התנועה המואצת ברשתות מאיימת לחולל משבר: בברצלונה לא הוצגו הפתרונים

השימוש הגובר באינטרנט הסלולרי - שבקרוב יגיע גם לשאר המכשירים בבית - הגדיל את התנועה ברשתות לממדים חסרי תקדים. האם הן יקרסו תחת העומס? את האתגר הזה בדיוק ניסו לפצח בכנס הסלולר GSMA בברצלונה

הדר חורש, ברצלונה | 19/2/2010 8:09 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אם הייתם צריכים להציב בחזית הביתן שלכם בתערוכה מכונית נוצצת שתמשוך את תשומת לב המבקרים, לא הייתם מציבים, יש להניח, מכונית הנושאת את סמל האליפסות המשולבות של חברת טויוטה, היצרנית הנאבקת בתקלת הענק בשורה של דגמים ששיווקה בשנה האחרונה.

אבל בתערוכת GSMA הענקית בברצלונה הוצבה טויוטה "פריוס" - בדיוק הדגם שמוחזר בהמוניו למוסכי החברה - בחזית הביתן של חברת תשתיות התקשורת אלקטל-לוסנט. תקלה או לא תקלה, המכונית ההיברידית הלבנה היא אחד מסמליה הבולטים של הטכנולוגיה הירוקה בפתח העשור השני של המאה ה-21 - וכאן בדיוק תעשיות הענק רוצות לפגוש אותנו.

אלקטל-לוסנט, יצרנית גדולה של מערכות תקשורת ששרדה בזכות מיזוג חוצה יבשות בין חברה אמריקאית לצרפתית, מציגה באמצעות הדגם "פריוס" את אחד הכיוונים המעניינים ביותר של תעשיית התקשורת והגאדג'טים: המכונית המקוונת. התגובה האינסטינקטיבית לרעיון היא לרוב שלילית - הטלפון הסלולרי הפך לאחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים. בעוד המכורים לסלולר מזגזגים בכביש, קשה לחשוב מה יקרה אם הם גם יציצו מדי פעם במסך האינטרנט.

אבל כל מי שיצא מביתו לעבודה ונזכר פתאום כי ייתכן שהשאיר את דוד המים דולק, היה רוצה מאוד לבדוק אי שם בתוך הפקק שהנורית האדומה כבויה - ובכלל, למה לא לבדוק אם כל האורות בבית כובו, אם הילדים כבר הלכו לבית הספר ואם השער סגור?

אבל השימוש העיקרי באינטרנט במכונית המקוונת יהיה מן הסתם במושבים שמאחור ולצד הנהג או הנהגת. חלף עידן הדי.וי.די - הגיעה העת למסכי מגע מקוונים, שיחברו את הילדים ואת שאר הנוסעים למה שהם אוהבים באמת: רשתות חברתיות וגיימינג. חסל סדר "אמא, מתי נגיע?". נגיעת אצבע - ומכשיר הניווט, שמספק נתונים לגבי הדרך באמצעות רשת הנתונים הפנימית של הרכב, מדווח לכל נוסע מהו המרחק ליעד, מה מועד ההגעה המשוער ומהי מהירות הנסיעה.

המכונית המקוונת של לוסנט-אלקטל היא "מכונית קונספט". הטכנולוגיה עדיין לא מאפשרת חיבור המוני של מכוניות לאינטרנט על בסיס תשתית סלולרית או תשתית אלחוטית אחרת, אבל היא מסמנת את אחד הכיוונים החשובים והמעניינים של תעשיית התקשורת בעשור הבא: חיבור סלולרי לאביזרים המקיפים אותנו. עם יותר מ-2 מיליארד מנויים ברחבי העולם, התעשייה חשה שהשוק מתקרב לרוויה.

חברות הסלולר מכרו טלפון כמעט לכל אדם מגיל 10 ומעלה בטווח הקליטה של האנטנות. ומה עם קו למכונית? למקרר? לטלוויזיה? לקומקום החשמלי? תנו לנו את הממשק הנכון - ונחבר לרשת את כל מה שהעין מסוגלת להבחין בו.
AP
תערוכת הסלולר בברצלונה AP
החלילן מקופרטינו

חזון החפצים המחוברים לרשת אינו חדש, ומהנדסי הסלולר מדברים עליו כבר יותר מעשור. אבל התעשייה התקשתה ליישם אותו בגלל שורת מכשולים כלכליים וטכנולוגיים. הדגם "פריוס" של לוסנט- אלקטל מציע תשובות חדשות לשאלה "מי צריך אינטרנט במכונית וכיצד אפשר להשתמש בו?" - אבל שאלות רבות מדי נותרו פתוחות.

הבעיה העיקרית נוגעת לתשתית שאמורה להביא אינטרנט בפס רחב למכונית שנעה בכביש. הבעיה חריפה כמובן בכבישים נידחים, אבל אפילו התנועה באזורים עירוניים מציבה אתגר לא פשוט בפני המהנדסים.

אך עוד הרבה לפני שיחברו אביזרים לרשת, חברות התקשורת עומדות על סף משבר נוסף: המכשירים החדשים, בעלי מסכי המגע והמעבדים המהירים, האיצו מאוד את התנועה ברשתות - שמאיימות לקרוס תחת העומס. מהפיכת הטלפונים הסלולריים והאופן שבו רבים מאיתנו משתמשים בהם כבר הגיעה להמוני משתמשים.

הטלפון החדש מספק את שירותי הדואר האלקטרוני כפי שבעבר עשו רק מכשירים יקרים ומתוחכמים.

הוא מתחבר לרשתות אלחוטיות, מצויד במעבד מהיר המאפשר שימוש נוח בווידיאו, המסכים צבעוניים וחדים יותר והזיכרון גדול יותר. זהו מחשב אישי בעל מסך ומקלדת קטנים במיוחד.

לא צריך להגיע לתערוכה בברצלונה כדי לראות את השינוי המהיר בהרגלי הצריכה של לקוחות הסלולר. המהפיכה החלה לפני שנתיים, כאשר הציגה אפל את האייפון. ממשק מסך המגע הנוח והמפתה היה רק חלק מהנוסחה החדשה: מאחורי המכשיר הציבה אפל עולם חדש של יישומים ותכנים מכל סוג אפשרי, המאפשרים להפוך את המכשיר ממוצר המוני וסטנדרטי, כפי שהיו הטלפונים הסלולריים עד כה, למוצר אישי המותאם לבעליו.

אפל לא פרצה דרך - היא הפילה את הסכרים, והעולם נשטף: כל החברות בענף, מאמבלייז הישראלית ועד נוקיה השמרנית, הולכות היום בעקבות החלילן מקופרטינו קליפורניה - מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס. כולן למדו את סודות ייצור מסך המגע, וכמעט מדי חודש מכריז יצרן על השקת מכשיר חזק יותר ומהיר יותר.

איי.פי
הנייד החדש של סמסונג - wave איי.פי

במקביל למרוץ אחר החומרה המתקדמת, נפתח מרוץ התוכנה הגדול: מערכות ההפעלה של המכשירים החדשים חייבות להיות גמישות ומהירות יותר, כדי לקלוט ולהגיב לייישומים החדשים ולתוכנות הזעירות ‏(ווידג'טים‏) המורכבות בהן. כאן נפתח עולם חדש של הזדמנויות למפתחי תוכנות גדולים ובראשם ענקית החיפושים גוגל, שהציעה ליצרני המכשירים את מערכת ההפעלה הכמעט מושלמת שפיתחה, "אנדרואיד".

גם יצרנית הסלולר השנייה בעולם, סמסונג, פיתחה מערכת הפעלה המתאימה לצריכת התכנים המגוונים ולשפע היישומים החדשים בטלפונים הסלולריים, ובשנה שעברה היא הכריזה על המערכת "באדה".

המילה האחרונה בתחום מערכות ההפעלה נאמרה השבוע בתערוכה בברצלונה. מיקרוסופט - שחקנית ותיקה בתחום התוכנות לסלולר - לא הצליחה להגיב בזמן אמת להתפתחויות המהירות בענף, אבל השבוע הכריזה על מערכת הפעלה חדשה ומעודכנת, המשלבת את כל המרכיבים החדשים של הטלפונים העכשוויים: גישה מהירה לרשתות חברתיות ולדואר אלקטרוני ושיפור יתר ממשקי המשתמש והמערכות ההיקפיות. מכשירים חדשים המופעלים על ידי גרסה 7 של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט אמורים להופיע בדיוק לקראת עונת החגים הנוצריים בסוף השנה.

מי שחשש לפני 8 שנים שמיקרוסופט - מונופול מערכות ההפעלה למחשבים אישיים - תחולל בענף התקשורת את מה שעשתה בתחום המחשבים, טעה מאוד.

חברת HTC, יצרנית קטנה יחסית אבל מצטיינת במכשירים איכותיים, הציגה בתערוכה 3 מכשירים חדשים, שרק אחד מהם מצויד במערכת ההפעלה של מיקרוסופט והשניים האחרים במערכת ההפעלה של גוגל.

סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, היה שמח אם זה היה פלח השוק של החברה שלו גם בקרב יתר יצרני המכשירים. עם ההכרזה על מערכת ההפעלה החדשה שלהם, מנו אנשי מיקרוסופט את היצרנים שכבר הודיעו שישלבו את המערכת במכשיריהם. נוקיה אינה ברשימה.

גם נוקיה נקלעה לפיגור מסוים במערכת ההפעלה המסורתית שלה, "סימביאן". בעוד השוק כולו מחכה לתגובתה בדמות הכרזה על הגרסה החדשה של "סימביאן", הפתיעה נוקיה השבוע בהכרזה משותפת עם יצרנית השבבים הגדולה בעולם אינטל. לפי הודעתן המשותפת, יפתחו שתי החברות מערכת הפעלה כללית שתתאים לטלפונים סלולריים מסוגים שונים, למחשבים ואולי למכשירים נוספים כמו טלוויזיות, תחת המותג "מיגו".

המערכת, המבוססת על תוכנת הקוד הפתוח "לינוקס", תהיה פתוחה למפתחים ותוצע לכל חברה שתהיה מעוניינת להטמיע אותה במכשיריה. דוברי החברה הדגישו שהמערכת החדשה לא תחליף את "סימביאן" המסורתית, ולכן השוק ימשיך להמתין לגרסאות המשופרות של התוכנה המסורתית.

רויטרס
HTC Desire רויטרס
מלחמת התקנים

התאוצה החדשה בפיתוח מכשירים ומערכות הפעלה הכניסה את הענף כולו לסחרור ולהשקעות עתק. אפילו הדור החדש של מכשירי האייפון מתיישן במהירות - אבל אפל עדיין מובילה בביטחה את הענף בכל הקשור לעשיית כסף ממנו: העיצוב הייחודי ומערכת היישומים סביב המכשיר הופכים אותו למרכיב במערכת שיווק יעילה המשווקת חומרות, תוכנות ותכנים. שלא כבעבר, עיקר ההכנסות מגיעות לאפל, יצרנית המכשיר - בעוד חברות הסלולר הופכות ללא יותר מצינור תיווך, שבאמצעותו אפל מוכרת למנוי תכנים ויישומים.

נוקיה, היצרנית הגדולה בעולם, לא יכלה להישאר מאחור. היא אמנם מפגרת מבחינת מגוון המכשירים בעלי מסך המגע, אבל בקווים האחוריים היא פיתחה חנות ענקית לצריכת תוכני מוזיקה, וידיאו, GPS ועוד תחת המותג "אובי".

במצגת שנערכה בברצלונה ‏(נוקיה לא השתתפה בתערוכה אך קיימה פגישות ומצגות מחוץ למתחם) טענו אנשי נוקיה כי הם נהנים מגידול מהיר בצריכת התכנים ברשת ולמעשה הפכו למפיץ המוזיקה הגדול בעולם. המבקרים טוענים שנוקיה לא מרוויחה כסף מעסקי התכנים שלה ולמעשה מפיצה אותם בחינם כאמצעי לסבסוד עקיף של הטלפונים הסלולריים - התחום שבו היא מובילה ללא עוררין.

האימרה הנפוצה בענף גורסת שמרבית לקוחות הסלולר אינם צרכני תוכן להוטים כל כך. "5% מהמשתמשים צורכים 80% ממשאבי הרשת", אמר בכיר ישראלי שנפגש עם עיתונאים בתערוכה. אבל האמת מורכבת יותר ומשתנה במהירות. הטלפונים המתוחכמים יגיעו בקרוב לכל כיס. אין זו הערכה בעלמא; זוהי למעשה תמצית המסר של אנשי סמסונג, החברה השנייה בענף, שהציגו בתערוכה שורת מכשירים המביאים את הבשורה גם לפלח השוק הבינוני, בסדרת מכשירים שחלקם יימכרו בישראל גם ב-90 שקל לחודש ואף פחות.

AFP
Milestone של מוטורולה AFP

חברות הסלולר הגדולות מכרו בשמחה את המכשירים החדשים - עד שהחלו להתעורר בעיות חמורות ברשת. טלפון סלולרי רגיל המספק לבעליו שירותי דואר אלקטרוני "בדחיפה" עושה זאת באמצעות קשר מתמיד עם שרת הדואר שנמצא ברשת הסלולרית. הוא מתקשר לשרת שוב שוב, עשרות ואף מאות פעמים ביום - רק כדי לברר אם הגיע דואר חדש, גם אם המנוי לא קיבל כל הודעה.

זה היה נסבל כאשר "דואר בדחיפה" היה נחלתם של מעטים, בעלי מכשירים משוכללים במיוחד. אבל היום החברות בבעיה. לכל אלה מתווספים התכנים החדשים: מוזיקה, וידיאו, תוכנות ועדכוני תוכנות, הנצרכים על ידי בעלי המכשירים החדשים בשיעור הגבוה פי 4 מצריכת התוכן הממוצעת ברשת.

העיסוק בסכנת הקריסה של רשתות הסלולר ובדרכים להמשיך לספק את השירותים המתקדמים ברשתות הקיימות היה הסיבה לכך שהשבוע היה קשה למצוא בתערוכה מנהל פנוי באחת מיצרניות התשתית אריקסון, נוקיה-סימנס, מוטורולה, חוואווי ואלקטל-לוסנט. באף אחת מהן עדיין לא מציעים פתרון פלא.

הרשתות המהירות מהדור הבא עדיין לא מוכנות, למרות שהחוזים הראשונים כבר מתחילים להיחתם. מרבית החברות במערב יבחרו כנראה בתקן האירופי של הרשתות החדשות, המכונה LTE. החברות האמריקאיות, כמו מוטורולה ואינטל, מקדמות את התקן האמריקאי, WiMax.

עד שהרשתות החדשות ייפרשו, היצרנים מציעים בעיקר שדרוגי תוכנה, המקטינים את העומס על הרשתות ומחזקים את מערכות הניהול המטפלות בהעברת תקשורת הנתונים. אבל גם המפעילים והמפתחים יודעים שסכנת ההתפוצצות של הרשת לא תיעלם בקרוב, והחשש הוא שמפעילי הרשתות - חברות הסלולר - ייאלצו להעלות את מחירי התכנים והתעבורה בניסיון לווסת אותה. 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''טכנולוגיה''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים