 |
/images/archive/gallery/208/780.jpg ב.מ.ו X3
אתר החברה  |
|
|
הקורס לנהיגת שטח שמעביר בית-הספר לנהיגה של ב.מ.וו בעיירה האוסטרית המושלגת זולדן, הוכיח שמערכת'אקס-דרייב' של X3 עושה נסים. באמצעות חיישנים הממוקמים בחלקים שונים של הרכב, היא מקפידה שכוח המנוע יעבור רק לגלגלים שיש להם אחיזה טובה בקרקע, ויילקח מהגלגלים שאיבדו את האחיזה. הבעיה היחידה היא התחרות מצד ה' אח' הגדול-X5 |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
אסף שניידר- זולדן, אוסטריה 23/11/2004 16:43 |
|
|
|
|
 |
"תקשיבו טוב. מחר על הבוקר אתם יוצאים לנהוג על שלג וקרח. זאת משימה לא פשוטה, אפילו מסוכנת. הכרחי שתזכרו את הוראות הבטיחות: אתם רואים אנשים מטיילים על ההר-תעברו מילימטר לידם ותפחידו אותם, שתצא להם הנשמה! אתם רואים מפלסת שלג עולה מולכם בשביל הצר - תעיפו אותה מהדרך! אתם רואים גולש - פול גז ועליתם עליו! ". השעה היתה מאוחרת. עלטה ירדה על עיירת הסקי הציורית זולדן שבאוסטריה. בחוץ גירדו הטמפרטורות את האפס מלמטה, והשלגים ההולכים ומפשירים של סוף עונת הגלישה החלו לקפוא, מכסים מדרכות וכבישים בכפור חלקלק. בכיתת הלימוד היה חמים ונעים, העייפות עשתה את שלה, ולא מעט ראשים החלו לנקר. התדריך המשונה של אקסל, טיפוס משופם, מסוקס וסמוק מחשיפת יתר לשלג בוהק, הקפיץ את כולם. מה הוא אמר?! "סתם! ", צחק אקסל, מרוצה מההומור הגרמני המשובח שלו, "סתם, הכל להפך. אוי ואבוי לכם אם אני רואה אפילו רסיס שלג מותז על גולש סקי אחד". התלמידים הסוררים - בעיקר כתבים ממדינות מזרח אירופה, וביניהם נטע זר בדמות שני ישראלים - זקפו סוף-סוף את ראשיהם בריכוז ואקסל פצח בשיעור. בית-הספר לנהיגה של ב.מ.וו הוא שם-דבר בקרב חובבי מוטוריקה לדורותיהם. בשנים עברו התמקדה פעילותו בהעברת קורסים על מסלולי מרוצים. מי שהפרוטה (בעצם המון פרוטות) בכיסו, יכול היה להתפרע כילד מאחורי ההגה של מיטב התוצרת הבווארית, ובדרך ללמוד משהו על עקרונות נהיגה נכונה, בטיחות ויציאה ממצבי חירום. בינתיים הצטרפה ב.מ.וו ליצרניות היוקרה
המנפקות מכוניות בעלות יכולת שטח. נכון, קפיצה לרמת-אביב ג' תגלה שהדבר הכי נועז ש-X5 ממוצע עושה זה לחנות באדום-לבן. אבל בב.מ.וו, כמו בב.מ.וו, לוקחים את החיים ברצינות: אנחנו מייצרים רכב שטח? נלמד איך נוהגים בו. לפיכך התכנסנו בעיירה זולדן, שמעליה מתנוסס הר בגובה של כ-4,000 מטר , ועליו קרחוןעד. לשם נצא בבוקר, רכובים על ה-X3, אחיו הצעיר והקטן של X5 המצליח . בתור מי שראה שלג בפעם האחרונה בגיל 7 בחרמון, כדאי היה שאקשיב לאקסל. והנה, בקצרה ובלי להיכנס ליותר מדי ממבו-ג'מבו טכני, מה שהוא הסביר (להעצמת החוויה: דמיינו שזה באנגלית עם מבטא דרום-גרמני כבד). X3 מצויד במערכת חדישה וחכמה,'אקס-דרייב' שמה. בגדול, מה שהמערכת עושה הוא להקפיד תמיד שכוח המנוע עובר רק לגלגלים שאוחזים היטב בקרקע, ונלקח מהגלגלים שאיבדו או עומדים לאבד את האחיזה. חמושה בעוצמת מחשוב שלא תבייש את מעבדות הטכניון, אקס-דרייב יודעת להבחין בין 9 מצבים שונים של אובדן אחיזה. החל בסתם זינוק בעלייה, דרך זינוק שבו סרן אחד ניצב על קרקע יציבה וסרן אחר על קרקע חלקלקה, עבור בכניסה מהירה מדי לעיקול וביציאה פרועה מדי ממנו, וכלה בשאר פלצות וזוועות. הנס הזה מתרחש עלידי דגימה של קריאות חיישנים בחלקים שונים ברכב, אבחון המצב ומתן פקודות אוטומטיות לדיפרנציאל (שמחלק את כוח המנוע בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים), לבלמים ואפילו למצערת. בנוסף, X3 מצויד גם בבקרת נסיעה במדרון: לוחצים על כפתור - והרכב גולש בעצמו אט-אט למטה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אז יאללה, לשטח
|
|
 |
 |
 |
 |
|
עבודת שטח
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אז יאללה, לשטח. למרות שהלקוחות שלהם הם נהגים מנוסים יחסית, אקסל וחבריו מתחילים מהבסיס: תנוחת הישיבה הנכונה (שקל להגיע אליה עם שלל כוונוני המושב החשמליים של X3) וטכניקת סיבוב ההגה בעקומות חדות. מיד אחר-כך יוצאת השיירה לדרכה, מעלה-מעלה אל ראש ההר. וזה מפחיד. שביל צר, שחלקו שלג תחוח וטרי וחלקו קרח דחוס וחלקלק. לך תדע לאן לכוון את הגלגלים. מצד אחד סלעים וגושי קרח חדים תלויים על בלימה, מצד שני תהום בעומק מאות מטרים. הרחק למטה ניתן להבחין בקושי בנקודות קטנות שנעות באיטיות: גולשי סקי. טעות קטנה-ועל אחד מהם יצנח מהשמים גוש מתכת של כ-2 טונות . בשלב הזה קשה היה להאמין שתוך כמה שעות נדהר על אותו שביל במהירות שבה אנו נוסעים על כבישים בין-עירוניים. עם הלב בתחתונים ועם ריאות שזועקות לסיוע אווירי (4,000 מטר , לא צחוק) הגענו לפסגה. שם התברר שהוכן לנו מגרש משחקים אידיאלי: דונמים על דונמים של שלג רך, בלי שום דבר שאפשר להתרסק עליו. בעזרת'פילונים' (חרוטי אזהרה כתומים) הכינו המדריכים מסלולים מאולתרים - והחלק הרציני והמעשי של הלימוד התחיל. בתוכנית הלימוד: איך לפתח רגישות ומודעות למצבים שהמערכת מתערבת בהם, ולנקודות שבהן מחליפה התיבה האוטומטית (המעולה) הילוכים, איך להאיץ ואיך לשלוט בקלות במצבי החלקה, שבהם החרטום או הירכתיים מפתחים חיים עצמאיים משלהם (מתברר ש'לתת הגה הפוך' זו טכניקה שלא רק גאוני ראלי יכולים לשלוט בה). או שזו ההדרכה הקורקטית והיעילה, או שזו מערכת'אקס-דרייב' הגאונית, או שזה שילוב של שניהם - אבל עד מהרה התמלאה פסגת ההר בכלי רכב מהודרים שהחליקו לכל עבר, יצאו מסיבובים בסחיפה מרגשת, כשהם מעיפים סילוני שלג, ובלמו בדיוק מרשים סנטימטרים מה'פילונים'. התרגול הסתיים בתחרות נגד השעון על מסלול עקלקל. הנציגות הישראלית התברגה במקום מכובד באמצע, מיד אחרי כמה "כתבים" נוכלים, שהצניעו את העובדה כי בארצותיהם הקרירות הם משמשים גם כנהגים במרוצי שטח. לקינוח החלק המעשי דהרנו הלוך ושוב, למעלה ושוב למטה, בשביל הצר שמוביל מהעיירה לפסגה ובחזרה. 'חיות שטח' שרגילות לג' יפי'סופה' משופרים ודאי ינחרו בבוז, אבל מרשים היה לראות כמה קל להסתגל לאופי הפעולה של מערכות ה-X3, כך שאחרי כמה נאגלות, מה שהיה קודם זחילה מהוססת הפך לדהירה ב-70, 80 ואפילו 90 קמ"ש. "אני כזה נהג שאקל?", אתה שואל את עצמך בגאווה, אחרי עוד בלימה, השלכת זנב החוצה על הקרח המלוכלך, תיקון הגה, גז או דהירה מעלה. "זה לא אני, זו היא", אתה נאלץ למלמל לעצמך במבוכה. האמת היא באמצע: המערכת עושה נסים. אבל חייבים ללמוד אותה, לדעת מתי ואיך היא לוקחת ממך את הפיקוד ומתי הכישורים שלך נדרשים, כי כבר אין ביכולתה לסייע.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
שיווק ה-X3 בישראל מתחיל בימים אלה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
תחרות מבית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שיווק ה-X3 בישראל מתחיל בימים אלה. לבעיה הגדולה ביותר שלו קוראים. . . X5. לקהל היעד יש מספיק כסף כדי לקנות את הכי גדול והכי טוב. כשאתה 'מליאן' שלא מתבייש לנקר עיניים, לא תתרשם מחיסכון של 30%-20% מהמחיר, וחבל. כי ה-X3 עדכני יותר ובוטה הרבה פחות מאחיו הבוגר. כרגיל אצל ב.מ.וו, מדובר ביצירה מוטורית: בנוי לתלפיות, בעל תא נוסעים מרהיב וסביבת נהג כמעט מושלמת. הוא גם מצויד במערכת שנוסכת בנהג ביטחון רב בתנאי דרך גבוליים. עד כמה המערכת המתוחכמת וקורס הנהיגה רלוונטיים לתנאי ארצנו? רלוונטיים מאוד. השלג החלקלק מתנהג ממש כמו חול, שביל כורכר או דרדרת של חלוקים וחצץ. מי אם לא'מטייל של שבת' בשבילי קק"ל יכול להיכנס מהר מדי לעיקול או לבלום בפתאומיות באמצעו? כדאי שהוא יידע מה לעשות, וכדאי שגדוד של מחשבים נסתרים ישמור עליו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | כרגיל אצל ב.מ.וו, מדובר ביצירה מוטורית | |
|
|
|
|
|
|
|
|