הפרסום במנוע החיפוש עובד - עליכם
לא מפתיע: מנועי החיפוש לא אמינים כמו שחשבנו. כך לא תיפלו בפח
כתבה ארוכה שהתפרסמה בניו יורק טיימס חושפת תעשייה שלמה של אתרי אינטרנט שמבססת את קידומה במנועי חיפוש דווקא על יחסי ציבור שליליים ברשת. מה הכוונה? באתרי השוואות מוצרים, חוות דעת וביקורות - אתרים שלרוב זוכים לאמינות גבוהה ממנוע החיפוש - מתפרסמות לעתים ביקורות שליליות על חנות או ספק מסוים.
אך המהלך ש"בא לקלל" הופך בעל כורחו למי ש"יצא מברך": הביקורת השלילית שמגיעה מאתר אמין מפנה קישור אל האתר המושמץ, וכך זוכה נותן השירות הגרוע לקידום אורגני במנוע החיפוש. הפניה שנועדה להזהיר מפני שירות גרוע עשתה שירות קידום מעולה דווקא לאותו שירות. אחרי הכל, מנוע החיפוש אינו מבין את משמעות התכנים הרשומים באתר. לצורך כך יש לקרוא את תוכן המסרים.
אחד מבעלי החנויות המוזכרים בכתבה אף ביקש מהגולשים להמשיך ולכתוב ביקורת
שלילית על השירות אותו הוא מספק כיוון שהמודל הכלכלי שלו, אם תרצו, מבוסס על קידום שכזה ברשת.
באופן פרדוסקלי ומרגיז במיוחד הופכות תגובות שליליות שנועדו להזהיר מפני חאפרים ורמאים - למכרה זהב לאותם גורמים בדיוק. היה כבר מי שאמר "כל פרסום הוא פרסום טוב". עם זאת, יש לזכור כי חיפוש מעמיק יותר אודות החנות הבעייתית יניב במקרים רבים את התוצאות הרלוונטיות אודותיה ואודות השירות שהיא מספקת. הרי חוות הדעות השליליות שנכתבו עליה נסרקו במנוע החיפוש והן אלה שהקפיצו אותה לראשית העמוד.
כך, מי שהסתפק בחיפוש שטחי ומיידי נפגע, אך מי שעשה את הצעד הנוסף ובדק בציציותיה של אותה חנות אליה הגיע מהחיפוש הראשון - יכול לצאת ללא כוויית שירות לא נעימה.
הסיפור הזה מהווה תזכורת לכך שהאמון שאנו נותנים בטכנולוגיה צריך לחזור לממדים רציונליים ושפויים יותר. הכלים הטכנולוגיים אינם יכולים להוות תחליף לחשיבה עצמאית ולשיקול דעת בריא. ייתכן שמדובר בפער דיגיטלי ובהבדלים בין משתמשים מתקדמים לבין משתמשים בסיסיים יותר. אך מאחר שחיפוש נוסף ומעמיק יותר היה חושף את התמונה הרחבה - ייתכן שמדובר בעצלנות גרידא של גולשים שכל רצונם הוא לרכוש, מהר ועכשיו.