 |
מבחינות מסוימות, נהיגה ראשונה בפורד 'פוקוס' החדשה מלױוה בתחושת דז'ה-וו. לאחר שכבר נהגנו בוולבו S40, בוולבו V50 וכמובן במאזדה 3, פורד 'סי-מקס', שמובילה אותנו מנמל התעופה הקטן של פירנצה אל נמל התעופה הפצפון של סיינה, איטליה, היא עוד הזדמנות לקדם-השקה של 'הדבר האמיתי' - המכונית החשובה ביותר, שתחלוק עם כל הנזכרות לעיל את אותה פלטפורמה - פוקוס החדשה. יכול להיות שבעיניים ישראליות, פוקוס - למרות שכבר הפכה לאחת מ-5 המכוניות הנמכרות ביותר בקטגוריה שלה בישראל - הרבה פחות חשובה ממאזדה 3, אחותה לפלטפורמה. אבל עבור פורד, ועבור שוק הרכב האירופי, זוהי ללא ספק מכונית חשובה פי כמה, בהחליפה מכונית אשר נגעה לפרקים בראש רשימת רבי-המכר האירופית, ושעדיין מחזיקה בתואר הזה בשווקים ספציפיים. מצד אחד, קצת קשה להאמין שכבר חלפו 6 שנים מיום השקתה של פוקוס המקורית, אחת המכוניות הטובות בקבוצתה והטובה מכולן בכל הקשור להנאה מנהיגה. מצד שני, אי-אפשר שלא להבחין בכך, שלמרות שחלפו רק 5 שנים, המכונית שגרמה לכל-כך הרבה אוויר להיפלט מהריאות בהתפעלות - נראית כיום הרבה פחות מושכת ותחרותית בכל הקשור לעיצוב.
כשהושקה המקורית, בשיא עידן עיצוב-מכוניות אשר פורד נהגה לכנות Edge New, היא נראתה ייחודית, פורצת גדר ונועזת, ודאי ביחס למכוניות משפחתיות אחרות. כיום אפשר עדיין לאהוב, או לכל הפחות לקבל בנימוס, את העיצוב החיצוני שלה, אבל עיצוב הפנים כבר אינו מתקבל על הדעת ביחס למתחרות, וברור שנדרש בו שינוי משמעותי. בבואה לתכנן את המכונית החדשה נדרשה פורד לתמרן בין 4 נתונים: מצד אחד, אי-אפשר היה לנתק כליל את הקשר העיצובי עם פוקוס המקורית; מצד שני, צריך היה לקלוע לטעמם של כמה שיותר לקוחות פוטנציאליים; מצד שלישי, המתחרות לא ממתינות לאף אחד, והשיפור שהציגו פולקסוואגן 'גולף', פיג'ו 307, אופל 'אסטרה', רנו 'מגאן' ולאחרונה גם סיטרואן C4 - שלא לדבר על ב.מ.וו מסדרה 1 ומרצדס A קלאס החדשה - דרש מפורד להציע מראה אוניברסלי חדש; מצד רביעי, פוקוס כבר לא לבד במשפחה, אלא נגזרת של פלטפורמה חדשה של פורד, שכוללת את כל המכוניות שנזכרו בתחילה. במילים אחרות, הפוקוס החדשה חייבת היתה להיגזר, למשל, מסי-מקס - אותו מיני-מיניוואן שהיה הראשון להיבנות על הפלטפורמה הזאת, אך גם מוולבו S40.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
עבור פורד זוהי ללא ספק מכונית חשובה פי כמה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
קודם אכזבה, אחר כך הנאה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כאשר מביטים בגרסאות 3 ו-5 הדלתות של פוקוס החדשה, קשה שלא להיאנח באכזבה. פורד לקחה צעד גדול לאחור, אולי גדול מדי, יחסית לפוקוס המקורית, ויצרה משהו מאוד אנמי. זו מכונית שמעוצבת בקווים עגלגלים, פשוטים ולא מושכים. במבט נוסף, ניתן להבחין בהבדל מסוים בין החלק הקדמי של המכונית לחלקה האחורי: בעוד שהפרצוף, שמזכיר את 'מונדיאו', והמחצית הקדמית של המכונית משדרים הבעה חזקה ונמרצת, מה שמחליש את האמירה הכוללת הוא חלק אחורי עגלגל מדי, מעין ניסיון להציע תצורת קופה מיושנת (כמו רנו מגאן המקורית וסיאט 'ליאון') במכונית מודרנית. הבעיה היא, שמה שעדיין מצליח איכשהו לפולקסוואגן, בזכות הפרופיל הריבועי והייחודי של הגולף, לא יכול לעבוד עבור מכונית כמו פוקוס, שעם כל הכבוד, לא הצליחה להטביע חותם עיצובי משמעותי. וכך, במקום לשמור על יצר ההרפתקנות או להעיז כמו רנו, משיקה פורד מכונית שנראית כאילו עוצבה על-ידי ועדה וקלעה לטעם הממוצע של רוב חבריה. לצד הביקורת, חשוב לציין, שכמו בפעמים רבות בעבר, יכול להיות שככל שנתרגל לעיצוב הזה, כך יהיה קל יותר לעכל אותו. ויותר מכך: יכול להיות שדווקא הניסיון לקלוע למכנה המשותף הנמוך יהפוך את פוקוס החדשה לפופולרית אף מכפי שהיא כיום. האמת היא שלנו, בישראל, אין שום סיבה להתלונן. ממילא גרסת המרכב החשובה ביותר עבורנו היא 'סדאן', עם 4 דלתות, וכאן קרה הבלתי ייאמן: פורד שידכה את החלק הקדמי המוצלח של פוקוס אל 'זנב' מעוצב היטב, והצליחה - באופן באמת נדיר - לעצב מכונית סדאן יפה יותר ממכוניות ההאצ'בק שעליהן היא מבוססת. כך או אחרת, חוות הדעת על פוקוס משתפרת פלאים כשנכנסים לתוכה. פולקסוואגן, עם הדור הרביעי של גולף, לימדה את תעשיית הרכב איך צריך לייצר מכוניות קומפקטיות שמכבדות את בעליהן, בתחושת איכות שהיתה שמורה בעבר לקטגוריות יוקרתיות יותר. כעת מרפאת פורד עקב אכילס של המכונית היוצאת, ומגישה עיצוב פנים נעים לעין ופלסטיקה משובחת מבית-מדרשה של מונדיאו. בניגוד לרנו מגאן, עיצוב הפנים של פוקוס החדשה סולידי מאוד, עם סידור שעונים קלאסי (וטיפוגרפיה ברורה ונעימה לשימוש), לוח מכשירים קונבנציונלי ונעים, ופתחי אוורור מעוגלים, שממוקמים גבוה ומבוצעים היטב. התחושה הכללית כאשר מתרווחים במושבים הגדולים והאיכותיים של פוקוס היא, שלוח המכשירים וספי החלונות צמחו לגובה, ומקיפים כעת טוב יותר את היושבים במכונית. הפלסטיקה סביב הנהג איכותית מאוד, ובוודאי שאינה נופלת מזו של פיג'ו 307 או אופל אסטרה. אלא שבמפגש ראשון נדמה שהיא לא מצליחה לעמוד בסטנדרט הגבוה יותר שהציבה גולף בדור החמישי שלה. יתרה מכך: פה ושם נעשה שימוש בפלסטיק פחות איכותי, קצת קשה מדי, וכמה מן המכסים והדלתות לא נסגרים היטב. כך נפגם הרושם הכללי, וחבל. מכל מקום, כאשר אוחזים בהגה הנעים למגע, מכוונים אותו (הוא מתכוונן גם למרחק) ואת המושב לתנוחת נהיגה מושלמת, מפעילים את המתגים והמנופים המוצלחים, או טורקים את הדלת הכבדה - אז קשה שלא להתרשם ולאהוב את התוצאה הסופית, המאוד יוקרתית ומכובדת. כבר אמרנו שפוקוס חולקת פלטפורמה חדשה, אם כי למעשה הקונפיגורציה הבסיסית שלה דומה מאוד, כמעט זהה, לפלטפורמה הקודמת. השיפור הגדול נובע מכך שפוקוס החדשה גדלה בכל ממדיה: בסיס גלגלים, אורך, רוחב, מפסע גלגלים וגובה. מבלי להטריח ביותר מדי מספרים, נאמר רק שעם בסיס גלגלים באורך 264 ס"מ, פוקוס החדשה היא אחת המרווחות ביותר בקטגוריה שלה, אם לא המרווחת בהן, דבר שמתבטא היטב בנוחות הישיבה מאחור. גם אנשים גבוהים במיוחד ימצאו די מקום במושב האחורי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
כבר אמרנו שפוקוס חולקת פלטפורמה חדשה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
פורד שיפרה הרבה דברים נוספים במכונית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אחת הנקודות הקריטיות עבור כל מי שאהב את המכונית היוצאת היא התנהגות הכביש המצוינת וההנאה מהנהיגה. כאילו כדי להוכיח שהם מאמינים במוצר החדש שלהם בכל מאודם, בחרו אנשי פורד להשיק את הפוקוס על הכבישים המפותלים והמהירים של טוסקנה, וכאן לא נדרש יותר מדי זמן כדי להתאהב במכונית.
נקודת המפגש הקריטית הראשונה בין הנהג לנהיגה היא באמצעות ההגה, וכאן כבר שבענו אכזבות מפיג'ו, ובמיוחד מרנו. עם המעבר להגברת היגוי חשמלית, ברור היה שגם פורד לוקחת סיכון, וכדי לצמצם אותו המערכת אינה חשמלית לגמרי, אלא הידראולית-חשמלית. התוצאה הסופית היא היגוי מעט פחות מוצלח מזה של פוקוס היוצאת, אבל עדיין ההיגוי המדויק והנעים ביותר לשימוש בקטגוריה. פורד שיפרה הרבה דברים נוספים במכונית, החל מן הממדים שלה וכלה בכיול כל רכיבי מערכת המתלים. התוצאה הסופית היא מכונית מאוד נשלטת וזריזה, כזו ששומרת על עצמה ועל תכולתה בחתיכה אחת מבלי להתבלבל תחת לחץ, ומשדרת לנהג משוב מספק על מה שקורה תחת הגלגלים. בנקודה זו, אין ספק שגולף החדשה צמצמה פערים ומציעה כיום התנהגות כביש טובה בהרבה מבעבר, אבל אינטואיטיבית ולמיטב זכרוני, נראה לי שהפער לטובת פוקוס עדיין ניכר. מעניין, אגב, שמאזדה 3, המבוססת על אותם הרכיבים של פוקוס, מעניקה חוויית נהיגה חדה יותר, אבל הסכום הכולל נוטה לזכות הפוקוס, בין השאר בזכות טיפול טוב יותר בפגעי הכביש.
בסעיף הנוחות זוכה פוקוס לניקוד גבוה. עד גבול מסוים היא מרשה לעצמה זוויות גלגול נדיבות יחסית, אבל הגלגול הזה נשלט היטב ולא מפריע לנהיגה ולאחיזת הכביש, ולעומת זאת הוא תורם מאוד לנוחות. שיכוך הרעשים, במיוחד מנוע ורעשי דרך, הוא מצוין. המושבים מרווחים ותומכים, ותנוחת הנהיגה מצוינת. פוקוס החדשה מצוידת במגוון מנועים רחב, אם כי הגרסה החשובה ביותר מבחינתנו - מנוע בנפח 1.6 ליטר עם תיבת הילוכים אוטומטית - לא הוצגה בהשקה הבינלאומית. המנוע של 2 ליטר בנזין נלקח ממונדיאו, וכצפוי מריץ את הפוקוס בקלילות נעימה, אבל ההפתעה הראויה יותר לציון הוא מנוע הטורבו-דיזל החדש, בנפח 1.6 ליטר, שמשודך לתיבת הילוכים רציפה (CVT), חדשה אף היא. ההפתעה נובעת מכך שלמרות נפח המנוע המצומצם יחסית, ולמרות מגבלות התיבה הרציפה, מתקבלת תחושת 'סחיבה' מצוינת, שיכולה להפוך את הדגם הזה להצעה מאוד מעניינת וחסכונית בשוק הישראלי. בתחום הרלוונטי עבורנו, פורד מציעה שתי גרסאות של מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר. האחת, המתוחכמת יותר, מכילה מערכת חדשה וייחודית של תזמון שסתומים משתנה - שבה תזמון שסתומי הפליטה נפרד (ומשתנה בפרמטרים אחרים) מזה של תזמון שסתומי היניקה. בשלב זה, של טעימת הנהיגה הראשונה על כבישי נַכר, אין יותר מדי טעם להתייחס ליכולות המנועים, אם כי נראה שהם בוודאי לא נופלים מאלה של המתחרים. לקראת שנת הדגם הבאה, כאשר פוקוס תנחת בארץ עם מנוע 1.6 ליטר (הבסיסי יותר, ללא תזמון שסתומים משתנה) ותיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית, יהיה מקום לבחון כיצד היא מתמודדת עם הסביבה הישראלית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
פורד מציעה שתי גרסאות של מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר
|
|
 |
 |
 |
 |
|
אבזור ובטיחות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
עניין נוסף שמוקדם להתייחס אליו הוא רשימת האבזור, מפני שגם זו תיקבע בין היצרן ליבואן לקראת הגעת פוקוס לישראל. כדאי רק להזכיר שהמכונית הזאת מציעה את כל מה שמקובל היום בקרב היצרנים האירופיים: מתאורה שמתכווננת בהתאם לכיוון ההגה וחיישן אורות, דרך מערכת בקרת יציבות ומחשב-דרך עתיר פונקציות, וכלה במערכת שמע מצוינת של סוני ושלל אבזור בידורי. אנשי פורד מחייכים בערמומיות כשהם נשאלים בנוגע לתוצאות שתקבל פוקוס החדשה במבחני הריסוק של EURO-NCAP. בנקודה זו רשמה מאזדה אכזבה כשתכננה את מאזדה 3 החדשה לרמה של 4 כוכבים בלבד, אבל אנשי פורד טוענים שכאשר תפורסם סדרת התוצאות הבאה של פרויקט הריסוק, ב-25 בנובמבר, "למתחרים יהיה ממה לחשוש". מבחינתנו, נותר לקוות שבפורד מכוונים ל-5 כוכבים וציון גבוה, ולא לפחות מכך. הבשורות הטובות, אחרי נהיגה ראשונה, הן שפוקוס החדשה נותרה המכונית המהנה ביותר לנהיגה בקטגוריה שלה ועם התנהגות הכביש הטובה ביותר, ובמקביל חל שיפור של ממש בתחומים חשובים אחרים, כמו נוחות נסיעה, בטיחות, מרחב פנימי ויותר מכל בתחושת האיכות שהמכונית הזו מעבירה. החדשות הפחות טובות הן שהגרסאות של 3 ו-5 דלתות של פוקוס מאכזבות למדי בעיצוב שלהן, אם כי זאת לא ממש בעיה עבור השוק שלנו אשר ממילא ממתין לגרסת הסדאן.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | אנשי פורד מחייכים בערמומיות | |
|