להתפרנס מכתיבה ברשת
בלוגים היום כבר מזמן אינם פטפוטי רשת של נוער מיוסר ועקרות בית נואשות. לא מעט בלוגרים בחו"ל מתפרנסים היטב מכתיבה, וברשת מתגלגלים מאות אנשים שעזבו את עבודתם למען התמסרות לבלוג. מבינים בתחום כלשהו וזורמים עם המקלדת? כך תהיו גם אתם פרו-בלוגרים
4 שנים מאוחר יותר הכתיר אותו מגזין טיים לאחד מ-100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם, בזכות בלוג הטכנולוגיה שלו, שזוכה להכנסות של מאות אלפי דולרים בחודש, והפך את ארינגטון לאחת מאושיות עולם ההיי-טק העולמי.

מאז פתח ארינגטון את TechCrunch, הפכה ההתפרנסות מכתיבה לרשת לאופציה שכיחה יותר ויותר. אתרי תוכן בארץ ובעולם החלו להרים את ראשם מעל למים ולייצר רווחים, רבים מהם כדוגמת הפינגטון פוסט, Politico ,Salon TechCrunch, ו-DrudgeReport הצליחו לייצר גוף תקשורתי מתוך הרשת, ומאיימים על גופי המדיה המסורתיים.
אלא שמעלייתו המטאורית של האינטרנט יכולים ליהנות לא רק ברוני תקשורת משופשפים וסטארט-אפיסטים זריזים; כל אחד יכול לפתוח בהשקעה מינימלית בלוג אישי, ובאמצעות התמדה, כישרון, קצת מזל ויד זריזה על המקלדת להפוך לפרו-בלוגר - אדם שלהיות בלוגר היא עיקר פרנסתו.
- פרו-בלוגרים: בקרוב אצלנו?
הבלוגים התחילו בתור סוג של יומן אישי המנוהל על הרשת. עם הזמן היטשטשה מעט הזהות המקורית, אך הניחוח האישי נשאר, וכיום בלוג יכול לעסוק למעשה בכל נושא, והוא מזוהה קודם כל עם הפרסונה.
הקפיצה הגדולה בעולם הבלוגינג, שהפכה את האופציה המסחרית לפשוטה ונגישה, היא הצגת שירות גוגל אדסנס (Google AdSense) במרץ 2003. השירות איפשר לבעלי אתרים להרוויח מהצגת פרסומות בתיווך חברת החיפוש, שמיקמה אותן על-פי מילות המפתח שגוגל
כך חסך המפרסם את הצורך לכתת רגליו בין אינספור בלוגים ואתרים נישתיים, והאתרים הקטנים חסכו את העלויות הכבדות של איתור מפרסמים.
אחרי אדסנס החלו להגיע לשוק חברות נוספות שהציעו תיווך של פרסום מבוסס תוכן. תחילה שימשו ההכנסות הזניחות לכיסוי עלויות האחסון של האתר, אלא שאט אט החלו לבלוט מספר בלוגים איכותיים שהחלו ליהנות מתזרים מזומנים נכבד יותר, והבלוגינג הפך מתחביב גיקי לעיסוק לגיטימי.
הצעד הראשון בהפיכה לבלוגר הוא בחירה של תחום התוכן. כדאי לקלוע לכזה שהוא גם תחום עניין שבו יש לך ערך מוסף, גם המעניין גולשים וגם מצויים בו מפרסמים. המשתנה האחרון חשוב פחות, כיוון שבסופו של דבר אם הבלוג יצליח המפרסמים כבר יגיעו לבד.
המכשול הגדול ביותר שטירונים בתחום חוששים ממנו הוא המחסום הטכנולוגי. אלא שהמחסום הזה לא באמת קיים.
כיום ישנן פלטפורמות כדוגמת WordPress, Drupal ו-Joomla שהשימוש בהן חינמי, והן דורשות לא יותר מהתאמה פשוטה, שאותה יכול לעשות מתכנת בעבור כמה מאות שקלים. במעמד ההתקנה כדאי לוודא כי אתם נהנים ממערכת המסוגלת למדוד את קצב זרימת הגולשים לאתר.
לאחר ההתקנה הראשונית, ההרצה השוטפת של האתר היא פעולה פשוטה שלא דורשת ידע טכני מיוחד אלא בעיקר התמדה שדורשת ייצור עקבי של תוכן איכותי. הדבר החשוב ביותר בבנייה ארוכת טווח של מוניטין הוא כתיבה שוטפת.
לאחר שבחרתם בנישה מסוימת, מומלץ לאתר את האנשים שיכולים למצוא בה עניין; ייתכן מאוד שהם מתקבצים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, MySpace ושירותים כדוגמת טוויטר ופורומים.
כדי להתחבר אליהם מומלץ להפוך לחלק מקהילה, ולא לפרסם הודעה חד-פעמית בסגנון "חבר'ה פתחתי בלוג".
מומלץ להוסיף חתימה עם לינק לתחתית ההודעה, ומתוך השתתפות פעילה בחיי הקהילה הגולשים הרלוונטיים כבר יגיעו מאליהם.
דרכים נוספות לפרסום הבלוג הן יצירת קשר עם בלוגרים אחרים תוך החלפת לינקים, פרסום בתשלום ואפילו פרסום יצירתי אוף-ליין העשוי לכלול חלוקת פליירים, השתתפות בכנסים וכדומה.
לאחר שהגעת לכמה מאות גולשים ייחודיים ביום, ניתן להתחיל ולפרסם. הדרך הפשוטה ביותר היא להצטרף לשירות גוגל אדסנס.
ההצטרפות מתבצעת על-ידי מילוי טופס באתר גוגל והדבקתו באתר. כל התהליך לוקח 10 דקות מהכסא בבית, ומאותו רגע הפכת רשמית ל"תאגיד מדיה" הנהנה מהכנסות מפרסום.
ערוץ פופולרי נוסף הוא תוכניות שיתופים (Affiliates). בתוכניות אלו הבלוגר משווק מוצרים של חברות בתמורה לעמלות.
השיווק איננו אקטיבי, ומבוסס על פרסומים שיכולים להיות משולבים באתר, כמו הפרסום של אדסנס, או לבוא לידי ביטוי בלינקים המשולבים בטקסט עצמו ומפנים לאתר של נותן השירות.
בישראל התחום מתפתח בקצב מהיר. באתר הבית של רשת תוכניות השותפים הישראלית WeSell מופיע שעון הסופר את כמות הכסף שחילקה הרשת עד כה, ומראה נכון לעכשיו על 12.6 מיליון שקל.
תחום ה-Affiliates הוא אחד ממגזרי הפרסום הצומחים והמצליחים ברשת: הפרסום במדיום טוב גם לחברות המפרסמות שמשלמות כסף רק עבור לקוחות בפועל, ומאידך גם לאתר התוכן שיכול להרוויח ממכירות, בלי לשווק בצורה פעילה, וליהנות מעמלות יפות המגיעות גם ל-70% ממחירי המוצרים.
באתרים של רשתות שותפים ישראליות כדוגמת WeSell, ClickOn , Aff ו-Sekindo תוכלו לקבל את המידע הנוגע להצטרפות לתוכניות אלו.
תוכניות השותפים גם ידאגו בשבילכם לחוזים, לגבייה ולתפעול של הפרסום. אתם יכולים לשבת בבית בתחתונים ולהקליד, והכסף כבר יגיע בצ'קים או בהפקדה לבנק.