כוחו האמיתי של המנוע
המכונית שלכם אינה חזקה כפי שאתם חושבים. בדיקה ראשונה מסוגה בישראל מגלה: הספקי המנועים של המכוניות המשפחתיות בישראל נמוכים בעשרות אחוזים מהפרסומים הרשמיים. אחד הגורמים: מיזוג האוויר
שי פרח, אשר השתלם בבריטניה בהפעלת מכשיר הבדיקה המיוחד ובחן עד כה עשרות מכוניות, מסביר שבעוד שיצרני הרכב מודדים את הספק המנועים ישירות מן המנוע, ההספק האמיתי הוא בעצם ההספק שנמצא בגלגלים, כלומר מה שמועבר אליהם באמצעות תיבות ההילוכים. "שימוש בשמן לא איכותי או ישן, רכיבים שונים של תיבת ההילוכים שעברו התעללות או התבלו, ואפילו תנאי מזג האוויר הישראליים של חום גבוה ולחות גבוהה- כל אלה מפחיתים אחוזים ניכרים מכוחם של המנועים", הוא מסביר. "מי שחושב שהמנוע שלו מספק כ-100 כוחות סוס או יותר, צריך להבין שזהו נתון תיאורטי בלבד, ואופטימי בהרבה מן הנתון האמיתי בשטח".
בדיקת המכוניות העלתה שבממוצע, לאחר אובדני ההספק שנגרמים על-ידי תיבות ההילוכים האוטומטיות, רוב המכוניות המשפחתיות בישראל מספקות בפועל רק כ-74-112 כוחות סוס, וההפרש בין הצהרת היצרן לבין הנתונים בפועל נע בין 15% ל-33%. הסיבה לכך נובעת בעיקר מכך שהמספרים הרשמיים המפורסמים על-ידי היצרנים מגיעים מבדיקה שנעשתה בתנאי מעבדה, ואילו הבדיקה המוצגת כאן מתייחסת לביצועים האמיתיים של כלי הרכב.
אחד הממצאים המעניינים ביותר שעלו הוא שהפעלת
הפגיעה בהספקי המנועים כתוצאה מהפעלת מיזוג האוויר הפתיעה גם את המומחים בתחום. אייל אבידור, בעבר מנהל השירות של יבואני פיג'ו-סיטרואן בישראל וכיום מנכ"ל חברת אוטוקור, יצרנית ישראלית גדולה של מיזוג אוויר לרכב, טוען כי הנתונים הללו סותרים את מה שחשבו אנשי המקצוע.
לדבריו, עד היום מקובל היה להניח שמיזוג האוויר צורך כחמישה כוחות סוס מכוח המנוע. צריכה של כוח כפול מכך הוא בעל משמעות, לטענתו, גם מבחינת הפגיעה בהספק המכוניות וגם מבחינת הגידול המשמעותי בתצרוכת הדלק שלהן. "ההפרש בין הצהרות היצרנים לבין המצב בפועל היגיוני יותר, כיוון שנתוני היצרנים נבדקים במעבדה על מנוע נקי מאביזרים", הוא מסביר. "לאחר שמחברים אליו תיבת הילוכים, משאבת מים, מערכת להגברת היגוי וצרכני כוח נוספים, היגיוני שההספק יפחת בכ-20%, ואף יותר".
ממצאי הבדיקה לגבי מיזוג האוויר, במיוחד בתקופה זו של השנה שבה החום איננו מעיק במיוחד, מלמדים שניתן לחסוך עד כדי 10% מתצרוכת הדלק של מכונית משפחתית ממוצעת על-ידי נהיגה עם מיזוג אוויר כבוי. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי נהיגה עם חלונות פתוחים במהירויות נסיעה גבוהות מגדילה גם היא את תצרוכת הדלק בגלל פגיעה ביעילות האווירודינמית של המכונית.
לקחנו 11 מכוניות משפחתיות לבדיקת ההספקים שלהן בפועל, לעומת הנתונים שהועברו מהיצרנים לאחר שנבדקו בתנאי מעבדה.
מבחן ההספקים נערך עבור מעריב ומגזין "הגה" על ידי יובל מלמד ושי פרח מחברת ספרקו ישראל, באמצעות מכשיר בדיקה חדיש ויחיד מסוגו בישראל, מסוג דיינהפק מסדרה .4000 מכשיר זה משמש בעולם בסדנאות רכב מתמחות לצורך שיפורים שמבוצעים במכוניות כביש ובמכוניות מירוץ, והוא שונה מן המכשירים המקובלים בארץ, הדינמומטרים, בכך שהוא מתחבר ישירות אל צירי הגלגלים המניעים של המכוניות הנבדקות במקום אל הצמיגים, באמצעות גלגלות מתכת. מידת הטעות של מכשיר זה, על פי הצהרת היצרן שלו, היא כ-0.3 אחוזים, וזאת לעומת מכשירי המדידה האחרים שעלולים להגיע לטעות של כ-10 אחוזים.
לצורך הבדיקה פנינו אל רוב יבואני המכוניות בישראל, וביקשנו מהם לבחון את המכוניות הפופולריות. כמה מן היבואנים לא נענו לאתגר, או שלא היו יכולים לספק מכוניות למבחן: טויוטה (קורולה,( ניסאן (טידה,( סיטרואן (C4) והונדה (סיוויק.( כך נותרנו עם 11 כלי רכב. כל המכוניות שהתייצבו לבדיקה נבדקו על ידי פרח ומלמד פעמיים, תחת פיקוח של נציג מעריב, ובכל המקרים לא התקבלו סטיות של יותר מכוח סוס אחד בין שתי המדידות.
שברולט אופטרה:
טענת היצרן: 109 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 72 כ"ס
ההפרש באחוזים: 33%
רנו מגאן:
טענת היצרן: 110 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 76 כ"ס
ההפרש באחוזים: 30%
סובארו B3:
טענת היצרן: 105 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 73 כ"ס
ההפרש באחוזים: 29%
יונדאי I30:
טענת היצרן: 122 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 88 כ"ס
ההפרש באחוזים: 27%
סקודה אוקטביה:
טענת היצרן: 102 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 75 כ"ס
ההפרש באחוזים: 26%
מאזדה 3:
טענת היצרן: 105 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 80 כ"ס
ההפרש באחוזים: 24%
פורד פוקוס:
טענת היצרן: 100 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 78 כ"ס
ההפרש באחוזים: 22%
מיצובישי לאנסר:
טענת היצרן: 98 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 78 כ"ס
ההפרש באחוזים: 19%
אופל אסטרה:
טענת היצרן: 140 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 112 כ"ס
ההפרש באחוזים: 19%
קאיה סראטו:
טענת היצרן: 105 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 89 כ"ס
ההפרש באחוזים: 14%
סוזוקי SX4:
טענת היצרן: 107 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 91 כ"ס
ההפרש באחוזים: 14%