גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


זה הכל בראש שלכם

כיצד מצליחים לגרום לכם לקנות יותר, לבזבז יותר ולהיכנס למינוס? הנה כמה תעלולים פסיכולוגים שחשוב לדעת רגע לפני שיוצאים לקניות

צביקה ברגמן | 25/7/2008 8:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הפסיכולוגיה משפיעה על הכלכלה, וכך גם על כל אחד ואחד מאיתנו. אולי אתם לא מודעים אבל כשאתם קונים חולצת מותג, אתם משוכנעים כי היא תהפוך אתכם לאופנתיים יותר, מקובלים יותר, יפים יותר ואפילו עשירים יותר.

בשביל פיסת בד עם סמל כזה או אחר, תסכימו לשלם לפעמים פי 10 לחולצה בלי סמל. למה? כי היא מחממת יותר? חושפת יותר? מכסה יותר? אדומה יותר? לא! הפרסומת שלה משפיעה יותר - זו הסיבה.

גם כאשר אתם יוצאים לקניות, הפסיכולוגיה עובדת. כאשר אתם עומדים מול הפיצוחים או מול הפירות היבשים, והמחיר ל-100 גרם תמרים עומד על 3.85 שקל, זה נראה לכם זול ובלי להרגיש כבר מילאתם חצי קילו בתוך השקית.

לעומת זאת, אם על המדף הייתה מונחת שקית סגורה עם אותו חצי קילו אבל במחיר של 19 שקלים, כבר לא בטוח שהייתם קונים, זאת למרות שמדובר במחיר שהוא יותר זול מהשקית שלכם.

גם המחיר של 0.99 אגורות, יראה לעולם זול יותר ממחיר של 1 שקל, למרות שבשני המקרים תשלם במטבע של שקל ולא תקבל עודף. ההתייחסות של הצרכנים לספרה הראשונה משמעותית ולכן גם 1.99 שקל, יראה זול מ-2 שקלים, למרות שכאמור מדובר באותו המחיר והרי כבר מזמן לא קיימים אגורות במחזור.

אם למשל נציג מכירות ינסה למכור לכם ביטוח בריאות שנותן פתרון לכל התרופות והמחלות ב-1,825 שקל לשנה די ברור שתטרקו את הטלפון אחרי דקה. אולם, אם הנציג יציע לכם הצעה כזו במחיר של 4.99 שקל ליום, אתם עשויים להתפתות ולחתום על החוזה, למרות שבחישוב שנתי מדובר באותו הסכום בדיוק.

לעיתים, מילה אחת הופכת את ההחלטה שלכם בשנייה ואתם מוכנים לשלם יותר עבור תיאור שיוצר אצלכם דימוי גבוה. דוגמה נהדרת לכך היא מכונת קפה בה קיימות 2 אפשרויות בחירה: על כפתור אחד מופיע קפה למכירה ב-5 שקלים, ועל הכפתור השני קפה איטלקי ב-6 שקלים. למרות שמדובר באותו המוצר בדיוק, יעדיפו מרבית האנשים לשלם יותר ולקנות קפה איטלקי. עבור המילה בלבד. עובדה.
 
גם כשקונים הפסיכולוגיה עובדת
גם כשקונים הפסיכולוגיה עובדת SXC
 
הפסיכולוגיה עובדת על הרגש. אם הרווחתם סכום כסף נאה או אולי קיבלתם מתנה או ירושה, אפקט העושר מקנן בכם והתחושה שאתם יכולים לקנות יותר הופכת במהירות למציאות.

לעומת זאת, אם הפסדתם כסף, אתם הופכים להיות קמצנים איומים. מה השתנה בין 2 המקרים? שום דבר רציני במיוחד מלבד התחושה.
גברים ונשים חושבים אחרת

מבצעי סטוק דיי, הם דוגמה מצוינת לכך. החנויות בקניונים מציעים לשלושה ימים דוכנים עמוסים בסחורה לא עדכנית. אבל, הפרסום האגרסיבי, מביא אלפי לקוחות שמסתערים על "השלל" וקונים מכל הבא ליד.

הבהילות נוצרת על-ידי מבצע לזמן מוגבל. המחשבה היא שצריך לקנות עכשיו מהר לפני שיגמר כדי שלא נפסיד את ההזדמנות. לכן אפשר להתפשר על הצבעים, הדגמים, האיכות, העיקר שנרגיש טוב. שלא פספסנו. האווירה הזו שולחת את הקונה הממוצע לקנות בלי מחשבה ובלי שיקול דעת, רק במטרה לספק את ייצר הזכייה.

קניות רבות באות לעיתים כדי לתת מענה אחר לגמרי. מי שרוכש מכונית עם גג פתוח לא תמיד מבקש להרגיש את הרוח, אלא "שיראו אותו". מי שרוכשת טבעת יהלום גדול לא תמיד אוהבת לראות אבן גדולה ונוצצת אלא רוצה להראות "תראו מה אני יכולה להרשות לעצמי", ואם בן הזוג קנה אז "תראו

כמה הוא אוהב אותי".

מוכרים טובים יודעים להוציא מקונים כאלה את הסיבה לקניות ומצליחים למכור להם את מה שהם באמת מחפשים.

אחד הדברים החשובים ביותר שיש להבין בנושא קניות וכלכלת המשפחה, הוא שגברים ונשים חושבים אחרת גם בנושא הזה. לעיתים, חוסר תקשורת גורם לקניות מיותרות ואף לקניות חבויות, כאלה שבני הזוג מסתירים זה מזה למרות שהכסף הוא משותף לכולם.

גבר יכול להתלהב ממכונית חדישה וירצה להחליף את המכונית המשפחתית בעוד האישה עשויה להתנגד ולחשוב שקודם כל צריך להחליף את המטבח. ההבנה הזאת שכל אחד יכול לראות דברים אחרת ועדיין להיות צודק, היא מפתח לא רק לכלכלת משפחה נבונה אלה גם לחיים זוגיים טובים יותר.

שיתוף, הבנה וקבלה של הרצונות של הצד השני עשויים לסייע מאד בתהליך קבלת ההחלטות ולאפשר לכם לבצע קניות נבונות יותר.

שינוי בגלל שצריך ולא בגלל שרוצים

צעירים בני עשרים או שלושים חיים פעמיים רבות בתחושה שהם צריכים להראות שהצליחו. במקום לנצל את השנים הטובות לעבוד קשה, להרוויח, לחסוך כסף ולחיות ברמת חיים נמוכה מזו כדי להשגי את העושר במהירות, הם עושים בדיוק ההפך.

הרצון להראות שהם מצליחים, גורמת להם לא פעם להיות פזרנים, לחיות ברמת חיים גבוהה, לבזבז כסף על "החיים הטובים" ולהוכיח לכולם שהם עשו את זה. הבעיה היא, שבסופו של היום המצב הפוך לגמרי.

בני זוג המנהלים חשבון משותף או נפרד לא מסוגלים להאמין שהם מוציאים יותר ממה שהם מכניסים. אם הם כבר מוכנים להאמין לכך, הם משכנעים את עצמם כי מדובר בסכומים קטנים בעוד שחשבון הבנק מראה מינוס של אלפי שקלים או אפילו יותר.

זוג שנמצא במינוס וממשיך לפרוס תשלומים, לא יאמין אם תספר לו שהוא בחובות של חמישים אלף שקל, כי מעבר למינוס, יש בכרטיס האשראי שלו ושל זוגתו תשלומים לשנה הקרובה של עוד כ-40 אלף שקל.

ההכחשה והניסיון להתעלם מכך שכל גיהוץ כרטיס ללא כיסוי ממשי בבנק גורמים לאפקט "בת יענה" בה טומנים את הראש בחול. הבעיה שכשמרימים בסוף את הראש, מגלים ששריפה גדולה משתוללת בחוץ.
  
אנשים עושים שינוי כללי או שינוי כלכלי, בגלל שהם צריכים ולא תמיד בגלל שהם רוצים. שינוי הוא תהליך חדש המוביל למקום חדש ויוצר התנגדויות פנימיות וחיצוניות של הסובבים אותנו.

עם זאת, חשוב לעשות את השינוי בצורה מושכלת. בהתחלה במחשבה, בקריאה והבנה של מה צריך לעשות ורק לאחר מכן להתחיל..

זכרו - גם מסע ארוך מתחיל בצעד אחד קטן. על-מנת לעמוד בקשיים אתם צריכים להבין למה בעצם אתם עושים את השינוי ולהזכיר לעצמכם את כל הדברים הטובים שיגיעו בסוף התהליך.

הכותב הוא מחבר הספר "אומרים שלום למינוס".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים