הגל החדש של גוגל

בשבוע שעבר הוזמנו מאה אלף גולשים ראשונים לשירות החדש Google Wave, שמבטיח לשנות את הדרך שבה אנו מתקשרים זה עם זה באינטרנט. הרשת כולה מביטה בציפייה דרוכה לעבר גוגל - האם היא תצליח גם הפעם?

שגיא כהן | 6/10/2009 14:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בסוף השבוע האחרון היה שירות המיקרו-בלוגינג, טוויטר, כמרקחה. מאות גולשים הכריזו בגאווה כי הם נמנים על קומץ המאושרים שהוזמן להתנסות בשירות החדש של גוגל - הגוגל ווייב.

חלקם, אף הציע לסחור בעשרת ההזמנות שכל אחד מהם ראשי לחלק, זאת תמורת הצטרפות למעגל העוקבים שלהם ברשת החברתית. גולשים אחרים אפילו העמידו למכירה את ההזמנות האלה ב-e-bay, תמורת כמה עשרות דולרים.

אמנם לא ידוע עד כמה מההצעות הללו היו באמת אותנטיות, אך בהחלט מסתמנת כאן מגמה ברורה. Google Wave - או כפי שניתן לתרגמו באופן כה קליט לעברית - "גוגל-גל", מייצר באזז רציני והר של ציפיות מאז הוכרז במאי האחרון.
 

אז מה זה בעצם גוגל ווייב? אם אפשר בכלל לתמצת זאת במשפט אחד: גוגל ווייב הוא כלי לשיתוף פעולה ולתקשורת בזמן אמת באינטרנט.

אם לא ממש הבנתם, אל תרגישו רע. במהלך ההכרזה על המוצר, נדרשה לצוות המפתחים כמעט שעה וחצי להסביר את כל מה שיש לשירות החדש להציע (סרטון הדגמה מתומצת יותר ניתן למצוא כאן, ועוד אחד חביב כאן).

הסיבה לכך היא שגוגל ווייב עמוס בכמות מדהימה ממש של רעיונות ואפשרויות. הוא מציג קונספט חדש לחלוטין שמתיימר להוות תחליף לעקרון משלוח הדואר האלקטרוני הוותיק. המורכבות והחדשנות הזו הן בדיוק התכונות שעשויות להפוך את גוגל ווייב לאחת ההמצאות החשובות בשנים האחרונות, אך בה בעת מאיימות גם להכשיל אותו טוטאלית.
אפשר להריץ קדימה או אחורה

נניח שאתם רוצים לשלוח מייל קצר לקבוצת חברים. אתם שולחים הודעה, וזמן קצר לאחר מכן אחד מהנמענים מגיב אליה. מיילים נוספים נשלחים בתגובה מנמענים אחרים וכן הלאה. בסופו של דבר אתם נאלצים להתמודד עם שרשור ארוך, מסורבל ולא ברור של הודעות והודעות תגובה. מעין בליל של הודעות שרצות הלוך וחזור. לא ממש נוח נכון?.   

כעת דמיינו לעצמכם שבמקום לשלוח ולקבל עשרות מיילים, אתם יכולים לנהל את כל חילופי המסרים הללו במקום אחד, בשיחה אחת בלבד. זהו למעשה ה"ווייב", הגל.

בשלב הראשון יוצרים הודעה חדשה בדיוק כמו במייל המוכר. אך כאשר מישהו מגיב להודעה שחיברתם, הוא לא יוצר מסר חדש. הוא פשוט נכנס לתוך ההודעה הקיימת ובאפשרותו להוסיף תגובה בכל מיקום שיבחר, בסוף ההודעה או באמצע שלה.

כך למעשה נוצר עץ של מסרים ותגובות שכולו מרוכז במקום אחד בלבד, וכל המשתתפים שהזמנתם ל"ווייב" (כלומר, הנמענים שלכם) יכולים לקרוא את ההודעות, לכתוב תגובות, להוסיף תמונות וסרטונים ואף לערוך את מה שכבר נכתב.

אם כמה משתמשים מחוברים באותו הזמן, הם יראו את התגובות של חבריהם מוקלדות בזמן אמת. כל זה מתרחש במקביל בתוך השיחה עצמה. פשוט, אינטואיטיבי, טבעי.

בנוסף, במהלך שיחה כזו תוכלו בכל עת להכניס אדם נוסף. שימו לב שלא לרכל עליו, כי אותו משתמש יוכל כעת לראות את כל ההודעות שנכתבו עד אותו רגע. באמצעות אופציית ה-Playback המבריקה, יכול הגולש להריץ קדימה או אחורה את השיחה, ממש כאילו

מדובר בווידאו, ולצפות בהיסטוריה של הווייב - מי אמר מה ומתי.

אלמנט זה, הוא מה שהופך את גוגל ווייב לכלי אמיתי של שיתוף פעולה. האפשרויות הללו לא רק מקלות על החלפת מיילים, אלא מאפשרות ליצור ולערוך מסמכים שלמים ביחד, בדומה למה שתוכנות מסוימות כבר עושות כיום.

כך יכולים מספר חברים לעבודה לבנות יחדיו תוכנית עסקית או להכין עבודה מרחוק, מבלי להזדקק לתוכנות ייעודיות. הכל דרך חשבון הווייב. אופציה זו מדגישה את הפוטנציאל של גוגל ווייב גם ככלי יעיל לתקשורת בתוך חברות וארגונים.

כמו כן, אחד העקרונות החשובים של גוגל ווייב הוא היותו קוד פתוח. המשמעות היא שמפתחים מכל העולם יכולים לתכנת תוספות (Extensions), וליצור כלים שיפתחו את השירות הבסיסי ויהפכו אותו לרחב הרבה יותר, בדיוק כמו בדפדפן פיירפוקס.

תוספות אלו נקראות בגוגל ווייב גאדג'טים ורובוטים, ובהן טמון הפוטנציאל האמיתי של השירות. דוגמא מרהיבה במיוחד לתוספת כזו, שזכתה לתשואות אדירות בקרב הקהל, היא המתרגם הסימולטני.
הפרזנטורים הדגימו כיצד משתמש אחד כותב בצרפתית בעוד בן שיחו מקליד באנגלית, כאשר כל צד מקבל תרגום מיידי וסימולטני לדבריו של הצד השני. 

אופציה נוספת ומעניינת במיוחד היא בודק האיות החדשני. במקום רק לסמן את שגיאות הכתיב ולהציע תיקון, גוגל ווייב יודע לתקן את השגיאה אוטומטית תוך כדי ההקלדה. והוא מספיק חכם אפילו בכדי לזהות שגיאות כתיב על פי ההקשר של המילה עצמה במשפט. 

ה-WAVE כרשת חברתית

גוגל שמה דגש גדול על נושא השיתוף ולא רק של מסרים. בין השאר, ניתן לגרור תמונות היישר מהתיקייה במחשב אל תוך השיחה הפעילה. כל המשתמשים יצפו בתמונות הללו, ויוכלו להוסיף תמונות משלהם. בסופו של דבר, ניתן לרכז את כל התמונות שהוספו לווייב ולקבץ אלבום משותף של כולן.

זהו רק אלמנט אחד מיני רבים שהופך את "גוגל ווייב" מכלי בסיסי של שיתוף פעולה, לרשת חברתית של ממש, אשר לפי פרשנים עשויה לאיים בעתיד על הדומיננטיות של פייסבוק, מייספייס וטוויטר.

מאפיין חשוב ומרכזי נוסף הוא היכולת להטמיע (Embed) שיחות ווייב בתוך דפי רשת אחרים. כך למשל הדגים אחד ממהנדסי גוגל כיצד הוא מטמיע גל כזה בתוך הבלוג שלו. בתוך רגע הופיעו כל ההודעות והתמונות מהשיחה שניהל עד אותו רגע, כפוסט בבלוג.

החל מיום חמישי האחרון, כ-100,000 גולשים כבר משתמשים בווייב בכדי לשוחח ולשתף, ומרבית התגובות והביקורות הראשונות שפורסמו ברשת נוטות לשבח את הפלטפורמה החדשה.

גולשים רבים כבר מסכימים שהממשק של גוגל ווייב יעיל ואינטואיטיבי, והשימוש בו הרבה יותר פשוט ממה שהיה אולי ניתן להתרשם בתחילה. ישנה הסכמה רחבה על כך שבזכות הקוד הפתוח והתוספות, כמעט אין גבול למה שאפשר לעשות עם המוצר.

ביקורות אחרות מעלות כי לוקח זמן להתרגל לממשק. המערכת עצמה עדיין מלאה בבאגים, כמו קריסות תכופות או זמני טעינה ארוכים מדי. אך נציין כי אלה הן בעיות אופייניות לגרסאות מוקדמות, וסביר להניח שהן יפתרו עד ההשקה הרשמית.  

מבקרים אחדים טענו כי גוגל בסך הכל לקחו מספר מאפיינים שכבר קיימים בתוכנות לשיתוף מסמכים, תוכנות מסרים מידיים ורשתות חברתית, ופשוט "חיברו" אותן יחדיו. לדבריהם, אין כאן חידוש אמיתי.

כבר עתה ברור כי הבעיה שעלולה להכשיל את גוגל ווייב תהיה המורכבות שלו. אנשים, כידוע, אוהבים דברים מוכרים ופשוטים, כל מה שגוגל ווייב הוא לא.

אם רק אוסף של חובבי חידושים יאמצו את גוגל ווייב, ורבים אחרים יוותרו על שפע האופציות החדשות ויהיו נאמנים לשיטת המייל המסורתית (כי "מה אני צריך יותר מזה?") הרי שגוגל נכשלה כישלון חרוץ.

היורש של הדואר האלקטרוני?

גוגל לא פיתחה סתם שירות מתוחכם ונוצץ. היא מתיימרת להמציא מחדש את התקשורת באינטרנט, ולהחליף לחלוטין את שיטת האימיילים.

העובדה שגוגל תאפשר גם לגופים חיצוניים לרתום את ווייב בכדי להציע שירות ללקוחותיהם, תומכת במסקנה זו. בדיוק כפי שכיום גופים ואתרים רבים משמשים כספקי מייל  - למשל יאהו-מייל או לייב-מייל של מיקרוסופט – כך הן יכולות גם להפוך לספקיות ווייב.

ייתכן שבעתיד נפסיק לשלוח מיילים, ובמקום זאת ישוחחו לקוחות של "יאהו-ווייב" עם לקוחות של "מיקרוסופט-ווייב". לפי חזונה של גוגל, בעתיד לא נאמר "שלח לי מייל", אלא רק "שלח לי ווייב".

זה לא יקרה מיד, וגם לא בקרוב. אך החזון השאפתני ברור. גוגל מציעה לא פחות מקונספט חשיבתי חדש לחלוטין שיחליף את השיטה שמוכרת לכולנו – מסר אחד לשם ומסר אחד בחזרה - לטובת מסר משותף שמנוהל במקביל בזמן אמת.

אין ספק שהיוזמה של גוגל תעורר תגובת נגד מצד מתחרותיה, שתנסנה לפתח יישומים דומים. יהיה מרתק לעקוב אחר ההתפתחויות לאחר ההשקה הצפויה של גוגל ווייב במהלך 2010. האם הגל של גוגל יתרומם ויסחף את כולנו – או יתנפץ על הסלעים בקול ענות חלושה?

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים