 |
היידפארק, האתר שמאפשר לכל גולש לפתוח ולנהל בו פורום, נמכר לפני ימים
ספורים לקבוצת וניס טכנולוגיות, מפעילת אתר הנוסטלגיה חבר'ה.
הפנייה הראשונית הגיעה מ"וניס טכנולוגיות" לפני מספר שבועות, סיפר ל-NRG שלומי אונגר, מייסד-שותף של חבר'ה. "זו חוויה מאוד מיוחדת, אנשים מאוד מיוחדים. זיו [ינוס] וארנון [שטלריד, מייסדי היידפארק] הם באמת שתי דמויות מיוחדות בנוף האינטרנט, אנשים שבנו חוויה אינטרנטית בתולית כמו שהיינו רוצים שהאינטרנט ייראה – פחות עסקי, יותר טהור, יותר שייך לאנשים, לגולשים, ליוצרים. נהניתי מאוד מהרוח הפועמת במסדרונות האתר והצעתי לשלב אותו בחבר'ה. אחרי לא מעט לבטים הם הסכימו".
העסקה למכירת 100% מהאתר נחתמה לפני ימים ספורים, כשאת אנשי היידפארק מייצג עו"ד אביב אילון ממשרד אילון, אגרט ושות'. אילון מייצג את שטלריד גם בתביעת הדיבה שהגישו נגדו איציק סודרי ומספר אנשים נוספים בטענה שהשמצות אנונימיות פורסמו נגדם בפורום "בחדרי חרדים", משפט שנמצא כעת בשלב הסיכומים.
גם בחבר'ה וגם בהיידפארק לא ששים לחשוף את הסכום שהחליף ידיים. "האתר נמכר על פי תוצאות עסקיות של האתר בעת האחרונה ובעתיד", אמר שטלריד ל-NRG, ואונגר אמר: "החבר'ה המאוד צנועים האלה, אנשים באמת מיוחדים שהיה להם באמת קשה להיפרד מהאתר והרגישו אחריות אישית כלפי הקהילה, ביקשו לשמור על זה בצנעה".
במעבר כזה של קהילה לבעלות חדשה, יש תמיד חשש שהבעלים ינסה לבצע שינויים חד-צדדיים. שטלריד מודה שלא הכניס בחוזה סעיף המדבר על כך, כי "בסופו של דבר, הם קנו במאה אחוז, אז זו זכותם", אבל סבור שהדבר לא יקרה: "אני רוצה להאמין שהם קונים את הפארק בגלל מה שהוא, ולא בזכות מה שהוא חושב שאפשר לעשות איתו שונה. אני לא חושב שיהיו שינויים". ואונגר הבטיח: "כמובן שנרצה לשמור על הרוח הקיימת של היידפארק, לא נבוא ונכפה את החוקים שלנו".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שילוב של אינטרנט מזוהה ואנונימיות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"אני חושב שיחד אפשר לעשות משהו מאוד מיוחד עם קהילה כל כך גדולה של נרשמים, מאוד מפולחת, בטוח הכי גדולה בישראל", אומר אונגר. "בחבר'ה רשומים למעלה מ-1.1 מיליון משתמשים, ובהיידפארק למעלה מ-200 אלף כותבים, כמה אלפי מנהלי פורומים, ומדי יום למעלה מ-100 אלף מבקרים ייחודיים. החזון שלי הוא ליצור את הקהילה הכי גדולה בישראל, שתספק בסיס למידע אבל תציע גם הזדמנות להתאגד על בסיס מקצועי ומוניציפאלי. אני אציע לגולשים לעשות את זה על ידי מיזוג המאגר של חבר'ה עם התשתיות של היידפארק, כמובן תוך שדרוג".
"מכיוון שבחבר'ה נרשמים לפי המקצוע, אני אציע בפעם הראשונה בישראל לטפל בפורמים מההיבט הקהילתי מקצועי. יש הרבה גופים שאציע להם להתאגד תחת פורמים מקצועיים חברתיים. אם העובודת הסוציאליות ירצו לשבות, אני אציע להן להצטרף לפורום עובדות סוציאליות, ולארגן את הנישה המקצועית הזאת. דבר נוסף יהיה לאגד גולשים תחת בסיס מוניציפאלי, משהו שקורה כרגע ב-ynet. גולת הכותרת של מה שאנחנו רוצים לעשות בשנה הקרובה זה לבנות מוצר במודל שנקרא 'חבורות', בו אתה תוכל לחפש בו חברים לפי תחומי עניין, תחביבים".
"הרעיון הזה נולד כשהקמנו את RTV, שם מדברים בווידאו. כמעט כל שבוע נערכים מפגשים של 150 איש במועדונים ובבתים פרטיים על בסיס היכרות. אין דבר כזה יחסים וירטואליים, אנחנו יצורים חברתיים ואוהבים למשש ולראות אחד את השני. המוצר שאני רוצה להציע זה לחפש חברים על בסיס תחומי עניין ועל בסיס אינטרנט מזוהה, שחבר'ה כל כך טוב בו".
אם לא היו פורומים, איפה אנשים דיברו בחבר'ה עד עכשיו? "אין פורומים ואין צ'טים בחבר'ה בכוונה. האג'נדה שלנו היתה יותר בעניין של תקשורת, של אינטרנט מזוהה. חשבתי שהאינטרנט הפך להיות יצור אנונימי אפל כזה, ויצא שהתמקדנו בדברים שהם יותר שואבים מהעולם הישן, ולא איזשהו דמיון ופנטיזה".
פורום "בחדרי חרדים", למשל, הוא ההיפך הגמור מהאינטרנט המזוהה של חבר'ה. "אז זה ימלא את התאווה שלי לאינטרנט מזוהה וכמובן ישמור על האינטרנט האנונימי. נוסיף נדבך שלדעתנו יכולנו לתרום. הקסם הנפלא של האינטרנט האנונימי אין לו תחליף".
"לא המצאנו את הגלגל", מודה אונגר, "אבל עכשיו נחה עלינו רוח היזמות מחדש, בעיקר בזכות PIC שהפך למאגר של עשרות מיליוני תמונות. מאוד מעניין אותי לעשות PIC בלוגים ודברים כאלה. מאוד מעניין את האנשים לשתף. תסתכל באלבומים הציבוריים, אנשים משתפים את החיים שלהם. בחורות מאוד מעוניינות להראות לאנשים כמה הן חתיכות, ומבוגרים אוהבים להראות את תחרויות האופניים שלהם".
אז השלב הבא שלכם הוא לקנות את ישראבלוג? "חשבתי שנענע רכשו אותו. ישראבלוג – לא דיברתי איתם, אבל אני אשמח. אנחנו לא טייקונים רוכשי כל, אבל מעניין אותנו לעשות דברים שבאג'נדה שלנו. בסופו של דבר מעניין אותנו למכור פרסומות. כמו שבעיתונות יש אג'נדה, אבל הם מוכרים פרסומות. בשנתיים הקרובות אנחנו לא רואים את עצמנו בלחץ".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"לא נשב באפס מעשה"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
במכתב הפרידה שפרסמו אמש (א') בהיידפארק כתבו ינוס ושטלריד: "במהלך חמש השנים האחרונות זכינו לראות חלום שהתגשם. חיינו הוירטואלים ברשת לא מצאו מקום מספיק אמיתי, מייצג וחופשי, וכך נולד הייד פארק. האידאולוגיה והרצון לתת במה לגולש הישראלי על כל גווניו שאבו מאיתנו כל פיסת זמן אפשרית והתמזגו לתוכנו עד שהיינו כמעט חלק אינטגרלי מליבת הפארק".
"מספר הכובעים המקצועיים שחבשנו היה רב ומגוון, ולעיתים מצאנו את עצמנו חוטפים תנומה בין מקלדות. התקציב הדל ואפשרויות המימון מאחורי האמונה שהצענו היו אפסיים עד לא קיימים, ההתמודדות הכלכלית היתה יצירתית ומכאן גם קשה מאוד".
"ביד רועדת ולב שמתכווץ, החלטנו להעביר את הלפיד לקבוצת אנשים מוכשרת ובעלת אמצעים, 'וניס טכנולוגיות', שבעזרתנו תמשיך לטפח קהילה נדירה וחשובה כל כך".
שטלריד, קשה להיפרד? "שומעים בקול שלי, לא? זה לא קל. בכל זאת, חמש שנים".
לאן הלאה? "קודם כל לנוח קצת, ואחרי זה הכל פתוח. לא נשב באפס מעשה". |  |  |  |  | |
|