ראשי > כלכלה > היי טק > כתבה
בארכיון האתר
לעשות שופינג ברמאללה (ולא למות)
בעוד שלושה חודשים ייפתח קניון אינטרנטי שיאפשר לישראלים לקנות בחנויות פלשתיניות בלי לצאת מביתם
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
איתמר ענברי
19/1/2005 9:24
"ההייטק תרם מספיק למלחמה, עכשיו הגיע הזמן לרתום אותו גם למטרות שלום" – כך אומר נועם זיו, ראש מחלקת טכנולוגיית מידע ותקשורת במרכז פרס לשלום.

כשזיו מדבר על הייטק, הוא מתכוון ל"בייבי" החדש שלו של עמיתיו במרכז פרס לשלום: קניון וירטואלי ישראלי-פלשתיני, שבו יוכלו קונים משני העמים לקנות מוצרים מחנויות ישראליות ופלשתיניות. זיו וחבריו לצוות מקווים שהפרוייקט החדש, שבנוי במתכונת של BUSINESS TO
CUSTOMER (מבית העסק עד לבית הלקוח) יוכל לתת לישראלים את האפשרות לחוות חוויית "שופינג" בשכם או ברמאללה, אבל בלי לצאת מהבית ובלי להמתין במחסומים.

"לפני שנה דיברתי עם נשיא מרכז פרס לשלום, ד"ר אורי סביר, ועם ח"כ שמעון פרס", מספר זיו על הולדת הרעיון. "הם אמרו לי להריץ פיילוט, פרוייקט ניסיוני, כדי להוכיח שהייטק יוכל לשרת את השלום ולא רק את המלחמה".

כחלק מהפיילוט הופעל אתר האינטרנט
הקה המציע משלוחים של מוצרי מזון, כמו שמן זית, טחינה ועוד ללקוחות בישראל.

מוצר ייצוא
יש מנהל, יש כסף
"הגענו למסקנה שפעם היה מסחר המוני בין ישראלים ופלשתינים, כמו השוק שפעל בקלקיליה. זה כוח שפעל להפחתת האלימות ולהרגעה, אבל לאחר פרוץ האינתיפאדה הישראלים נטשו את השווקים בערים הפלשתיניות והמסחר נשאר ברמה של BUSINESS TO BUSINESS", אומר זיו. "פעם היית יכול לעשות 'שופינג' בערי הגדה והיום זה לא אפשרי. חידוש קשרי המסחר בין שני הצדדים הוא מאוד חשוב לכלכלות שני העמים. השוק הפלשתיני מאוד זקוק לאי-קומרס. אין לפלשתינים שדות תעופה ונמלים, ואנחנו מקווים שבסופו של דבר הסחר יהיה דו-סטרי ודו-צדדי. המהלך הזה הוא הפוך לתוכנית ההתנתקות ולחומה שנבנית בין שני העמים", הוסיף.

לדבריו, צוות הפיתוח עובד על הפרויקט בשלושת החודשים האחרונים, כשהכוונה היא לעלות לאוויר בתוך שלושה חודשים. "יש כבר מנהל מהצד הפלשתיני, את הכספים לפרוייקט גייסנו מיהודי-אמריקני וציוני נלהב בשם דוד מימרן וקיבלנו חסות של חברת אורקל".
 
בשלב הראשון אמור הקניון לעלות עם שתי חנויות ותוך שנה מקווים אנשי מרכז פרס כי הקניון יתרחב ויכלול בתוכו 10 חנויות וירטואליות,שיציעו מגוון של מוצרים, החל בטחינה משכם ודברי מתיקה מרמאללה וכלה במוצרי שיש. היזמים מציעים גם בונוס: בשנה הראשונה בעלי עסקים שיצטרפו לקניון לא ייאלצו לשלם עבור "דמי שכירות" עבור פתיחת החנות באתר, ולרשותם יעמוד גם מערך שליחויות.
 
בואו בהמוניכם
הכל תלוי בשלטונות
זיו מודע לעוינות ולספקנות שיכולה להתעורר אצל הישראלי המצוי לשמע האפשרות לרכוש מוצרים פלשתינים, ויש לו כבר תשובה שלופה מהמותן. "אני אומר לישראלים שטחינה 'הגמל' תוכל להשיג רק בשכם ובמחיר יותר זול. האוריינטציה של הפרויקט היא עסקית אבל אנחנו מקווים שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה. אנחנו מנסים לבנות מחדש את האמון בין הצדדים דרך כלכלה משותפת, וזה תהליך ארוך טווח".

מעבר לבעיית האמון אצל הצרכן הישראלי, לזיו ולחבריו יש עדיין כמה בעיות לוגיסטיות שצריכות להיפתר, כמו בעיה של אמצעי תשלום, או של מעבר סחורות. "אנחנו עובדים על פתרונות לאותן בעיות נקודתיות, אבל יש כבר חברות תובלה שמתעניינות בפרוייקט וגם הבנק העולמי הבטיח לסייע. אני גם מקווה שהשלטונות ישתפו פעולה וייעלו את המסופים".

אגב, שמו של הקניון הווירטואלי עדיין לא נקבע סופית. "אחד השמות שהצענו לקניון הוא שילוב בין המילה 'שוק' בעברית ובין המילה 'סוק' שפירושה שוק בערבית", אומר זיו.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

היי טק
בעלי עניין  
דייסון עושה גלים  
צעצועים לעשירים