שופינג: מיהם הרוכשים החדשים של רשת שופרסל
הניסיונות החוזרים והנשנים לקניית שופרסל, היחסים הקרובים עם המתחרה הגדול דודי ויסמן, בעל השליטה ברבוע כחול, והקשר שלהם לאיקאה; מיהם הרוכשים של רשת הקמעונאות הגדולה בישראל ומה האתגר הבא שלהם
מבחינת ברונפמן ופישר מדובר בהישג משמעותי: הם ניסו להשלים את המהלך כמה פעמים במרוצת השנים האחרונות, אך ללא הצלחה. עם החתימה על מסמך העקרונות לרכישת שופרסל ב2.419- מיליארד שקל מידי דיסקונט השקעות מקבוצת אי.די.בי מסר מקורב לברונפמן כי השניים הביעו שביעות רצון מהמהלך: "שופרסל נתפסת בעיניהם כיעד אסטרטגי, ולכן ניסו גם בעבר לרכוש אותה והגישו הצעות שונות שלא התקבלו. הם מאמינים ברשת ובפוטנציאל הכלכלי הטמון בה".
שאיפתו המתמשכת של ברונפמן לרכישת שופרסל באה לידי ביטוי בהתנהלותו העסקית בשנים האחרונות. את הצעד המשמעותי הראשון בעולם הקמעונאות הישראלי ביצע בשנת ,2003 אז זכה עם דודי ויסמן במכרז על רכישת קו-אופ רבוע כחול לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל, שהיה אז גבוה בכ-25% משווי השוק של החברה.
ברונפמן, שצירף כשותף לעיסקה את איש העסקים החרדי שולם פישר, זכה באותה ההזדמנות להיחשף לאיקאה ישראל, שבחלק ממנה החזיקה אגודת קו-אופ. כשנתיים לאחר מכן, כשיחסיהם של ויסמן וברונפמן עלו על שרטון, התחרו השניים על רכישת איקאה. השבדים העדיפו לבסוף את ברונפמן, שרכש 75% מהרשת ללא מכרז לפי שווי מוערך של 140 מיליון שקל.
חודשים ספורים לאחר ניתוק הקשר העסקי עם ויסמן ורבוע כחול רכשו ברונפמן-פישר •14 משופרסל תמורת 150 מיליון דולר במסגרת שלב ראשון לעיסקה שבהמשכה קנו •6 נוספים תמורת 65 מיליון דולר.
העדפתו של ברונפמן לעסקי הקמעונאות באה אז לידי ביטוי בדברים שאמר: "הבסיס האסטרטגי לפעילותנו בישראל הוא תחומי הקמעונאות, הפיננסים, הנדל"ן והתעשייה בחברות מובילות בישראל. מאז פרישתנו מקו-אופ עשינו מאמצים למצוא דרך להשתלב בשופרסל שהיא חברת הקמעונאות המובילה בישראל".
ברונפמן לא הסתפק בכך ופעל לרכישת חלקה של משפחת גנאט הקנדית באיקאה לפי שווי של 219 מיליון שקל; הוא עצר רק לאחר שהשלים ב2009- את ההשתלטות על איקאה עם רכישת חלקם של שותפיו לפי שווי של 670 מיליון שקל.
בתחילת השנה רכשה שופרסל את רשת המזון האורגני אורגניק מרקט, שהקימה הולי ברונפמן, אחותו של מתיו, תמורת 31 מיליון שקל. בחודשים האחרונים משולבת הרשת בתוך סניפי שופרסל תחת המותג "גרין."
בגלל AM PM
ניתן להעריך כי ברונפמן התמיד בניסיונותיו לשכנע את נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי, למכור לו את שופרסל, כיוון שידע מניסיונו האישי כי גם כשעיסקה מסתמנת כבלתי אפשרית במועד מסוים, נסיבות עתידיות עשויות לשנות את המצב.
ברונפמן עצמו סירב פעם אחר פעם לבקשותיו של ויסמן לקנות ממנו את חלקו ברבוע כחול, אך לאחר שנה וחצי של סירובים נאות ברונפמן לבצע את העיסקה וב2007- מכר לויסמן את חלקו שהסתכם ב- 26.5% תמורת כ-52.6 מיליון דולר.
הסיבות לשינוי דעתו של ברונפמן היו קשורות בעיקר להחלטת ויסמן לרכוש את רשת המינימרקטים העירונים של תל-אביב, AM PM. ברונפמן נתפס כדתי, ולפי ההערכות, רכישת רשת שפועלת בשבתות היא שהביאה קץ ליכולתו להחזיק ברבוע כחול.
בשל ההיסטוריה המשותפת והארוכה שלהם נכנסים ברונפמן ופישר לגרעין השליטה בשופרסל כשהם מכירים לעומק את המתחרה המשמעותי שלהם, דודי ויסמן. במהלך שנות השותפות שלהם ברבוע כחול התוודעו ברונפמן ופישר להלך מחשבתו של ויסמן ולדרכי התנהלותו, כמו
לצורך הרחבת אחזקתם בשופרסל העמיקו ברונפמן ופישר את הקשר העסקי שלהם עם ליאו נואי הבריטי, שותפם לקרקע שניצבת עליה איקאה. נואי, איש עסקים בריטי שעיקר התמחותו בנדל"ן, צפוי להיות בעל המניות המוביל בשופרסל. גם הוא חיזר אחר הרשת כבר מ-2007 והוזכר כשותף אופציונלי לברונפמן ופישר. בכל פעם שהשניים הגישו הצעה חדשה לרכישת שופרסל מידי דיסקונט השקעות, עלה שמו של נואי.
את עוצמתו של נואי בתחום הנדל"ן יש לייחס לסבו, שהגיע ללונדון ממזרח אירופה ורכש את הקומות העליונות בבניינים בפרברי העיר; אלה לא זכו לביקוש באותם ימים, אך עם עליית מחירי הנדל"ן בבריטניה עלה הביקוש לאותם נכסים ומחירם זינק. ההון שצבר הסב היה התשתית לאימפריית הנדל"ן שבבעלות נואי הנכד, הכוללת היום בנייני משרדים ומגורים, קניונים ועוד.
נואי, יהודי-דתי שהתחנך בבית ספר חרדי, נחשב לתורם נדיב לקהילה היהודית ולישראל, בעיקר לצרכים חברתיים כמו ילדים במצוקה וחינוך. לאחרונה מכר את קבוצת קניוני בריטיש לחברת מליסרון של משפחת עופר תמורת 1.7 מיליארד שקל. נואי אף עוסק בהיעדרם של החרדים בישראל משוק העבודה ופועל באמצעות מיזם פילנתרופי שהקים לקידום מקצועי חרדי, העוסק בהכשרה מקצועית לחרדים. הוא צוטט בעבר כמי ששואף "שהחרדים בישראל יצאו לעבוד כמו בברוקלין".
אחרי שנים שבהן הוחזקה בידי חילונים, עוברת שופרסל לידיים דתיות. השותף השלישי בעיסקת הרכישה הוא איש העסקים שולם פישר, יהודי-חרדי שהגיע לקמעונאות מעולם התעשייה ונחשב לאחד מיצרני הנרות הגדולים בישראל.
פישר הקים את מפעל הנרות שלו לפני כ-20 שנה ומאז רכש מפעלים מתחרים. במסגרת זו הכיר את ברונפמן, שלמשפחתו היו עסקים בענף. כשהצטרף לברונפמן לרכישת רבוע כחול זכה לכינוי "השושבין" כמי שרקם את העיסקה.
עם הצטרפותו לרשת שופרסל הוביל פישר את הקמת תת-הרשת החרדית יש בהשקעה של כ-70 מיליון שקל. הפורמט התבסס על איחוד רשתות זול פה ואלף לצד הקמת סניפים חדשים. הרשת התפתחה לאורך השנים האחרונות תוך הרחבת מגוון המוצרים בכשרויות הגבוהות, הקמת מועדון לקוחות ייעודי והנפקת כרטיס אשראי למגזר החרדי. ניתן להעריך כי כעת תתעצם ההשקעה במגזר החרדי, שבו זוכה הרשת ליתרון על פני המתחרים.
הבעלים החדשים של שופרסל מקבלים רשת מאורגנת עם מבנה הכולל תתי-רשתות המותאמים לצרכים השונים או למגזרים שונים: דיסקאונט, חנויות עירוניות, מתחמים אורגניים, חנויות למגזר החרדי והערבי, חנויות נוחות, חנות מקוונת ועוד.
לרשת מותג פרטי שהצליח להגיע לנתחי שוק מרשימים, המהווה אלטרנטיבה כלכלית בתקופה שבה מותגים יקרים זוכים לביקורת צרכנית חריפה. עוד משאיר דנקנר לשותפיו כרטיס אשראי חוץ בנקאי, את מועדון הלקוחות הגדול בישראל ותוכניות להקמת המרכז הלוגיסטי החדש שייעל כלכלית את הפן התפעולי של הארגון.
דנקנר ביצע עבור שותפיו את מהלך העברת הסדרנות מידי הספקים לשופרסל ובכך הותיר בידי הרשת את היכולת לקבוע נראות הוגנת יותר לכלל הספקים ולמנוע את דחיקת הספקים הקטנים על-ידי היצרנים הגדולים שהחזיקו במערך סדרנות מרשים.
כל אלה יאפשרו לשותפים החדשים זמן התארגנות ולמידה בעוד הארגון ממשיך להתקדם. יחד עם זאת, יהיה עליהם למצוא דרכים נוספות להתייעלות נוכח צמצום מרווחי השיווק שיאפיין את התקופה הקרובה בעקבות המחאה החברתית והלחצים להורדת מחירים. הם גם ייאלצו לאתר דרכים חדשות להתפתחות וצמיחה שלא בהתרחבות - הנתפסת כבעייתית בעיני הממונה על ההגבלים העסקיים.