ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
מלחמה חטופה
חטיפי הדגנים כבר מזמן לא מזוהים רק עם הספורטאים. האם הם יכולים להחליף את הסנדוויץ' של הילד?
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
נורית קדוש
1/2/2005 8:13
אם בעבר נתפסו חטיפי הדגנים כמוצר המזוהה אך ורק עם שוחרי בריאות וספורטאים, וכמוצר עשיר באנרגיה, בחלבונים ובשאר רכיבים רלוונטיים לקהל היעד-הרי שהיום מככבים חטיפים אלה לצד חטיפי השוקולד הסטנדרטיים ופונים לקהל רחב בהרבה, תוך התאמה לצרכים הספציפיים של כל פלח שוק.
 
הזיהוי עם מוצר בריאותי נשאר חקוק בתודעה, אבל בכל הנוגע לתכולה בפועל הסיפור אחר לגמרי: שוקולד, פצפוצי אורז, סוכר, שומן רווי ומוקשה ועוד הרבה רכיבים שהקשר בינם לבין בריאות קלוש, אם הוא בכלל קיים.
 
מריאנה
אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה במחוז דן-פ"ת של שירותי בריאות כללית, אומרת כי קטגוריית חטיפי הדגנים באה כולה בסתירה למגמת מיגור מגיפת ההשמנה, ולוקחת אותנו לכיוון ההפוך: "הצגת החטיפים עם דמויות לבושות בגדי ספורט נותנת תחושה שמדובר במוצר בריאותי, בזמן שהמוצרים מכילים כמויות שומן לא מועטות, מתוכן 50%-40% שומן רווי. מילא כשמדובר במזון חיוני כדוגמת עוף, שאותו חייבים לאכול אף שהוא מכיל שומן, אבל ברגע שמדובר במזון שאינו חיוני, למה לבחור בכזה המכיל שומן רווי ושומן מוקשה? ".
החתיפים של תלמה
ויטמינים חסרים
אורבך קובעת כי מנסיונה, מוצרים מסוג זה לא באים במקום חטיפים אחרים, אלא בנוסף להם. אחרת חברה כמו עלית לא היתה פוגעת בעצמה ומפתחת את קטגוריית הדגנים לנוער, שתנגוס משמעותית בחטיפי השוקולד. כך למעשה יש עידוד לצרוך יותר ולאכול גם וגם. אורבך מזהירה גם כי חטיפי הדגנים כתחליף לארוחת עשר מקלקלים כל הרגלי התזונה הנכונה.
 
השימוש במותגים של דגני בוקר בחטיפים לא הופך אותם לארוחת בוקר, שכן הם חסרים את כוס החלב שהיתה מצורפת לדגנים. לא ניתן להחליף כריך עם ממרח וירק בחטיף המכיל פחמימות רבות, סוכרים, שומן מוקשה ורווי. כמויות הוויטמינים, אגב, לא מתקרבות למנה היומית הנדרשת. "מלבד זאת", אומרת אורבך, "הקומפקטיות היא שורש הרע, היא מבטלת את כל הצורך בלעיסה ומכניסה לגוף הרבה קלוריות בלי שהתאמץ עבורן, והיא אינה מבטלת את הצורך של הגוף במזון של ממש".
 
כל זה לא מפריע לשני היצרנים הישראלים היחידים להסתער על השוק המגלגל כ-60 מיליון שקל בשנה, ולהסתער אחד על השני מתוך הבנה שהיום יותר מבעבר קיים מחסור בזמן פנוי, וחטיף הדגנים מהווה פתרון זמין ונוח לאכילה מול המחשב, בעת נהיגה ואפילו מול הטלוויזיה.
לספק את הצרכן הישראלי
אתמול הרחיבה חברת יוניליוור את סדרת "פינוקי בריאות" של תלמה בהשקת 5 סדרות חדשות של חטיפי דגנים בהשקעה של כ-5 מיליון שקל. החטיפים כוללים דגנים בתוספת שוקולד או יוגורט ב-5 טעמים : יוגורט ומנגו, יוגורט ותות, שוקולד ומלון, שוקולד ותפוז. החטיפים החדשים מכילים 104-66 קלוריות לחטיף. חטיף בננה-תמר ללא תוספת סוכר מכיל 54 קלוריות בלבד.
 
יהודי ליפמן, סמנכ"ל השיווק של יוניליוור ישראל, מסביר שהמהלך בא כחלק מבניית המותג כמוביל במוצרי הדגנים למבוגרים. "ההשקה מעידה גם על המהפכה שחלה בהרגליו של הצרכן הישראלי, המעדיף לפנק את עצמו בתחומים רבים, ובראשם צריכת מוצרים איכותיים בטעמים ייחודיים, ללא ויתור על הערכים הבריאותיים והתזונתיים. המהלך של יוניליוור כולל גם את החלפת האריזות שהיו למותג עד כה, במטרה לשדר חדשנות ודינמיות".
 
החדשנות והדינמיות מתבקשות כעת יותר מאי-פעם. רק בשבוע שעבר השיקה אנר ג'י של עלית את חטיפי הדגנים לנוער, מתוך תפיסה שלפיה חטיפי הילדים, הנשלטים באופן כמעט מוחלט על ידי יוניליוור ( "עוגי", " שוגי" ו"קוקו" ) נתפסים בעיני בני הנוער כילדותיים ולא רלוונטיים. אולי זו הדרך היחידה לנסות לחדור לקטגוריה המזוהה באופן בלעדי עם יוניליוור, שהחדירה את חטיפי הילדים בצורה מהירה ועמוקה וכבר אחרי חודש תפסה 45% מקטגוריית חטיפי הדגנים.
 
האסטרטגיה שלפיה ייקרא המוצר בשם המוכר לילדים מהקורנפלקס של ארוחת הבוקר עבדה ואף סייעה להעברת המסר שהחברה רצתה כל-כך לשדר, שלפיו החטיף יכול להוות תחליף לארוחת הבוקר. מוטי כהן, מנכ"ל אנרג'י, שהשיקה לפני חודשים ספורים את סדרת חטיפי הדגנים "שייפ", אמר בשבוע שעבר כי אנרג' י תמשיך ותשיק מדי רבעון סדרה חדשה שתפנה לקהלים שונים.
 
אמירה זאת באה בתגובה לתהייה כיצד מוצג החטיף כמוצר בריאותי ועשיר אנרגיה וכתחליף לארוחת עשר בבית-הספר, אך בה בעת הוא מכיל כ-410 קלוריות ל-100 גרם , כלומר רק 123 קלוריות פחות משוקולד רגיל, וכן סוכר, שמן צמחי, שומן צמחי מוקשה וכולסטרול, וכך גם שאר חטיפי הדגנים בשוק.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...