זכות הציבור לדעת מראש על פעולות משרד התחבורה
אם רפורמת התחבורה כה חשובה, לא יעלה על הדעת שהמשרד לא מצליח להוציאה לפועל במשך שנים כה רבות
למרבה הצער, שרשרת התקלות שהובילה לדרך שבה מתרגשת עלינו הרפורמה הזו אופיינית מאוד להתנהלות של המשרד בתחומים רבים נוספים. עם זאת, לא מדובר בגזרה משמים, אלא במציאות שמנהל נבון יכול לשנות בקלות ובמהירות.
רפורמת התחבורה הציבורית בגוש דן גרמה בלבול בקרב הציבור, ייקרה את תעריפי הנסיעה, הוצאתה לפועל עלתה הרבה כסף למשלם המסים, וגם כעת היא עדיין משתנה "תוך כדי תנועה".
צודקים אנשי משרד התחבורה שטוענים שבני אדם לא אוהבים שינויים וזהו הבסיס לחלק מהטענות, ולזכות הרפורמה חשוב לומר שקרוב לוודאי שבטווח הבינוני והארוך היא טובה, ולכל הפחות הגיונית. סביר גם שלא מעט אנשים ניצלו את המהומה לצורכי התנגחות פוליטית וקנטרנות סתמית, כל אחד וטעמיו. ולמרות הכל, אסור לקבל כמובן מאליו שכל תוכנית חדשה כרוכה בתקלות, ודאי לא בתוכנית שהעבודה עליה נמשכה עשור שלם.
אם הרפורמה הנוכחית חשובה ונחוצה, לא יעלה על הדעת שמשרד ממשלתי לא מצליח להוציא אותה לפועל במשך כל כך הרבה שנים. עם כל הכבוד, לא מדובר בפיתוח טכנולוגי מורכב או במחקר מתחום מדעי החיים.
בתקופה שבה משרד התחבורה התקשה להתמודד עם שינויי מסלולים של קווי אוטובוסים במתחם מטרופוליני לא גדול במיוחד, הקימה עיריית בנגקוק רכבת תחתית, רכבת עילית ורכבת מהירה.
העלות הכלכלית של "מחלות הילדות" ומשך הזמן שארך תכנון הרפורמה נובעים מסיבה אחת שקשורה למנטליות של משרד התחבורה: נטייה לפעול במחשכים. אף שלא מדובר בענייני חוץ וביטחון, במשרד התחבורה על מרבית אגפיו נוהגים לפעול בחוסר שקיפות מוחלט כמעט בכל הנושאים. החלטות שגרתיות או מיוחדות, נקודתיות או בעלות משמעויות אסטרטגיות, מתקבלות שם במקרים רבים בלי להתייעץ ובלי לעדכן כראוי את הציבור ואת הגורמים שמושפעים מהן.
אין צורך להסביר מדוע שינויים במסלולי הקווים בעקבות דיונים עם אגודת הסטודנטים, למשל, נראים כמו שינויים של הרגע האחרון. קשה להבין מדוע לא נפתחה הרפורמה לדיון ציבורי יעיל כבר לפני שנה ושנתיים.
זכות הציבור היא לדעת מראש על כל אחת ואחת מפעולותיהם של אנשי משרד התחבורה. זאת לא רק כדי להסיר חשדות לשחיתות, למשוא פנים, לחוסר תום לב או לכניעה ללחצים, אלא בראש ובראשונה כדי לסייע להם להגיע לתכנון טוב יותר ולהימנע מתקלות מיותרות ויקרות. למעט בנושאים שקשורים לצנעת הפרט ולביטחון המדינה, אין שום סיבה שכל מסמך, כל החלטה, כל בקשה לשינוי או כוונה לבצע מהלך כלשהו, לא יהיו פתוחים ונגישים לעיון הציבור. יש נושאים שבהם חשוב לקיים דיון פתוח, שימנע מראש כמה שיותר פגמים לפני שהם גורמים נזק.