גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


צרות של עשירים

משה פרל טוען כי העודף בקופת המדינה ממסי הדלק לא חייב להתממש דווקא בתחום הרכב

משה פרל | 14/10/2005 10:57 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
איזה כיף לפתוח שנה חדשה עם צרות של עשירים: בקופה של הממשלה הצטברו יותר מדי שקלים מתחילת ‭.2005‬ משהו בסביבות 3 מיליארד שקל, שזה לא מעט כסף, אפילו במונחי תקציב מדינה. מה זה אומר, "יותר מדי‭?"‬ יותר ממה שתכננה מועצת חכמי הכלכלה של משרד האוצר, כשבנתה את מסגרת ההכנסות וההוצאות של ‭600-כ .2005‬ מיליון שקל מתוך הסכום העודף הזה הם כספים שהגיעו ממסי בנזין, שמחירו עלה ועלה השנה.

כך קרה, שאת השנה החדשה אנחנו פותחים עם קרב מתוקשר בין שר התשתיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, לבין שר האוצר, אהוד אולמרט, או ליתר דיוק: בין אנשי משרד התשתיות לבין אנשי משרד האוצר. כל משרד רוצה לתעל את הכסף למקום אחר, ובעיקר מהר, לפני שמיניסטרים אחרים יריחו מזומנים וגם הם יעמדו בתור. הרי לא כל יום יש לנו יותר מדי כסף בקופה.

הוויכוח הגדול הוא על 600 מיליון השקלים שהצטברו ממסי הדלק. פואד דורש להחזיר את הכסף בחזרה לנהגים, באמצעות הורדת מסי הדלק. זה מתאים לו, כי מסי הדלק בארץ גבוהים, כי זו דרך לפצות את קורבנות משבר מחירי הנפט, וכי זה נראה טוב בתקשורת.

באוצר אומרים: מה פתאום, שהכסף יילך להוזלת מסי הקנייה על מכוניות חדשות. זה, כמובן, מקפיץ את אנשיו של פואד, שרצים לעיתונאים ועושים חשבון כמה ירוויחו סמי עופר/שרי אריסון/סטף ורטהיימר/לב לבייב ושאר דיירי האלפיון, שנוסעים באוטו שעולה מיליון שקל. ואז ממהרים באוצר ללחוש שפואד לחוץ בגלל הפריימריז
בעבודה, והכל אצלו פוליטיקה.

כך הם מתכתשים ויתכתשו בשבועות הקרובים, ואין מי שיזכיר להם שעודפי גבייה לא מסומנים ולא צבועים, או במילים קצת יותר עממיות: לכסף אין ריח. כשהבורסה עולה וההכנסות ממס רווחי הון מזנקות - מישהו מסמן את הכסף ומשתמש בעודפים כדי להוריד את מיסוי ההון? כשעם ישראל קונה טלוויזיות פלזמה כמו מטורף, וההכנסות ממסי הקנייה עליהן עולות, מישהו מחזיר לנו בהוזלת מחירי הטלוויזיות? מי בכלל אמר שאנחנו חייבים להשתמש בעודפי ההכנסות רק בתחום שממנו הן נוצרו? למה שלא נשתמש בעודפי גביית מסי הדלק כדי להחזיר חובות, או כדי לממן מס הכנסה שלילי, שיגדיל את הנטו של העובדים העניים?

ועוד משהו: אם כבר חייבים לקבל כאן החלטה פוליטית ולהשקיע את 600 מיליון השקלים בענף הרכב, אז רק בהוזלת המכוניות החדשות. האמת היא, שהיה אפילו מצוין אם הממשלה היתה מייקרת עוד יותר את מחיר הבנזין באמצעות מיסוי, ומעבירה את ההכנסות האלה למימון הפחתת מסי המכוניות ופיתוח התחבורה הציבורית.

ככל שיהיו לנו יותר מכוניות חדשות ונשתמש בהן פחות, נרוויח גם יותר בטיחות, גם פחות זיהום אוויר וגם פחות פקקי תנועה. אגב, בניגוד לאינסטינקט של אנשי פואד, זה גם עדיף לשכבות החלשות. העשירים שלנו נוסעים ממילא ברכב מעודכן, חדש ובטיחותי (ויש להם גם מספיק טריקים איך לשתף את מס הכנסה בהוצאה הזו‭.(‬ אם מחירי המכוניות החדשות יוזלו, יותר אנשים שלא יכלו להרשות לעצמם מודל חדש יקנו כזה.
עדכון אחרון : 14/10/2005 10:57
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

משה פרל

העורך הכלכלי של מעריב. מחבר רב המכר "בעיניים פקוחות" ומגיש מגזין הרדיו "התכנית הכלכלית" בגלי צה"ל

לכל הטורים של משה פרל
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים