כביש ללא מוצא
יותר ממיליארד שקל הושקעו בבניית כביש מכבית, שאמור היה להקל את בעיית עומסי התנועה בגוש דן. עם זאת, בשל חילוקי דעות מתעכבת פתיחת הכביש, הנהגים תקועים בפקקים, והמדינה משלמת קנסות של מאות מיליוני שקלים
כרגע כדי לנסוע מפתח תקווה לתל אביב יש רק דרך אחת - דרך רחוב ז'בוטינסקי. באופן כללי - ובמיוחד עכשיו עם בנייתה של הרכבת הקלה - הרחוב עמוס ביותר והתנועה מתנהלת בו בעצלתיים. הכביש חיוני גם למי שגר שם. בנוסף, בפתח תקווה ובסביבותיה נבנות בשנים האחרונות לא מעט שכונות חדשות, ולא מעט אנשים השקיעו בדירות שם את מיטב כספם רק בגלל ההבטחה לסלילת כביש מכבית, שיחבר אותם בתוך דקות ספורות של נסיעה נטולת פקקים לתל אביב.
יותר ממיליארד שקל השקענו בכביש הזה עד היום, אתם ואנחנו, קוראים יקרים. הכביש כבר סלול ומוכן לפתוח לנהגים את דרך המלך, אבל לא - הוא סגור עדיין למכוניות, והאספלט שלו ממשיך להתלהט מבושה.
למה? כי ראש עיריית קריית אונו לא רוצה את הכביש הזה פתוח. הוא לא כל כך מעוניין שיהיה לו כביש ראשי בתוך הקריה היפה שלו, מתוך חשש אמיתי לאיכות החיים ולמחירי הנדל"ן. הטענות לגיטימיות, רק שאפשר היה לחשוב על זה קודם ולהילחם עד חורמה בזמן: לפני הגשת התוכניות, לפני הסלילה ולפני קבלת האישורים לפתיחת הכביש. כרגע - בגלל העיכוב בפתיחה - המדינה משלמת "קנס" לדרך ארץ, החברה המפעילה את כביש 6. מדובר במאות מליוני שקלים המשולמים כבר שנתיים, ורק תחשבו כמה כיתות לימוד, מועדונים לקשישים או כבישים חדשים אפשר היה לסלול או לבנות מהכסף האבוד הזה.
כביש מכבית נבנה ונסלל במשך יותר מ-10 שנים. תאריך הפתיחה הרשמי שלו היה מתישהו באמצע 2005. מאז כבר היו שם הפגנות תושבים בעד ונגד, חלפו שם כל אנשי המקצוע, הגיע שר התחבורה וקבע שהכביש ייפתח - וכלום. הכסף ממשיך להישפך, ואין פתרון באופק. בינתיים היחידים שנהנים מהסיפור הזה הם רוכבי הרולרבליידס לדורותיהם. ביום חמישי שעבר הם ערכו על הכביש אירוע גלישה המוני שהיווה את שיאה של פעילות הגלישה על הכביש הנטוש.
אמרנו כבר שהכסף נשפך בקנסות שהמדינה משלמת לכביש 6? אז מנגד, בעיריית קריית אונו משקיעים לא מעט מכספי התושבים כדי לחסום את הכניסות לכביש המוכן. כמעט כל יום תוכלו למצוא שם טרקטור ששופך חול על המעבר מפתח תקווה לקריית אונו כדי לחסום את הדרך לנהגים שמחליטים לקחת את "גורלם בידם", ולצאת לדרך הסלולה, ההגיונית והסגורה. לפעמים גם מציבים שם בטונדות, הנהגים שוברים אותן, העירייה מביאה חדשות, והמנגינה לעולם נשארת. אגב, הנהגים שכן מצליחים לפרוץ את מחסום הטמטום מספרים שנסיעה שארכה כחצי שעה בתוואי הקודם נמשכת בכביש הזה לא יותר מ-2 דקות. הנה עוד זמן וכסף שנשפכים בלי הכרה בכל שעה שהכביש הזה סגור. אגב, המשטרה אורבת לאותם נהגים שפורצים את הדרך. לא מעט קנסות ניתנו שם לנהגים שבפועל לא מסכנים איש ומקלים קצת
לפני כמה חודשים התקיים מפגש בין ראשי עיריות פתח תקווה, קריית אונו וגבעת שמואל לבין מנכ"ל משרד התחבורה. מספרים שבפגישה הזאת אמר מנכ"ל המשרד שכואב לו שהכביש עומד ריק בגלל שטויות. בתגובה הרשמית שנתנו לנו אומרים במשרד התחבורה שהכביש בכלל אמור להיפתח באוקטובר, ושאין עיכוב (אתם זוכרים? כבר יותר משנתיים הוא עומד מוכן!). התושבים של פתח תקווה כבר שמעו על לפחות 4 תאריכים שונים לטקס חנוכת הכביש, וכל פעם מישהו אחר אומר משהו אחר וכלום לא קורה.
פנינו לכל מי שיש לו נגיעה לאיוולת הזאת, והתגובות שקיבלנו די מדהימות: בגבעת שמואל אומרים שהמועצה בעד פתיחת הכביש מכל הכיוונים! (סימן הקריאה נמצא בתגובה עצמה). בפתח תקווה אומרים שמנכ"ל משרד התחבורה התחייב בסיור האחרון באזור לפתוח את הכביש עד סוף אוגוסט, ושמבחינתם שיפתחו לפחות את הקטע מצומת זרובבל ועד צומת רבין, שיחסוך המון זמן לכל מי שנכנס לקריית אריה. ממע"צ וממשרד התחבורה נמסר כאמור שאין עיכוב במועד פתיחת הכביש. הם מפרטים יפה שהעבודות הסתיימו כבר ב-2003, אבל מכחישים שיש בעיה ומבטיחים שייפתח באוקטובר. אגב, הם לא מוכנים לספר מה העלות המדויקת של הכביש עד עכשיו, אף שמחובתם למסור את הנתונים האלה לציבור שמימן את העלויות המיותרות.
ואז מגיעה תגובת עיריית קריית אונו: "העירייה מתנגדת לפתיחת הכביש כפי שהוא כיום, כי אם הוא ייפתח כעת, המשמעות היא שתנועה של כביש בין עירוני תיכנס לתוך הכביש העירוני של קריית אונו - ואין בכך היגיון. מכיוון שהעירייה מבינה שהיא לא יכולה לעצור פרויקט תחבורה ארצי, היא הציעה פתרון חכם של כביש עוקף מערבי לקריית אונו, וכך התנועה תזרום מכביש מכבית לשולי העיר ולא תעבור בתוכה ותפקוק אותה. התוכניות הללו של אותו כביש עוקף אושרו על ידי משרד התחבורה, אך זה מעכב את יישומן. קריית אונו היתה זו שהציעה את הפתרונות על מנת לאפשר בסופו של הליך את פתיחת הכביש, אך עדיין משרד התחבורה לא עושה דבר על מנת לבנות את הכביש העוקף".
אם לא הבנתם, הם מדברים על סלילת כביש נוסף! על עוד תוכניות, זמן, כסף ובלבול מוח. אנחנו נחכה עם התושבים מרוטי השיער עד תחילת אוקטובר. במשרד התחבורה משום מה משוכנעים שאז ייפתרו כל הבעיות שהם אומרים שאינן קיימות. עוד חודש ושבוע נחליט כאן יחד איתכם מה צריך לעשות אם כל זה לא יקרה.
איך פונים אלינו: hamishmar@maariv.co.il או לפורום "המשמר האזרחי" באתר של קשת:www.keshet-tv.com