 |
/images/archive/gallery/201/455.jpg טלפון של הוט
צילום: יחסי ציבור  |
|
|
בעוד שבועיים בדיוק ייגמר עידן המונופול של בזק. לשוק התקשורת הפנים-ארצית עומדת להיכנס מתחרה חדשה: חברת הכבלים "הוט". החידושים הצפויים: תשלום קבוע ללא קשר למספר השיחות, קידומת אחת לכל הארץ וחבילת תקשורת שתכלול טלוויזיה, אינטרנט וטלפון. למרות זאת, ב"הוט" יודעים שצפויה להם תחרות קשה, מנמיכים ציפיות ומקווים לתפוס כ-15 אחוז מהשוק בשלוש השנים הקרובות |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
אמיר טייג 11/11/2004 9:40 |
|
|
|
|
 |
כל שרי התקשורת בשנים האחרונות חלמו על הרגע הזה. כולם רצו לעמוד מול מצלמות הטלוויזיה ולהכריז על פתיחת שוק התקשורת הפנים-ארצית לתחרות. לפני יומיים זכה השר אולמרט בכבוד והכריז חגיגית כי החל מ-25 בנובמבר בזק כבר לא תהיה לבד. החל מתאריך זה חברת הכבלים המאוחדת "הוט" תספק לכל דורש טלפון ביתי, שיוכל להחליף את הטלפון הישן והמצהיב של בזק. ההודעה שריגשה רבים במשרד התקבלה בשוויון נפש על-ידי הציבור הרחב. מצד אחד, אין ישראלי
אחד שלא יתלונן על החברה, על המחירים ובעיקר על התשלום הקבוע של דמי השימוש, שמנפח את החשבון הדו-חודשי. מצד שני, עבור רובנו בזק היא כבר מזמן לא מונופול. כאשר כמעט כל אחד מחזיק בכיסו טלפון סלולרי, בזק היא כבר שנים רבות לא האופציה היחידה שלנו. ובכל זאת, מדובר בשינוי מהותי של פני התקשורת בישראל כפי שאנו מכירים אותה מאז ומעולם. מה בכל זאת הולך לקרות ב-25 בנובמבר , וחשוב מכך, איך זה הולך להשפיע על חיינו?
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שלושה שירותים בשקע
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ל"הוט" תשתית כבלים המכסה כמעט 90 אחוז מתושבי ישראל. אמנם תשתית זו שונה מהותית מזו של בזק, אך בשנים האחרונות הצליחה הטכנולוגיה המתקדמת להעמיס על התשתית הוותיקה יחסית, שהונחה במקור כדי לתת לנו טלוויזיה רב-ערוצית, גם שני שירותים נוספים: אינטרנט מהיר וטלפון ביתי. לא במקרה הופיעו שני שירותים אלו במועדים קרובים זה לזה, שכן שניהם מתבססים על טכנולוגיה דומה. בסופו של דבר, אותו שקע כבלים ישן יספק לנו את שלושת השירותים האמורים. במקרה של שירותי הטלפון החדשים של חברת הכבלים נזדקק למכשיר נוסף, אשר יתווך בין הטלפון הרגיל לבין שקע הכבלים. באמצעות ממיר קטן, אליו יתחברו מצד אחד הטלפון הרגיל ומצד שני שקע הכבלים, יהיה ניתן להמשיך ולהשתמש בכל אחד ממכשירי הטלפון שיש לנו בבית, כולל המכשירים הדיגיטליים החדישים, בלי צורך להחליפם בטלפונים חדשים. הטלפון של "הוט" יציע לנו מספר שירותים נוספים שלא הכרנו אצל בזק. מאחר שלחברת הכבלים יש רק קידומת חיוג אחת, 077, ניתן יהיה לעבור עם המספר של "הוט" בין ערים בארץ. שוכרי הדירות לא יצטרכו להחליף מספר בכל פעם שיעברו לדירה אחרת, ויוכלו לשמור על מספר אחד גם אם יחליטו לעבור מחיפה לתל-אביב. מי שירצה יוכל "להתחתן" עם מספר הטלפון שלו לשנים רבות, ולכן "הוט" מאפשרת לנו גם לבחור את מספר הטלפון, אם זה לא נתפס כבר על-ידי זריזים מאיתנו. "הוט" גם תציע שירותי וידיאופון. במקרה זה נהיה חייבים לרכוש מכשירים המיועדים לכך, באמצעותם נוכל ליהנות גם מזיו פניו של המשוחח עימנו. מאחר ששירותי הטלפון, האינטרנט והטלוויזיה הרב-ערוצית מתבססים על אותה תשתית של כבלים, "הוט" תוכל להציע שירותים שיטשטשו את הגבולות בין הטלוויזיה, המחשב והטלפון. ניתן יהיה, למשל, לראות בערוץ טלוויזיה מיוחד את מספר ההודעות הקוליות שמחכות לנו בטלפון, אפשר יהיה לנהל שיחת וידיאו ממחשב לטלפון קווי, ניתן יהיה לראות את המתקשר על פני מסך הטלוויזיה ועוד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הטלפון של "הוט" יציע לנו מספר שירותים נוספים שלא הכרנו אצל בזק
|
|
 |
 |
 |
 |
|
טלוויזיה+אינטרנט+טלפון
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כל השירותים החדשים האלה עושים חשק לקפוץ היישר אל זרועותיה של "הוט", אבל השאלה העיקרית היא "כמה זה יעלה לנו בסוף החודש? ". ברור ש"הוט" מסרבת לחשוף כל פרט לגבי מדיניות התעריפים שלה בעתיד, אך גם ללא שיתוף הפעולה שלה אפשר להגיע למספר מסקנות ולנבא איך בערך זה ייראה. התשלום שאנו משלמים כיום לבזק מתחלק לשניים: תשלום קבוע ותשלום משתנה. קרוב לוודאי שב"הוט" יזנחו את המודל הזה לטובת מודל של תשלום אחד קבוע, לא משנה כמה אנו מדברים בטלפון. כמו כן, לא צפוי שנשלם תמורת הממיר שיחבר את הטלפון הרגיל לשקע של הכבלים. דבר נוסף אפשר ללמוד דווקא ממה שקורה בשוק התקשורת המקומי בשנים האחרונות. לא מן הנמנע כי "הוט" תשווק את שירותי הטלפון שלה כחלק מחבילת תקשורת כוללת. תמורת סכום חודשי קבוע נקבל טלוויזיה רב-ערוצית, חיבור מהיר לאינטרנט ועכשיו גם טלפון, הכל בחבילה אחת. חייבים לומר כי רק לחברת הכבלים תהיה הזכות להציע חבילה מסוג זה, בעוד שבזק לא תוכל לעשות זאת לפחות עד שתאבד 15 אחוז משוק השיחות הפנים-ארציות. נקודה חשובה מבחינת התשלום ל"הוט" היא דמי הקישוריות. המושג, שמוכר לנו יותר מתחום חברות הסלולר, קיים גם בתחום הקווי. דמי הקישוריות הם התשלום הנוסף שאנו משלמים כאשר אנו מתקשרים ליעד הנמצא מחוץ לרשת שלנו. מי שמתקשר, לדוגמה, מפלאפון לסלקום יודע כי הוא משלם יותר עבור דקת זמן אוויר, וכך יקרה גם אם נתקשר מרשת "הוט" לרשת בזק. אך כדי לאפשר כניסה מהירה ועמוקה יותר של "הוט" לתחום הטלפון הקווי, הלך משרד התקשורת לקראתה וביטל זמנית את דמי הקישוריות בין רשת "הוט" ורשת בזק. במהלך השנתיים הראשונות לשירותי "הוט" לא נשלם דמי קישוריות כאשר נתקשר לבזק, וגם מי שיתקשר מבזק ל"הוט" לא ישלם תשלום נוסף.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לא יהיה זול יותר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
דבר נוסף, ואולי החשוב ביותר שניתן לומר על תעריפי הטלפון של חברות הכבלים, הוא שהם לא יהיו זולים מהותית מאלה של בזק. לאחרונה אמר רם בלינקוב, מנכ"ל "הוט", כי שירותי הטלפון שלו יהיו זולים ב-15 אחוז מבזק. אמנם 15 אחוז הם לא מעט, אבל לא מדובר בירידה דרמטית של המחיר בדומה למה שקרה לפני כעשור, כאשר סלקום נכנסה לשוק הסלולר, או למה שקרה כאשר שוק השיחות הבינלאומיות נפתח לתחרות לפני שבע שנים. "הוט" תתקשה להתחרות במחירים של בזק, שכן לאחר שנים של רגולציה כבדה, מחיר השיחה של בזק הוא מהנמוכים בעולם כיום. בשורה התחתונה, "הוט" תציע לכל דורש כבר בחודשים הקרובים טלפון תחליפי לבזק, אך גם ב"הוט" מבינים כי הם לא יכבשו את השוק בסערה, שכן מולם ניצבת חברה חזקה ומקצועית שלא תוותר בקלות. ככל שהתחרות איחרה להגיע, בזק הכינה את עצמה טוב יותר לאותו היום. חלק גדול מהמאמצים של בזק הופנה בשנים האחרונות כדי לשנות את התדמית הלא כל-כך חיובית, בלשון המעטה, שהיתה לה בעיני הציבור. מונופול התקשורת המקומית שיפר מהותית את איכות השירות שלו, שהגיע מדי פעם אף לרמה גבוהה יותר מהרמה שמציגות חברות הסלולר, הפועלות בתחרות קשה. כמו כן השקיעו בבזק הון רב בשיפור התשתיות וכן בהכנסה של שירותים נוספים כמו טלפון דיגיטלי, מענה קולי, שיחות מזוהות ועוד. מנהלי "הוט" מבינים כי צפויה להם תחרות קשה כבר בתחילת הדרך, ולפיכך מנמיכים ציפיות. להערכתם, בתוך שלוש שנים תתפוס "הוט" לא יותר מ-15 אחוז מהשוק, לא הרבה בהשוואה לפתיחת שוק הסלולר והשיחות הבינלאומיות לתחרות. הנמכת הציפיות בחברה היא גם אולי הסיבה לכך שרם בלינקוב בחר להשאיר את הבמה לשר התקשורת, ולא להכריז בעצמו על המועד הרשמי בו תיכנס "הוט" לתחרות בבזק. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|