מנכ"ל טן: אנחנו 'רמי לוי של שוק הדלק'

בשוק שבו כמעט ואין תחרות, רשת תחנות הדלק הקטנה טן יוצאת למלחמה בחברות הגדולות. היעד: הצרכנים הפרטיים. הנשק: מחיר נמוך בשירות מלא. האם תצליח החברה להכות בענקיות ששולטות בשוק?

גיל מלמד | 15/7/2010 8:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני כשבועיים, ובאיחור של קרוב לשנתיים, הוציאה ועדת הכלכלה של הכנסת את הבנזין מאוקטן 96 אל מחוץ לשימוש בישראל. למרבה הצער, הוועדה העניקה לחברות הדלק הגדולות חלון זמנים של מספר חודשים להוסיף ולהרוויח כסף על גבם של בעלי המכוניות הישנות ביותר בישראל, לפני שמכירת הבנזין המיותר הזה תיאסר סופית.

עבור חברת טן, אולי רשת תחנות התדלוק הפחות מוכרת בינתיים בישראל, להחלטה הזאת אין כל משמעות: בטן החליטו שלא למכור את הדלק המיותר הזה כבר בתחילת ‭,2009‬ כאשר בתי הזיקוק הפסיקו להוסיף לו תוסף אשלגני. שכן באותו רגע הפך בנזין ‭,96‬ מבחינת הצרכנים, לשווה ערך לבנזין באוקטן ‭,95 ‬למעט המחיר היקר.

בשונה מפז, דלק וסונול, בטן החליטו שלא לשחק במגרש הזה. מנכ"ל טן דני בן-נר, שנכנס לתפקידו ביוני ‭,2009‬ כ‭4-‬ חודשים לאחר תחילתה של פרשת "בלוף ה‭96-‬ אוקטן",‬ אומר כי מבחינה עסקית הפיתוי שלו להצטרף למשחק המלוכלך הזה היה גדול.

"בתקופת החפיפה שערכתי לפני שנכנסתי לתפקיד",‬ הוא נזכר, "ביקרנו בין השאר בבתי הזיקוק, ושם שאלו אותי מדוע אנחנו לא מוכרים בנזין באוקטן 96 שזה עתה הוצא אל מחוץ לפיקוח על המחיר. 'החברות עושות המון כסף על זה',‬ אמרו לי, וכמנכ"ל חדש הייתי מחויב לבדוק גם את ההחלטה הזאת שקיבל קודמי בתפקיד".
שוק לא תחרותי

כשבדק את הדברים לאחור, מוסיף בן-נר ומספר, "הסתבר לי שזאת היתה החלטה נכונה שמתאימה לאופי ולערכים של חברת טן, שמציעה מחיר נמוך ושירות מלא וטוב. טן נאבקת בחברות האחרות בין השאר בכך שהיא מציעה שקיפות מוחלטת: בכל התחנות שלנו יש שילוט גדול ומודגש עם המחירים, ואין אצלנו שירות עצמי אלא רק שירות מלא ואיכותי".
 ‬
נראה שכמנכ"ל לא קיבלת את ההחלטה העסקית הנכונה, יכולת לייצר יותר ערך לבעלי החברה אם היית מרוויח יותר ממכירת בנזין באוקטן 96   
"הגדלת ערך לא באה בהכרח או רק עלידי הגדלת מתח הרווחים. המטרה שלנו היא להגדיל את הערך על ידי הגדלת היקף המכירות, הצעת מחיר אטרקטיבי ושירות טוב ללקוחות וכך לזכות באמונם".

כיום מפעילה טן 30 תחנות תדלוק, כולן בבעלות החברה ולא מופעלות על ידי זכיין משנה או מפעילים עצמאים. כל התחנות ממוקמות מחוץ לצירים הראשיים, באזורי מסחר שבהם עלות הנדל"ן נמוכה יותר.

לפי בן-נר, כל ליטר דלק בטן נמכר במחיר נמוך בכ‭30-‬ אגורות יחסית לממוצע המחירים בשוק. "אנחנו יודעים, מתוך בדיקות שלנו, שרוב הלקוחות מעדיפים שירות מלא ואנחנו מתמודדים על קהל הלקוחות שבמכונית שלהם לא מותקן דלקן ואין להם הסדר מסחרי עם חברת דלק זאת או אחרת",‬ מסביר בן-נר.

"נתח משמעותי מהלקוחות שלנו הם מי שנוהגים במכונית השנייה

במשפחה, והרבה נשים שאצלן יש משמעות רבה לרמת השירות הגבוהה".‬ לדברי בן-נר, "בשוק הדלק הישראלי, נכון להיום, יש מעט מאוד תחרות ועוד פחות מכך תחרות על הלקוח הפרטי, שלא קשור בהסכם מסחרי עם חברת דלק.

בפועל, בהסדר תדלוק מתחייבת חברת הדלק להנחה גדולה - כלומר לפער מחיר משמעותי, בעיקר בסולר, יחסית למחיר המחירון. מישהו צריך לסבסד את ההנחות הללו, ומי שמסבסד את זה הוא הלקוח הפרטי, שלא מודע לזה שהוא משלם את מחיר ההנחה.

"אחת המטרות שלנו כעת היא לחשוף את כשל השוק הזה בפני הלקוחות הפרטיים, במקביל לחשיפת היתרונות האחרים שלנו. מבחינות שונות אפשר לומר שאנחנו 'רמי לוי של שוק הדלק',‬ מפני שאנחנו מחזיקים כיום רק כ‭5%-‬ מסך המכירות בשוק, אבל יש לנו לקוחות עם שיעור נאמנות גבוה מהמקובל בענף".

מהו החסם המשמעותי ביותר מפני תחרות אמיתית בשוק הדלק כיום?
"הביורוקרטיה והרגולציה, בעיקר של גופי התכנון והבנייה, גורמים לכך שכמעט לא ניתן להקים תחנת דלק בישראל, ודאי לא בתוך פרק זמן מתקבל על הדעת. בישראל ישנן כיום כאלף תחנות דלק, וכל אחת מהן מוכרת בממוצע פי ‭2.5‬ עד 3 מכמות הדלק שמוכרת תחנה באירופה.

בבלגיה, למשל, מדינה די דומה לישראל מבחינת הגודל והאוכלוסייה, יש כ‭4,500-‬ תחנות שמוכרות כל אחת כ‭100-‬ אלף ליטר בממוצע בשנה. אצלנו הממוצע הוא כ‭300-250-‬ אלף ליטר לתחנה, בין השאר מפני שאחרי שכבר עמדת בכל הדרישות וכל התקנות וביקשת להקים תחנת דלק חדשה, תהיה בר מזל אם תצליח לקבל היתר בנייה תוך 5 שנים, ואם אחרי שכל התוכניות שלך כבר יהיו מאושרות תצליח להתחיל לבנות בתוך פחות משנתיים.

"אחת התוצאות היא שערך הנדל"ן בישראל גבוה בהרבה. בעוד תחנת דלק בבלגיה עולה כחצי מיליון יורו (כ‭2.45-‬ מיליון שקל),‬ בישראל נמכרה לאחרונה תחנה ב‭70-60-‬ מיליון שקל. אין ספק שעלות הנדל"ן מתגלגלת בסיכומו של דבר אל המחיר שמשלם הלקוח".

עוד נישה שפיספסת את ההזדמנות להרוויח בה הרבה כסף היא מכירת אלכוהול בחנויות הנוחות בתחנות.
"כל אחד רואה ושומע על תאונות שנגרמות בגלל נהיגה בשכרות, ואני, שקראתי מחקרים בנושא, הרגשתי חוסר נוחות להיות קשור לזה. אני מעריך שכל חנות נוחות שלנו מפסידה בין 4%-3% מהרווח שלה, אבל ההפסד האמיתי היה להיות קשור לתאונה שנגרמה בגלל הכסף הזה‭.

‬"אנחנו, בניגוד לאחרים, החלטנו להילחם בנהיגה בשכרות ובמקום למכור אלכוהול כבד נמכור נשיפונים, שיאפשרו לנהגים לבדוק אם הם כשירים לנהיגה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים