ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
דיל או לא דיל
איך מפסידים 11 מיליון דולר, 240 מקומות עבודה וכ-6,000 תיירים שמאוד רצו לבלות את חופשת האביב בישראל? אחרי ארבע שנות דעיכה תיירותית החליטו חברות התעופה לספק לישראלים בפסח את הדילים הזולים, ולעשות קופה דווקא על חשבון התיירים, שמתבקשים לשלם מאות דולרים יותר עבור טיסה לארץ. הנזק המיידי: התיירים החליטו לנפוש במקומות אחרים. הנזק לטווח ארוך: מעתה תיתפס ישראל כמדינה יקרנית. הקומבינה הישראלית, באריזה מהודרת לפסח
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
עמי אטינגר
4/4/2005 8:23
כ-6,000 תיירים , ואולי יותר, מכל רחבי העולם רצו לבלות את חופשת האביב שלהם בישראל. אבל בתקופת החגים הקרובה הם לא יגיעו אלינו, אלא ינפשו במדינות אחרות שעל שפת הים-התיכון. למה? כי המחירים שדרשנו מהם היו מופרזים. בניסיון הכה-ישראלי "לעשות קופה", הרסנו גם לטווח ארוך את ההזדמנות לעורר את שוק התיירות בארץ לאחר ארבע שנות היובש של האינתיפאדה.

תהליך עשיית ה"קומבינה" הוא ידוע: חברות התעופה הסדירות מוכרות מושבים במטוסים, באותה מחלקה, לפי חלוקה לתת-מחלקות נוספות, המכונות בז' רגון המקצועי "קלאסים", ואלה נחלקים לזולים וליקרים. בעונות השיא מצטמצמים הקלאסים הזולים ומתרבים הקלאסים היקרים. קוראים לזה מערכת ניהול תשואה (Yield Management).

לקראת
הפסח הקרוב, עם ההתאוששות הכלכלית המתונה, הפעילו חברות התעופה הפועלות בישראל, ובראשן "אל-על" (התופסת כ-43 אחוז מנפח התנועה בנתב"ג), ניהול תשואה רצחני בכיוון תנועת הנוסעים הנכנסת. התוכנית היתה לכאורה מפתה: החברות הקצו מעט מושבים לקלאסים הזולים ומושבים רבים לקלאסים היקרים.

לעומת זאת, בתנועת הישראלים לחו"ל הן סיפקו יותר קלאסים זולים. כך, חשבו בחברות, המטוסים בדרך לישראל יהיו מלאים בתיירים שישלמו מחירים גבוהים, ואת עודף המושבים בטיסות לחו"ל ימלאו בדילים לישראלים. הן רק לא העלו בדעתן את הסיטואציה הבאה: את הדילים לחו"ל חטפו הישראלים בתוך כמה ימים. אבל 6,000 התיירים החליטו לבזבז את כספם במקומות אחרים.
קפיצה של עשרות אחוזים
נכון להיום נותרו במטוסי "אל-על" כ-10,000 מושבים ריקים. גם במטוסים של החברות הזרות בדרך לישראל נותרו מקומות ריקים. במשרד התיירות בדקו את הנושא וגילו כי בגלל מיעוט המקומות הזולים במטוסים, כ-3,000 תיירים מצפון אמריקה לא הזמינו מקומות טיסה לישראל, בבריטניה כ-2,000 תיירים ובצרפת כ-1,000.

"אי הגעתם", לדברי המשרד, "יצר הפסד הכנסה בסכום של כ-11 מיליון דולר, ומנע יצירתם של כ-240 מקומות עבודה". אולי בשבועיים שנותרו עד פסח יצליחו חברות התעופה למכור את המושבים, אבל הנזק לתדמיתה של ישראל, לפיה מדובר במדינה יקרנית, כבר נגרם.

שגריר ישראל בצרפת, נסים זווילי, ריכז בידיו תלונות וטענות של כ-20 מראשי הציבור היהודי בצרפת על כך שמחירי הטיסות הגבוהים מונעים מהם להגיע לישראל. גם ג'ואל מרגי, סגן נשיא המועצה של הקהילות היהודיות בצרפת, שהגיע לארץ כחבר במשלחת צרפתית טוען כי בגלל יוקר המחירים שינו מאות מבקרים פוטנציאליים, שתכננו לבלות את הפסח בישראל, את יעדם והזמינו נופשונים במקומות אחרים. "אנחנו מאוד רוצים לפתח את נושא התיירות לישראל, אבל ברמת המחירים הזאת, זה ממש בלתי אפשרי", אמר זווילי.

בפריז, לדוגמה, קפצו המחירים בעשרות אחוזים, מרמה של 480-380 יורו בעונה רגילה לרמה של 780-580 יורו לקראת החג, כאשר כמות הכרטיסים ברמה הנמוכה, של 580 יורו, מצומצמת מאוד. דבר דומה קרה גם באמריקה ובבריטניה. אגב, "ארקיע" גבתה מתיירים בפריז 580 יורו לטיסה לארץ.

בגלל הכישלון הגרנדיוזי של "הקומבינה" הישראלית נוצרה תחושה מוטעית בקרב התיירים, לפיה מקומות הטיסה לישראל אזלו. הרי כל תייר שרצה להזמין קלאס זול לישראל נענה בתשובה: "מצטערים, נגמרו המקומות", למרות שמספר הקלאסים היקרים הפנויים עלה על הביקוש.

חברות התעופה, לעומת זאת, טוענות כי האשם הוא במינהל התעופה האזרחית, שלא התיר להם לבצע טיסות מיוחדות לארץ בפסח, ובכך להגדיל את מספר הקלאסים הזולים שיוצעו לתיירים. ואולם אודי זוהר, ראש מינהל התעופה האזרחית, טוען כי "כל חברת תעופה שתבקש לבצע טיסות מיוחדות לארץ כדי להביא לכאן תיירים, תקבל אישור לבצע זאת. בבדיקה חוזרת שעשינו בסוף השבוע, התברר שוב כי אף חברת תעופה זרה, סדירה או שכר, למעט חברת "סוויס" השוויצרית, לא ביקשה תוספת של טיסות מיוחדות מהמינהל כדי להביא תיירים לישראל".

יש לציין כי גם התחושה בישראל, לפיה אזלו כרטיסי הנופשונים בחו"ל בפסח הקרוב, אינה נכונה. חברות התעופה, שבנו על אלפי תיירים, שריינו מראש לתקופה הקרובה את המטוסים הגדולים ביותר שלהן. כעת הם יגיעו לארץ חצי ריקים, במקרה הטוב, ואולם בדרך החוצה הם יהיו מלאים עד אפס מקום. מחסור זמני בכרטיסים נוצר רק באלה הזולים. מי שרוצה להשקיע יותר - יוכל להשיג כרטיס.
תייר? תשלם יותר במלון
ונחזור לתיירים. אם כל זה לא מספיק, גם המלונות בארץ הוכיחו שהם לא "פראיירים", והקפיצו את מחירי הלינה לתיירים בחג לרמות גבוהות מאוד.

גלי צה"ל חשפו מקרה, שבו ישראלית הזמינה מקומות במלון בארץ לה ולבעלה ועבור זוג נוסף, קרובי משפחתה מחו"ל. היא התבקשה לשלם כ-100 דולר ללילה לזוג. אבל כשנודע למלון שהזוג השני הוא תיירים, התבקשה הישראלית לשלם עבורם כמה מאות דולרים ללילה. בדקנו את המחירים והתברר כי בפסח התבקשו תיירים לשלם במלונות בארץ בממוצע 250-200 דולר ללילה לזוג, והיו אפילו מקרים שהם התבקשו לשלם יותר.

החישוב, אם כך, פשוט מאוד: תייר מפריז, למשל, שרצה להגיע לארץ בפסח לשישה לילות, היה צריך לשלם 780 יורו (כ-1,010 דולר ) עבור הטיסה ולשלם עבור הלינה תוספת של 1,500-1,200 דולר. השורה התחתונה: 2,510-2,210 דולר לחבילת הנופש כולה, ולאחר מכן היה עליו להוסיף ולשלם עבור הארוחות הנוספות, הטיולים, הבילויים והקניות. ההוצאות של תיירים מבריטניה ומאמריקה היו גבוהות עוד יותר. לכן לא צריך להתפלא שבמחירים כאלה גם יהודים לא רצו לבוא לכאן.

רפי מצליח, סגן מנהל לשכת התיירות בפריז, מספר על משפחה יהודית שרצתה להגיע לארץ ולא היתה יכולה לשלם את המחיר שדרשה "אל-על", ולכן הזמינה טיסות בחברת "איבריה" הספרדית בנתיב פריז-ברצלונה-תל-אביב במחיר של 400 יורו בלבד. להפתעתה, מברצלונה טסה המשפחה לארץ בטיסת "אל-על". זה קרה בגלל הסכם הכרטוס (קוד שרינג) המשותף בין שתי החברות.

במכתב לרמי לוי, סמנכ"ל בכיר וראש מינהל השיווק במשרד התיירות, כתב מצליח: "פניתי לסוכני נסיעות בפריז על-מנת לבדוק אם ישנו מחסור במקומות טיסה לצרפתים המעוניינים לבלות את חופשת הפסח בארץ. התברר לי שבתאריכים של ערב חג וחזרה בצאת החג נוסעים רבים נמצאים ברשימות המתנה", כתב מצליח והוסיף, "לעומת זאת, ברוב הטיסות ישנם מקומות אך המחירים גבוהים ביותר, דבר שגורם לקהילה היהודית בפריז לחפש אלטרנטיבות אחרות".
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

תגובות של חברות התעופה


צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...