הרשתות החברתיות מתחדשות: איך ישפיעו עלינו השינויים?
זרם עדכונים מפוצל בפייסבוק, מאפיין "רשימות" חדש בטוויטר: הרשתות החברתיות מנסות למצוא את דרך המלך שתאפשר לנו להישאר תמיד עם היד על הדופק - מבלי לטבוע בים המידע

העיצוב החדש של פייסבוק, אשר בילבל תחילה גולשים רבים, הוא למעשה פשוט למדי. ה-Feed המרכזי, אותו זרם עדכונים שאפשר לנו להתרכז רק בעדכונים מחברים (כלומר כל מה שהם עושים, מפרסמים ומשתפים), פוצל לשניים.
האחד הוא זרם ה-Live Feed החדש. הוא מציג, בנוסף לעדכונים מחברים, מידע כמו הודעות על חברויות חדשות, קבוצות, אירועים ותמונות. בעצם, ה-Live Feed מציג לנו את כל מה שקורה סביבנו בפייסבוק. מדובר בכמות עצומה של מידע, כך שעם ה-Live Feed אנו נשארים מעודכנים בכל מה שמתרחש - אך במחיר של עומס יתר רציני.
כדי להקל על העומס, ישנו זרם עדכונים נוסף: ה-News Feed החדש הוא זרם עדכונים מסונן, שאמור להציג מבחר מצומצם של עדכונים מעניינים במיוחד. כיצד תחליט פייסבוק אילו עדכונים יעניינו אותנו? פשוט מאוד, ההנחה הראשונית היא שעדכונים מהחברים הקרובים, עמם יש לנו אינטראקציה תכופה, יעניינו אותנו יותר. לפיכך, ב-News Feed יופיעו בעיקר עדכונים מחברים עמם אנו נוהגים לשוחח ולהחליף תגובות. בנוסף, אמורים להופיע ב-News Feed גם עדכונים פופולאריים אחרים שזכו לתגובות רבות.
המטרה של פייסבוק בשינויים אלו היא כפולה: ראשית, המאבק העיקש מול טוויטר – ששמה את הדגש המרכזי על עדכונים בזמן אמת – מחייב הרשת החברתית לשמור על בסיס של עדכונים חיים המאפשרים לגולשים להישאר מחוברים לעניינים בכל רגע נתון. את מטרה זו היא רוצה להשיג באמצעות ה-Live Feed.
שנית, פייסבוק מודעת לבעיית הרעש ועומס היתר ממנה סובלים גולשים רבים: לפעמים קשה למצוא דברים מעניינים מבעד לרצף של עשרות עדכונים מיותרים ומשעממים, ואנו רוצים לקבל רק את הכותרות החשובות ביותר. על כך אמור ה-News Feed לתת מענה.

באורח צפוי למדי, תגובות הגולשים לשינויים בפייסבוק שליליות ברובן. הטענות המרכזיות הן שכעת הגולש צריך לבחור בין זרם עדכונים מסונן מאוד, כאשר פייסבוק מחליטה עבורו מה מעניין, לבין זרם עדכונים עמוס שקשה לעקוב אחריו.
קל להבין את התגובות הללו, גם בגלל שפייסבוק לא ממש טרחה להסביר את השינוי לציבור הגולשים והתעלמה מכך שרבים מהם עדיין לא הבינו מה בדיוק ההבדל בין Live Feed ל-News Feed.
האם פייסבוק עשתה טעות? ייתכן. כרגע המצב אינו אידיאלי וכפי שטוענים הגולשים בזעם, ה-News Feed מסונן מדי וה-Live
מה שעשוי לקבוע את הצלחת העיצוב החדש יהיה היכולת של ה-News Feed להפוך לרלוונטי מספיק עבורנו. אם בהמשך רצף העדכונים המסונן יציג באמת את מה שמעניין אותנו, מבלי לפספס אירועים חשובים, אך גם מבלי להכיל מידע מיותר – הוא יהווה אופציה מצוינת עבור רוב המשתמשים. יש לקוות שבעתיד תפתח פייסבוק אפשרות להגדיר עצמאית את זרם העדכונים, כך שלא נזדקק לפייסבוק שתחליט עבורנו מה אנחנו אוהבים.
מאפיין הרשימות הוא אחד השינויים החשובים שערכה טוויטר מאז הקמתה. גם כאן, מטרתו העיקרית של המאפיין החדש היא הפחתת עומס המידע על המשתמש, מבלי לפגוע ביכולתו להישאר מעודכן בכל עת.
ה-Twitter Lists מאפשרות לארגן אנשים שאנו עוקבים אחריהם לתוך קבוצה, כך שיהיה קל יותר לעקוב אחר העדכונים שלהם. לדוגמא – כל אחד יכול לפתוח רשימת "סלבריטאים", שתכיל את המפורסמים שמעניינים אותנו. לחילופין, רשימה בשם "חדשות" תכיל רק חשבונות של אתרי חדשות המעדכנים בטוויטר, וכן הלאה.
אפשר ליצור רשימה, אך ניתן גם לעקוב אחר רשימות שאנשים אחרים יצרו, כמו למשל רשימה שיצר שחקן מפורסם, פוליטיקאי או אפילו חבר קרוב. היתרון הוא שניתן כעת להתעדכן מרשימות הכוללות אנשים שמעניינים אותנו, מבלי לעקוב אחר כל אחד מהם בנפרד.
מה המשמעויות העיקריות של החידוש? ראשית, העומס ואי הסדר שהיו חלק בלתי נפרד מטוויטר מופחתים משמעותית, בזכות הרשימות שמסננות מעט את הרעש בדף הראשי. משמעות חשובה נוספת היא שכעת קל יותר למצוא אנשים מעניינים ברחבי הרשת ולעקוב אחריהם. למשל, אם מחפשים דמויות מעניינות מעולם התקשורת - סביר להניח שעיון ברשימה שיצר עיתונאי ידוע יגלה לנו מספר אנשי תקשורת נוספים שלא ידענו עליהם.
כמובן, הרשימות הופכות באופן בלתי נמנע גם למדד הפופולאריות החדש. לתחרות הנצחית של "למי יש יותר עוקבים" נוסף גם המירוץ של "מי חבר ביותר רשימות". למקרה שתהיתם, כרגע מוביל נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עם נוכחות בכמעט 15,000 רשימות.
התגובות ברשת לחידוש הגדול בטוויטר הן חיוביות באופן כמעט גורף. המאפיין החדש והנוצץ מצעיד את טוויטר קדימה, ופותר ביעילות בעיות רבות שליוו את הרשת החברתית מאז ימיה הראשונים - עומס מידע, בלאגן ברשימת העוקבים וחוסר היכולת לחפש אנשים לפי תחומי עניין.
עושה רושם כי המאבק בין טוויטר לפייסבוק בשיאו. אמנם, רשמית החברות עדיין מכחישות בתוקף כי הן בתחרות זו עם זו, ומנכ"ל טוויטר אף טען לאחרונה כי "העולם גדול מספיק עבור שתיהן". אך כרגע ברור כי מי מהן שתצליח למצוא את הדרך הטובה ביותר לספק את הצורך שלנו להישאר מעודכנים בכל עת (בתחומים שמעניינים אותנו ולא יותר) - היא זו שתקבע את עתיד המדיה החברתית.







נא להמתין לטעינת התגובות





