 |
טרמינל 3 של פרוייקט נתב"ג 2000 נחנך ביום חמישי בשבוע שעבר רשמית על ידי נשיא המדינה, משה קצב וראש הממשלה אריאל שרון. טיסה ראשונה תצא ממנו ביום שלישי בשעה 13:15. תהיה זו טיסת אל על LY007 לניו יורק, במטוס 777 עם 220 נוסעים. הטיסה האחרונה שתצא מטרמינל 1 הישן, בשעה 01:35 ביום שני בלילה, תהיה LY327 של אל על לפריס, במטוס 767 עם 190 נוסעים. טיסת "ארקיע" מקטוביץ שבפולין בשעה 01:35 אחר חצות תהיה הנחיתה האחרונה בטרמינל 1 ולמעשה טיסה זו תחתום את פעילותו של טרמינל 1 בטיסות בינלאומיות. במטוס 757-300 של ארקיע החותם את עידן הטיסות הבינלאומית של טרמינל 1 יהיו 265 נוסעים של משלחת נוער ומלוויה החוזרת מסיור מורשת בפולין. הנחיתה הראשונה שתתחבר ביום שלישי לשרוול של טרמינל 3 תהיה של מטוס אל על בטיסה LY002 מניו
יורק. החיבור ההיסטורי יתבצע בשעה 14:00. ביום האחרון להפעלתו של טרמינל 1, מחצות של 1 בנובמבר ועד הטיסה האחרונה בשעה 01:35, יעברו בו 21,710 נוסעים נכנסים ויוצאים, ב-74 נחיתות ו-67 המראות. ביום הראשון להפעלת טרמינל 3 צומצמה מראש הפעילות, ולכן יעברו בו רק 5,848 נוסעים נכנסים ויוצאים, ב-19 נחיתות ו-21 המראות. טרמינל 3 משתרע על שטח של כ-1,700 דונם ושטח בנוי של 270 אלף מ"ר, כולל שטחי חנייה לרכב. עלות הפרוייקט כמיליארד דולר. בבניין הטרמינל עצמו הושקעו כ-650 מיליון דולר. הטרמינל נחלק לשני בניינים – הבניין הקרקעי והבניין האווירי. שני הבניינים מחוברים ביניהם בשדרה, שאורכה 180 מטר. ב-110 מטר בשדרה זו יוכלו הנוסעים לנוע על גבי דרכנועים, שהם מדרכות נעות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
5,000 מ"ר של מסחר והסעדה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שטח הבניין הקרקעי כ-103 אלף מ"ר. שטח המרתף עבור מערכת הבידוק הביטחוני 21 אלף מ"ר. שטח הבניין האווירי 128 אלף מ"ר, בהשוואה ל-60 אלף מ"ר בטרמינל הישן, שטח תחנת הרכבת 15 אלף מ"ר. רכבת ראשונה נכנסה לתחנת הטרמינל ב-30.6.04. שטח מגרשי החנייה 30 אלף מ"ר והיא מתחלקת כדלקמן: חניית רכב לציבור - 2,500 מכוניות, חניית השכרות רכב – 500 מכוניות, חניית עובדים – 900 מקומות, חנייה לשימושים שונים – 900 מכוניות. סה"כ 4,600 מקומות חנייה, בהשוואה לכ-2,800 מקומות חנייה בטרמינל הישן. חנייה לטווח ארוך נשארת במקומה ונכנסים בה 2,400 מכוניות. למבנה היבשתי מתחבר גשר ענקי תלת מפלסי - המפלס העליון מיועד לרכב פרטי להורדת נוסעים, יש בו 6 מפלסים ואורכו 480 מטר. המפלס האמצעי נועד לתחבורה ציבורית – אוטובוסים, מוניות ושאטלים למגרשי החניה. המפלס התחתון מיועד למכוניות פרטיות כדי לקחת נוסעים נכנסים. באולם קבלת הנוסעים יש 129 דלפקי צ'ק אין, לעומת 98 דלפקים היום. בביקורת גבולות יוצאים יש 40 דלפקים מאויישים ו-14 דלפקים ביומטרים לפי כף יד, לעומת 24 דלפקים מאויישים ו-3 דלפקים ביומטריים בטרמינל 1. בביקורת גבולות נכנסים יש 40 דלפקים מאוישים ו-14 דלפקים ביומטרים לפי כף יד, לעומת 32 דלפקים מאויישים ו-10 ביומטריים בטרמיל 1 הישן. בבניין האווירי יש 3 שלוחות (זרועות), המכונות קונקורסים, בכל שלוחה 8 גשרים (שרוולים) למטוסים ו-2 שערי יציאה לאוטובוסים כדי לנסוע למטוסים מרוחקים מהבניין. סה"כ יש 24 גשרים ו-6 שערי יציאה. ב עמדות החנייה המרוחקות, ממזרח וממערב לטרמינל 3 יש מקום ל-10-14 מטוסים (תלוי בגודלם). במגרשי החנייה הישנים יש 50 עמדות חנייה למטוסים, כולל עמדות למטוסי מטען. המבנה היבשתי כולל כ-5,000 מ"ר של שטחי מסחר והסעדה, כולל שטחי ישיבה, וכ-9,000 מ"ר של מחסנים ומשרדים – סה"כ כ-14 אלף מ"ר. המבנה האווירי כולל 11 אלף מ"ר של שטחי מסחר והסעדה וכ-11 אלף מ"ר של מחסנים ושטחי תפעול – סה"כ כ-22 אלף מ"ר. סה"כ השטחים המסחריים בטרמינל 3 הוא כ-36 אלף מ"ר. שטח חנויות הדיוטי פרי בכיכר המרכזית (רוטנדה) בבניין האוויר 7,945 מ"ר, לעומת 2,756 בטרמינל 1, וזה לא כולל מחסנים, טרקליני אח"מים וחנויות הדקה האחרונה בשלוחות ליד שערי העלייה למטוסים. שטח החנויות באולם שחקים בבניין הקרקע 1,563 מ"ר, לא כולל את שטחי הישיבה. שטח החנויות באולם מקבלי הפנים 685 מ"ר, לא כולל מחסנים ועמדות שירות לנוסע.
שטח המשרדים 1,935 מ"ר, שטחי טרקליני אח"מים 3,575 מ"ר, שטח מחסני "פטור ושמור" (לשמירת הקניות של הדיוטי) - 1,900 מ"ר עם 655 מ"ר עמדות שירות. מסלולי הנחיתה והמראת המטוסים לא הוארכו ולא שונו. לטרמינל 3 אין השפעה על כמות הנוסעים ולכן אין לטרמינל השפעה על מספר הנחיתות וההמראות ואין הוא משפיע על הרעש הסביבתי. הכל תלוי במצב הגיאו-פוליטי האזורי. שיא התנועה בנתב"ג היה בשנת 2000 עם 9.3 מיליון נוסעים, נכנסים ויוצאים, בשנה. היום עוברים בנמל כ-7 מיליון נוסעים, נכנסים ויוצאים, בשנה.
|  |  |  |  | |
|