הולכת לאיבוד: כבר לא בטוח שמנוע החיפוש של גוגל הוא הטוב ביותר
חשבתם שגוגל הוא מנוע החיפוש היעיל ביותר בסביבה? לא בהכרח. "קישורי זבל" ממלאים את רשימת התוצאות ודוחקים החוצה את מה שחשוב, ויעילות האלגוריתם היא לא מה שהיתה פעם. כעת יותר ויותר גולשים מהגרים לבינג של המתחרה מיקרוסופט. אך בגוגל לא מתכוונים לוותר בקלות
אך בחודשים האחרונים נדמה שהעליונות של גוגל בכל הקשור לחיפושים באינטרנט מתחילה להיסדק. אמנם אחיזתה בשוק החיפוש באינטרנט עדיין ברורה, אך מנתונים של חברת המחקר Hitwise עולה כי בחודש מרץ האחרון ירד נתח שוק החיפושים של גוגל בארה"ב ב-3%.
מירידה זו נהנו המתחרות: יאהו ובעיקר מנוע החיפוש בינג של המתחרה המושבעת מיקרוסופט הגיעו, לפי המחקר, לנתח שוק של כ-30%. בינג למעשה מפעילה גם את החיפוש של יאהו במסגרת שיתוף פעולה שנחתם בין החברות, כך שלמעשה כל הנתח הזה שייך לה.
אף שבענף יש המפקפקים בדיוק תוצאות אלה, אין ספק כי חל כרסום בתפישה כי גוגל הוא מנוע החיפוש הטוב ביותר בעולם. הסיבה לכך היא תופעה חדשה, שתופסת כותרות בכל העולם וגורמת לכאב ראש לטובי המהנדסים של גוגל: הירידה ביעילות אלגוריתם החיפוש של גוגל.
מאז הקמתה מתמודדת גוגל עם ניסיונות של אנשים וגורמים שונים לנצל את הדרך שבה היא מנקדת ומדרגת את הדפים באינטרנט, ובזמן האחרון התגברה הצלחתם של אותם הגורמים. הדבר ניכר כאשר מחפשים בגוגל מונחים מסוימים, אך במקום לקבל תוצאות רלוונטיות כבר בדף התוצאות הראשון נחשפים לדף מלא בתוצאות מ"אתרי זבל".
כדי להבין מדוע זה קורה, צריך להבין כיצד האלגוריתם של גוגל סורק את האתרים ומדרג אותם. הפרמטרים החשובים של דירוג האתרים בגוגל הם התוכן שבאתר והקישורים אל האתר וממנו. אותם אנשים שמנסים לנצל כלכלית את גוגל מייצרים היום אתרים שלמים המכילים תכנים - חלקם תכנים שהעתיקו מאתרים לגיטימיים אחרים וללא רשות - ומקווים שכך יצליחו לקבל דירוג גבוה בגוגל תחת מונחי חיפוש שונים ולקבל זרם עצום של גולשים.
כמובן, ככל שיותר אנשים מגיעים לאתרים הללו, יש סיכוי גבוה שמישהו מהם ילחץ על אחת הפרסומות שבאתר - בטעות או בכוונה. אותם בעלי אתרים שמעתיקים תכנים ללא רשות ומנסים לגנוב גולשים מהאתרים הלגיטימיים, לא בוחלים באמצעים. כך מתרחש לעתים מצב שהאלגוריתם של גוגל מדרג אותם בטעות מעל לתוצאת החיפוש של האתר המקורי שממנו העתיקו.
במקביל, חברות ענק לייצור תוכן אינטרנטי, המכונות "חוות תוכן", ממלאות את הרשת בכמויות אדירות של תוכן כתוב ושל סרטוני וידיאו. כל ייעודו של התוכן הזה הוא למשוך את הגולשים ממנועי החיפוש לאתרים שמפעילות החברות הללו. החברות מעסיקות אלפי כותבים ויוצרים ומשלמות להם סכומים נמוכים עבור עבודתם. התוצאה: האינטרנט מתמלא בתוכן באיכות נמוכה, שמופק בפס ייצור המוני ותופס את מקומם של אתרים איכותיים יותר ברשימת תוצאות החיפוש.

כאשר גוגל פתחה שעריה לציבור הרחב, במחצית השנייה של שנות ה-90, היתה הגישה שלה חדשנית ביותר. עד אז היה יאהו מנוע החיפוש הדומיננטי באינטרנט, ולצדו כיכבו מנועים כגון "אלטה-ויסטה", "לייקוס", "ווב-קראלר", "הוטבוט" ואחרים.
מנוע החיפוש של יאהו התחיל כאינדקס של אתרים מומלצים, שמקימי החברה מצאו ברחבי הרשת וחשבו שיעניינו אנשים אחרים. בשלב מאוחר יותר האינדקס שלהם התרחב והפך למנוע חיפוש של ממש.
בניגוד למנוע של יאהו, מהרגע הראשון שאפו בגוגל ליצור את אינדקס האתרים הגדול והשלם של האינטרנט. המטרה המוצהרת של גוגל, עד היום, היא "index everything To". כלומר , להכניס את הכל כולל הכל לתוך האינדקס
האינדקס של גוגל הכיל אתרים נידחים וזעירים לצד אתרים ענקיים, וכך יצר תמונה שלמה יותר של האינטרנט. הוא אפשר לאנשים לחפש תוצאות רלוונטיות יותר ולמצוא אותן. את הרלוונטיות הזו שיפרה גוגל באמצעות פיתוח שיטת הניקוד הייחודית עבור דפי אינטרנט, PageRank, שעל בסיסה מקבל כל דף אינטרנט את הקדימות בתוצאות החיפוש של מושגים ומונחים מסוימים.
עם השנים התברר כי השיטה של גוגל עובדת ועובדת טוב. גוגל גדלה בקצב מסחרר והגולשים מצאו את מבוקשם בקלות ואימצו את גוגל כדף הבית הקבוע שלהם. גוגל הפכה לברירת המחדל בכל הקשור למנועי חיפוש באינטרנט.
לאור כל זאת, הירידה ביעילות מנוע החיפוש צריכה להדאיג את גוגל, והיא אכן מדאיגה אותה. גוגל הבינה שהיא צריכה לבצע שינוי במודל דירוג האתרים, ולפני כמה שבועות הודיעה רשמית שהיא מכניסה עדכון חשוב לאלגוריתם החיפוש, שיאפשר לה להוריד את הדירוג של אתרים שהעתיקו תוכן. איך היא עושה זאת? גוגל לא חשפה, אלא רק ציינה שנקטה צעדים שאמורים לוודא שאתרים אמיתיים לא יתויגו בטעות כחוות תוכן של ספאמרים.
במסגרת המאמץ של גוגל להציג לנו תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר ויותר, החברה החלה לאחרונה לפנות לכיוון שאליו, כך נדמה, הולכת כל הרשת: הרשתות החברתיות. אחד הצעדים של גוגל היה למשוך ציוצים מהרשת החברתית טוויטר, במקום לחכות שהתוכנות הסורקות שלה ימצאו את הציוצים בפרופילים השונים של המשתמשים בטוויטר. כך יכולה גוגל לאפשר לנו לחפש ציוצים ולהציג לנו ציוצים שפורסמו ממש בדקות האחרונות.
בלי השיטה הזו, פער הזמן שהיה נוצר עד שגוגל היתה סורקת את כל הציוצים ומביאה אותם לתוצאות החיפוש - היה רב מדי. עבור חלק מהגולשים, פרק זמן ארוך הופך את תוצאות החיפוש לבלתי רלוונטיות.

על רקע האתגרים של גוגל, מתחריה לא נחים וממשיכים לנסות להשיב מלחמה. יאהו, שהפעילה את מנוע החיפוש הדומיננטי של שנות ה-90, מאבדת בחודשים האחרונים את המקום השני בדירוג העולמי של מנועי החיפוש ומפנה את מקומה למנוע החיפוש המחודש של מיקרוסופט.
מיקרוסופט, שהפעילה במשך שנים רבות מנוע חיפוש תחת המותג MSN, השיקה אותו מחדש תחת המותג בינג (BING). יש האומרים שהשם החדש הוא בעצם ראשי תיבות, שמשמעותן Is Not Google Bing; בכל מקרה, מדובר בגרסה חדשה ומשופרת של מנוע החיפוש הקיים. השדרוג ניכר בתוצאות חיפוש רלוונטיות יותר, שמצליחות לספק לאנשים את האתרים מחפשים תחת מילות החיפוש שהקישו.
אך ניסיונו של בינג לרשת את של גוגל בהחלט לא יהיה קל. אלגוריתם חיפוש הוא לא דבר ברור מאליו. האלגוריתם חייב להיות דינמי, כזה שלומד כל הזמן מה אנשים מחפשים ומה הם מצפים למצוא. לפעמים אנשים זוכרים רק כמה מילות חיפוש הקשורות למה שרוצים למצוא, כגון "Ethan laughing baby", והאלגוריתם אמור להבין לבד שמדובר בניסיון למצוא את הסרטון של ילד מצחקק בשם איתן.
כל עוד האלגוריתם והחברות שמפעילות את מנועי החיפוש ממשיכים להתעדכן וללמוד מה אנחנו רוצים לחפש היום ובאילו מילות חיפוש אנחנו משתמשים, המנוע ימשיך להישאר רלוונטי במרוץ מול המתחרים. זה למעשה אחד האתגרים הגדולים בניהול מנוע חיפוש.
איזה מהמנועים טוב יותר בשבילכם? זה כבר תלוי בכם, בדרך שבה אתם אוהבים לצרוך את התכנים שלכם באינטרנט ובהעדפות האישיות שלכם. בסך הכל, מנועי החיפוש הבינלאומיים מתמודדים עם תכנים בעברית בדרגות שונות של הצלחה.
גוגל עושה עבודה טובה בדרך כלל, וגם בבינג וביאהו נוכל לקבל תוצאות חיפוש בעברית. עם זאת, כרגע נדמה שבינג מצליח מיאהו. אולי זה גם קשור לעובדה שלמיקרוסופט יש נוכחות דומיננטית יותר בישראלי מאשר ליאהו, לפחות בכל הקשור בכמות העובדים.
מי שחרד לפרטיותו ומשתמש בג'ימייל כשירות הדואר האלקטרוני שלו, עשוי להעדיף להשתמש דווקא בבינג כדי שכל החיפושים שהוא עושה לא ישויכו אל החשבון שלו בגוגל.
התחרות על המקום השני בחיפושים באינטרנט עדיין חמה, ונדמה שתמשיך להיות כזו בתקופה הקרובה. שוק מנועי החיפוש חי ובועט וממשיך להמציא עצמו מחדש, להשתנות ולהשתפר. אלה מכם שלא ניסו מנוע חיפוש אחר מלבד גוגל זה זמן מה, עשויים להיות מופתעים מהיכולות של המתחרים.
אלה מכם שיצא להם להיתקל כבר בתוצאות שגויות או לא איכותיות בחיפושים, בוודאי שמו לב שתוך כמה שבועות השתפרו התוצאות וחזרו להיות רלוונטיות. לאן יתפתח התחום מכאן? קשה לדעת, אבל מה שבטוח הוא שהוא ימשיך להשתנות ולייצר לנו תוצאות הקרובות יותר למה שאנחנו מנסים למצוא.