ראשי > כלכלה > כלכלה בארץ > כתבה
בארכיון האתר
עד 2005 זה יעבור ?
עשרות שינויים מתכנן האוצר לינואר: מתוספת לנטו בעקבות הרפורמה במס ועד ביטול מענקים, נקודות זיכוי ופטורים. המשוכה הקובעת היא הכנסת, שתאשר או תפסול את התקציב. הבשורות הטובות: קשה מאוד להעביר גזירות בימי משבר קואליציוני
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יוסי גרינשטיין
3/12/2004 12:17
אילו שינויים צפויים לעבור בכנסת במסגרת תקציב 2005, ולהיכנס לתוקף כבר בינואר? רבים מהשינויים המתוכננים היו מתקשים לעבור בכנסת בכל זמן, ובמצב של ממשלת מיעוט ומשבר פוליטי חריף הם הופכים למשימה בלתי אפשרית. ההערכה היא, שרוב הגזירות לא ייכללו בנוסח הסופי של התקציב וחוק ההסדרים, כך שהאוצר ייאלץ להציג חלופות אחרות לקיצוץ: גזירות חדשות, פגיעה בשירותי החינוך והרווחה ועוד. - למה רוצים לבטל את הפטור ממע"מ באילת? עלות הפטור למדינה היא 400 מיליון שקל בשנה, ובאוצר טוענים כי הוא לא נדרש יותר, משום שאילת הפכה לעיר "רגילה"
מבחינת רמתה הכלכלית-חברתית.
 
האבטלה באילת נמוכה, ומספר לינות התיירים בעיר הגיע אשתקד לשיא. ההנחה היא שביטול הפטור לא יפגע בתיירות הפנים, ואילו תיירים מחו"ל ימשיכו ליהנות מהפטור על לינות ושירותי תיירות. לפיכך, מעוניינים באוצר להפנות הסכום להפחתת מסים לכלל הציבור. - אם ביטול הפטור ייטיב עם הציבור, למה סיכוייו לעבור בכנסת נמוכים כל-כך? ביטול הפטור יגרום להתייקרות סל הצריכה של תושבי אילת ב-17%, מה שיפגע ברמת החיים ובכוח הקנייה שלהם. בדומה, ייפגעו גם הישראלים המרבים לצאת לחופשות באילת. 
אבטלה נמוכה באילת
קיצוצים גם בסקטור הציבורי
אם נהגתם לנצל את הפטור לרכישות בקניונים בעיר, או למילוי המכל ברכב בדלק נטול מע"מ, הרי שתידרשו לוותר על הטבה בסך עשרות ומאות שקלים. לנוכח אלה, מזהירים פרנסי העיר כי ביטול הפטור ממע"מ יגרום לבריחת משקיעים ותיירים מאילת, ולפגיעה קשה בתושביה. בינתיים, נראה שתושבי אילת יכולים להירגע: הסיכויים שהפטור יבוטל בשנה הבאה נמוכים מאוד. - אני נוהג לרכוש טופסי טוטו ולוטו מדי שבוע. מה אני צריך לדעת על השינוי המתוכנן במס? מיסוי ההגרלות הוא סיפור בזיגזג. בעקבות הרפורמה במס, הוטל מס של 25% על זכייה בסכום גבוה מ-40 אלף שקל, בהגרלות של מפעל הפיס.
 
ועדת הכספים העלתה את רף המיסוי ל-70 אלף שקל, ואילו בהצעת התקציב שהכין האוצר ל-2005 נקבע כי סכום הזכייה ימוסה כבר מהשקל הראשון (כך, למשל, אם תזכו ב-20 שקל תשלמו מתוכם 5 שקלים למס הכנסה). עכשיו מוכן האוצר להסתפק במיסוי של זכייה בסך 40 אלף שקל ומעלה - ובכך חוזר להצעתו המקורית.
 
האם צפוי קיצוץ בשכר העובדים במגזר הציבורי? האוצר מעוניין בקיצוץ 2 מיליארד שקל משכרם של עובדי הממשלה והשירות הציבורי. איך? באמצעות היטל הצמיחה הטורדני, או דחיית תשלומים שונים כמו דמי הבראה, ביגוד ומענק היובל. כך אירע בשנתיים האחרונות, והשכר אכן ירד. אולם ההסתדרות מתנגדת בתוקף להמשך השחיקה בשכר העובדים, ולכן הסיכוי לפגיעה נוספת בהם קטן יחסית. מי שחושב שבכך תימנע הפגיעה בציבור טועה: היות שהאוצר חייב לשמור על היקף הגירעון, מה שלא יישחק בשכר יקוצץ בתקציבי הבריאות והחינוך.
 
האם עובדי המשמרות בתעשיה ייפגעו? כנראה שלא. עובדי המשמרות השנייה והשלישית נהנים כיום מזיכוי מס של 15%, פיצוי על עבודה מאומצת ומפרכת. באוצר, עם זאת, טוענים כי "אין הצדקה כלכלית בסבסוד פונקציית הייצור של העבודה". בפועל , הסיכוי לפגוע בעובדים נמוך מאוד: ההסתדרות מתנגדת בתוקף לביטול ההטבות, וללא הסכמת ההסתדרות קשה מאוד לשנות את תנאי השכר או העבודה במגזרים מאורגנים המשק.
 
האם נידרש לשלם יותר בקניית רכב מסחרי? האוצר דורש לבטל את קיזוז המע"מ לרוכשים רכב מסחרי, צעד הצפוי להכניס לקופת המדינה 250 מיליון שקל. פיצוי חלקי יינתן לבעלי הרכב, באמצעות הגדלת השווי לצורכי פחת. לטענת האוצר, "מרבית הרכבים המסחריים משמשים כיום גם כרכב פרטי, ולכן אין עוד הצדקה לפטור ממע"מ. בנוסף, הצעד יצמצם את מעורבות הממשלה בשיקולי הצרכן. רבים היו קונים רכב קטן, אילולא היתה האפשרות לקזז את המע"מ ברכישת רכב מסחרי. להצעה זו סיכויים סבירים להתקבל בכנסת. - למה מתכוונים לייקר את המים? לפי ההצעה שאושרה בממשלה וטעונה עדיין את אישור הכנסת, מחירי המים לכל השימושים יעלו ב-20 אגורות , כלומר בכ-10%. הסיבות לייקור הן המשבר במשק המים והצורך בהתפלת מי ים, שייקרו את מחירם. 
קיצוץ בשכר
מה קורה באוניברסיטה
האם שכר הלימוד באוניברסיטאות יתייקר? קשה לדעת. האוצר דרש לייקרו ולעכב את יישום המלצות ועדת וינוגרד, שקבעו מדרגות להפחתת שכר הלימוד. סיעת שינוי, שהנושא הוא בבת-עינה, הודיעה כי תתנגד לכל פגיעה בשכר הלימוד, אולם פיטורי שריה מגדילים את הסיכויים להעלותו שוב. - האם בעלי רכב צמוד ישלמו יותר מס על השימוש ברכב, וכמה? מי שנהנים היום מהחזקת רכב במימון המעבידישלמו עוד כ-2,000 שקל בשנה למס הכנסה. מדובר בתיקון של עיוות במערכת המס, שיחסוך למדינה 150 מיליון שקל.
 
הכוונה היא להעלות את שווי ההטבה של רכב צמוד לצורכי מס ב-400 שקל , כך שבעלי שכר גבוה ישלמו עוד כ-200 שקל בחודש מס בגין רכבם. באוצר טוענים כי ההטבה הניתנת היום מופרזת מאוד, בעיקר כשמדובר בבעלי שכר גבוה. "העלות הריאלית של שווי השימוש ברכב גבוהה בהרבה מהשווי הקובע לצורך מס. ברכב נפוץ (1.6 ליטר אוטומטי), ההטבה הריאלית גבוהה ביותר מ-50% מהשווי לצורך מס", אומרים באוצר. - איזו הטבה יקבלו קשישים חסרי הכנסה? זה נראה כמו מס שפתיים. קשישים חסרי הכנסה יקבלו תוספת קטנה, שתועלה בהדרגה עד דצמבר 2005 ל-170 שקל בחודש ליחיד ול-230 שקל למשפחה.
 
כיום מקבלים קשישים אלה פחות מ-1,900 שקל ליחיד ו-2,800 שקל למשפחה. בחודשים ינואר עד יוני יקבלו הקשישים תוספת חודשית של 60 שקל ליחיד ו-80 שקל למשפחה, ביולי-נובמבר - עוד 110 ו-150 שקל חודש, ובסופו של תהליך, מדצמבר 2005 קשיש יחיד יקבל בסך-הכל 2,070 שקל , ומשפחת קשישים תקבל 3,030 שקל בחודש.
 
בכמה יגדל הנטו שלנו בינואר 2005? בינואר יופעל שלב נוסף של הרפורמה במס הכנסה, שיזרים 2.5 מיליארד שקל לכיסם של בעלי השכר, בעיקר הבינוני והגבוה. האוצר טרם גיבש טבלאות מדויקות, אבל מכיוון שהמס פרוגרסיבי, ברור כי המוטבים העיקריים יהיו בעלי שכר גבוה, בעוד שהתוספת לנטו של בעלי השכר הנמוך תהיה זניחה יחסית. במקביל, יבוצע בינואר עדכון שנתי של מדרגות המס, בגובה עליית המדד בשנה האחרונה (כ-1% בלבד ).
 
הנטו יגדל כתוצאה מכך בכ-0.3% בלבד , תוספת של כמה שקלים לעובד.
 
מה יקרה למס החברות? מס החברות יופחת ב-1%, כחלק מתוכנית רב-שנתית להפחתתו באופן הדרגתי ב-6% עד 2007. ב-2004 ירד מס החברות ב-1%, ב-2005 יירד ב-1% נוסף , וב-2006 ו-2007 הוא יירד ב-2% בשנה , עד לשיעור של 30% ( לעומת 36% בעבר ). כל הפחתה של 1% במס החברות "עולה" 400 מיליון שקל, אבל אמורה לסייע למגזר העסקי. חברות רבות, כמו חברת החשמל ובזק, כבר הרוויחו מכך.

תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

בארץ
פסיקה עקרונית: תושבי המושב הם בעלי הקרקע  
אגד לא תעסיק יותר נהגים בחוזה אישי  
אחרי 3 רבעונים רצופים של ירידות - ענף הנדל"ן מתייצב  
עוד...