גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


כוחו האמיתי של המנוע

המכונית שלכם אינה חזקה כפי שאתם חושבים. בדיקה ראשונה מסוגה בישראל מגלה: הספקי המנועים של המכוניות המשפחתיות בישראל נמוכים בעשרות אחוזים מהפרסומים הרשמיים. אחד הגורמים: מיזוג האוויר

גיל מלמד | 12/11/2007 10:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מבחן מיוחד שבוצע עבור "מעריב" ומגזין "הגה" מגלה כי הספקי המנועים של מרבית המכוניות המשפחתיות שנמכרות בישראל נעים בין 15 ל-33 אחוז פחות ממה שמצהירים יצרני הרכב בפרסומים הרשמיים שלהם. הסיבה: תיבות ההילוכים האוטומטיות, מיזוג האוויר, וככל הנראה גם הדלק הישראלי גוזלים כוח רב מן המנועים.

שי פרח, אשר השתלם בבריטניה בהפעלת מכשיר הבדיקה המיוחד ובחן עד כה עשרות מכוניות, מסביר שבעוד שיצרני הרכב מודדים את הספק המנועים ישירות מן המנוע, ההספק האמיתי הוא בעצם ההספק שנמצא בגלגלים, כלומר מה שמועבר אליהם באמצעות תיבות ההילוכים. "שימוש בשמן לא איכותי או ישן, רכיבים שונים של תיבת ההילוכים שעברו התעללות או התבלו, ואפילו תנאי מזג האוויר הישראליים של חום גבוה ולחות גבוהה- כל אלה מפחיתים אחוזים ניכרים מכוחם של המנועים", הוא מסביר. "מי שחושב שהמנוע שלו מספק כ-100 כוחות סוס או יותר, צריך להבין שזהו נתון תיאורטי בלבד, ואופטימי בהרבה מן הנתון האמיתי בשטח".
הדלק הישראלי עלול להשפיע

בדיקת המכוניות העלתה שבממוצע, לאחר אובדני ההספק שנגרמים על-ידי תיבות ההילוכים האוטומטיות, רוב המכוניות המשפחתיות בישראל מספקות בפועל רק כ-74-112 כוחות סוס, וההפרש בין הצהרת היצרן לבין הנתונים בפועל נע בין 15% ל-33%. הסיבה לכך נובעת בעיקר מכך שהמספרים הרשמיים המפורסמים על-ידי היצרנים מגיעים מבדיקה שנעשתה בתנאי מעבדה, ואילו הבדיקה המוצגת כאן מתייחסת לביצועים האמיתיים של כלי הרכב.

אחד הממצאים המעניינים ביותר שעלו הוא שהפעלת

מיזוג האוויר במכונית יוצרת צריכה של בין 10 ל-12 כוחות סוס נוספים מן ההספק של המנוע, וכך יוצא שכוחה של המכונית נמוך אף יותר כאשר היא נוסעת עם מיזוג אוויר פועל. בנוסף, אחת המכוניות שנבדקו הכילה בתוכה עדיין את הדלק המקורי שאיתו הגיעה ארצה מיפן, והשיגה תוצאה טובה יותר בכשישה כוחות סוס מאשר מכונית זהה עם דלק ישראלי. לפיכך, עולה החשד שגם לדלק המקומי ישנה השפעה שלילית על ביצועי המכוניות, כפי שטוענים כמה יצרני רכב מזה זמן רב.

"ההבדל בין הנתונים היגיוני"

הפגיעה בהספקי המנועים כתוצאה מהפעלת מיזוג האוויר הפתיעה גם את המומחים בתחום. אייל אבידור, בעבר מנהל השירות של יבואני פיג'ו-סיטרואן בישראל וכיום מנכ"ל חברת אוטוקור, יצרנית ישראלית גדולה של מיזוג אוויר לרכב, טוען כי הנתונים הללו סותרים את מה שחשבו אנשי המקצוע.

לדבריו, עד היום מקובל היה להניח שמיזוג האוויר צורך כחמישה כוחות סוס מכוח המנוע. צריכה של כוח כפול מכך הוא בעל משמעות, לטענתו, גם מבחינת הפגיעה בהספק המכוניות וגם מבחינת הגידול המשמעותי בתצרוכת הדלק שלהן. "ההפרש בין הצהרות היצרנים לבין המצב בפועל היגיוני יותר, כיוון שנתוני היצרנים נבדקים במעבדה על מנוע נקי מאביזרים", הוא מסביר. "לאחר שמחברים אליו תיבת הילוכים, משאבת מים, מערכת להגברת היגוי וצרכני כוח נוספים, היגיוני שההספק יפחת בכ-20%, ואף יותר".

ממצאי הבדיקה לגבי מיזוג האוויר, במיוחד בתקופה זו של השנה שבה החום איננו מעיק במיוחד, מלמדים שניתן לחסוך עד כדי 10% מתצרוכת הדלק של מכונית משפחתית ממוצעת על-ידי נהיגה עם מיזוג אוויר כבוי. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי נהיגה עם חלונות פתוחים במהירויות נסיעה גבוהות מגדילה גם היא את תצרוכת הדלק בגלל פגיעה ביעילות האווירודינמית של המכונית.

המבחן / כך בדקנו

לקחנו 11 מכוניות משפחתיות לבדיקת ההספקים שלהן בפועל, לעומת הנתונים שהועברו מהיצרנים לאחר שנבדקו בתנאי מעבדה.

מבחן ההספקים נערך עבור מעריב ומגזין "הגה" על ידי יובל מלמד ושי פרח מחברת ספרקו ישראל, באמצעות מכשיר בדיקה חדיש ויחיד מסוגו בישראל, מסוג דיינהפק מסדרה ‭.4000‬ מכשיר זה משמש בעולם בסדנאות רכב מתמחות לצורך שיפורים שמבוצעים במכוניות כביש ובמכוניות מירוץ, והוא שונה מן המכשירים המקובלים בארץ, הדינמומטרים, בכך שהוא מתחבר ישירות אל צירי הגלגלים המניעים של המכוניות הנבדקות במקום אל הצמיגים, באמצעות גלגלות מתכת. מידת הטעות של מכשיר זה, על פי הצהרת היצרן שלו, היא כ-‭0.3‬ אחוזים, וזאת לעומת מכשירי המדידה האחרים שעלולים להגיע לטעות של כ-10 אחוזים.

לצורך הבדיקה פנינו אל רוב יבואני המכוניות בישראל, וביקשנו מהם לבחון את המכוניות הפופולריות. כמה מן היבואנים לא נענו לאתגר, או שלא היו יכולים לספק מכוניות למבחן: טויוטה (קורולה‭,(‬ ניסאן (טידה‭,(‬ סיטרואן ‭(C4)‬ והונדה (סיוויק‭.(‬ כך נותרנו עם 11 כלי רכב. כל המכוניות שהתייצבו לבדיקה נבדקו על ידי פרח ומלמד פעמיים, תחת פיקוח של נציג מעריב, ובכל המקרים לא התקבלו סטיות של יותר מכוח סוס אחד בין שתי המדידות.

התוצאות

שברולט אופטרה:
טענת היצרן: 109 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 72 כ"ס
ההפרש באחוזים: 33%

רנו מגאן:
טענת היצרן: 110 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 76 כ"ס
ההפרש באחוזים: 30%


סובארו B3:
טענת היצרן: 105 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 73 כ"ס
ההפרש באחוזים: 29%

יונדאי I30:
טענת היצרן: 122 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 88 כ"ס
ההפרש באחוזים: 27%

סקודה אוקטביה:
טענת היצרן: 102 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 75 כ"ס
ההפרש באחוזים: 26%

מאזדה 3:
טענת היצרן: 105 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 80 כ"ס
ההפרש באחוזים: 24%

פורד פוקוס:
טענת היצרן: 100 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 78 כ"ס
ההפרש באחוזים: 22%

מיצובישי לאנסר:
טענת היצרן: 98 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 78 כ"ס
ההפרש באחוזים: 19%

אופל אסטרה:
טענת היצרן: 140 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 112 כ"ס
ההפרש באחוזים: 19%

קאיה סראטו:
טענת היצרן: 105 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 89 כ"ס
ההפרש באחוזים: 14%

סוזוקי SX4:
טענת היצרן: 107 כ"ס
התוצאה שנמדדה: 91 כ"ס
ההפרש באחוזים: 14%

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''רכב''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים