חיל האוויר שיתק את התעופה הספורטיבית בישראל

בעקבות טיסה של מטוס זעיר בגובה אסור החליט חיל האוויר לסגור את "מנחת ראשון" שממריאים ממנו המטוסים הספורטיביים; ראש רת"א: "הענישה הקולקטיבית שחיל האוויר הפעיל אינה במקום"

רוית נאור | 27/10/2011 9:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בכירי התעופה האזרחית זועמים על החלטת חיל האוויר לסגור את נתיב הגישה למנחת ראשון לציון, ובכך בעצם לשתק את המנחת הגדול והפעיל בארץ לאזמ"ים - אווירון זעיר ממדים.
 
חיל האוויר שולט בשמים
חיל האוויר שולט בשמים צילום: מונאייר תעופה.

ב-10 באוקטובר דיווחה טייסת של חיל האוויר שטסה במטוס צופית בתחום הפיקוח של פלמחים כי היא מזהה אז"מ בגובה הטיסה שלה (1,200 רגל). מטוסי האז"מ באזור אמורים לטוס עד לגובה של 500 רגל כדי לשמור טווח ביטחון מהמטוסים שטסים בנתיבי תעופה אחרים עם הפרדות גובה.

לדברי טייסים שהיו באוויר בעת התקרית פנה פקח הטיסה מפלמחים למטוסים באזור בניסיון לאתר את האז"מ שלכאורה חרג מגובה הטיסה המותר לו, אך המטוס לא אותר. הטייסת דיווחה כי ברגע שטייס האז"מ הבחין בה הוא הנמיך מיד לגובה שבו היה אמור לטוס. כשבועיים אחרי המקרה, ב-23 בחודש זה, הוציא חיל האוויר הודעה שרירותית ובה הודיע כי נתיב הכניסה למנחת ראשון לציון סגור, ובכך בעצם שותקה כל הפעילות במנחת לכלל התעופה הספורטיבית.

"חיל האוויר פעל כמו בריון שכונתי", זועם דן שיאון, סא"ל במילואים, בעצמו טייס חיל האוויר לשעבר, המשמש כיום כראש ועדת בטיחות טיסה של התעופה הספורטיבית, "הפעולה הזאת מנוגדת לכל הכללים, כוחנית ואינה מתקבלת על הדעת. אנשי החיל לא ניסו לבדוק עם המכ"ם של נתב"ג איזה מטוס חרג מהנתיב שלו, הם לא הגישו תלונה מסודרת לחוקר הראשי ופשוט הפעילו שרירים וענישה קולקטיבית. 100 מטוסים שמחירם יותר מ-100 אלף דולר עומדים משותקים במנחת ו-400 טייסי התעופה הספורטיבית חסרי אונים מול ההתנהגות הברוטלית הזאת".
כמו לסגור את הכביש לכלי רכב

לפי חוק הטייס החדש סעיף 132, במקרה של חקירת אירוע בטיחותי שבו מעורבים כלי טיס אזרחיים וצבאיים, אם המקרה נודע לגורם הממונה הצבאי או לחוקר הראשי מטעם משרד התחבורה חובה עליהם ליידע זה את זה. חיל האוויר כאמור לא העביר את התלונה לחוקר הראשי במשרד התחבורה רז יצחק, אלא פנה בצורה בלתי רשמית לרשות התעופה האזרחית (רת"א).

ואולם , בכירים ברת?א גם הם זועמים על ההתנהלות הכוחנית של חיל האוויר ומכנים אותה בריונות שכונתית. "זה דומה לנהג שנתפס נוהג ב-160 קמ"ש בכביש חיפה והשוטר מחליט לסגור את הכביש לתנועה לכלל כלי הרכב", מסביר גורם המעורב בפרשה.

ראש רת"א גיורא רום חושש לבאות: "הענישה הקולקטיבית שחיל האוויר הפעיל במקרה הזה אינה במקום ולא מתאימה לתרבות תקינה. אנחנו פועלים מול חיל האוויר כדי להחזיר את המצב לקדמותו. חשוב לי לטפל בנושא ברמה

עקרונית ולא כמקרה הפרטי כדי שאירועים דומים לא יישנו בעתיד".

חיל האוויר יקיים תחקיר בנושא רק היום. בינתיים, כאמור, מאות חובבי הטיסה הספורטיבית, ביניהם לא מעט טייסי חיל אוויר לשעבר וקברניטי אל על בדימוס, נאלצים להישאר על הקרקע.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "בעקבות אירוע בטיחות שביצע כלי טיס אזרחי במרחב האווירי של בסיס פלמחים נסגרו נתיבי הכניסה והיציאה ממנחת ראשון לציון, אשר כפי הנראה ממנו המריא כלי הטיס, עד להשלמת בירור מול רשות התעופה האזרחית. בחיל האוויר ניתן דגש מיוחד לבטיחות טיסה, בפרט אל מול כלי טיס אזרחיים, וייעשה כל שיידרש לביצוע תחקיר והפקת לקחים מאירוע זה. יש לציין כי אין זה אירוע הבטיחות האווירית הראשון במרחב זה אשר מבצעים כלי טיס אזרחיים. ראש אגף המבצעים של רשות התעופה האזרחית עודכן יום לפני סגירת המנחת".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים