גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


על חשבון הבטיחות

שינויי המיסוי שחלו לאחרונה בענף הרכב מפחיתים את מס הקנייה, אבל מצמצמים את ההטבה שנועדה לעודד אביזרי בטיחות במכונית. למי שבכל זאת מעוניין במכונית בטיחותית כדאי לחכות לשנת הדגם 2007

יעל גרוס | 22/9/2005 9:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
רבים מכם מכירים בוודאי את השיטה של "הלוואה וחיסכון" לשימוש מושכל בשיער. מעבירים את השיער מצד אחד, שבו הוא עדיין שופע יחסית, מעל לקרחת,אל צידו השני של הראש.אם ניקח את השיטה כמשל, מאוד ייתכן שהיא היתה הבסיס הרעיוני לשינויי המיסוי שנעשו לאחרונה בענף הרכב ואביזרי הבטיחות. המיסוי על הרכב אמנם ירד מעט, אבל ההטבה שהעניקה המדינה בתחום אביזרי הבטיחות, שהתבטאה בסכום כספי קבוע, צומצמה אף היא, מה שמקזז את ירידת המיסוי על הרכב.

עד כה ניתנה הפחתת מס על אביזרי בטיחות בסכום קבוע, שהגיע עד 4,200 שקל ממיסוי הרכב. אלא שההטבה ניתנה גם על אביזרי בטיחות בסיסיים - כשכרית אוויר אחת קיבלה 1,800 שקל , ABS וכרית אוויר קיבלו יחד 3,500 שקל ו-ABS יחד עם שתי כריות אוויר או יותר קיבלו את מלוא הסכום האמור.

מעריב הוביל קמפיין לביטול ההטבה על אבזור בטיחות בסיסי (שמדשדש מאחורי אבזור הבטיחות הקיים היום בעולם), והעברתה של הטבה זו למכוניות המצוידות באבזור בטיחות מתקדם יותר, כמו מערכת בקרת יציבות (ESP) ו-6-4 כריות אוויר. בסופו של דבר בוטלה ההטבה של 4,200 שקל על אבזור בסיסי, וניתנה הטבה נמוכה יותר לאבזור מתקדם. למשל, כ-800 שקל בלבד למערכת בקרת יציבות ו-600 שקל לכל זוג כריות אוויר מעבר לשתי הכריות הבסיסיות. ההטבה המרבית הכוללת עומדת היום על 3,500 שקל , והיא עתידה לרדת ל-2,000 שקל בשנת 2010. סכומים אלה אינם מהווים תמריץ מספיק להכללת אביזרי בטיחות.

על אף ההטבה הזעומה, ההנחה בענף הרכב היא שבשנת הדגם הבאה, המתחילה באפריל, יוצעו לפחות 4-3 דגמים של מכוניות עממיות עם מערכות בקרת יציבות. לכן מי שמעוניין באבזור הבטיחותי המתקדם ביותר, ייטיב לעשות אם ידחה את רכישת המכונית לשנת הדגם הבאה.

חוץ מזה יש להצטער על כך שיבואניות הרכב לא מדגישות מספיק את נושא הבטיחות. קחו למשל קונה כמו מיכל, קונה המודעת לנושאי בטיחות ובקיאה בהם. מיכל קנתה לאחרונה רכב משפחתי. "יש מצבים אבסורדיים", היא מספרת: "אתה מגיע לאולם תצוגה, רואה שתי מכוניות זהות, עם הבדל של 20 אלף שקל במחיר, שמנומק בשינוי באבזור. רק כשאתה נכנס לפרטים אתה מגלה שהשינוי לא נוגע רק לאביזרי נוחות, אלא גם לאביזרי בטיחות.

"למשל, במכונית הזולה יותר היו רק 2 כריות אוויר, מה שנחשב כיום לסטנדרט נמוך מאוד של בטיחות. כשביקשתי להוסיף כריות אוויר, התברר שאי-אפשר להוסיף אותן".

מה שמיכל הצליחה להוסיף היו חיישנים מאחור, המאותתים בעת חנייה או נסיעה לאחור על נוכחות של מכשול (כמו עץ), או חלילה על הימצאותו של ילד מאחורי המכונית.העלות,אגב,היא 1,000 שקל , כמו התוספת לצבע מטאלי. אפשר, אגב, להתקין את החיישנים הללו בכל מקוםשבו מתקינים ברכב מערכות סטריאו, ולא רק אצל היבואן.

"שמתי לב", מוסיפה מיכל, "שאף-על-פי שהחברות מדברות על מבחני ריסוק,אףאחת מהן לא היתה מוכנה לתת לי פרטים יותר מלאים לגבי מהות מבחני הריסוק, כמו, למשל, האם הם אירופיים או אמריקניים, ועל-פי אילו קריטריונים הם מתבצעים".

אגב, בארצות הברית עומדת להיכנס תקנה, שלפיה כל מכונית חדשה תצטרך לשאת מדבקה, שבה מצוינות תוצאות מבחני הריסוק שלה.
 מכוניות
מכוניות אתר
מה עם היציבות

אביזרי הבטיחות נחלקים לשתי קבוצות. אביזרי בטיחות שיצרני הרכב נאלצים להכניס ואביזרי בטיחות אופציונליים. כל יצרני הרכב המייצרים לפי התקינה האירופית, זו הנהוגה בישראל, חייבים לכלול ABS כציוד חובה. מספר כריות האוויר נקבע בהסכמה בין היבואן ליצרן, משיקולים מסחריים בלבד. למרבה הצער, מערכות בקרת יציבות וכריות אוויר לא ניתן להוסיף למכונית מוגמרת, וניתן להוסיפן רק בתהליך הייצור.

אבזור שנמצא רק במכוניות יקרות יותר הוא מערכת בקרת יציבות. המערכת מזהה מצב שבו המכונית מתחילה להיכנס לאובדן שליטה, ומפעילה את אחד מהבלמים, או יותר, כדי לייצב את המכונית. ממחקרים שפורסמו בעולם עולה שהמערכת הזאת מסוגלת לצמצם ב-35% תאונות שבהן מעורב רכב בודד. כשבאים לקנות מכונית חדשה, כדאי לשאוף לקבל את רמת האבזור הזאת.

ייתכן

כי בגלל השינוי במיסוי בשנת הדגם הבאה, החל בינואר המכוניות שיגיעו לארץ יהיו מצוידות בציוד בטיחותי משופר יותר. לירי אנדי פינדלינג, סמנכ"ל מחקר פיתוח ומדיניות בארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, מציינת כי אביזרי הבטיחות ההכרחיים לבטיחות נאותה של רכב הם כריות אוויר - וכי רצוי יותר משתיים כאלה - לא רק מקדימה. כמו כן הכרחי שתהיה אפשרות לנטרול כרית האוויר, למקרה שמושיבים ילד, במגבלות הנדרשות, מקדימה, "איזו פיקס" - מערכת המקבעת את כיסא הבטיחות של הילד למושב הרכב, חיישן התראה בנסיעה לאחור ורצוי גם מערכת בקרת יציבות.

"אי-אפשר לומר שיש שינוי לטובה מבחינת אביזרי הבטיחות כי ההתקדמות בארץ איטית ביחס להתקדמות בעולם. חייבים לתת תמריצים גם לצרכנים וגם ליבואנים כדי שירכשו ויביאו לארץ אביזרי בטיחות מתקדמים".

עדכון אחרון : 22/9/2005 9:25
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים