבקות הכביסה המובילות הן כדאיות. אריזת 10 ק"ג של אבקת הכביסה טייד נמכרת ברשת ויקטורי ב-60 שקל (כ-6 שקלים לק"ג), בעוד שאריאל, אבקת כביסה אחרת של אותו קונצרן, נמכרת ב-15 שקל לאריזה של 1.25 ק "ג. אריזת ענק (7.2 ק "ג) של אבקת הכביסה קולון נמכרת ב-44 שקל (כ-6 שקלים לק"ג ).
 
קטגוריה נוספת היא השמפו. בתחום זה קיים טווח מחירים עצום. מחיר אריזת 700 מ"ל יכול לנוע מ-26.90 שקל ( "פנטן" ), דרך 9.75 שקלים ( "פינוק", " הוואי" ), 7.90 שקלים ( "פמילי" של דנשר), ו "פרייבט לייבל" של רשת רמי לוי נמכר ב-5 שקלים .
מותג ולא מותג
כמו במזון, יש פערים בין המחירים של מותגים מוכרים, שמשקיעים בפרסום, לבין מותגים שלא משקיעים בפרסום ולא משווקים בכל הרשתות ונקודות המכירה. יש מחלוקת מהותית סביב השאלה, האם הפערים מתבטאים גם באיכות המוצרים. בסופו של דבר, התשובה תלויה מאוד במוצר. יש מוצרים כמו מטהר אוויר, סבון או קרם גוף, שבהם ההבדלים בין המוצרים לא גדולים כל כך. לעומת זאת, במוצרים כמו אקונומיקה, ההבדלים יכולים להיות מהותיים מבחינת החומר הפעיל במוצר. הדרך הפשוטה ביותר היא לבדוק מה יעיל יותר כאשר משתמשים במוצר. הפערים במחירי מוצרים אלה הם עצומים.
 
קחו, למשל, את קטגוריית מטהרי האוויר. מטהר אוויר של סנו עולה 7.50 שקלים (מקור למחירים: רמי לוי). לעומתו , מטהר אוויר של כימגת עולה 5.90 שקלים , ומחירו של מטהר אוויר של חברת שיאון הוא 3.50 שקלים . ברשת ויקטורי מטהר אוויר "גלייד" עולה 7.90 שקלים , מטהר של סנו עולה 9.90 שקלים ו"נו-ניים", שמיובא על-ידי חברה בשם אינטרסאן, נמכר ב-3.90 שקלים .
 
פערי המחירים קיימים גם בקטגוריות נוספות. מנקה אסלות של סנו עולה 12.40 שקל לליטר, המוצר של כימגת עולה 7.90 שקלים לליטר ושל שיאון- 7.90 שקלים לליטר. מנקה רהיטי עץ יכול לעלות כ-19 שקל (סנו), לעומת כ-14 שקל (כימגת). מחיר ליטר נוזל לניקוי חלונות יכול לנוע בין 9.70 שקלים (סנו) ל-8.90 שקלים (יעקובי) או 7.90 שקלים (כימגת או שיאון). מחיר נוזל לניקוי רצפה (2 ליטרים ) יכול אף הוא לנוע בין 17.30 שקל (סנו) לכ-8-7 שקלים (כימגת וסנט מוריץ).
 
בנוזלי הניקוי לרצפה אפשר למצוא מחירים טובים מאוד לאריזות ענק של 4 ליטרים. מנקה רצפות של סנט מוריץ נמכר תמורת 15-12 שקל (כ-3 שקלים לליטר), ומנקה רצפות בנפח 4 ליטרים של כימגת נמכר תמורת כ-14 שקל . בהקשר זה כדאי לשים לב גם למותגים הפרטיים של הרשתות עצמן. לרשת ויקטורי, למשל, יש מותג פרטי משלה שמופיע לאורך רוב המדפים של מוצרי הניקיון. מותגים פרטיים קיימים, כמובן, ברשתות השיווק הגדולות: ריבוע כחול, שופרסל ו קלאבמרקט. למשל, מותג פרטי של אקונומיקה עם סבון בנפח 4 ליטרים נמכר ב-8.90 שקלים ברשת ויקטורי, לעומת מוצר של סנו שנמכר ב-12 שקל. מרכך כביסה של ויקטורי בנפח 4 ליטרים נמכר ב-15 שקל (לעומת כ-20 שקל למותגים המובילים).
 
ומה בתחום הטיפוח? גם כאן יש פערים גדולים במחיר, אולם בגלל השחיקה, התחרות היא לרוב בין המותגים המוכרים. קרם גוף "דאב" נמכר ב-29.90 שקל לאריזת 400 מ"ל; קרם של פנינה רוזנבלום נמכר ב-22.90 שקל ; ו"נטורל פורמולה" נמכר ב-14.90 שקל (המחירים הועברו על-ידי ויקטורי). דיאודורנט סטיק של ספיד סטיק עולה 27.90 שקל , ולעומתו דיאודורנט סטיק של קרליין עולה 9.90 שקלים . סבון נוזלי של דאב בנפח 750 מ"ל עולה 19.90 שקל , ולעומתו ליטר סבון נוזלי של חברה בשם בסט עולה 8.90 שקלים .
 
 יש לציין, כי גורמים בענף טוענים שבחלק מהמקרים פערי המחיר מוצדקים ומעידים גם על איכות המוצר. "פער של שקל הוא פער סביר, שעוזר לך להשתכנע שאתה קונה מותג שמאחוריו יש ערובה לטיב", אומר גורם בתחום. "המצב הוא שיש הרבה מאוד מותגים שהם'נוניים', שמוכרים אותם במחירים שאני יודע שאינם ריאליים, ולכן הם לא מכילים כמעט חומרים פעילים". המבחן הפשוט ביותר הוא מבחן הבדיקה בשטח - קל מאוד לנסות פעם אחת ולהחליט בעצמכם. בכל מקרה, חשוב להתייחס גם להערות הכלליות, הנכונות תמיד, לגבי מעקב אחר מבצעים ומחירים משתנים של המוצרים עצמם.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...