 |
/images/archive/gallery/159/163.jpg יונתן קולבר
ארכיון  |
|
|
קולבר ופדרמן סיכמו על כל פרטי המיזוג, חוץ מפרט קטן - המחיר של אלישרא. האמנם? |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
עומר שרביט 2/1/2005 15:11 |
|
|
|
|
 |
העסקה המשולשת בין אלביט מערכות, תדיראן קשר ואלישרא תיצור ענק בטחוני בהיקף של כ-1.6 מיליארד דולר, ותקטין את הלחצים שבהם היו נתונים כל המעורבים בעיסקה, מאז שיחררה אי.די.בי בקיץ, את חבילת מניותיה באלביט מערכות (19.6%) למיקי פדרמן תמורת 197 מיליון דולר. פדרמן, בעל השליטה באלביט מערכות, השיג את מבוקשו. בייצוב השליטה בחברה, הפיכתה לענק בטחוני והקטנת המינוף שנדרש לשם כך. יונתו קולבר, מבעלי השליטה בכור, הצליח אף הוא ליפול על הקרקע עם 10% מאלביט הגדולה וסיכוי להיפטר מהגיבנת של אלישרא תמורת מזומנים, תוך הכשרת הקרקע ללגיטימיות של מחיר גבוה עבור אלישרא.
המחותנים, פדרמן, קולבר, יוסי אקרמן (מנכ"ל אלביט מערכות) ,דני בירן (יו"ר אלישרא) וחזי חרמוני (מנכ"ל תדיראן קשר), התייצבו יחדיו בשבוע שעבר אל מול המצלמות והציגו את פירטי המיזוג והיתרונות שנוצרו מביצועו לכל השותפים לעיסקה. גם הבורסה השתכנעה ביתרונות העיסקה וזיכתה את כל המניות בעליות נאות. כל הפרמטרים והמספרים של המיזוג המשולש ניתנו בהרחבה, למעט מספר אחד חשוב: מהו השווי לפיו תרכוש תדיראן קשר 70% ממניות אלישרא מידי כור. את המספר הזה צפויה להניח לפני השותפים לעיסקה והמיעוט בתדיראן קשר ועדה מיוחדת בראשות רואה החשבון אריה
עובדיה. בכך מנסים לאמר לנו, שהם עדיין לא סיכמו מה יהיה שוויה של החברה - אחד מהנכסים החשובים במגה-מיזוג הזה. האמנם? קשה להניח שבמשא ומתן המורכב הזה, לא עלה נושא המחיר הצפוי של אלישרא והתמורה שכור תקבל עבור מכירת חלקה בחברה המדממת. למה הדבר דומה? לזוג שנזכר תחת החופה ואחרי שבירת הכוס, לבדוק מה תהיה גובה הנדוניה. בואו לא נשלה את עצמינו. גם פדרמן וגם קולבר כבר יודעים היטב, פחות או יותר, מה יהיה שוויה של אלישרא בעיסקה. אף אחד מהם לא יהיה מופתע כאשר יתברר המחיר המומלץ. אפילו מעריך השווי המכובד עובדיה, כבר קיבל כנראה מסרים מנחים לגבי השווי הרצוי, ולא נראה לנו שהוא הולך לאכזב את בעלי הבית. אבל, על הבמה הציבורית תימשך ההצגה רבת המשתתפים. עובדיה, מצדו ינסח גליונות מתוחכמים של שווי, קולבר ופדרמן ישדרו חילוקי דיעות על שווי החברה כלפי חוץ ובעיקר כלפי התעשייה האווירית ובעלי המיעוט בתדיראן קשר. מאחורי הקלעים כאמור, הכל כבר סגור. כאשר נשאל מיקי פדרמן מהו המחיר הצפוי של אלישרא, הוא אמר כי לדעתו מספר בין שתי ספרות (היינו מעל 99 מיליון דולר) הוא נמוך מידי. היה חשוב לו כנראה להנמיך ציפיות, כדי שלא יטענו נגדו בעתיד כי הסכים לשלם מחיר מופקע לכור עבור חלקה באלישרא.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
יציג על הבמה את מה שסוכם מאחורי הקלעים - עובדיה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הקורבן הבלתי צפוי: התעשייה האווירית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תמיכה בלתי צפויה לתג מחיר גבוה לאלישרא קיבלו מהנדסי העיסקה מהתעשיה האווירית. זו נזעקה, ובצדק, כי ההממונה על ההגבלים, דרור שטרום, ייאלץ אותה למכור את חלקה באלישרא (30%) כדי שלא יווצרו קשרי בעלות בין שתי הקבוצות הבטחוניות העיקריות הפועלות בארץ מול השוק הבטחוני הישראלי. עצם המכירה ועיתויה, אינם נוחים לתעשיה האווירית, אשר רכשה מניות אלה לפי מחיר "השחלה" מצד כור של 330 מיליון דולר לפני כשנתיים. איך יפצו את התעשיה האווירית? כמובן באמצעות הפיתוי של מחיר גבוה. מה שישמש כפיתוי לתעשיה האווירית יהווה גם הכשר למחיר המופקע, אותו ידרשו מבעלי מניות המיעוט בתדיראן קשר. אלא, שכדי שכל שללם של בעלי השליטה בכור לא יהיה בידם היה רצוי שרכישת מניות אלישרא תתחלק לשניים: כור, שכזכור יזמה את המהלך שבעטיו נדרשת תע"א למכור את אלישרא, אותה כור תמכור 70% מאלישרא לתדיראן קשר על קופת המזומנים התפוחה שלה כפי שרצתה. אולם, אם שטרום חושב שאפשר להכריח את התעשייה האווירית למכור את חלקה באלישרא (30%), בגלל מהלך שלא תע"א יזמה, וודאי ובוודאי שאפשר לדרוש מכור לקנות את מניות אלישרא המוחזקות בידי התעשיה האווירית. הדאגה של שטרום תיפתר, שכן כור לא תחשב כבעלת אינטרס קרטלי מול משרד הבטחון בהיותה חלק מקבוצת אלביט מערכות. בנוסף, כור לא תוכל להשתמש במחיר הפיתוי שבו יירכש חלקה של התעשייה האווירית באלישרא ככסות למחיר המופקע אותו סיכמה עם פדרמן למכירת חלקה באלישרא. בשורה התחתונה, כל מחיר שבעלי מניות המיעוט בתדיראן קשר יכולים לשלם על 70% של אלישרא, יכולה כור לשלם לתעשייה האווירית על 30% באלישרא. תע"א לא צריכה לשלם את החשבון על ארוחה של אחרים לבדה - כור יכולה לשאת בהוצאות. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|