מינימל קומפקט: מבחן רכב לפיג'ו 107

פיג'ו 107 היא מכונית שיקית ויפה, אבל גם פשוטה ולא מאוד נוחה. ולמרות שהיא אחת המכוניות הירוקות בישראל, המחיר שלה מופרז. האם תצליח המכונית החמודה הזאת לשנות את הרגלי הנהיגה העירונית בישראל? גיל מלמד יצא לבדוק

גיל מלמד | 6/7/2009 16:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בתחילת שנות ה-2000‬, כשפיג'ו-סיטרואן החלה לתכנן את החלפתן של צמד המכוניות הקטנות ביותר שלה - פיג'ו 106 וסיטרואן סקסו - היא בחרה בדרך לא שגרתית אך מחויבת המציאות: יחד עם טויוטה, שיצאה באותה תקופה לכבוש את אירופה, תוכנן ונבנה בצ'כיה מפעל ייעודי לבנייה משותפת של מכונית עירונית.

טויוטה סיפקה את תכנון המפעל, את קווי הייצור ואת שיטות העבודה, פיג'ו-סיטרואן הביאו את היין והבאגטים, ובשנת 2005 הושקה באירופה המכונית העירונית המשותפת לשתי החברות.

פיג'ו ‭,107‬ אחות זהה לסיטרואן ‭C1‬ ולטויוטה אי-גו, מבוססת על פלטפורמה מוקטנת של יאריס דור ראשון ומונעת על ידי מנוע בנזין תלת-צילינדרי של טויוטה או מנוע דיזל בנפח ‭1.4‬ ליטר של פיג'ו-סיטרואן.

שלוש המכוניות, שיורדות בזו אחר זו מאותו קו הייצור, נבדלות זו מזו אך ורק בקוסמטיקה. כל אחד מהמותגים בחר לעצמו פרצוף שמייצג את המשפחה שממנה בא, אבל פנים המכונית והמכלולים המכניים זהים.

פיג'ו-סיטרואן הם הראשונים מבין יבואני המיזם שמעזים לקפוץ למים הרעננים של קטגוריית המיני הישראלית. הם בחרו לעשות את זה עם פיג'ו 107 החתיכית, אף שיכלו להביא את סיטרואן ‭C1‬ היפה יותר.
פיג'ו - מזהמת פחות
פיג'ו - מזהמת פחות צילום: יח''צ

ועכשיו, מילה אחת על קטגוריית המיני: המיסוי הכבד בישראל, שיוכבד בחזרה באוגוסט הקרוב, גרם לכך שישראלים מעדיפים מכוניות קומפקטיות ונמנעים מרכישת מכוניות עירוניות קטנות, גם אם הם חיים בעיר ולא באמת זקוקים למכונית גדולה יותר. 

שני גורמים משנים מעט את המציאות הזאת: הראשון הוא שכמו באירופה, גם אצלנו הפך עומס התנועה בערים לבלתי נסבל, והסיכוי למציאת חניה הולך וקטן. זוג מבוגרים שחי בעיר, סטודנטים, ואפילו זוגות צעירים ללא ילדים מגלים שעבור רוב צורכיהם מספיקה מכונית מיני, והיא גם זולה יותר לרכישה ולאחזקה.

הגורם השני הוא כניסתו לתוקף של "מיסוי ירוק", המעודד רכישת מכוניות עם מנועים קטנים. פיג'ו ‭,107‬ שמונעת על ידי מנוע תלת-צילינדרי בנפח 998 סמ"ק שמשודך לתיבת הילוכים ידנית-רובוטית ומספק 68 כ"ס ו-‭9.5‬ קג"מ של מומנט, היא המכונית ה"ירוקה" ביותר שנמכרת כרגע בארץ.

הציון הירוק שלה, ‭,118‬ מציב אותה בקבוצת מיסוי 2 מתוך 16 קבוצות, ושם היא שוכנת לצדה של מכונית אחת בלבד - פיאט ‭,500‬ שקיבלה ציון פחות טוב של ‭.140‬

בראייה ירוקה, המשמעות היא שמי שנוהג לסידורים בעיר בפיג'ו 107 יוצר, נכון להיום, את כמות זיהום האוויר הנמוכה ביותר מבין כל המכוניות הקונבנציונליות שנמכרות בישראל. רק הונדה אינסייט וטויוטה פריוס ההיברידיות מדורגות טוב יותר ‭105)‬ להונדה, 111 לפריוס), ואילו הונדה סיביק ההיברידית מייצרת אותה כמות של זיהום אוויר כמו הפיג'ו ‭.107‬

כמו אחיותיה, ה-107 נמכרת באירופה כאחת המכוניות הזולות ביותר. בישראל היא מוצעת תמורת 91 אלף שקל, ובמחיר הזה היא פחות אטרקטיבית מכמה מכוניות סופר-מיני גדולות וטובות ממנה, שלא לדבר על מכוניות מיני זולות ו/או מאובזרות ממנה.

שיטת המיסוי הירוק מעניקה לה הטבה של 15 אלף שקל, למרות שבה בעת עולה מס הקנייה על המכונית ב-15 אחוז. אם, לצורך הדיון, מחיר המכונית לפני המס הקודם היה 50 אלף שקל, אזי לאחר הרפורמה היא אמורה לעלות כ-80 אלף שקל.
בחזרה לבסיס

ה-107 מציעה מקום לארבעה מבוגרים בלבד ומעט מאוד מקום למטען, מתמודדת מול יונדאי ‭i10‬ וסוזוקי אלטו החדשות, שמיוצרות בהודו, ומול פיאט פנדה ופיאט ‭- 500‬ שמיוצרות בפולין. להבדיל מאלה, ל-107 יש קסם שמזכיר מעט את סמארט של מרצדס ונובע מהניסיון למזער אותה אל המינימום הנחוץ להובלתם של ארבעה אנשים בעיר.

כדי להגיע לתג מחיר נמוך ככל האפשר, המכונית הזאת עירומה כמעט מכל פריטי האבזור שהפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו בשנים האחרונות. ברוב המקרים, התוצאה חביבה, אבל בחלק היא מעצבנת או אפילו בלתי מתקבלת על הדעת.

מה שלא יהיה, המכונית הזאת מזכירה לנו שלפני לא הרבה שנים היינו הרבה פחות מפונקים. את מראות הצד, למשל, מכוונים באמצעות ידיות, ומכיוון שהמכונית כל כך צרה אין לנהג כל בעיה לשלוח יד אל דלת ימין

ולכוון את המראה.

למכונית אין דלת אחורית, אלא רק חלון זכוכית, וזה נפתח באמצעות כפתור מכאני ענק ופשוט, שחביב גם כגימיק. סביבת הנהג חמודה מאוד בחלקה, ובעייתית בחלקים אחרים. כל הפלסטיקה - לוח השעונים ומה שסביבו - מעוצבת בצורה מינימלית אך שיקית, ובנויה בצורה איכותית ונעימה למראה ולמגע. גם דיפוני הדלתות נאים, ובמיוחד חלקי המתכת החשופים, שצבועים בצבע המכונית ונראים מדליקים ממש כמו מיני החדשה של ב.מ.וו או פיאט 500 החדשה.

שאר חלקי הפלסטיק בתוך תא הנוסעים בנויים טוב, אבל מעוצבים רע. כך, למשל, בשום מקום בתוך המכונית הזאת אין תא נסגר אחד שבתוכו אפשר להניח צרור מפתחות או פנקס, כשהוא נסתר מעיני העוברים והשבים. לא שזה באמת מרתיע גנבים, אבל לגלגל ההגה אין אפילו מנעול - וזו רק דוגמה אחת לחיסכון בעלויות הייצור.
פיג'ו 107 - עירומה מפריטי אבזור
פיג'ו 107 - עירומה מפריטי אבזור צילום: יח''צ


המושבים, לעומת זאת, אמנם לא מציעים את שיא הנוחות, אבל כמו הם בנויים מחומרים איכותיים ומשדרים תחושה נעימה.

למרות הממדים החיצוניים הזעירים ‭343)‬ ס"מ לאורך, מתוך זה בסיס גלגלים של 234 ס"מ), ארבעה מבוגרים יכולים לשבת במכונית הזאת בנוחות סבירה בנסיעות באורך קצר עד בינוני.

לטובת היושבים מאחור יש שתי דלתות, אבל החלונות שלהם לא נפתחים כלפי מטה, אלא רק למרחק של סנטימטרים בודדים בחלקם האחורי, ממש כמו במכוניות של פעם. המושבים הקדמיים לא ניתנים להגבהה והמושבים האחוריים לא ניתנים להזזה קדימה או אחורה. כדי להוביל את הקניות מהסופר אין מנוס אלא לקפל את אחד משני מסעדי המושבים האחוריים, או את שניהם.

גלגל ההגה מתכוונן רק לגובה, לא למרחק, ולמרות זאת, אפשר להגיע לתנוחת נהיגה סבירה. שטח עצום של חלונות מקנים שדה ראייה מצוין לנהג, וזה, כמובן, יתרון בתמרוני חניה עירוניים. 

התנעה והנאה

כאמור, מנוע ה-1 ליטר, מתוצרת טויוטה, הוא אחד הפנינים של המכונית הזאת - במיוחד כשהוא משודך לתיבת הילוכים רובוטית. כשתיבה כזאת משודכת למנוע קטן ומניעה מכונית קלה ‭835)‬ ק"ג),  היא לא מתנהגת באלימות שאופיינית למנועים חזקים ומכוניות כבדות.

שימוש מושכל בדוושת התאוצה, ובמידת הצורך גם בבלם היד, מפיק התנהגות עירונית נעימה למדי. ה-107 קופצנית, אבל לא באופן מנג'ס, אלא בדרך מלאת חן.

בנהיגה פרברית, וגם בנהיגה בינעירונית עם נהג ושלושה נוסעים, 107 מפתיעה לטובה. המנוע שקט יחסית, מאוד נמרץ, ול-107 אין כל בעיה לשמור על קצב הנסיעה של כלל התנועה על כבישי ישראל. נכון, כשמגיעים לעליות מרגישים שהמנוע מתאמץ ונאנק, אבל מה בוער?

גם התנהגות הכביש של המכונית מפתיעה לטובה. נכון, אין פה את הכיף שאפיין את 106 של פיג'ו, אבל המכונית משדרת תחושה צפויה, ההיגוי לא נוירוטי, וכבישים משובשים מתוקלים על ידה בקלות רבה, בלי לזעזע את יושביה.

בידוד הרעשים לא מוצלח במיוחד - בעיקר רעשי רוח ודרך - אבל בהתחשב בכך שרק חלק קטן מחייה היא תבלה בנסיעות בינעירוניות, המצב סביר. מה שפחות מוצלח הוא מיזוג האוויר, שאמור להיות "מותאם למדינות חמות". המזגן מתקשה להתמודד עם תנאי יולי-אוגוסט שלנו, ורק כעבור זמן הוא מורגש במלוא עוצמתו.

107 מוצעת באירופה בכמה רמות גימור, ובין השאר גם עם שש כריות אוויר ובקרת יציבות. את מבחני הריסוק של פרויקט EURO-NCAP היא צלחה עם ארבע כריות בלבד, והשיגה שם (כסיטרואן ‭,C1‬ אגב) תוצאה מכובדת של ארבעה כוכבים מתוך ‭.5‬

עם ציון זה - הדומה לאלה של יונדאי ‭i10‬ ושל פיאט 500 וטוב מאלה של סוזוקי אלטו ופיאט פנדה ‭107 -‬ יכולה הייתה להיחשב לאחת הבטוחות בקבוצתה, אלא שלישראל מיובאת 107 רק עם שתי כריות אוויר, ולכן היא לא יכולה לקבל את ארבעת הכוכבים, וחבל.

107 תהיה המכונית האמינה ביותר והזולה ביותר לתחזוקה מכל המכוניות של פיג'ו - גם מפני שהיא מאוד פשוטה וחפה מכל אלקטרוניקה מסובכת, ובעיקר כיוון שהיא מבוססת על מכלולים של טויוטה ועל שיטות ההרכבה היפניות. 

אבל תמורת יותר מ-90 אלף שקל זאת לא מכונית אטרקטיבית במיוחד - למעט עבור מי שיסכים לשלם כל מחיר תמורת השיקיות שלה. לעומת זאת, תמורת 80 אלף שקל, היא תוכל להיות הצעה מעניינת למי שחי ונוהג בעיר. כדי להשלים את החבילה, ראוי שיבואני פיג'ו יוסיפו את שתי כריות הבטיחות החסרות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים