עוד סיבוב עליכם
אלפי שקלים למורה לנהיגה, עשרות אלפי שקלים למכונית ועוד אלפי שקלים לדלק. ישראל היא אחד המקומות היקרים ללמוד בהם נהיגה - שלא לדבר על קניית רכב

כדי לקבל רישיון נהיגה בישראל, הנהג צריך להיות לכל הפחות בן 16 אם ברצונו לנהוג באופנוע שנפח מנועו עד 125 סמ"ק, ולכל הפחות בן 17 אם ברצונו לנהוג במכונית נוסעים. בגיל 15.5 אפשר להתחיל ללמוד נהיגה באופנוע קטן ולהיבחן במבחן תיאוריה, ובגיל 16.5 אפשר להיבחן במבחן תיאורטי לקבלת רישיון נהיגה במכונית וניתן להתחיל ללמוד נהיגה.
מבחינת הפרוצדורה, תהליך קבלת רישיון הנהיגה מתחיל במילוי טופס בקשה, שזמין באחת מ־36 תחנות הצילום של שני זכייני משרד התחבורה ברחבי הארץ. מבקש הרישיון צריך למלא את פרטיו ולהצטלם. עם הטופס עליו לגשת אל אופטומטריסט מורשה ולבצע בדיקת ראייה (20-50 שקל,( ומשם אל רופא המשפחה (שגובה דמי בדיקה בסך 60-75 שקל, פרט לחיילים.(
לפני שניגשים למבחן התיאוריה יש לשלם אגרה בסך 116 שקל, הכוללת גם את מחיר המבחן המעשי הראשון. תמורת כל מבחן חוזר - תיאוריה או מבחן מעשי - יש לשלם אגרה נוספת.
לימוד הנהיגה עצמה מתחיל בבחירת מורה טוב, רצוי עם המלצות, ונדרשים לכל הפחות 15 שיעו־רים לקבלת רישיון לאופנוע או 28 שיעורים לרי־שיון למכונית. עדיין קיימים מורי נהיגה שמסכמים עם התלמידים על לימודים בשיטת ה"קבלנות": 3,000-3,500 שקל תמורת כל השיעורים שיידרשו, כולל המבחנים המעשיים. שאר המורים גובים 85-115 שקל לשיעור נהיגה במכונית או 70-80 שקל לשיעור
אבל לאחר שכבר עוברים את הטסט, הבירוקרטיה רק מתחילה. הרישיון שמקבל נהג חדש הוא זמני (ל־6 חודשים,( ובמהלך השנתיים הראשונות עליו לתלות את השלט "נהג חדש" על השמשה האחורית. במהלך תקופה זאת אם הוא מבצע אחת משורה של עבירות תנועה - רישיונו נשלל, וכדי לחדשו עליו לעבור רכב שוב מבחן תיאוריה או מבחן תיאוריה ומבחן מעשי (בהתאם לעבירה.(
על הנהג החדש מוטלות מגבלות נוספות: עליו לנהוג לצד מלווה במשך 3 חודשים, ורק בשעות היום. כמלווה יכול לשמש מי שברשותו רישיון נהיגה לאותו כלי רכב במשך 5 שנים וגילו מעל .24 לנהג החדש אסור להסיע יותר משני נוסעים עד הגיעו לגיל ,21 ובדיוק 3 שנים לאחר קבלת הרישיון עליו לגשת לאחד המכונים שמבצעים קורס "רענון" תיאורטי, הכרוך גם הוא בהשקעת זמן 12) שעות,( כסף 147) שקל) ובבחינה בסוף הקורס.
המצב לא יהיה פשוט יותר בעתיד: בתוך שנה מהיום יחל תהליך החקיקה לקראת הפיכת הרישיון ל"רישיון נהיגה מדורג" - שיהפוך את תהליך הכשרת הנהג למסובך ומורכב בהרבה.
לעומת זאת, במדינות רבות בעולם אין שיעורי נהיגה, ודי בגיל מינימלי ובמבחן תיאוריה כדי להתחיל לנהוג - בתנאי שאת הנהג החדש מלווה נהג מבוגר ומנוסה. בארצות הברית, בקנדה ובאוסטרליה כל מחוז קובע חוקים משלו בתחום. בקוויבק, למשל, אפשר להתחיל לנהוג בגיל ,16 לאחר קבלת הסכמ־תו של ההורה או האפוטרופוס והצלחה במבחן התיאורטי. הנהג הצעיר מקבל "רישיון על תנאי," ועליו לנהוג בליווי בעל רישיון נהיגה רגיל. בתום שנה יש מבחן מעשי, וכעבור שנתיים הופך הרישיון לקבוע.
בכמה ממדינות ארצות הברית אפשר להתחיל לנהוג עם "רישיון תלמיד" כבר בגיל 14-,15 ובמדינות אחרות אפשר לקבל רישיון רק בגיל 17-.18 כמעט בכל המדינות יש הקפדה יתרה ומגבלות שונות ביחס לשעות שבהן מותר לנהוג ולמספר הנוסעים שמותר להסיע - אבל בחלק מהמדינות אין כלל בחינה מעשית, והנהג צריך להוכיח רק ותק בנהיגה והיעדר עבירות תנועה.
בשבדיה, המדינה האירופית המובילה בכל הנוגע לחזון הבטיחות בדרכים, אפשר לקבל "רישיון תלמיד" בגיל 16 וללמוד נהיגה בבית-ספר לנהיגה או בעזרת קרוב משפחה. כדי שקרוב משפחה יוכל לשמש כחונך, עליו להשתתף עם התלמיד בקורס בטיחות בדרכים בן 3 שעות. כשהתלמיד מגיע לגיל 18 הוא נדרש לעבור בחינה תיאורטית - ואחריה הוא מקבל את הרישיון. בבריטניה אפשר לקבל רישיון מגיל 17 לאחר הצלחה במבחן תלת-שלבי, הכולל מבחן תיאוריה, מבחן להערכת הסיכונים ומבחן מעשי. בדרום-אפריקה יש מבחן תיאורטי וחובת השתתפות ב-8 שיעורי נהיגה, שעלות כל אחד מהם 93 שקל.
בכל מקרה, בכל המדינות הללו לימוד הנהיגה כרוך בהוצאה כספית קטנה בהרבה מהמקובל בישראל. עלות הוצאת רישיון בבריטניה היא כ-360 שקל; עלות קבלת "רישיון תלמיד" במונטנה היא 5 דולרים (כ-21 שקל,( וכאשר מקבלים רישיון קבוע יש לשלם 40 דולר (כ-168 שקל) ל-8 שנים; עלות הוצאת רישיון בג'ורג'יה היא 10 דולרים, אבל מי שנשר מבית-הספר לא יכול לקבל שם רישיון עד גיל ;18 עלות רישיון נהיגה בדרום-אפריקה היא 58 שקל (כולל אגרות המבחן התיאורטי והמעשי;( בספרד צריך לשלם 161 יורו 910) שקל) כדי לקבל 3 ניסיונות לבחינה תיאורטית ומעשית, ובסכום כלולה גם אגרת רישיון הנהיגה הראשון.
לאחר השגת הרישיון המיוחל, אם הנהג הישראלי הצעיר רוצה לרכוש מכונית, עליו לשלם אגרת העברת בעלות בסך 181 שקל. אגרת הרישוי - סכום שיש לשלמו מדי שנה בעת חידוש רישיון הרכב - נעה בין 600 שקל ל-3,800 שקל, בהתאם לסוג המכונית ולשנת הייצור שלה. האגרה הממוצעת למכונית בת 3 היא כ-1,300 שקל.
ביטוח החובה למכונית בת 3 עולה כ-1,625 שקל, וביטוח הרכוש עולה 1,500-4,500 שקל, אם מדובר במכונית סטנדרטית מדגם שלא מרבים לגנוב אותו.
עבור תיקונים וחלפים צריך לשים בצד כ-6,000 שקל בשנה. עלות "החזר ההון" (הכסף שהשקעתם ברכישת המכונית) וירידת הערך היא כ-9,400 שקל בשנה (למכונית ממוצעת בת .(3 הוצאות הדלק נעות בין 6,000 שקל ל-9,000 שקל בשנה - בהתאם למכונית, לתנאי הנסיעה ובעיקר לקילומטראז.' בסיכומו של דבר, מי שנוהג כ-15 אלף ק"מ בשנה במכונית ממוצעת בת ,3 מוציא 31 אלף שקל או 2,580 שקל בחודש.
מובן ששימוש בקטנוע, בעיקר בעיר, מוזיל את חופש התנועה. קטנוע בנפח 125 סמ"ק יכול לשמש לנסיעות פרבריות ועירוניות. אם בוחרים בקטנוע בן 3 שנים שמחירו 9000-11,000 שקל, משלמים כ-1,500 שקל ל"החזר הון", 137 שקל לאגרת רישוי שנתית (ו-61 שקל לאגרת העברת בעלות,( כ-3,500 שקל לביטוח חובה, כ-2,000 שקל לביטוח מקיף (או כ-400 שקל לביטוח צד ג(' וכ-1,750 שקל לתיקונים ולאחזקה שוטפת. מי שמרבה מאוד בנסיעות 12) אלף ק"מ בשנה) ישלם עבור הדלק כ-3,600 שקל - כך שההוצאות השנתיות מסתכמות בכ-12 אלף שקל, כלומר כ-1,000 שקל בחודש.
לעומת זאת, "מכונית צעירים" קלאסית עולה בארצות הברית 3,000-5,000 דולר (21-12.6 אלף שקל.( בסכום זה אפשר לקנות שברולט "קוואליר" משנת ,2000 דודג' "ניאון" מ-,2000 סוזוקי "ויטא־רה" מ-,2001 וולבו 850 מ-1995 או פונטיאק "גרנד־אם" מ-.1998 מי שמשקיע 5,000-10,000 דולר יכול ליהנות ממבחר כמעט אין-סופי של מכוניות: משברולט קוואליר ,2004 דרך ב.מ.וו סדרה 3 מ-,1998 קאדילק "קאטרה" ,2001 פורד "פוקוס" 2004 ועד מרצדס C" קלאס" מ-.1999
בבריטניה על הצעיר לשלם כ-5,100 ליש"ט 40) אלף שקל) כדי לרכוש הונדה "סיביק" משנת.2004 יונדאי "אלנטרה" ידנית משנת 2001 עולה כ-1,555 ליש"ט 12,500) שקל,( ואילו פורד פוקוס מ-2001 עולה כ־2,300 ליש"ט (כ־18,500 שקל.(
ואפשר כמובן לרכוב על אופניים, בעיקר אם אתם תושבי הערים. במקרה זה אין צורך לשלם אגרות, לא צריך למלא דלק, אין כמעט החזר הון - ויש אפילו בונוס בדמות שיפור הבריאות. ההוצאה העיקרית היא עלות האופניים, המנעולים שלהם, מימון החלקים שנגנבים, ורכישת זוג או זוגות חלופיים לאחר גניבה או גניבות.