בשורה לצרכנים: מאוקטובר הקרוב תוכלו לקבל החזר כספי במזומן
לאחר דיון מרתוני של 4.5 שעות, אישרה ועדת הכלכלה את תקנות חוק הגנת הצרכן. לקוח שהתחרט והחליט לבטל את העיסקה יקבל בחזרה כסף מזומן. התקנות יחולו על ריהוט, מכשירים חשמליים, עסקאות נופש, ביגוד והנעלה, שירותי קוסמטיקה, שירותי תקשורת ועוד
הסיבה להתעכבות הדיונים היא החלטתו של יו"ר הוועדה, אופיר אקוניס, לסיים את אישור התקנות בכדי להכשיר ולהכניס את החוק, אותו העביר כבר ב-2005 ח"כ איתן כבל, לפעולה בהקדם האפשרי. "זהו יום חג לציבור בישראל", ציין אקוניס בתום הישיבה.
על פי התקנות החדשות, לקוחות יוכלו לקבל החזר כספי במזומן על עסקאות בסכומים של מעל ל-50 שקל לתקופה של עד 14 יום. "מדובר בהישג תקדימי והיסטורי אשר משנה את כללי המשחק בתחום הצרכנות בישראל. משמעות התקנות הינה שחרור הצרכן השבוי מעול הזיכויים המגבילים שאבד עליהם הכלח", אמרה בתגובה סגנית שר התמ"ת והאחראית על הצרכנות במשרד, ח"כ אורית נוקד.
התקנות יכנסו לתוקף בעוד כשלושה חודשים, כך שמאמצע אוקטובר הקרוב יוכלו לקוחות לקבל זיכוי כספי למוצרים הכוללים ריהוט, ציוד לבית ולגן למעט כלי אוכל לא ארוזים, מכשירי חשמל ומכשירים אלקטרונים, לרבות ציוד קצה כהגדרתו בחוק התקשורת, מוצרים הארוזים באריזה המקורית ושלא נפתחו על ידי הצרכן, מוצרים שהוזמנו על ידי הצרכן אולם טרם סופקו לו, מטהר מים ומתקן למים מינרלים, ביגוד והנעלה למעט הלבשה תחתונה.
בין
מוצרים ושירותים שהוחרגו הם כאלו שהחזרת כסף מזומן בגינם תוביל לנזק לא מידתי למוכר. כך למשל, הוחלט להחריג את תחום ההלבשה התחתונה. צרכנים שמבקשים להחזיר בתמורה לכסף מזומן מוצרים כדוגמת תחתונים או חזיות, לא יוכלו לקבל החזר מזומן וייאלצו להסתפק בזיכוי או החלפה בדומה למדיניות שהייתה נהוגה עד כה.
כמו כן, התקנות אינן כוללות: ריהוט שהורכב בבית הצרכן, טובין שיוצרו במיוחד עבור הצרכן על פי מידות או דרישות מיוחדות, מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, מידע כהגדרתו בחוק המחשבים וטובין הניתנים להקלטה או שכפול שהצרכן פתח את אריזתם המקורית.
בדיון הצליחו נציגי אל אל והתאחדות המלונאות לשכנע את חברי הכנסת להחריג גם את ספקי השירותים בתחום תיירות הפנים, כך שצרכן אשר רכש חבילת נופש בארץ הכוללת לינה וסידורי הסעה לא יזכה להחזר מזומן.
קטגוריית מוצרים נוספת אשר זכתה למעמד ייחודי היא ביגוד והנעלה. בעוד שברוב התקנות נקבע כי פרק הזמן הניתן להחזרת מוצר בתמורה למזומן הוא כשבועיים, בתחום הביגוד וההנעלה למשל פרק זמן זה עומד על כ-24 שעות בלבד, כאשר על המוצר לחזור לבית העסק עם פתקית המחיר המוצמדת אליו.
יש לציין כי אין צורך בעילה מסוימת לצורך החזרת מוצר זה או אחר בתמורה לקבלת מזומן. גם במקרה בו לא הייתה הטעיה או רמייה, יכול הצרכן להתחרט ולהחזיר את המוצר גם במידה ומדובר בשיקולים הנוגעים לנוחות, טעם אישי או שינוי במצב הרוח.
עם זאת, למרות שזכות ההחזר נתונה לכל גחמה של הלקוח, הלקוח איננו יכול להחזיר את המוצר בכל מצב. כך למשל, לא ניתן להחזיר מוצר שנפגע לאחר שנרכש, כמו גם מוצר אשר נעשה בו שימוש.
במקרה בו הלקוח רכש מוצר או שירות מסוים בסניף של רשת ארצית, הוא יכול על פי חוק להחזיר את המוצר לכל סניף של הרשת ברחבי הארץ. כשהלקוח מחזיר את המוצר עליו כמובן להוכיח כי המוצר נרכש בחנות או ברשת המסוימת, ולפיכך מוטב שיחזיק ברשותו קבלה. עם זאת, במקרה ומדובר במוצר ייחודי כדוגמת בגד שנרכש ברשת אופנה, ואשר מעוטר בלוגו של החברה, הרי שמדובר בהוכחה טובה מספיק למקום בו התבצעה הרכישה.