ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
מהפכה על הנייר
ביום שלישי תיכנס לתוקף "מהפכת התרופות", שתאפשר, רשמית לפחות, למכור תרופות ללא מרשם גם מחוץ לבתיהמרקחת. בפועל, 3 ימים לפני, קשה לומר שהשוק ערוך: משרד הבריאות העניק אישורי שיווק רק ל-10 נקודות מכירה, היצרנים ישחררו לשוק מספר מותגים מצומצם, וגם מכיוון המחירים אין בשורה: הם לא צפויים לרדת, אולי אפילו לעלות
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
נורית קדוש
6/5/2005 8:00
אם בעבר לכל חנות היתה ההתמחות שלה, והקונים הגיעו אליה לצורך רכישה ממוקדת, נראה שככל שחולפות השנים נעלמת ההתמקצעות, וכולם רוצים למכור הכל. וכשסופרמרקט שאינו מחזיק מחלקה נפרדת לצעצועים, בגדים ובית קפה נחשב בעיני הקונים לסוג של מכולת לא עדכנית, וכשבחנות "עשה זאת בעצמך" אפשר למצוא גם ספרים, ממתקים ומצעים - יש מי שרואים בהוצאת חלק מהתרופות ללא מרשם אל מחוץ לבתי-המרקחת צעד מתבקש.

אלא שכשמדובר במכירת תרופות המצב קצת יותר מסובך, ומצריך רישוי מיוחד, פיקוח והוצאה כספית לא מבוטלת. האם זו הסיבה לכך שהיום, כ-3 ימים בלבד לפני כניסתן לתוקף של התקנות החדשות, שיאפשרו למכור תרופות ללא מרשם שלא בתיווך רוקח, קשה לזהות תכונה אמיתית בענף, כשלרוב העוסקים בו לא ברור כיצד ייראה השינוי בפועל? היצרנים והמשווקים אינם לבד.

מסקר שערך ארגון תל"מ (תרופות ללא מרשם) שבאיגוד לשכות המסחר, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, עולה כי 59% מהציבור לא יודעים על השינוי שצפוי בתחום מכירת תרופות ללא מרשם; למעלה מ-80% מאלה שיודעים על השינוי לא יודעים מתי הוא צפוי להתרחש, ו-57% מייחסים את החשיבות הרבה ביותר למחיר התרופה ולא למקום המכירה.

אסף מידן, סמנכ"ל השיווק של חברת טלפארם, מי שעתידה להיות אחת מהמתווכות בין חברות התרופות לחנויות הקטנות, מודה כי בינתיים אין בידיו תרופות שניתן לשווק. "משרד הבריאות אמנם אישר 30 תרופות למכירה מחוץ לבתי-המרקחת, אבל החברות נדרשות לייצרן בייצור מיוחד, להעביר את המוצר החדש לאישור
משרד הבריאות, ורק לאחר מכן להתחיל בייצור המוני, תמחור ושיווק - ולא ידוע לי על אף תרופה שעברה את כל התהליך", הוא אומר.

חברות התרופות, מצדן, שומרות את הקלפים קרוב לחזה. חלקן מוכנות לנקוב בשמות 4-3 המותגים המובילים שלהן ככאלה שצפויים להימכר בשיטה החדשה, ולגבי שאר המוצרים - הן מעדיפות לבחון את כדאיות ההשקעה. ההנחה הבסיסית של היצרניות היא שהצרכנים ירכשו בקלות יחסית מוצרים שמוכרים להם, כמו "אקמול" של טבע או "נורופן" של דקסון, ויעדיפו להיוועץ ברוקח לפני רכישת תכשירים מוכרים פחות. כמו כן, היות שהסבת התרופות דורשת משאבים רבים - התרופות יימכרו מחוץ לבתי-המרקחת באריזות ייחודיות וקשות יותר לפתיחה, כדי למנוע גישה מילדים ולהבטיח כי האריזה לא תיפתח טרם הרכישה - לא יהיה לחברות עניין להסב תרופות, שספק אם מכירותיהן יצדיקו את ההשקעה.

שינוי משמעותי אחר הוא הפחתת מספר הקפליות בכל אריזה. אקמול, לדוגמה, שנמכר בבתי-המרקחת באריזה בת 50 קפליות, יימכר מחוץ לבתי-המרקחת באריזה של 16 קפליות. ואם חשבתם שבשל היעדר התיווך של הרוקח תשלמו פחות, אתם טועים. החברות לא רק שאינן מתכוונות להוריד מחירים, אלא אף מנסות להעלותם בטענה שהשינויים המתחייבים באריזות מייקרים את עלויות הייצור ב-30%.

משרד הבריאות יאשר עלייה של 2%-1% במחיר - וכרגע יש חילוקי דעות קשים בין הצדדים. לדברי אחת מיצרניות התרופות, "במצב כזה, ייתכן שנקבל החלטה לא לשווק את התרופות באמצעות חברות ההפצה, ונמשיך לעבוד רק עם הפארמים".
אקמול, אקמולי וסביעור
אז מה בכל זאת יחכה לצרכנים המבולבלים על המדפים? אילן נפתלי, סמנכ"ל שיווק וסחר ברשת ניו-פארם, אומר כי הרשת נערכה מראש עם מסכי טלוויזיה, שעליהם יוקרן מידע לצרכנים. אך מאחר שכרגע אין תרופות המיועדות למכירה ללא מרשם, צפויה דחייה של שבוע לפחות עד שיורכבו המדפים הייעודיים והתרופות יתחילו לקבל אישור ותמחור. רשת סופר-פארם מתכננת לחשוף את ההיערכות רק יום לפני המועד שנקבע.

אורלי פינקלמן מחברת טבע, מסרה כי החברה נערכת לשיווק אקמול, "אקמולי" לילדים, תרסיס "אלרין" לצינון ומשחת "סביעור" לטיפול בכוויות, ועוד 3-2 מוצרי נישה, שהחברה עדיין אינה מעוניינת לחשוף. התרופות שקיבלו בינתיים את אישור השיווק ממשרד הבריאות הן אקמול ואקמולי.

לדברי פינקלמן, הניסיון בעולם מלמד כי ככל שהאריזה מעוצבת יותר כמוצר צריכה, כך המוצר מצליח יותר, וכן ככל שהמותג חזק יותר, קל יותר לשווק אותו ללא תיווך הרוקח. "כשמדובר בתרופות, הנכונות להתנסות במוצר חדש נמוכה ביותר, וקיימת נאמנות גבוהה מאוד למוצרים שהוכחו לצרכן כיעילים". לדבריה, "לטבע יש יתרון אדיר בקטגוריית שיכוך הכאבים והורדת החום, שכן האקמול והאקמולי נמצאים בשימוש בקרב כ-90% מהבתים בישראל כבר שנים רבות. לכן בשלב זה אנחנו מתמקדים בעיקר במותגים אלה, ויוצרים עבורם אריזות אטרקטיביות".

חלק מהרוקחים, יש לציין, מזהירים מפני מכירת תרופות כמוצרי צריכה לכל דבר, ומהשלכות של שימוש לא זהיר בהן. גם חברת נוברטיס מסתפקת במועט, ומתכננת לשווק "ג'ל פניסטיל", "ויטה-מארפן", מסטיק "ניקוטינל" להפסקת עישון ותרסיס "אוטריווין" לצינון, וטוענת כי לא יחול כל שינוי במחירים. משרד הבריאות אישר בימים האחרונים את שיווק האוטריווין לתינוקות, לילדים ולמבוגרים, את הוויטה-מארפן ואת ג'ל הפניסטיל. חברת אגיס, שגם היא טרם קיבלה את כל האישורים, עתידה-לשווק במכירה ישירה 3 תכשירים: "אגיסטן" לטיפול בפטריות, "אגיסטן אלוורה" ו"אגיסטן בייבי".

לדברי אורלי כהן, מנהלת תחום התרופות ללא מרשם בחברה, מוצרי אגיסטן יהיו הראשונים לצאת לשיווק ישיר היות שמדובר במותג המוביל והחזק בקטגוריה, והחברה שואפת להגדיל את נפיצותו ונגישותו.

כ.צ.ט, יצרנית "מוקוליט" ו"סימיקול" לתינוקות, וחברת תרו, יצרנית "רוקל", לא מתכוונות ככל הנראה לקחת חלק בשינוי בשלב זה. לחברת ניאופרם אישר משרד הבריאות את שיווק ה"אדוויל" לחום וכאבים. יואל אסרף, סמנכ"ל השיווק בחברת התרופות דקסון, הנערכת לשיווק "דקסמול", "אדקס", "זילרג'י" לאלרגיה ו"ניקורט" להפסקת עישון, טוען כי השינויים הצפויים בשבוע הקרוב אינם המשמעותיים, כי אם אלה שיתרחשו ב-3 השנים הקרובות: "אם יאשרו לנו לשווק תרופות היום או בעוד שבועיים זה לא מה שייקבע, אלא עד כמה יטמיע הצרכן הישראלי את השינוי. להערכתי, נראה לאורך זמן שינויים משמעותיים, ומעבר של פלח רחב באוכלוסייה, שינצל את המבצעים בחנויות שיהיו מוכנות בשלב הראשון "להפסיד" על מכירת התרופה, ובלבד לקרב אליהן לקוחות שייקנו בדרך גם ספר או סיד, או גלידה".

למרות דבריו של אסרף, יש לציין כי משרד הבריאות אוסר למכור תרופות במבצע או לערוך פעילות קידום מכירות לתרופות.
"רק 5% מהשוק"
מי שצפוי לגזור קופון מהמהלך הן חברות ההפצה, שיתווכו בין חברות התרופות לנקודות המכירה. אחת מהן, כאמור, היא טלפארם מקבוצת פישמן רשתות, שחתמה בינתיים על הסכמים עם כ-10 רשתות שיווק וחנויות נוחות לשיווק תרופות ללא מרשם, ובהן משככי כאבים, תרופות נגד צינון ואלרגיה, לטיפול בפצעים וחתכים, מוצרים להפסקת עישון, תרופות לדילול הדם, ויטמינים, תוספי תזונה, אמצעי חבישה, ערכות עזרה ראשונה, אמצעי מניעה, מגוון קרמים ועוד.

גם מידן סקפטי באשר להוזלת מחירי התרופות, וטוען כי העלויות הגבוהות של הייצור, בשילוב עלות חברת ההפצה כמתווך, לא יאפשרו הורדת מחירים.

הרוקחים, כצפוי, מתנגדים למהלך שעתיד לכרסם בפרנסתם - אך עם זאת חוששים לצאת בגלוי נגד החלטת שר הבריאות. שלא לייחוס, הביע רוקח ותיק תמיהה על החלטת השר, לאחר שלדבריו, לפני 4 שנים המליצה ועדת הלקין, שמינה שר הבריאות דאז, שלא להוציא תרופות למכירה מחוץ לבתי-המרקחת אלא באופן מדורג ותוך בחינה מדוקדקת של ההשלכות כעבור מספר שנים. לדברי הרוקח, "השר בחר להתעלם מהמלצות הוועדה, והחליט להיעתר ללחצים של בעלי ההון.

אם הטיעון הנגדי כלפינו הוא שאנחנו בעלי עניין, וההתנגדות שלנו למהלך נובעת ממניעים כלכליים ולא מקצועיים, כדאי לבדוק מי יפקח בפועל על התנאים שבהם יוחזקו התרופות בסופרמרקטים ובתחנות הדלק, מי יבדוק לאורך זמן את הימצאות המידע החיוני בנקודת המכירה. אם היום כל ילד יכול לקנות סיגריות כמעט בכל פיצוציה, מי יבטיח שהדבר לא יקרה עם תרופות?".

גם אבי אובל, יו"ר ארגון תל"ם, לא שש לקראת המהלך, ומעריך כי "צרכנים נבונים יעדיפו לרכוש תרופות ישירות מהרוקח, ולא בתחנות הדלק או בחנויות הספרים". לדבריו , "הצרכן הישראלי נהנה כיום מייעוץ של הרוקח, והזמינות של תרופות ללא מרשם היא יחסית גבוהה, לכן הערכתנו היא שב-3 השנים הראשונות יחזיקו נקודות המכירה מחוץ לרשתות הפארם ובתיהמרקחת ב-5% מהשוק בלבד".

סיבה נוספת המהווה חסם להתפתחות השוק, לדברי אובל, היא שתרופות ללא מרשם מקבלות סבסוד ממשלתי, ולכן מחיריהן בבתי-המרקחת של קופות החולים נמוכים, ואלה מהווים צינור שיווקי חזק ומשמעותי.
תגובות
ומה אומר משרד הבריאות? מהמשרד נמסר, כי "היבואנים, היצרנים ורשתות השיווק מתעכבים בהגשת הבקשות לשיווק תרופות ומעכבים את תחילת הרפורמה. רוב החברות ורשתות השיווק הגישו בקשות רק ברגע האחרון. משרד הבריאות ערוך לביצוע הרפורמה, אך היצרנים והיבואנים, מסיבותיהם, אינם ממהרים לצאת לשוק.

עם זאת, מתחילת השבוע הוגשו 24 בקשות לאישור תרופות, המעידות על התעוררות מסוימת. כמו כן אושרו 10 נקודות מכירה. "לגבי המחירים: המשרד אינו מתכוון לאשר העלאת מחירים גורפת. נכון להיום אף חברה לא הגישה בקשה פרטנית להעלאת מחירה של תרופה". בחודשים האחרונים הודיעו מספר רשתות על כוונה למכור תרופות ללא מרשם, בהן הום סנטר, yellow, סטימצקי , דיונון, שופרסל והריבוע הכחול. ובכל זאת, ספק אם בשבוע הבא כבר תמצאו אצלן תרופות על המדפים.

לדברי אהרון מידן, מנכ"ל הום סנטר, "הרשת נערכה, אך עדיין אין מספיק תרופות מאושרות, ולא כדאי לצאת רק עם 3-2 תרופות . אנחנו מחכים שמשרד הבריאות יאשר עוד תרופות". גדי קלאופל, רוקח ויועץ התרופות של רשת yellow, מסר כי מספר חנויות ברשת קיבלו רישיון לשיווק תרופות, והן ערוכות למכירת תרופות ללא מרשם, "ברגע שאלה יקבלו שחרור ממשרד הבריאות".

ליאור טנר, מנכ"ל דיונון, מסר כי הרשת מתכוונת להחל לשווק תרופות לקראת תחילת שנת הלימודים הקרובה. מרשת חנויות הנוחות מנטה מקבוצת דלק נמסר: "דלק ומנטה אינן ערוכות עדיין, מאחר שחברות התרופות לא סיימו את ייצור האריזות החדשות". אמיר ביבי, מנהל בתיהמרקחת ברשת שופרסל, מסר כי "בכל סניפי הרשת שבהם קיים בית-מרקחת, יימכרו תרופות ללא מרשם גם על המדפים. לגבי שאר הסניפים, אנחנו נערכים, אך המהלך יושלם רק בעוד כמה חודשים".

קלאבמרקט קיבלה אישור לשיווק תרופות בסניף רשת-הבת ג' מבו בבני-ברק, וממתינה להחלטת משרד הבריאות לגבי שאר הסניפים. מהריבוע הכחול נמסר, כי "הרשתות מגה וסופר סנטר נמצאות בסיום תהליך הכנת הסניפים לשיווק התרופות, אך טרם ידוע אם ביום שלישי נחל במכירה". ברשת סטימצקי סירבו להגיב.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...