שוק סרגלי הכלים בדפדפן רותח - בדקנו למה זה קורה דווקא עכשיו
דיווחים על עיסקאות ענק שהתרוצצו כאן בשבוע שעבר (גם אם אף אחד לא מאשר אותם) מוכיחים: שוק סרגלי הכלים בדפדפן מתחמם וגם שווה הרבה מאוד כסף. בסטארט-אפ הישראלי קונדואיט בטוחים שעוררו מחדש את התחום: "שינינו את העולם מהמקום הקטן שלנו"
עם זאת, הוא היה מעט שונה. ראשית, הסכומים שנזרקו לאוויר היו אסטרונומיים בצורה חריגה. שנית, החברות ששמן הוזכר לא פיתחו טכנולוגיות חדישות בטרנדים הרווחים והחמים ביותר בשוק, כמו אפליקציות סלולר או רשתות חברתיות.
במקום זאת, החברות עוסקות דווקא בתחום ותיק, אפור יחסית, שלעתים נראה שכבר אבד עליו הכלח: סרגלי כלים באתרי אינטרנט ובדפדפן. בשבוע שעבר פורסם כי קונדואיט (Conduit), חברה ישראלית המפתחת סרגלי כלים כאלה, עומדת לעשות אקזיט ענק של כמיליארד דולר ולהימכר לאחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם. בהמשך פורסם כי החברה מנהלת בעצמה מגעים לרכישת חברה אחרת, וויבייה (Wibiya), חברה ישראלית נוספת שעוסקת גם היא בתחום סרגלי הכלים.
בשיחה עם הבלוג All Things Digital של הוול-סטריט ג'ורנל הכחיש נשיא קונדואיט אדם בוידן שהחברה עומדת להימכר, אך אישר שהיא אכן נמצאת במגעים עם וויבייה לרכישתה ב-45 מיליון דולר.
אם העיסקה תצא לפועל ואם לא, נראה שגזרת סרגלי הכלים חווה התעוררות מעניינת. רבים מכירים את סרגלי הכלים הללו (Toolbars); אצל חלקנו הם מותקנים על הדפדפן ומשמשים אותנו בגלישה היומיומית, ולאחרים הם נראים כמו מטרד לא נחוץ.
כמעט כל פורטל או חברת אינטרנט יצרו לעצמם סרגל כלים משלהם, שמציע שירותים שונים - מלינקים לאתרי רכישות, דרך תיבות חיפוש ותרגום ועד תחנות רדיו-אינטרנט. בשלב מסוים נראה כי התחום הזה הגיע למיצוי ובמשך תקופה ארוכה סבלו סרגלי הכלים מתדמית לא טובה. "זה קרה כי שוק סרגלי הכלים לא היה נחמד במיוחד. היו דברים לא נקיים, יצא להם שם רע", מסכים יוחי לוי, סמנכ"ל השיווק של קונדואיט.
אך העיסקאות הנרקמות, בין שיתרחשו ובין שלא, מסמנות את התחייה המחודשת של סרגלי הכלים. אם פעם סרגלי כלים הותקנו על דפדפנים והיו כבדים, מסורבלים ולא נגישים לרוב הגולשים, כיום התמונה שונה. המשתמשים רוצים דפדפן נקי ונוח יותר, גולשים ממכשירים סלולריים וממקומות שונים ומעדיפים שהאתרים יאפשרו את הגמישות שדרשנו בעבר מהדפדפן שלנו. לתוך האטמוספירה הזו ניסו חברות כמו וויבייה וקונדואיט להיכנס.
"כשנכנסנו לתחום היה חשוב לנו קודם להיזהר מהמקומות הלא נקיים. אנחנו פתחנו את סרגלי הכלים לכולם. כל אחד יצר את סרגל הכלים שלו, כל בעל אתר רצה להגיש לגולשים שלו סרגל כלים רלוונטי ומתאים", מסביר לוי.

קונדואיט הוקמה עם מטרה מוצהרת להמציא מחדש תחום שנראה כבר מיושן וטריוויאלי. כיום היא פועלת ממשרדיה בפארק המדע ברחובות ובקליפורניה, ונכון להיום 250 מיליון גולשים משתמשים בסרגלי הכלים של החברה.
"מייסדי החברה רצו לפתוח את סרגלי הכלים לגולש הקטן ולמנהל האתר הקטן", מספר לוי. "הקהל צמא לתוכן מפולח, אנשים לא רוצים את סרגלי הכלים של יאהו או גוגל אלא סרגלי כלים מותאמים אישית הן לגולש והן למנהל האתר".
אך שאלה אחת שנותרה פתוחה היא האם סרגלי הכלים עדיין נחוצים כאשר עולם המחשוב עובר בהדרגה לענן? יותר ויותר משמשים מעדיפים מחשבים "נקיים" ומשאירים את המידע, האפליקציות, היישומים והתוכנות על גבי הרשת. בעולם כזה סרגלי כלים שמותקנים על הדפדפן שעל המחשב עשויים להיות מיותרים.
נראה כי זו בדיוק הסיבה לעיסקה שנרקמת עם וויבייה, שפיתחה סרגל כלים מקוון. ייחודה של וויבייה נעוץ בכך שסרגל הכלים שלה אינו דורש להתקין
היתרון הוא שמנהלי האתרים מקבלים סרגל כלים שאותו יכולים להתאים לצורכי האתר מבלי לערוך שינויי קוד או תכנות באתר עצמו.
אף שגם בוויביה וגם בקונדואיט סירבו להתייחס לעיסקה הנרקמת כביכול בין שתי החברות, מצביע לוי על ההבדל בין שני תחומי העיסוק של החברות. "בעוד הסרגל של קונדואיט נמצא על הדפדפן והולך איתך לכל מקום, הסרגל של וויביה עושה דבר שונה: הוא נמצא על האתר עצמו ועושה אגרגציה (איסוף) של תכנים מאתרי אינטרנט ומפייסבוק. אנחנו לא רואים בכך תחרות. להפך, זו השלמה לעולם שלנו".

אחת הביקורות הנפוצות שנשמעות נגד תעשיית הסטארט-אפים בארץ היא הנטייה של היזמים המקומיים לעשות אקזיטים מהירים, למכור את החברה בהזדמנות הראשונה ולעשות את "המכה". זאת לעומת אסטרטגיה של פעילות לאורך זמן, השקעה בחברה והפיכתה לעצמאית ולרווחית. נראה כי קונדואיט, אם אכן תרכוש את וויביה, בדרך ללכת בדרך השנייה.
ובינתיים המודל הכלכלי של החברה מוכיח עצמו גם ללא עזרה, ומסתבר שתחום סרגלי הכלים מגלגל כסף. הרבה כסף. "מבחינתנו מה שעושה כסף באינטרנט עושה כסף בקונדואיט", אומר לוי. "מסחר אלקטרוני וחיפוש עושים כסף באינטרנט. למשל, גרופון או איביי מאפשרות רכישת מוצרים על גבי סרגל הכלים שלנו, ואנחנו נרוויח על בסיס מכירות שבוצעו כך. איביי וגרופון ירוויחו מהרכישה, ומנהל האתר שהתקין את סרגל הכלים ייהנה גם הוא. כמו כן, אנחנו מרוויחים מתחום החיפוש בשיתוף פעולה עם מנועי החיפוש. אנחנו למעשה מאפשרים לקטנים להצליח".
ללוי אין ספק שבקונדואיט עוררו מחדש את אופנת סרגלי הכלים. "בעצם בזה שהצלחנו לייצר רשת שיש בה מעל לרבע מיליון בעלי אתרים שמשרתים מיליוני משתמשים באמצעות סרגל הכלים שלנו, שינינו את העולם מהמקום הקטן שלנו". לפי לוי, המוצר של קונדואיט ייחודי בשוק. "קשה לי לסמן מישהו שעושה מה שעושים בקונדואיט ולכן קשה לי להצביע על שחקנים ברורים שמהווים תחרות", הוא מצהיר.
הוא מציין כי "למשתמשים הקטנים אין כסף להשקיע באפליקציות שהם מפתחים בעצמם. המהות היתה לאפשר לבעל האתר לשמור על קשר עם הגולשים באמצעות סרגל הכלים שאנחנו מפתחים". לדבריו , "אנחנו רוצים להקל את החיים של מנהל האתר הקטן, שיוכל לפעול בצורה הכי פשוטה בכל הפלטפורמות הקיימות, להיות שם עם הטכנולוגיה הכי מתקדמת".
אך אף שנדמה כי המונח "סרגל כלים" נראה קטן למידות שתופרים לו בקונדואיט ולחזון החברה, לוי עדיין מודה כי "סרגל הכלים הוא מוצר הדגל שלנו".