ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
מגלים אותו מחדש
דיסקברי 3, הכלי הראשון שפותח בלנד-רובר בעידן פורד, תופס מקום של כבוד בין ג'יפי היוקרה. המנוע מצוין, המרחב הפנימי נוח לשימוש, יכולת השטח שוב צפויה להציב רף גבוה בפני רוב המתחרים, אבל מדובר בכלי רכב כבד שסימן שאלה מרחף בינתיים סביב האמינות של מערכות האלקטרוניקה שלו
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
19/10/2004 11:33
כל כלי רכב חדש של לנד-רובר ראוי להקדמה הולמת, שמתארת את ההיסטוריה של האגדה הבריטית. אלא שהקדמה כזאת עלולה שלא להותיר מקום לתיאור הכלי החדש, ולכן האזכור ההיסטורי היחיד שנביא כאן נוגע לבעל הבית. חטיבת לנד-רובר, שבמקור נולדה מתוך חברת רובר הבריטית, נמכרה לב.מ.וו, עם רובר כולה, בתחילת שנות ה-90. בין מספר פרויקטים שבהם שיתפו פעולה המהנדסים הגרמנים והבריטים בולט במיוחד ה'ריינג'- רובר' החדש והמתוחכם, אשר הושק לפני כשנה.
 
לפני כ-4 שנים החליטה ב.מ.וו לברוח מרובר, לפני שזו תרוקן את כל שנותר בקופה הגרמנית, ומכרה את חטיבת מכוניות הנוסעים
(תמורת 10 ליש"ט וערימת חובות) לחברת הון-סיכון בריטית. חטיבת לנד-רובר, לעומת זאת, הכילה מותגים בעלי ערך רב יותר עבור פורד האמריקנית, שרכשה אותה מב.מ.וו תמורת כ-3 מיליארד דולר. לנד-רובר נמכרה תחת הבטחה שב.מ.וו תשלים את עבודות הפיתוח שכבר התגלגלו בה, ולכן הוסיפו אנשיה של ב.מ.וו לסייע לפרויקט הריינג'- רובר עד להשקתו.
 
תוכניות הפיתוח של מחליף לדיסקברי, לעומת זאת, היו הרבה יותר ראשוניות (למרות שקווי היסוד שלהן כבר נקבעו עוד בעידן ב.מ.וו), לכן אפשר וצריך להתייחס לכלי החדש הזה ככלי הראשון אשר פותח בלנד-רובר תחת הבעלות של פורד.
ב.מ.וו החליטה לברוח מרובר
חגיגות העצמאות
מהנדסי לנד-רובר, אשר ליוו אותנו באירוע ההשקה הבינלאומי של הכלי החדש בסקוטלנד, חזרו והדגישו עד כמה חשובה להם העצמאות - גם בעידן ב.מ.וו וגם תחת פורד - והדוגמה המהותית ביותר שהם שבו והעלו היא עניין הפלטפורמה. הדיסקברי החדש, כך משננים אנשי לנד-רובר, מבוסס על תכנון מקורי ועל פלטפורמה בלעדית. טוב, כמעט בלעדית.
 
מנוע הדיזל, למשל, זה שבינתיים אמור להיות היותר מעניין בעיניים ישראליות מתוך מגוון המנועים, הוא מנוע חדש לחלוטין, ופרי שיתוף פעולה בין פורד לבין פיז' וסיטרואן. בהתחשב בכך שמנוע זה מניע גם מכוניות של יגואר ואת ספינת הדגל של פיז'ו, נדמה שדווקא בנקודה הזאת אין סיבה להתלונן, וכך גם לגבי מנועי הבנזין- V8 ( מבית יגואר) ו-V6 ( בעתיד, מבית פורד).
 
המסר המשוכפל ביותר במסע ההשקה, לא במקרה, הוא "הרחבת מגוון היכולות" - כלי שיכול יותר בכביש וגם יכול יותר בשטח. אחת הדוגמאות לכך היא מה שבלנד-רובר מכנים "שלדה נפרדת אינטגרלית" (וסלחו לנו על התרגום הלא מילולי). הרעיון , על הנייר, הוא ליהנות מכל העולמות: מצד אחד שלדה נפרדת שמעניקה קשיחות רבה בשטח, מצד שני שלדה אחודה('מונוקוק') שמעניקה עידון והתנהגות כביש טובה.
 
בפועל מתקבל כלי קשיח, אם כי לא לגמרי משכנע על הכביש, כפי שניתן היה לצפות. אבל בואו נחזור למסיבה. מבט ראשון בדיסקברי 3 לא מותיר ספק שזהו כלי מודרני: מעצבי לנד-רובר עשו עבודה מרשימה, ויצרו כלי שמשמר המון אופי של המותג ושל הדורות הקודמים של דיסקברי, ויחד עם זאת יש בו משהו מתוחכם ומודרני. החזית מרשימה, אפשר לומר אפילו היי-טקית, בזכות הפנסים והמראה המאופק.
 
בפרופיל יש סוג של עיוות מכוון: פס רוחב חוצה את מכסה המנוע ואת החלק האחורי, אבל פוסח על הדלתות, וזה דבר שבולט לעין במציאות הרבה יותר מאשר בתמונות. בראייה ראשונה זה קצת מוזר, אבל מתברר שהכוונה היא ליצור אשליה של כלי קצת יותר קומפקטי מכפי שהוא באמת, והאשליה הזאת עובדת בענק. גם מן ה' מדרגה' בחלקו האחורי של הגג אי אפשר להתעלם - עוד פריט עיצוב טיפוסי של דיסקברי שנותר במקומו, ובצדק, וקשתות הגלגלים מרשימות ולא מוגזמות.
מבט ראשון בדיסקברי 3 לא מותיר ספק שזהו כלי מודרני
עולים על הכביש
החלק האחורי מוזר, שלא לומר מאכזב. אנשי לנדרובר הסירו את הגלגל הרזרבי וטמנו אותו תחת חלקו האחורי של המרכב, וזאת, לדבריהם, גם כדי להוריד את מרכז הכובד וגם כדי להפוך את הדלת האחורית לשימושית יותר. הבעיה הראשונה היא שהכלי נראה פחות קרבי, ובעיני רבים זהו חיסרון.
 
הדלת אמנם מעוצבת במעין S שוכבת, ונפתחת בשני חלקים (חלון כלפי מעלה וחלק מתכתי כלפי מטה), ובלנדרובר מסבירים שיש לכך יתרונות שימושיים רבים, אלא שהבעיה השנייה היא שהעיצוב שלה פשוט. . . איך לומר. . . מכוער . כלומר, ודאי שזה עניין של טעם, ואולי בסופו של דבר נתרגל לזה, אבל כשנוסעים מאחורי דיסקברי 3 אי אפשר להתחמק מן המחשבה שהוא דומה מדי לטנדרון פורד'קונקט', או אף גרוע מכך.
 
למרות האכזבה מן החלק האחורי, ככלל דיסקברי 3 נראה טוב מאוד, וכמו קודמו הוא נראה בראש ובראשונה כלי תכליתי, נקי ובלי שטויות. כך או אחרת - למעטים, אם בכלל, תהיה בעיה עם עיצוב הפנים. סביבת הנהג נעימה מאוד, בנויה כהלכה ואינטואיטיבית מאוד. החומרים עושים רושם טוב, ורמת הנוחות גבוהה מאוד.
 
שני דברים שלא אהבתי הם הנטייה של מסך השמש להינתק מאחד מציריו כל אימת שמנסים לקפל אותו, וגם את העובדה שבורר מצבי השטח (שעוד יוזכר בהמשך) לא מסומן באופן נוח לשימוש. החלק הטוב ביותר הוא השיפור המשמעותי של מרחב הפנים, כמו גם היכולת לקפל כל אחד מחמשת המושבים שבשורות השנייה והשלישית לתוך הרצפה, כך שנותר אזור שטוח ונוח להעמסה. הכניסה לשורת המושבים השלישית לא הכי נוחה, אבל פחות גרועה מאשר אצל כמה מן המתחרים, ולכל אחד מחמשת הנוסעים מאחור יש מרחב מחיה טוב עד טוב מאוד.
 
בסיס הגלגלים של הדיסקברי 3 גדל משמעותית, יותר מאשר האורך הכללי (35 ס "מ לעומת 13), וזאת בזכות קיצור הסרח העודף משני קצות הסרנים (מה שמשפר את זוויות הגישה והנטישה בשטח). עיצוב סביבת הנהג לוקח את הכיוון ההפוך מאלה של ב.מ.וו, אאודי ומרצדס: אנשי לנד-רובר פיזרו שפע של כפתורים ומנופים ולא נכנעו לאופנה החדשה של משחקי מחשב. לוח המחוונים עצמו פשוט ונוח לשימוש, גם אם לא הכי יפה בעולם (וזה שוב עניין של טעם).
 
בחלקה התחתון של הקונסולה המרכזית, מאחורי בורר ההילוכים, שוכנים 3 בוררים: שילוב ה' טרנספר' (ליחס העברה נמוך הדרוש בשטחים קשים), קביעת גובה המתלים (בכלים שמצוידים במתלי כריותאוויר), וביניהם בורר למצבי נסיעה שונים, שעליו עוד נתעכב בהמשך.
 
מנוע הדיזל החדיש, במבנה V6, פועם בדיוק כפי שניתן היה לצפות ממנו: בשקט מופתי וללא רעידות, יחסית לדיזל כמובן. מסירת הכוח באמצעות תיבת ההילוכים האוטומטית (הדור האחרון של ZF, שישה יחסי העברה) לינארית מאוד ונעימה, והחלפות ההילוכים מצוינות, אבל התחושה הראשונית של העדר כוח מתבררת די מהר כעודף משקל.
 
דיסקברי 3 שוקל 2.7 טונות , והפעם הראשונה שנוכחתי בצד האפל של המשקל הזה היתה על שביל בוצי, כאשר כל מערכות בקרת היציבות החלו להשתולל לנוכח גדר העץ המסיבית, שהתקרבה אלינו במהירות ופספסה אותנו בסנטימטרים בודדים.
 
במהירויות נסיעה חוקיות הכלי הזה לא מעביר תחושה של מחסור בכוח או עצלות, אבל כדי לעקוף ממהירויות שיוט וצפונה נדרש קצת תכנון מוקדם. כשהוא מצויד במתלים הנפרדים החדשים שלו, מסוג עצמות עצה כפולות, ובכריות-אוויר מתכווננות כמשככי זעזועים, דיסקברי 3 מספק נוחות נסיעה גבוהה מאוד על הכביש וגם בשטח.
 
המתלים, אולי גם בסיוע המסה, מתגברים בקלילות על מהמורות קטנות, ומגהצים גם קטעים משובשים יותר. ההיגוי מפתיע לטובה יחסית לג'יפ גדול ומגושם: הוא מדויק מאוד וחד, אולי אפילו קצת חד מדי. השליטה בגלגול הגוף אינה מן המשובחות, ודאי יחסית למתחרים הבולטים בקטגוריה היוקרתית, אבל בהתחשב בכך שזה כלי שממילא לא יפתה אף אחד להתנהגות ספורטיבית, זה לא מאוד מפריע.
דיסקברי 3 שוקל 2.7 טונות
יורדים לשטח
אנשי לנד-רובר לקחו אותנו אל מגוון רחב של קטעי עבירות שתוכננו בקפידה, כך שלא יהיו פאדיחות-החל בבוץ וחול וכלה בסלעים, עליות ומורדות. דיסקו 3 צלח את הכל בקלילות, והפגין יכולת מרשימה, אבל חשוב לזכור שהכל נעשה בתנאים מבוקרים ולא בתנאים הפחות צפויים שמציבה המציאות.
 
מרחב הגחון המרשים של הכלי, כשהמתלים נמתחים לרמה המירבית שלהם, כוח המנוע וקלילות הניהוג וההפעלה של המערכות השונות, הפכו את מסלולי המבחן שהועמדו לרשותנו לחוויה נעימה, מרשימה, אך לא מסעירה. על פניו, לכלי הזה יש יכולות שבוודאי עולות על רוב הג'יפים המלוקקים, אבל מאוד מעניין יהיה לעמת אותו מול מובילי החבורה בארץ הקודש.
 
אחד הדברים המעט מפתיעים בנוגע לדיסקברי החדש הוא שלנד-רובר בחרה להשתמש בשפע של אלקטרוניקה לעזרת המערכות המכניות המוכחות שלה, כשבמרכז הזירה עומדת מערכת שמכונה "תגובה לשטח". מערכת זו משנה למעשה את הפרמטרים שלפיהם נכנסות לפעולה מערכת בקרת היציבות, מערכת בקרת הגלישה במדרון ואפילו מערכת ה-ABS - וכל זאת בהתאם לתנאי השטח. אלא שמתקפת האלקטרוניקה של לנד-רובר היכתה בנו פעמיים במהלך ההשקה.
 
בפעם הראשונה נדלקה נורת אזהרה כתומה, שהתריעה על כך שהמתלים נעולים במצב העליון שלהם. כדי להתגבר על התקלה נאלצנו לכבות את המנוע, להמתין מספר שניות עד שהמחשבים התאפסו, ולהניע מחדש. בפעם הבאה, החמורה יותר, נדלקה נורה כתומה אחרת, שמתארת בעיה בבלם-היד האלקטרוני, ובמקביל הופיעה הודעת תקלה. הריח השרוף של הבלמים לא הותיר מקום לספק שיש בעיה, ובשלב זה כבר החליפו לנו את הדיסקברי לאחד אחר.
 
כעת חשוב לשים את הדברים בפרופורציות: כלי רכב שמשמשים להשקות הם ברוב המקרים כלים שיוצרו בסדרות מיוחדות לפני הייצור הסדרתי, והם גם עובדים מאוד קשה (אם כי מנגד הם גם מתוחזקים אינטנסיבית) מה שמתבטא הרבה פעמים בתקלות בלמים, רעשים ותקלות הרכבה. עם יד על הלב, יכול להיות גם שאם היינו נתקלים באותה בעיה בהשקה של מרצדס או ב.מ.וו, לא היינו מכבירים מילים על אודותיה. אבל כאן משחקת לרעת לנד-רובר ההיסטוריה הלא מאוד מוצלחת של תקלות.
 
לפחות עד למתיחת הפנים האחרונה של הכלי הזה, הוא הציג לא מעט בעיות אופייניות לתעשיית הרכב הבריטית בימיה הפחות טובים. דווקא בגלל שיש כאן מוניטין שזקוקים לשיקום, מוצב המותג הזה מתחת לזכוכית מגדלת - מה שגורם לתקלות הללו להפוך למטרידות במיוחד, בצדק או שלא בצדק.
 
החשש הוא מכך שלנד-רובר קפצו קצת מעל לפופיק בעניין האלקטרוניקה, דווקא בעידן שבו יצרנים מכובדים כמו מרצדס מכריזים על התקפלות וצמצום פונקציות מבוססות-אלקטרוניקה. בשורה התחתונה - דיסקברי 3 הוא כלי יוקרתי שראוי למקום של כבוד בין ג'יפי היוקרה.
 
יש לו מנוע מצוין, מרחב פנימי נעים ונוח, נוחות נסיעה גבוהה ויכולת שטח שצפויה להציב שוב פעם רף גבוה בפני רוב המתחרים. הדיסקברי 3 הוא כלי כבד, וסימן שאלה ניצב-לפחות בשנה הקרובה - סביב האמינות של מערכות האלקטרוניקה שלו, והעיצוב שלו עלול להיות לא מספיק'קרבי' עבור חובבי הפוזה. אספקה שוטפת של הכלי הזה צפויה בארץ החל מנובמבר, בטווח מחירים שבין 350 ל-375 אלף שקל.
יש לו מנוע מצוין, מרחב פנימי נעים ונוח
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...