תפוח אדמה לוהט
הצ'יפס? בריא. ההמבורגר? איכותי. המחירים: נמוכים. מנכ"ל מקדונלד'ס, עמרי פדן, משיב לטענות "עסקים שישי" - ומשוכנע שהכל אצלנו בראש
"הצ'יפס וההמבורגר של מקדונלד'ס הם בריאים, ואני אוכיח את זה," הוא אומר, "הכי נוח לומר לאנשים: 'אל תאכלו מזון מהיר,' 'תאכלו פעם בשבוע' או 'אל תאכלו המבורגר וצ'יפס.' פעם הדבר נאמר עלשידי דיאטנית ופעם על ידי עיתון כלשהו. שואלים מישהו מה לא לאכול, והתשובה היא 'אל תאכלו צ'יפס, תאכלו תפוח אדמה אפוי.' סליחה, הצ'יפס של מקדונלד'ס בריא יותר מתפוח אדמה אפוי, כי הוא מטוגן בשמן קנולה שאיכותו לא נופלת מזו של שמן זית."
היית אוכל אותו פעמיים ביום?
"יש לנו הרבה מוצרים ואפשר לגוון, אבל מבחינה תזונתית לא הייתי מהסס לאכול צ'יפס והמבורגר של מקדונלד'ס פעמיים ביום.אחרי החברות הגדולות, משפחת פדן היא הלש קוחה הכי רצינית של שירות המשלוחים של מקדונלד'ס."
ב-2004 הנהיגה מקדונלד'ס ישראל שינוי כולל, שבמסגרתו הוכנסו לתפריט סלטים וקינוחי פירות, הוספו סיבים וויטמינים ללחמניות, והמוצרים המש טוגנים הושבחו באמצעות מעבר לשימוש בשמן נטול שומן טראנס ומופחת שומן רווי. "השמן הזה הוא פטנט עולמי," אומר פדן, "ברגע שנודע לי שמפתחים שמן שהוא נטול שומן טראנס, מופחת שומן רווי ושמרכיב חומצות השומן בו טוב יותר מבחינה בריאותית מזה של שמן זית, עשיתי חור בראש לחברה העולמית כדי לקבל אותו. מקדונלד'ס ארה"ב התמהמהה עם המעבר, כי
הסלטים מהווים היום חלק מהמכירות, אבל המוצש רים הנמכרים ביותר ברשת הם עדיין המבורגר וצ'יפס: "מק רויאל," שמכיל 548 קלוריות ו-25.3 גרם שומן; צ'יפס בגודל רגיל, שמכיל 282 קלוריות וש15 גרם שומן; ו"ארוחת מק רויאל," הכוללת את שניהם בתוש ספת משקה דיאטתי ומכילה 832 קלוריות (לפני קטשופ) ו-40.3 גרם שומן.
832 קלוריות לארוחה - זה נשמע לא מעט .
"אנשים לא יודעים ולא מבינים כמה קלוריות הם צריכים לצרוך ביום. כששואלים אותם, הם עונים 1,400 קלוריות - על מה ולמה? עלשפי מינהל המזון והתרופות האמריקני, גברים צריכים לצרוך 2,200ש 3,000 קלוריות ביום, בהתאם לגילם ולפעילות הגופש נית שהם עושים, ונשים צריכות לצרוך 1,700ש2,400 קלוריות ביום. יש לאכול שליש מכמות הקלוריות היומית בארוחה העיקרית, וכמעט כל הארוחות שלנו עומדות בכלל הזה. מי שרוצה לחסוך בקלוריות יכול להחליף את הצ'יפס בסלט קטן או ב'פוטטו צ'יפס,' שיש בו רק 7%-8% שומן."
"כל השינוי שעשתה מקדונלד'ס נובע מחובה מוסרית ומאחריות כלפי הצרכנים. מקדונלד'ס העולמית החלה להיערך לשינוי כבר ב-,2001 ומקדונלד'ס ישראל היא חלוצה בקנה מידה עולמי בנושא של הכנסת שינויים תזונתיים במוצריה - אבל מפריעים לנו לומר את זה לציבור. ארומה, למשל, טענה אצלכם שהיא מהווה חלופה בריאה וזולה לארוחות שלנו, אבל לפי הפרסומים שלהם, סנדוויץ' הבריאות של ארומה בתוספת 'אייס ארומה דיאט' - גם בריאות וגם דיאט! - מכילים 667 קלוריות. במקדונלד'ס אפשר לאכול ארוחות שלמות בפחות קלוריות. איך אפשר לומר על סלט העוף של ארומה, שלדברי הרשת מכיל 651 קלוריות, שהוא חלופה בריאה יותר לסלט הירקות הקצוץ שלנו, שכולל עוף ומכיל 331 קלוריות בלבד."!?
מרשת ארומה נמסר בתגובה: "כמעט כל מוצר ברשת מוצע בשתי גרסאות: גרסה דלת קלוריות וגרסה רגיש לה. את סלט העוף המוזכר אפשר להזמין ללא בוטנים ולחסוך 300 קלוריות. אנו מעריכים את רשת מקדונש לד'ס, אך 150 אלף הלקוחות שפוקדים את סניפי ארוש מה בכל יום מוכיחים שאנו הרשת האידיאלית בתחום המזון המהיר, המשלבת מזון בריא וחוויית אכילה."
בוא נדבר על המחיר. ארוחה במקדונלד'ס, אחרי העלאת המחירים האחרונה, עולה 35 שקל.
"העלינו את המחירים לפי שיעור האינפלציה - ב-2.5%-.3% אנחנו לא מעלים מחירים סתם, ואם לא תהיה התייקרות יוצאת דופן של הבשר, הירקות או החיטה, לא נעלה מחירים. אנחנו פועלים בשוק תחרותי מאוד, בכל קניון יש דוכן לאוכל סיני, לפיצה, לחומוס ו-3 בתי קפה, ואנחנו רוצים להיות אטרקטיביים. מנגד, חומרי הגלם יקרים בהשוואה לארה"ב. אם מחיר חומרי הגלם בארץ היה כמו בארה"ב, גם מחיר המוצרים היה דומה.
"הרווח הנקי של מקדונלד'ס ישראל שווה לזה של מקדונלד'ס בארה"ב - כ-.5% שיעור רווחיות כזה מייצג חברות שמוכרות במחיר הנמוך ביותר שהן יכוש לות, אבל רוצות לשמור על שיעור רווחיות בריא כדי שלא תתנדנדנה בין רווח להפסד. הבשר בארה"ב זול יותר, תפוחי האדמה זולים יותר, והאנשים אוכלים מחוץ לבית פי 3 יותר. כתוצאה מכך ההכנסות של הרשת האמריקנית גבוהות יותר, והיא יכולה למכור מוצרים במחיר נמוך יותר."
תושבי הפריפריה יכולים לאכול במקדונלד'ס?
"אני חושב שמבחינה כלכלית תושבי הפריפריה לא יכולים להרשות לעצמם לאכול במסעדות בכלל, לא במקדונלד'ס ולא באף מסעדה אחרת. פתחנו סניף בנש תיבות, והולך שם קשה. בבאר שבע המצב מצוין וגם בקריית שמונה, כי יש שם הרבה מטיילים. בנתיבות הורדנו את המחירים ועשינו מבצעים, אבל זה לא שינה מהותית את המכירות. לאכול במסעדה בנתיבות זו לא אופציה שכיחה. אני בטוח שגם לא אוכלים שם פלאפל בכל יום. משפחה מרובת נפשות לא תעמוד בזה."
עם או בלי קשר לשינויים התזונתיים שהנהיגה, מקדונלד'ס ישראל נהנית בשנים האחרונות מגידול של 10% בהכנסותיה. מקדונלד'ס העולמית, שמנייתה נסחרה במחיר שפל של 12 דולר ב,200- הצליחה גם היא להתאושש מאז, ולאחרונה דיווחה על גידול של 27% ברווחיה ועל מכירות הולכות וגדלות. "לפני כמה שנים כולם 'ירדו' על הרשת," אמר האנליסט בוב גול לדין לסוכנות הידיעות איי.פי, "אבל עכשיו קשה למצוא אנשים שיש להם ביקורת נוקבת על החברה."
נהוג לראות במורגן ספרלוק, במאי "לאכול בגדול," את גדול המבקרים של הרשת - אבל הטענות כלפי מקדונלד'ס ארה"ב בעשור האחרון היו מורכבות בהרבה. העיתונאי אריק גלסנר, מחבר הספר "אומת המזון המהיר," שחקר את שיטות העבודה ואת השפעתה התרבותית והחברתית של הרשת, האשים אותה בקיפוח עובדים, בהתעללות בבעלי חיים ובפגיעה בחקלאים ובעסקים המקומיים. הניוליורק טיימס טען לפני כשנה כי מדיניות המחירים של הרשת פוגעת בשכבות החלשות: "המכירות של מקדונלד'ס עולות לא רק בזכות מזון הבריאות, אלא גם הודות ל'תפריט הדולר,' המציע מאכלים כמו צ'יזבורגר כפול או כריך עוף מטוגן במחיר דולר אחד. מדיניות זו אולי מסייעת ללקוחות דלי אמצעים לחסוך כסף - אבל היא גובה מהם מחיר בריאותי כבד."
"ההשמנה בארה"ב נובעת מארוחות הבוקר," אומר פדן, "זו שמוצעת במקדונלד'ס היא דלת הקלוריות שבהן. האמריקנים אוכלים בבוקר פנקייקים עם קצפת, בייגלים עם גבינת שמנת וחביתה מ-3 ביצים. הם צורכים 2,500 קלוריות, ואז בשעה 12 אוכלים שוב.
"יש הבדל תהומי בין הערך הקלורי של המוצרים במקדונלד'ס ארה"ב לבין מקדונלד'ס ישראל. בביג־מק הישראלי יש 398 קלוריות, לעומת 540 קלוריות בביגמק האמריקני. ההבדל נובע משיעור השומן בבשר 18% - בישראל לעומת 24% בארה"ב - מהרוטב מופחת הקלוריות של הרשת הישראלית, ומכך שבארץ נהוג לאכול המבורגר עם ירקות ולא עם בייקון וגבינה. במק רויאל יש 100 גרם ירקות. מקדונלד'ס מוכרת יותר ירקות מכל רשת מזון מהיר בארץ."
על הקיר בחדרו של פדן, בין מאות צעצועים מארוחות הילדים של מקדונלד'ס, בולטת תמונה בשחור לבן של פדן ואנואר סאדאת. השניים נפגשו בקהיר ב-,1980 כשפדן היה פעיל ב"שלום עכשיו." פדן, ממקימי התנועה ובין החותמים על "מכתב הקצינים," אינו פעיל היום בזירה הפוליטית. אבל בעבר הוא התבטא נחרצות נגד ההתנחלויות והודיע כי לא יפתח סניפים מעבר לקו הירוק.
בערים הערביות מקדונלד'ס מפעילה שני סניפים - באום אלפאחם ובסכנין - ובעתיד אמור לקום סניף נוסף בשפרעם. "במגזר הערבי אנחנו נהנים מהעדפה מוחלטת של 85%־90% על פני רשתות ההמבורגרים האחרות, לעומת העדפה של כ-60% במגזר הכללי," אומר פדן, "למקדונלד'ס יש 25 סניפים שבהם ניכרת עלייה משמעותית במכירות בחגים המוסלמיים. המגזר הערבי מוכן להשקיע באוכל יותר מהמגזר היהודי. כיוון שרמת הפיתוח בערים הערביות נמוכה עקב האפליה הקשה שממנה הם סובלים, הם רואים ביציאה לקניונים ובאכילה במקדונלד'ס בילוי. הישראלים אוכלים במקדונלד'ס מסיבות אחרות: כי הילדים והנוער רוצים או כי הם נתקלים בסניף ברחוב או בקניון, והם פחות מתייחסים לאכילה ברשת כבילוי שיוצאים אליו במיוחד."
פדן מזהה קשר נוסף בין מזון לפוליטיקה: "קשה להזיז אנשים מעמדות מגובשות," הוא אומר, "היו לנו 3 מהפכות במקדונלד'ס, אבל זו הנוכחית הכי קשה מבחינת ההסברה. שטף של אינפורמציה לא נכונה זורם בתקשורת, וזה קורה גם בפוליטיקה: אפשר היה להגיע להסכם שלום עם סוריה כבר לפני שנים, אבל שטף של מלל ודיסאינפורמציה מונעים מהדבר להתרחש. אני לא יודע מה יקרה קודם - שלום עם סוריה, שהוא כמובן חשוב יותר, או הבנה שהמזון במקדונלד'ס הוא בריא - אבל אני יכול להבטיח ששני הדברים האלה יקרו."