בנים אכלו בוסר
לפני שנתיים פתח חיים סקאל, הבן של, את VIEW - המתחם הקמעוני הגרנדיוזי בקניון ארנה, והתעקש שהוא עוד יהפוך אותו לקונספט-על גלובלי ואת עצמו למלך הריטייל. הוא היה כל-כך בטוח בעצמו, שאפילו שם חדש המציא לקונספט: ריטיילטיינמנט. המציאות בשטח רחוקה מאוד מממלכת החלומות שעליה פינטז
לפני כשנתיים, זמן קצר לאחר שפתח את מתחם ה-VIEW, התעקש חיים סקאל לעשות רושם של אחד שיודע הכל, ובגיל 33 בסך-הכל ניסה למצב את עצמו כמי שמביא לישראל - ולעולם כולו - את הקונספט הקמעוני העתידי. הוא היה כל-כך בטוח בעצמו, שאפילו שם חדש המציא לקונספט שלו - ריטיילטיינמנט-שילוב בין קמעונות לבידור (באנגלית, כמובן).
את המתחם, המשתרע על-פני 4,000 מ"ר, חכר סקאל לתקופה של 24 שנים והשקיע בו 7 מיליון דולר, כך סיפר אז בראיון לעסקים, ונמכרו בו המותגים הבריטיים שהחברה מייבאת באופן בלעדי: טופ שופ, טופ מן, מיס סלפרידג'ו פרנץ' קונקשן.
לבד מהפינות שהוקדשו למותגי ההלבשה, סקאל פתח במתחם בתי-קפה ובארים, הציע מוצרי מוזיקה ואלקטרוניקה, נרות, סבונים, מוצרים לבית ובמה להופעות חיות. הוקם גם מכון כושר, שהכניסה אליו היא דרך חנות ריבוק, ובנוסף ארגן סקאל מסיבות רחוב בימי שישי. הוא דיבר על הפקת מגזין בלעדי למתחם והצהיר על שיתופי פעולה עם לאומי קארד, הוט וטמפו. הוא הצהיר על פתיחת 6 חנויות נפרדות לטופ שופ ולמיס סלפרידג' עד 2005, ואפילו הקצה מקום לאולפן טלוויזיה ולאולפן רדיו. באוזני כל מי שהיה מוכן להקשיב, הוא הצהיר על כוונתו להפוך את VIEW למותג-על.
כבר באותה עת נראו הצהרותיו יומרניות ביותר במקרה הטוב, וחסרות היגיון כלכלי במקרה הפחות טוב. כבר בפתיחה היו בענף מי שתמהו על ההימור העסקי העצום שלוקח סקאל הצעיר בחכירת שטח גדול כל-כך
"בדקתי לעומק קונספט כזה של חנות גדולה לצעירים", אמר בזמנו לעסקים אחד ממתחריו של סקאל. "זה רעיון יפה אבל מורכב מאוד. חנות גדולה לצעירים בלבד אינה כלכלית. הוא יצליח להביא אותם למסיבות, לאירועים ואולי אפילו לבתי-הקפה או למכון הכושר, אבל לא בטוח שהם יקנו בגדים".
"זה קונספט מעניין, אבל לא בטוח שהשוק בארץ מוכן לזה", אמר מתחרה אחר. "במונחים של ריטייל, אנחנו לא אירופה ואין מספיק תנועה במדינה שלנו. זה יכול היה להתאים יותר בשינקין, שם מסתובב הקהל לזה, אבל בארנה - אני לא יודע. הקניון עצמו עוד לא מיצב את עצמו כמקום לצעירים".
"באוכל הוא כנראה עושה כסף, אבל השאלה היא אם במותגים כמו טופ שופ - שהם זולים יחסית - הוא מצליח למכור מספיק כדי להרוויח. הקונספט לצעירים בכלל עוד צריך להיבחן, ולא בטוח שבילוי וקנייה אצל בני הנוער הולכים יחד. הקונספט עצמו מעניין, אבל השאלה היא אם הוא עושה כסף", אמר בכיר בענף הקמעונות.
לחיים סקאל היתה אז תשובה חד-משמעית ואופיינית: "לכל מי שממהר להסיק מסקנות, אני אומר שההיסטוריה כבר הכירה לנו לא מעט אנשים שחזונם נראה לא מובן ולא מציאותי, ורק בהמשך התבררה דרכם כנכונה לעתיד". והוא לא הסתפק רק בהיסטוריה - היו לו תוכניות מרחיקות לכת גם לעתיד.
"אני עובד עכשיו על בניית VIEW כמודל לחיקוי", אמר סקאל אז, "למותג הזה תהיה גם התפתחות לכיוון שאר העולם. יש התעניינות מצד מספר משקיעים אמריקנים, שרוצים לפתוח מתחם דומה- VIEW בטיימס סקוור". כך הוא אמר, אבל בינתיים בטיימס סקוור עוד לא נפתח VIEW, ובארץ - במקום 6 חנויות נפרדות למותגים הבריטיים, נפתחה רק חנות אחת של טופ שופ ב'קניון רמת-אביב'.

כעת מתברר שהסיכון של סקאל כנראה באמת לא היה מחושב, ושהחזון היה מנותק מהמציאות העסקית בישראל. הקונספט של סקאל לא בדיוק מתרומם. בית-קפה ובר כבר אין במתחם ה-VIEW, ולאולפן רדיו או טלוויזיה אין זכר. מחנות המותגים הענקית נשאר רק שטח מצומצם, ורוב השטח - שהושכר כבר מזמן לסלקום - מושכר כעת מחדש ל מנגו, שבבעלות בעליו של הקניון, מוטי זיסר.
האחרון נחלץ, כך יש להניח, לעזרתו של השוכר מספר 1 בקניון שלו. חדר הכושר, כמו הביץ'- בר שבקומה התחתונה, התחילו להראות סימני חיים רק לאחר שנכנסו אליהם שותפים מקצועיים.
חיים סקאל לא עומד במשימה שהוא הציב לעצמו, ואשר ככל הנראה היתה גדולה ממידותיו. הרושם שעולה מעדויות הסובבים אותו הוא שיחסי האנוש שלו לוקים בשאננות, בחוסר ענייניות ובהתנשאות, ושהוא בעיקר חולם חלומות ופחות מיישם אותם. סקאל הצעיר מצטייר יותר כנסיך של שוקולד ופחות כתפוח שנופל קרוב לעץ.
סקאל האב טיפח את בכורו חיים כיורש, כך מספרים בענף. חיים, מצדו, לקח את האמון שנתן בו אביו מספר צעדים גדולים קדימה, והפך אותו, כך טוענים בענף, לביטחון עצמי מופרז. האב המשיך לתמוך בבנו, אבל הבן - שבניגוד לאב לא בנה את עצמו בשתי ידיו אלא נשען על הונו, נסיונו וגבו הכלכלי הרחב של אביו - היה חסר ניסיון. המסקנה המתבקשת היא שחסרו לו החושים העסקיים המחודדים, ואולי חסרה לו גם ההכשרה המתאימה.
לחיים, אומרים האנשים שסביבו, אין אינסטינקטים עסקיים כמו לסולי. הוא ילד שמנת. "חיים הכניס את סולי לעסקים שסולי עצמו לא היה נכנס אליהם", אומר אדם שמכיר את המשפחה.

הקריירה של חיים סקאל התחילה ב-1991. סולי מינה אותו עם שחרורו מהצבא למנהל חנות הדיוטי פרי של סקאל ספורט. החנות הזו, שמכירותיה היו אז בשיאן והגיעו לכ-40 מיליון דולר לשנה, שימשה מקפצה נאה לסקאל הצעיר, וב-1995 הוא מונה למנכ"ל סקאל ספורט והחל לקבל זכיונות לשווק מותגי אופנה ידועים, ביניהם ראלף לורן, קדס, דונה קארן, טימברלנד, ריבוק ורבים אחרים.
לפני כ-4 שנים הקים סקאל את חברת VHS והחל להרחיב את פעילותו בתחום ההשקעות והפיננסים. בפברואר 2002 ביצעה החברה שבבעלותו שתי עיסקאות ענקיות בתוך 24 שעות - אחת מהן לפחות התגלתה כמזהירה, כפי שציין סקאל עצמו בראיון לעסקים. מדובר ברכישת השליטה (כ-70%) בחברת התעופה כים-ניר עם 3 שותפים, תמורת כ-22 מיליון שקל. סקאל עצמו רכש כ-40% ממנה , ואחרי חודשים מספר הודיע על מכירת חלקו לשותפיו. יממה לאחר הרכישה הראשונה הודיע סקאל על רכישת 15% מביתההשקעות ברגר הולדינגס תמורת כ-1.3 מיליון דולר.
אותה התנהלות עסקית - המתאפיינת בחזון פנטסטי שמיושם בהשקעה עצומה - באה לידי ביטוי, כך טוענים בענף, גם ב-VIEW. הקונספט כיום רחוק מלהיות ריטיילטיינמנט. חדר הכושר אמנם עובד, "אבל הוא לא היה מתרומם אם גרייט שייפ לא היו נכנסים כשותפים ומביאים את כל לקוחותיהם מסניף הרצליה שנסגר", אומר עובד לשעבר. "כך גם בית-הקפה למטה והביץ'-קלאב, שנסגר ונפתח מחדש באמצעות שותפים חדשים בשם החדש 'ריו'".
החברה של חיים סקאל, שמנהלת את ה-VIEW, היא חברה פרטית, ולכן אין מספרים שיוכיחו את היקפי המכירות. ייתכן שכניסתם של שותפים חדשים לחדר הכושר ולבית-הקפה - וגם היחלצותו של זיסר לעזרת סקאל הצעיר - כל אלה יאזנו את ההוצאות ואולי אף יותר מכך, אבל דבר אחד נראה די ברור: מצבו של הפרויקט מוכיח שלחיים סקאל יש עוד הרבה מה ללמוד. ודבר נוסף - ההתנהלות של חיים סקאל לא בהכרח משפיעה על עסקי סקאל עצמה וכנראה שאינה קשורה ישירות לקשייה, אבל מותר להניח שהיא אינה מועילה. המקרה של חיים סקאל עלול להתגלות כעוד סיפור של עסק משפחתי, שבו הבנים אוכלים בוסר ושיני האבות תקהינה.
חיים סקאל שוהה בחו"ל ובחר שלא להגיב לדברים.
תגובת מקורביו: "חיים רכש באחרונה 50% מסוכנות הביטוח גרנית, וחברת סקאל ביטוח היא חברה מצליחה. יש לו זיכיון לסניף של קפה נטו בקניון ארנה, שהפך לאחד הסניפים המצליחים ביותר ברשת, ובבעלותו גם חברת סיטונות מצליחה מאוד, שמשווקת ממותגי החברה - ביניהם אוניל וקוויק סילבר - ליותר מ-300 נקודות מכירה. מאז מונה למנכ"ל סקאל דיוטי פרי, לפני כחצי שנה, חל גידול של 22% במכירות".