על חשבון הבטיחות
שינויי המיסוי שחלו לאחרונה בענף הרכב מפחיתים את מס הקנייה, אבל מצמצמים את ההטבה שנועדה לעודד אביזרי בטיחות במכונית. למי שבכל זאת מעוניין במכונית בטיחותית כדאי לחכות לשנת הדגם 2007
עד כה ניתנה הפחתת מס על אביזרי בטיחות בסכום קבוע, שהגיע עד 4,200 שקל ממיסוי הרכב. אלא שההטבה ניתנה גם על אביזרי בטיחות בסיסיים - כשכרית אוויר אחת קיבלה 1,800 שקל , ABS וכרית אוויר קיבלו יחד 3,500 שקל ו-ABS יחד עם שתי כריות אוויר או יותר קיבלו את מלוא הסכום האמור.
מעריב הוביל קמפיין לביטול ההטבה על אבזור בטיחות בסיסי (שמדשדש מאחורי אבזור הבטיחות הקיים היום בעולם), והעברתה של הטבה זו למכוניות המצוידות באבזור בטיחות מתקדם יותר, כמו מערכת בקרת יציבות (ESP) ו-6-4 כריות אוויר. בסופו של דבר בוטלה ההטבה של 4,200 שקל על אבזור בסיסי, וניתנה הטבה נמוכה יותר לאבזור מתקדם. למשל, כ-800 שקל בלבד למערכת בקרת יציבות ו-600 שקל לכל זוג כריות אוויר מעבר לשתי הכריות הבסיסיות. ההטבה המרבית הכוללת עומדת היום על 3,500 שקל , והיא עתידה לרדת ל-2,000 שקל בשנת 2010. סכומים אלה אינם מהווים תמריץ מספיק להכללת אביזרי בטיחות.
על אף ההטבה הזעומה, ההנחה בענף הרכב היא שבשנת הדגם הבאה, המתחילה באפריל, יוצעו לפחות 4-3 דגמים של מכוניות עממיות עם מערכות בקרת יציבות. לכן מי שמעוניין באבזור הבטיחותי המתקדם ביותר, ייטיב לעשות אם ידחה את רכישת המכונית לשנת הדגם הבאה.
חוץ מזה יש להצטער על כך שיבואניות הרכב לא מדגישות מספיק את נושא הבטיחות. קחו למשל קונה כמו מיכל, קונה המודעת לנושאי בטיחות ובקיאה בהם. מיכל קנתה לאחרונה רכב משפחתי. "יש מצבים אבסורדיים", היא מספרת: "אתה מגיע לאולם תצוגה, רואה שתי מכוניות זהות, עם הבדל של 20 אלף שקל במחיר, שמנומק בשינוי באבזור. רק כשאתה נכנס לפרטים אתה מגלה שהשינוי לא נוגע רק לאביזרי נוחות, אלא גם לאביזרי בטיחות.
"למשל, במכונית הזולה יותר היו רק 2 כריות אוויר, מה שנחשב כיום לסטנדרט נמוך מאוד של בטיחות. כשביקשתי להוסיף כריות אוויר, התברר שאי-אפשר להוסיף אותן".
מה שמיכל הצליחה להוסיף היו חיישנים מאחור, המאותתים בעת חנייה או נסיעה לאחור על נוכחות של מכשול (כמו עץ), או חלילה על הימצאותו של ילד מאחורי המכונית.העלות,אגב,היא 1,000 שקל , כמו התוספת לצבע מטאלי. אפשר, אגב, להתקין את החיישנים הללו בכל מקוםשבו מתקינים ברכב מערכות סטריאו, ולא רק אצל היבואן.
"שמתי לב", מוסיפה מיכל, "שאף-על-פי שהחברות מדברות על מבחני ריסוק,אףאחת מהן לא היתה מוכנה לתת לי פרטים יותר מלאים לגבי מהות מבחני הריסוק, כמו, למשל, האם הם אירופיים או אמריקניים, ועל-פי אילו קריטריונים הם מתבצעים".
אגב, בארצות הברית עומדת להיכנס תקנה, שלפיה כל מכונית חדשה תצטרך לשאת מדבקה, שבה מצוינות תוצאות מבחני הריסוק שלה.

מכוניות אתר
מה עם היציבות
אביזרי הבטיחות נחלקים לשתי קבוצות. אביזרי בטיחות שיצרני הרכב נאלצים להכניס ואביזרי בטיחות אופציונליים. כל יצרני הרכב המייצרים לפי התקינה האירופית, זו הנהוגה בישראל, חייבים לכלול ABS כציוד חובה. מספר כריות האוויר נקבע בהסכמה בין היבואן ליצרן, משיקולים מסחריים בלבד. למרבה הצער, מערכות בקרת יציבות וכריות אוויר לא ניתן להוסיף למכונית מוגמרת, וניתן להוסיפן רק בתהליך הייצור.
אבזור שנמצא רק במכוניות יקרות יותר הוא מערכת בקרת יציבות. המערכת מזהה מצב שבו המכונית מתחילה להיכנס לאובדן שליטה, ומפעילה את אחד מהבלמים, או יותר, כדי לייצב את המכונית. ממחקרים שפורסמו בעולם עולה שהמערכת הזאת מסוגלת לצמצם ב-35% תאונות שבהן מעורב רכב בודד. כשבאים לקנות מכונית חדשה, כדאי לשאוף לקבל את רמת האבזור הזאת.
ייתכן
"אי-אפשר לומר שיש שינוי לטובה מבחינת אביזרי הבטיחות כי ההתקדמות בארץ איטית ביחס להתקדמות בעולם. חייבים לתת תמריצים גם לצרכנים וגם ליבואנים כדי שירכשו ויביאו לארץ אביזרי בטיחות מתקדמים".
עדכון אחרון : 22/9/2005 9:25