גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


מזל שיש שבוע ספר

ההנחות והמבצעים במהלך שבוע הספר מזכירים לנו שבימים כתיקונם הרשתות הגדולות מפקיעות מחירים

יפעת סולל | 28/5/2008 19:17 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"כבר לא שווה ללכת לשבוע הספר, במילא יש כל השנה הנחות בחנויות" אמר לי מישהו, בעודנו משקיפים על דוכני "שבוע הספר", שהוקמו השבוע, לאחר 8 שנות היעדרות כואבת, בכיכר רבין.
 
ספרים בצומת ספרים
ספרים בצומת ספרים יח''צ

רכישת ספרים ברשתות הגדולות הפכה בשנים האחרונות לאירוע הרבה יותר צרכני מתרבותי. המבצעים ברשתות מכים מכל עבר, וקונים רבים מוצאים עצמם מבלים זמן רב בנסיון להבין מה המבצע, מאשר בבחירת הספרים שהם רוצים לקרוא.

מאחר שבדרך כלל המבצעים חלים רק ברכישה של יותר מספר אחד ואף פעם אינם כוללים את כל הספרים בחנות, פועל אצל הצרכנים המנגנון הישראלי הידוע שמחייב, בכל מחיר, להמנע מ"לצאת פראייר" שמשמעותו- לקנות רק מה שבמבצעים השונים כגון: "שניים + אחד", " 1/2 מחיר על השני", קונים ספר מקבלים קפה, ועוד.
שליטה טוטאלית וסחטנות

המבצעים ברשתות הספרים, אינם נובעים מהרצון להתחרות, אלא דוקא מהיעדר תחרות אמיתית ולמעשה משליטה טוטאלית של שתי רשתות ספרים בשוק הספרים המקומי.

לרשתות כוח עצום אל מול הוצאות הספרים. מתיאור ההתנהלות שהובא בפני ועדת החינוך של הכנסת, עולה כי מדובר בסחיטה של ממש- אם לא יתנו ההנחות- לא יונחו הספרים של ההוצאות על שולחנות התצוגה.

בנוסף, הרשתות מעבירות למו"ל אחוזים רק מן הרווחים שהן מקבלות, לאחר ההנחות האדירות שהן נתנו לצרכן.

מדובר במעגל שהולך ומחזק את כוחו- חנויות הספרים הקטנות הולכות ונעלמות מהשוק מאחר ואינן יכולות לעמוד בתחרות מול הרשתות הגדולות שנותנות הנחות בלתי אפשרויות ובכך "סוחטות" את המול"ים, שאינם יכולים להתנגד.

מבחינת עלויות, המהלך הזה הביא לכך שהוצאות הספרים מעלות את המחיר הראשוני של הספר מתוך ידיעה כי יאלצו לאפשר מכירה בהנחות ניכרות כבר בעת ההפצה הראשונית. ואכן מחיר הספרים בישראל יקר משמעותית ממחיר הספרים במדינות אחרות.

מו"ל שלא נכנע לדרישות

הרשתות, או שאינו יכול לעמוד בדרישות אלה -  פשוט אינו קיים. ידוע כי 15 מו"לים הפסיקו את פעולתם בשנים האחרונות בשל המגמה האמורה. מדובר במכה קשה לספרות הישראלית ולעושרה התרבותי של ישראל.

הספרים שנשארים על שולחנות התצוגה, הם אלה שרשתות הספרים מעוניינות לקדם. עניינן של רשתות הספרים הגדולות אינו בספרים, אלא ברווח.

מנכ"ל אחת הרשתות, אמרה בראיון שנתנה לפני כמה חודשים כי היא מאד אוהבת ספרים, לשאלה אילו ספרים היא אוהבת לקרוא, ענתה: "ספרי עיון מקצועיים". כל המוסיף גורע.

מאחר ששליטתן של הרשתות בשוק כמעט מוחלטת, יש להן השפעה עצומה על עיצוב עולם הקריאה של רוב הישראלים. הספרים שאינם ברשימת המומלצים של הרשתות, אינם מונחים על שולחנות התצוגה ולעיתים אינם מצויים כלל בחנות דבר הגובל בהתערבות גסה בחופש הבחירה של הקורא.

מי שנפגע אף יותר מהוצאות הספרים, הם הסופרים עצמם. ספר במחיר מלא מכניס לסופר בין 6-7 ש"ח לספר, כאשר יורדים המחירים, עשוי סכום זה לרדת עד לשקל אחד בודד.

הצעת חוק: הגבלת הורדות מחירים בשנת הפרסום הראשונה

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, הרב מיכאל מלכיאור, החל בקידום הצעת חוק, שתאסור על הורדת מחירי ספרים, בשנה הראשונה שלאחר פרסומם.
 

חנות ספרי יד שנייה
חנות ספרי יד שנייה רקפת מולדר
מדובר בצעד אמיץ, משום שההנחה השולטת בדעת הקהל, היא שאסור להתערב ב"שוק". הנחה נוספת גורסת כי הכל שוק, ואין שום נושא שצריך לבחון אותו מחוץ לעקרונות השוק.

גם אם נסכים לצורך דיון זה בלבד, לבחון את נושא הספרות הישראלית כעניין צרכני נטו, הרי שיש הכרח להתערב רגולטיבית בשוק הספרים המקומי.

הצעת החוק המבוססת על חוק דומה שנחקק בצרפת ובמדינות נוספות באירופה, נועדה דווקא להוסיף חירויות ולא להגבילן.

נביאי השוק החופשי בישראל, מסתפקים באופן שיטתי בצד אחד של המשוואה- העדר הרגולציה, הם מוותרים פעם אחר פעם על המרכיב אשר בלעדיו אין שוק חופשי והוא- התחרות.

בשוק הספרים הישראלי אין תחרות ממשית אלא יש מנגנוני סחיטה שפוגעים במו"לים האיכותיים, בסופרים ובצרכנים ולכן חייבת להיות רגולציה.

הרגולציה תאפשר לכל חנות ספרים בארץ למכור ספרים באותו המחיר, וגם הוצאות הספרים יוכלו לתמחר מראש את הספרים במחיר נמוך יותר, כך יזכה הקהל הישראלי למגוון רחב יותר של ספרים וחנויות הספרים יוכלו לבטא טעמים שונים במקום אחידות מחשבתית.

החג החילוני הגדול

"שבוע הספר" הוא חג לכל מי שיש לו עניין בספרים. זהו חג של חירות תרבותית, המאפשר לקוראים בחירה מתוך היצע עצום, עשיר ועל זמני.

מבחינה צרכנית, הוצאות הספרים מניחות על הדוכנים ספרים, שלא נראו בחנויות מזה שנים וזו ההזדמנות נהדרת לרכוש ספרים שבאמת רוצים לקרוא, וההנחות לשם שינוי, באמת משרתות את קהל אוהבי הספרים.

הכותבת היא עורכת-דין המתמחה במשפט ציבורי

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים