המשבר עם הטורקים: גל של ביטולי חופשות במלונות
בעקבות דרישת טורקיה להתנצלות ישראלית ומפגן השרירים של המדינה, רבים מבטלים את חופשותיהם בקלאבים. מי שלא מתרגשים מהמצב הגאופוליטי הם הערבים-ישראלים, שמשפרים את קשרי התיירות
חברת השטיח המעופף שיגרה בחגים של 2008 כ80- אלף ישראלים לאנטליה, מתוך ה300- אלף שבחרו לחגוג אז בחו“ל. השנה קיוו שהמספר יגיע לכמה אלפים בודדים, אולם לדברי מנכ“ל החברה אייל קשדן, אחרי אירועי סוף השבוע זרם ההזמנות פסק לחלוטין ובקשות הביטול החלו להגיע.

"אחרי הפסקה של שנה וחצי הקיץ הזה היתה התעוררות מסוימת לגבי טורקיה,“ מסביר קשדן, "והישראלים לאט-לאט החלו לטוס לשם שוב, בגלל סוג המוצר, המחיר שלו וההתאמה לילדים. בחודש יולי היו אלו בעיקר ערבים-ישראלים, ואולם באוגוסט יש את צום הרמדאן ואז יצאו עשרות אלפי ישראלים מדי שבוע לקלאבים בטורקיה.“ בסך הכל שיווקו בשטיח המעופף כ17- קלאבים שונים ב12- טיסות שבועיות. "המספר הזה מהווה בקושי •20 ממה שהיה בקיץ ,“2008 מבהיר קשדן.
בשטיח המעופף מעדיפים להשאיר את האמוציות מחוץ למשחק. "אני לא בא בטענות כלפי אף אחד,“ אומר קשדן, "אני בסך הכל עונה על הביקושים בשוק בלי לערב פוליטיקה. בעבר שיווקנו בעיקר את הקלאבים באנטליה וקצת מלונות בבורגס וביוון. השנה זה התהפך; טורקיה היתה בשוליים ועיקר היעדים ששיווקנו היו איי יוון, בולגריה ספרד ואיטליה. הקיץ הזה במקום כמה עשרות טיסות לטורקיה, הוצאנו בכל שבוע כמה עשרות טיסות לשני שדות התעופה בכרתים. הלקוחות שנהגו לטוס לטורקיה התפצלו בקיץ האחרון למספר יעדים.“
לדברי גלית זכאי, סמנכ“לית השיווק באשת טורס, גם הם נהגו לשווק ולחכור מטוסים לאנטליה, עד שהגיע משבר המרמרה. "לאחר המשבר, בעקבות הידרדרות היחסים עם טורקיה והירידה בביקושים, החלטנו להפסיק את הטיסות והשיווק ליעד זה,“ מסבירה זכאי.
מי שכן בחרה להמשיך ולטוס גם הקיץ הזה לטורקיה היא קווי חופשה. לדברי המנכ“ל עמי כהן, החברה הוציאה 6-8 טיסות בשבוע. ביולי המסה הקריטית היתה של ערבים-ישראלים, אולם באוגוסט מרבית הנוסעים היו מהמגזר היהודי. "לגבי החגים עדיין מוקדם לקבוע,“ טוען כהן. "קווי חופשה תפעיל טיסות לטורקיה בהתאם לביקוש ולהיצע של השוק הישראלי. הרמדאן הסתיים ולכן אנו משערים שתהיה תנועה מהמגזר הערבי. אנחנו לא קובעים מדיניות לפי האג‘נדה הציבורית, אלא לפי היצע וביקוש.“
לפי דנה לביא, סמנכ“לית שיווק וסחר של הדקה ה,90- גם ללא אזהרת מסע של משרד החוץ הביקושים לטורקיה היו נמוכים מאוד בהשוואה לשנים קודמות. "מי שבכל זאת הזמין טיסה או מלון דרכנו
יורם מוטעי, מנכ“ל קשרי תעופה, טוען כי בחודשים האחרונים חלה עלייה בביקושים לקלאבים בטורקיה במהלך החגים ואף הוזמנו טיסות ומלונות בהתאם. "כעת, לאור ההתפתחויות האחרונות במערכת היחסים בין המדינות, אנו בחברה מבצעים מדי יום בחינה מחודשת של המצב בהתאם לפידבקים שאנו מקבלים מהלקוחות, חברות התעופה והסוכנים המקומיים. נכון לשלב זה אנו לא עדים לשינויים בולטים אך נמצאים עם היד על הדופק, ובמידת הצורך אנו ערוכים לבצע את ההתאמות הנדרשות במצבת הטיסות והנופשונים של החברה,“ טוען מוטעי.
למרות הידרדרות היחסים בין ישראל לטורקיה וההשלכות על הקשרים העסקיים בין המדינות, נראה שענף אחד לא נפגע, ובמובנים מסוימים אף תרם לשיפור הקשר: תנועת התיירים הערבים-ישראלים.
בחברות התיירות במגזר מדברים על עלייה חדה בביקוש לטורקיה במדינות אירופה, בעיקר לאור האירועים במצרים ובתוניסיה, מה שגרם לעליית מחירים בהתאמה. גאנם אבו סיף, מנכ“ל חברת התיירות נזארין טורס, מספק בשיחה עם עסקים 3 סיבות שמעודדות את האזרח הערבי לבחור בטורקיה כיעד נופש: הסיבה הראשונה היא פוליטית, קשורה לאירועי ספינת המרמרה בשנה שעברה;
הסיבה השנייה היא סדרות הטלוויזיה המתורגמות והשחקנים הטורקים שמככבים בעשרות ערוצי לוויין ערביים, שלמעט חודש הרמדאן משתלטים על לוחות השידורים בערוצים אלה; הסיבה השלישית קשורה בטורקיה עצמה. "הרבה אזרחים ערבים שעקב אירועי המשט בחרו בקיץ שעבר במקומות אחרים מצאו שאין תחליף לטורקיה והשנה הם חזרו אליה,“ טוען אבו סיף.